Biologisch of scharrel hondenvoer???

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anna79

Biologisch of scharrel hondenvoer???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-23 20:06

Ik ben op zoek naar een andere brok voor mijn hond.
Momenteel voer ik Royal canin hypoallergeen. Hier doet ze het heel erg goed op maar zoals bekend is dit voer enorm in prijs gestegen waardoor ik op zoek ben naar een alternatief.

Het liefst zou ik biologisch of in elk geval scharrelvlees voeren.
Mijn hond heeft gevoelige maag- en darmen, geen echte allergieën maar wel intolerant op bepaalde voeders. Ze verdraagt kip het beste, op Lam bijvoorbeeld laat ze vieze scheten. Haar maag is met name gevoelig, als het voer niet geschikt voor haar is gaat ze veel gras eten en haar eetlust neemt af. Op Royal canin heeft ze dit niet. Ze eet het goed en heeft goede ontlasting en ziet er goed en fit uit.

Wie heeft tips voor mij voor een brok die geschikt zou kunnen zijn?

-voorkeur voor bio of scharrel
-geen Lam
-geen vers vlees
-geschikt voor een gevoelige maag
-middelgrote actieve hond

kiwiwitje

Re: Biologisch of scharrel hondenvoer???

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 20:49

Ik denk dat je dan op yarrah of Edgard en cooper uitkomt voor bio

LaPluche

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 20:53

Edgar en Cooper haalt veel van zijn eiwit uit de erwten die erin zitten.

Orijen Red vind ik zelf een fijne brok

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 21:38

Dog lovers gold organic zou een optie kunnen zijn, al weet ik niet hoe het is voor een gevoelige maag.

Edgar & Cooper vind ik qua samenstelling hun folder niet waarmaken.

Dit is bijvoorbeeld de kip adult: verse kip 40%, aardappel, erwten, erwteneiwit, kippenvet, lijnzaad, kippensaus, mineralen, visolie, kruiden 0,2% (goudsbloemblaadjes, brandnetel, braambesblaadjes, venkel, karwijzaad, kamille, melisse), mannan-oligosachariden (MOS), fructo-oligosachariden (FOS), mango 0,04%, bosbessen 0,04%, appels 0,04%, aardbeien 0,04%, wortels 0,04%, tomaten 0,04%.

- Verse kip bestaat voor zo'n 75% uit vocht en dat is de enige dierlijke eiwitbron. Dat betekent dat van de 40g verse kip in 100g ingredienten uiteindelijk zo'n 10g gedroogde kip in 70g brok terecht komt. Dan zit je dus opeens op 14% gedroogde kip (10/70*100).
- Het is een aardappel-erwt gebaseerde brok. Ik beperk bij voorkeur zowel de hoeveelheid aardappel, als de hoeveelheid peulvruchten (incl. erwten), hier is het waarschijnlijk de helft van de brok nadat de verse kip gedroogd is.
- Hun healthy boost van fruit beslaat 0.24% van de brok. Dat komt per kilo neer op 2.5g, oftewel: 1-2 blauwe bessen als die 0.24% volledig blauwe bes zou zijn.
- De kruiden zijn bij elkaar 2g per kilo.
- De hoeveelheid visolie is minder dan de hoeveelheid mineralen, dus weinig, maar wel meer dan 0.2%.
- Wat er valt onder kippensaus is me niet duidelijk, maar hoogstwaarschijnlijk veel vocht en weinig kip.

Vergelijk dit met DLG Organic:
Biologisch gedroogde kip 28,3%, biologische spelt 28%, biologische haver 19,2%, biologische erwten 10,6%, biologisch kippenvet 8,8%, biologisch gehydrolyseerd dierlijke lever 2%, zalmolie 1,2%, biologische wortel 1%.

- Vooraf gedroogde kip, dus duidelijk hoeveel er werkelijk in de brok zit.
- Wel vrij veel erwt (10.6%) naar mijn wens, maar toch waarschijnlijk veel minder dan in E&C. Het is in ieder geval inzichtelijk.
- 1% wortel, daarmee bevat dit een hoger gehalte healthy boost fruit en groente dan E&C (namelijk 10g/kg).
- 1.2% zalmolie is verwacht ik gelijk tot iets meer dan E&C, maar opnieuw: in ieder geval inzichtelijk.

