Leeftijd vaccineren hond 1 jaar oud?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ladyson

Berichten: 3225
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Leeftijd vaccineren hond 1 jaar oud?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-23 19:49

Twee dierenartspraktijken zeggen op leeftijd als ze 1 worden. En twee andere praktijken 1 jaar na laatste vaccinatie, dus als ze ongeveer 1 jaar en 4 maanden zijn.

Hoe zit dit?!

Normaal zeg ik.. Vraag het de dierenarts, maar daar word ik momenteel niet zoveel wijzer van dus.
Laatst bijgewerkt door Ladyson op 09-05-23 19:55, in het totaal 1 keer bewerkt

moyra

Berichten: 9658
Geregistreerd: 19-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 19:54

Ik heb even het vaccinatie boekje van mijn (inmiddels overleden) hond erbij gepakt.
Op 17-6-2009 heeft zij haar 12 weken vaccinatie gehad. De volgende staat geadviseerd in februari 2020 (ze was op 28-02-2019 geboren). Oftewel op de leeftijd van 1 jaar.

kiwiwitje

Berichten: 20121
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Leeftijd vaccineren hond 1 jaar oud?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 20:39


Flux

Berichten: 2494
Geregistreerd: 10-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 20:39

Ik kreeg een oproep voor Vesper haar eerste verjaardag. Vorige week heb ik haar laten titeren (ze is 13,5 maand dus ben traag ten opzichte van de oproep haha). Gisteren resultaat: alles op de hoogste waarden! De hond hoeft dus niet geënt en is voor drie jaar afgetekend.

Sidenote: ik heb mijn hond altijd laten titeren om precies te kunnen bepalen wanneer ze haar eerste enting moest hebben. Dit maakt ook dat ze maar 1x geënt is in haar leven.

robeer

Berichten: 1406
Geregistreerd: 26-02-09
Woonplaats: Eindhoven

Re: Leeftijd vaccineren hond 1 jaar oud?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 21:19

Vroeger was de richtlijn NA 1 jaar. Dus 1 jaar na de 12 weken enting. Sinds een aantal jaar is de veterinaire richtlijn OP 1 jaar. In de praktijk betekent dit dus dat de eerste herhaling 3 maanden eerder gegeven wordt.

KimD

Berichten: 20435
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 21:26

Helemaal niet, eerst laten titeren om te kijken of die vaccinatie überhaupt nodig is. Als dat niet het geval is dan helemaal geen vaccinatie en een jaar later weer titeren, als het dan nog steeds niet nodig is hoef je (hoogstwaarschijnlijk) pas drie jaar later terug.

Onze oudste hond is inmiddels 8 jaar niet meer gevaccineerd en nog steeds voldoende beschermd door zijn vaccinatie van dus 8 jaar geleden.

Het enige dat wij consequent laten enten is Rabiës iedere drie jaar, die zou ook getiterd kunnen worden, echter wordt dat lang nog niet overal geaccepteerd.

Titer op de DHP gelukkig wel.

Zelfs onze puppen worden niet geënt, ons volledige nest is niet geënt meegegeven aan de nieuwe eigenaar, een aantal zijn voor het eerst op een leeftijd van 10/11 weken geënt en de laatste pas op 16 weken de eerste enting. Die pup heeft dus nog maar één DHP enting gehad in haar leven.

_xManadisx_

Berichten: 3140
Geregistreerd: 22-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 21:49

KimD schreef:
Helemaal niet, eerst laten titeren om te kijken of die vaccinatie überhaupt nodig is. Als dat niet het geval is dan helemaal geen vaccinatie en een jaar later weer titeren, als het dan nog steeds niet nodig is hoef je (hoogstwaarschijnlijk) pas drie jaar later terug.

Onze oudste hond is inmiddels 8 jaar niet meer gevaccineerd en nog steeds voldoende beschermd door zijn vaccinatie van dus 8 jaar geleden.

Het enige dat wij consequent laten enten is Rabiës iedere drie jaar, die zou ook getiterd kunnen worden, echter wordt dat lang nog niet overal geaccepteerd.

Titer op de DHP gelukkig wel.

Zelfs onze puppen worden niet geënt, ons volledige nest is niet geënt meegegeven aan de nieuwe eigenaar, een aantal zijn voor het eerst op een leeftijd van 10/11 weken geënt en de laatste pas op 16 weken de eerste enting. Die pup heeft dus nog maar één DHP enting gehad in haar leven.