Als een hond niet graanvrij gevoerd hoeft te worden vanwege allergiën, zou ik het persoonlijk niet doen omdat het alternatief over het algemeen een hoge dosis aardappel, zoete aardappel en peulvruchten betekent en ik daar geen fan van ben. Een beetje is prima, maar als brokbasis vind ik het risico's geven.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-23 23:22

Bedankt voor de antwoorden tot dusver. Ik heb één en ander bekeken op voerwijzer.nl maar de merken die er het beste uitkomen zijn even duur of nog duurder dan wat ik nu voer. Ik ga er nog even over nadenken, de hond doet het namelijk momenteel echt goed en ik vind het daarom ook wel spannend om te wisselen. Het is een hond die het maar heel subtiel laat zien als er iets mis is, zo heeft ze eerder een dikke maagontsteking gehad die we amper opgemerkt hadden. Beestje is nogal hard voor zichzelf en altijd vrolijk en dus soms moeilijk te lezen. Als ze iets minder enthousiast eet en gras eet weet ik dus genoeg en dat is nu niet het geval.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 23:27

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 23:27

Anna79 schreef:
Bedankt voor de antwoorden tot dusver. Ik heb één en ander bekeken op voerwijzer.nl maar de merken die er het beste uitkomen zijn even duur of nog duurder dan wat ik nu voer. Ik ga er nog even over nadenken, de hond doet het namelijk momenteel echt goed en ik vind het daarom ook wel spannend om te wisselen. Het is een hond die het maar heel subtiel laat zien als er iets mis is, zo heeft ze eerder een dikke maagontsteking gehad die we amper opgemerkt hadden. Beestje is nogal hard voor zichzelf en altijd vrolijk en dus soms moeilijk te lezen. Als ze iets minder enthousiast eet en gras eet weet ik dus genoeg en dat is nu niet het geval.

Hoe kwamen ze achter die maagontsteking?

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-23 08:57

Hananas; Prins is volgens mij niet bio of scharrel?
Ze heeft een gastroscopie gehad waaruit bleek dat ze een bacterie had en maagzweren en poliepen. Het onderzoek en de behandeling daarna was erg naar, ze is heel beroerd geweest toen. Daarom ben ik voorzichtig met veranderingen.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 10:06

Ik voer Darf, ontwikkeld door een biologische slager in Amersfoort voor een eigen hond die problemen had met allergieën, is ook in brok verkrijgbaar.

Geen idee wat je betaalt voor RC, ik betaal nu voor een zak van 20 kilo 66,50 euro

https://darf.nl/?gclid=Cj0KCQjw0tKiBhC6 ... VLEALw_wcB

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 11:15

Anna79 schreef:
dan zou ik lekker op RC blijven. Als ze t er zo goed op doet is dat heel veel waard.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-23 11:22

Ja, ik denk dat dat het beste is. Vanmorgen ook weer gelijk de bak leeg, waar ze eerder vaak pas in de avond ging eten. Ik voer haar nu 3x daags en dat bevalt prima.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 11:55

Lily's Kitchen? Is bio en graanvrij.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 12:51

Mizora schreef:
Dog lovers gold organic zou een optie kunnen zijn, al weet ik niet hoe het is voor een gevoelige maag.

Edgar & Cooper vind ik qua samenstelling hun folder niet waarmaken.

Dit is bijvoorbeeld de kip adult: verse kip 40%, aardappel, erwten, erwteneiwit, kippenvet, lijnzaad, kippensaus, mineralen, visolie, kruiden 0,2% (goudsbloemblaadjes, brandnetel, braambesblaadjes, venkel, karwijzaad, kamille, melisse), mannan-oligosachariden (MOS), fructo-oligosachariden (FOS), mango 0,04%, bosbessen 0,04%, appels 0,04%, aardbeien 0,04%, wortels 0,04%, tomaten 0,04%.