Ik hoop wel dat je het nest hebt laten titeren dan? Anders ben je illegaal bezig, pups MOETEN volgens de wet gevaccineerd naar de nieuwe eigenaar gaan.

Inzichten wisselen inderdaad heel erg.
De ene praktijk zegt het ene en de andere iets anders. Ik geef altijd aan op 1 jaar leeftijd.
Op mijn oude werk vaccineerden we ze zelfs op 6 maanden al volgens de richtlijnen van de BSAVA.

Titeren zou kunnen, maar houd er wel rekening mee dat de L4 vaccinatie niet getiterd kan worden. Zelf kun je ook ziek worden als je hond wel leptospirose krijgt met alle gevolgen van dien, dus ik zou zeker aanraden deze sws te geven.

Esther

Berichten: 4145
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 22:27

Vorig jaar hebben we onze pup getiterd en niet gevaccineerd mee gekregen. Zelf heb ik haar ook nog laten titeren en enten toen het nodig was. Daarna weer laten titeren om te zien of alles aangeslagen was, de herhaling voor het titeren staat op 1 jaar vanaf de laatste titerbepaling.
Als je titert weet je iig zeker of een enting aangeslagen is. Mijn pup was de parvo niet aangeslagen, ik was blij dat ik had laten titeren zodat ze daar nogmaals voor geënt kon worden, met laatste titer was hij wel goed.
Alleen rabiës laat ik eens in de 3 jaar enten omdat dat verplicht is als je de grens over gaat.

Het gaat ook niet zozeer om de regels, maar wat is goed voor de gezondheid van je hond.
Of de enting is aangeslagen en beschermt vaak langer dan 1 jaar, daarom staat ie daarna ook op iedere 3 jaar. Of de enting is niet aangeslagen en dan loopt je hond al een jaar onbeschermd rond, nogmaals enten kan ervoor zorgen dat je hond wel beschermd is.

KimD

Berichten: 20435
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 23:06

_xManadisx_ schreef:
KimD schreef:
Helemaal niet, eerst laten titeren om te kijken of die vaccinatie überhaupt nodig is. Als dat niet het geval is dan helemaal geen vaccinatie en een jaar later weer titeren, als het dan nog steeds niet nodig is hoef je (hoogstwaarschijnlijk) pas drie jaar later terug.

Onze oudste hond is inmiddels 8 jaar niet meer gevaccineerd en nog steeds voldoende beschermd door zijn vaccinatie van dus 8 jaar geleden.

Het enige dat wij consequent laten enten is Rabiës iedere drie jaar, die zou ook getiterd kunnen worden, echter wordt dat lang nog niet overal geaccepteerd.

Titer op de DHP gelukkig wel.

Zelfs onze puppen worden niet geënt, ons volledige nest is niet geënt meegegeven aan de nieuwe eigenaar, een aantal zijn voor het eerst op een leeftijd van 10/11 weken geënt en de laatste pas op 16 weken de eerste enting. Die pup heeft dus nog maar één DHP enting gehad in haar leven.


Ik hoop wel dat je het nest hebt laten titeren dan? Anders ben je illegaal bezig, pups MOETEN volgens de wet gevaccineerd naar de nieuwe eigenaar gaan.

Inzichten wisselen inderdaad heel erg.
De ene praktijk zegt het ene en de andere iets anders. Ik geef altijd aan op 1 jaar leeftijd.
Op mijn oude werk vaccineerden we ze zelfs op 6 maanden al volgens de richtlijnen van de BSAVA.

Titeren zou kunnen, maar houd er wel rekening mee dat de L4 vaccinatie niet getiterd kan worden. Zelf kun je ook ziek worden als je hond wel leptospirose krijgt met alle gevolgen van dien, dus ik zou zeker aanraden deze sws te geven.


Chippen is verplicht, enten niet, niet vanuit de RVB (dus rashonden) en ook niet wettelijk binnen NL.

Net zoals de L4 & kennelhoest, die vaccinaties zijn een keuze en zéér zeker geen verplichting. Voordat je de L4 laat enten is het belangrijk om je goed in te lezen in wat deze vaccinatie inhoudt en waar deze tegen beschermt en dan pas de keuze maken of je de hond (en zeker een pup!) hier überhaupt mee wilt laten enten of niet.

Wij laten dus heel bewust niet enten, de zogenaamde voordelen wegen niet op tegen de nadelen. Beide ziektes kunnen prima onderschept en behandeld wordt bij tijdige ontdekking. Als je hond naar een pension oid gaat is kennelhoest vaak wel verplicht jammer genoeg, wel iets om rekening mee te houden.

luuntje

Berichten: 13983
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Leeftijd vaccineren hond 1 jaar oud?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 13:02

Bij katten is het gewijzigd.
Het was 1 jaar na delaatste vaccinatie. Hetis nu op 1 jarige leeftijd van de kat.

Bij mijn oudste kat (3-5-2021) stond nog na 1 jaar.
Haar jongere zus (4-12-2021) stond met 1 jaar.
Ik heb toen de dierenarts gebeld en hij vertelde dathet nu op 1 jarige leeftijd is.
En dat vind ik online ook terug.

dierenfan
Berichten: 9627
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Leeftijd vaccineren hond 1 jaar oud?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 13:33

Ik zou 1 jaar er tussen aanhouden. Als pension keurden wij dat ook goed ivm al lang bewezen is hoe lang entingen werken. Indien je in die tussen periode moet naar een pension moet gewoon even bellen en navragen.

nicole_floor

Berichten: 3254
Geregistreerd: 12-05-09
Woonplaats: Lettele

Re: Leeftijd vaccineren hond 1 jaar oud?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 13:44

Onze hond is in januari 1 jaar geworden en heeft toen ook zijn vaccinatie van 1 jaar gehad. En bij mijn vorige hond was dit ook en dit was bij een andere dierenarts. Op mijn opleiding van dierenartsassistent heb ik ook geleerd dat het bij 1 jarige leeftijd is en niet een jaar naar de laatste puppy enting.

dierenfan
Berichten: 9627
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 18:29

nicole_floor schreef:
Onze hond is in januari 1 jaar geworden en heeft toen ook zijn vaccinatie van 1 jaar gehad. En bij mijn vorige hond was dit ook en dit was bij een andere dierenarts. Op mijn opleiding van dierenartsassistent heb ik ook geleerd dat het bij 1 jarige leeftijd is en niet een jaar naar de laatste puppy enting.


Het blijft vaag want vroeger was dat niet zo en waren er ook nog gevallen van honden die toch ziek werden van een ziekte waartegen ze geënt waren. Ongeveer toen titeren uitgevonden werd gingen dierenartsen opeens met 1 jaar leeftijd weer enten. Ik heb dit nooit aangehouden. Officieel staan die entingen geregistreerd voor 1 jaar geldig en die officiële (wettelijke) registratie telt boven wat de dierenarts neer zet. Ik doen wel jaar na de laatste pup enting weer alles enten. Titeren is duurder en dan kies ik voor gemak. Heb nog nooit een hond dood gehad ten gevolge van enten dus misschien daarom zo makkelijk. Toevallig vorige maand weer laten enten. Dit keer alles tegelijk door vakantie dierenarts en mezelf. Rabiës, coctail en weil voor 2 honden in totaal 119 euro inclusief consult. De komende 3 jaar zijn we er weer vanaf misschien want ligt aan de situatie of ik weil tussendoor laat zetten omdat deze 1 jaar werkt. Wij zitten heel veel in de natuur en daar drinken ze ook. Vind het best riskant te laten verlopen maar afgelopen corona jaren wel laten verlopen zonder problemen gelukkig.

BarbaLala

Berichten: 9613
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Re: Leeftijd vaccineren hond 1 jaar oud?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 18:33

Doe het alsjeblieft niet, vaccineren is enkel een verdienmodel en niets anders. Zoveel gif spuiten in een dier is niet gezond en vragen om problemen.

Esther

Berichten: 4145
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Re: Leeftijd vaccineren hond 1 jaar oud?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 18:42

Door het titeren wist ik dat bij mijn pup de Parvo niet was aangeslagen, ze heeft een extra Parvo enting gehad en was daarna wel beschermd. Anders had ze dus (bijna) een jaar onbeschermd rondgelopen voor Parvo. Heb haar nu opgegeven voor een titersessie, dat is de helft goedkoper dan bij de da en als het nodig is kan ze gelijk geënt worden.

cursebreaker

Berichten: 11501
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 14:23

Het is inderdaad jammer dat mensen kiezen voor gemak en financieel plaatje ipv wat wetenschappelijk gezien betrouwbaar is als hulpmiddel om je dier(en) juist beter te voorzien en helpen in het stukje vaccineren. Want maar standaard alles klakkeloos erin rammen terwijl het niet nodig is, daar (over)belast je je dier alleen maar mee. Ook al merk je geen directe negatieve medische gevolgen van standaard enten misschien, moet je het dan toch willen om keer op keer chemisch spul in te spuiten? Terwijl dat vaak dus helemaal niet nodig is... Alleen maar omdat het goedkoper is tov titer bepaling doen om dan als argument te gebruiken (met gemak. Want welk gemak? zo veel vaker hoef je nu ook weer niet naar de Da) - wat zeker niet perse het geval is, dat het altijd goedkoper is tov titer bepaling doen. Maar met zo standaard enten weet je dus gewoon niet zeker of je hond wel echt beschermd is en met de beschikbaarheid van de titer-bepaling kun je daar wel achterkomen dus we moeten eigenlijk alleen maar blij zijn dat dat tegenwoordig kan. En oke prima; je hebt dan nog niet mee gemaakt dat ze dood zijn gegaan ergens eraan 'dus het zal wel goed zijn'... Ik hoor het ook zelden hoor, daar niet van. Maar met een titer bepaling WEET je het gewoon zeker of het wel of niet aangeslagen is, en die wetenschap is toch veel fijner? Ook dat je gewoon niets erin hoeft te spuiten wanneer het niet nodig is, dat is toch altijd winst vind ik. Het verbaasd me oprecht wel nog steeds dat mensen die weten hoe titer-bepaling werkt, alsnog bewust dan kiezen om standaard alle entingen erin te doen.

TS:
Ik ben pro titer-bepaling en dus alleen enten wanneer de hond het nodig heeft waardoor je het afweer/immuunsysteem niet onnodig belast. Maar uiteindelijk: zoveel mensen, zoveel wensen en meningen en daar moet je een beetje je eigen middenweg in vinden. Ik zou je in ieder geval wel wat meer gaan inlezen over titer-bepaling en welke mogelijkheden/keuzes je dus hebt :j Altijd fijn om toch voor jezelf wat duidelijker te maken naast advies wat je online en via DA ook kunt inwinnen nog.

KimD

Berichten: 20435
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 14:59

dierenfan schreef:
nicole_floor schreef:
Onze hond is in januari 1 jaar geworden en heeft toen ook zijn vaccinatie van 1 jaar gehad. En bij mijn vorige hond was dit ook en dit was bij een andere dierenarts. Op mijn opleiding van dierenartsassistent heb ik ook geleerd dat het bij 1 jarige leeftijd is en niet een jaar naar de laatste puppy enting.


Het blijft vaag want vroeger was dat niet zo en waren er ook nog gevallen van honden die toch ziek werden van een ziekte waartegen ze geënt waren. Ongeveer toen titeren uitgevonden werd gingen dierenartsen opeens met 1 jaar leeftijd weer enten. Ik heb dit nooit aangehouden. Officieel staan die entingen geregistreerd voor 1 jaar geldig en die officiële (wettelijke) registratie telt boven wat de dierenarts neer zet. Ik doen wel jaar na de laatste pup enting weer alles enten. Titeren is duurder en dan kies ik voor gemak. Heb nog nooit een hond dood gehad ten gevolge van enten dus misschien daarom zo makkelijk. Toevallig vorige maand weer laten enten. Dit keer alles tegelijk door vakantie dierenarts en mezelf. Rabiës, coctail en weil voor 2 honden in totaal 119 euro inclusief consult. De komende 3 jaar zijn we er weer vanaf misschien want ligt aan de situatie of ik weil tussendoor laat zetten omdat deze 1 jaar werkt. Wij zitten heel veel in de natuur en daar drinken ze ook. Vind het best riskant te laten verlopen maar afgelopen corona jaren wel laten verlopen zonder problemen gelukkig.



Titeren is helemaal niet duurder, dat is echt de grootste hardnekkige fabel die over titeren rond gaat en ook de slechtste smoes om het niet te doen eerlijk gezegd.

Dan zou ik me toch nog een keertje goed inlezen in het proces van titeren.

Flux

Berichten: 2494
Geregistreerd: 10-06-05

Re: Leeftijd vaccineren hond 1 jaar oud?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 15:32

Moet bekennen dat ik wel schrok dat mijn titerafspraak me 75 euro kostte bij de DA := . Uiteraard wel pas over 3 jaar weer maar toch. Niet dat ik terug zou switchen naar regulier vanwege het kostenplaatje trouwens. Ik vind de reguliere wijze gewoon achterhaald inmiddels.

KootMiraDrum

Berichten: 8326
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 16:48

Ik heb 2 weken geleden 55 euro betaald voor bloedafname en titeren. De jongeman (6 mnd) zijn waarden waren perfect (3x 6). Mijn teefje was op 6 mnd ook goed genoeg beschermd, maar niet 3x 6.

dierenfan
Berichten: 9627
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Leeftijd vaccineren hond 1 jaar oud?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 17:15

Tja ik ent gewoon en minimaal maar voor mij echt goedkoper. Titeren heeft voor hier enkel zin voor de coctail enting de rest moet alsnog gegeven worden. Voor die coctail enting betaal ik 17,50 euro per hond 1x per 3 jaar. Titeren is dus duurder tenzij ze in 1x voor ongeveer 9 jaar kunnen schrijven dat hij geldig is.
Men kan dit jammer vinden maar zo lang ik de rest toch moet enten kunnen ze deze er beter ook bij zetten. Mijn honden worden er gewoon oud mee.

KimD

Berichten: 20435
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 17:16

Flux schreef:
Moet bekennen dat ik wel schrok dat mijn titerafspraak me 75 euro kostte bij de DA := . Uiteraard wel pas over 3 jaar weer maar toch. Niet dat ik terug zou switchen naar regulier vanwege het kostenplaatje trouwens. Ik vind de reguliere wijze gewoon achterhaald inmiddels.


Dit is ook wel een extreem hoog bedrag, het varieert normaal tussen de €40 & €55 euro per titer en dan is €55,- al echt duur.

Damon26

Berichten: 139
Geregistreerd: 14-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 17:52

Hier laten we ook titeren. Kennelhoest en L4 geven we niet. Laatst moest mijn hond gevaccineerd worden omdat de waarde van Hepatitis 0 was en hij moest de Rabiës ivm dat we naar het buitenland gingen. Ik heb toen twee afspraken gemaakt. Hij heeft eerst Rabiës gekregen en pas 4 weken later de DHP. Ik zou zelf nooit meerdere vaccinaties tegelijk in het lichaam van mijn hond stoppen. Hier wordt de hond ook bij elke vaccinatie begeleid (1 week voor de vaccinatie en tot 2 weken na de vaccinatie) met druppels van een geïnverteerde vaccinatie die de mate van belasting op het lichaam vermindert.

anca

Berichten: 1786
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 18:18

Echt ...er is maar een goed advies.

Laat titeren en vacineer eventueel op maat .

KimD

Berichten: 20435
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 18:59

Damon26 schreef:
Hier laten we ook titeren. Kennelhoest en L4 geven we niet. Laatst moest mijn hond gevaccineerd worden omdat de waarde van Hepatitis 0 was en hij moest de Rabiës ivm dat we naar het buitenland gingen. Ik heb toen twee afspraken gemaakt. Hij heeft eerst Rabiës gekregen en pas 4 weken later de DHP. Ik zou zelf nooit meerdere vaccinaties tegelijk in het lichaam van mijn hond stoppen. Hier wordt de hond ook bij elke vaccinatie begeleid (1 week voor de vaccinatie en tot 2 weken na de vaccinatie) met druppels van een geïnverteerde vaccinatie die de mate van belasting op het lichaam vermindert.


Ook dit! Nooit begrepen dat mensen / DA's dit samen spuiten, bizar.

_xManadisx_

Berichten: 3140
Geregistreerd: 22-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 21:33

KimD schreef:
Damon26 schreef:
Hier laten we ook titeren. Kennelhoest en L4 geven we niet. Laatst moest mijn hond gevaccineerd worden omdat de waarde van Hepatitis 0 was en hij moest de Rabiës ivm dat we naar het buitenland gingen. Ik heb toen twee afspraken gemaakt. Hij heeft eerst Rabiës gekregen en pas 4 weken later de DHP. Ik zou zelf nooit meerdere vaccinaties tegelijk in het lichaam van mijn hond stoppen. Hier wordt de hond ook bij elke vaccinatie begeleid (1 week voor de vaccinatie en tot 2 weken na de vaccinatie) met druppels van een geïnverteerde vaccinatie die de mate van belasting op het lichaam vermindert.


Ook dit! Nooit begrepen dat mensen / DA's dit samen spuiten, bizar.


Jongens, overdrijven is ook een vak. Entingen gaan vaak samen, heb er nog nooit een patiënt aan verloren.
Een mening hebben mag, maar nu doe je echt alsof er 1000en dieren moedwillig vermoord worden op een dag.
Mijn honden krijgen gewoon alles in 1 keer, niet eens ooit een keer sloom geweest ervan…