- Verse kip bestaat voor zo'n 75% uit vocht en dat is de enige dierlijke eiwitbron. Dat betekent dat van de 40g verse kip in 100g ingredienten uiteindelijk zo'n 10g gedroogde kip in 70g brok terecht komt. Dan zit je dus opeens op 14% gedroogde kip (10/70*100).
- Het is een aardappel-erwt gebaseerde brok. Ik beperk bij voorkeur zowel de hoeveelheid aardappel, als de hoeveelheid peulvruchten (incl. erwten), hier is het waarschijnlijk de helft van de brok nadat de verse kip gedroogd is.
- Hun healthy boost van fruit beslaat 0.24% van de brok. Dat komt per kilo neer op 2.5g, oftewel: 1-2 blauwe bessen als die 0.24% volledig blauwe bes zou zijn.
- De kruiden zijn bij elkaar 2g per kilo.
- De hoeveelheid visolie is minder dan de hoeveelheid mineralen, dus weinig, maar wel meer dan 0.2%.
- Wat er valt onder kippensaus is me niet duidelijk, maar hoogstwaarschijnlijk veel vocht en weinig kip.

Vergelijk dit met DLG Organic:
Biologisch gedroogde kip 28,3%, biologische spelt 28%, biologische haver 19,2%, biologische erwten 10,6%, biologisch kippenvet 8,8%, biologisch gehydrolyseerd dierlijke lever 2%, zalmolie 1,2%, biologische wortel 1%.

- Vooraf gedroogde kip, dus duidelijk hoeveel er werkelijk in de brok zit.
- Wel vrij veel erwt (10.6%) naar mijn wens, maar toch waarschijnlijk veel minder dan in E&C. Het is in ieder geval inzichtelijk.
- 1% wortel, daarmee bevat dit een hoger gehalte healthy boost fruit en groente dan E&C (namelijk 10g/kg).
- 1.2% zalmolie is verwacht ik gelijk tot iets meer dan E&C, maar opnieuw: in ieder geval inzichtelijk.

Als een hond niet graanvrij gevoerd hoeft te worden vanwege allergiën, zou ik het persoonlijk niet doen omdat het alternatief over het algemeen een hoge dosis aardappel, zoete aardappel en peulvruchten betekent en ik daar geen fan van ben. Een beetje is prima, maar als brokbasis vind ik het risico's geven.

Niet mijn topic, maar toch mijn dank voor deze leerzame post!
Altijd goed om te leren hoe je het beste de ingrediënten lijst kan lezen.
Ik ben regelmatig aan het kijken naar kattenvoer dus dit was weer leerzaam :)

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 13:09

Acana brokken kan ook nog.

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 17:58

En Proplan Veterinairy?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 17:12

Wat ik er van begrijp is dat je niet naar bio perse moet kijken, maar naar de eiwit bron. Dieren met gevoelige darmen kunnen bepaalde soorten dierlijk eiwit niet goed verdragen. Die doen het beter op bijvoorbeeld eiwit uit eend, of eiwit dat is opgeknipt in kleine beter verteerbare stukjes. Prins is idd niet bio. Maar wel beter verteerbaar eiwit voor gevoelige darmen. Zelfde idee als de Royal Canin die je nu voert. Ik zou zelf niet overstappen als je hond het daar goed op doet. Al het diervoer is duurder geworden.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 17:25

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 19:10

Benzz schreef:
Mcadams! Absolute aanrader! https://mcadamspetfoods.com/nl/
Verkrijgbaar in Den dolder of via hun webshop: https://dierexpertdendolder.nl/

TS is op zoek naar ander voer omdat Royal Canin zoveel in prijs is gestegen. Als ik de website zo bekijk is McAdams prijstechnisch gezien geen goed alternatief.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-23 19:38

Ik heb inmiddels de keuze gemaakt om niet te gaan wisselen. Na aanleiding van de tips uit dit topic heb ik diverse voeders uitgebreid bekeken. De wens om biologisch te voeren is niet vanwege de gevoelige maag maar omdat ik een beter gevoel heb bij biologisch.
Ik vind het toch te lastig om te wisselen, als ik op een andere brok overga die uit opgeknipt eiwit bestaat ben ik hetzelfde kwijt. De andere voeders die zich hypoallergeen noemen bevatten 1 eiwitbron en daarvan weet ik dus niet of het werkt. Ik vind het heel lastig want je ziet dus in eerste instantie niks aan de hond en als ze al ongemak heeft toont ze dat heel subtiel waardoor het ongemerkt toch grotere problemen kan geven, dit wil ik uiteraard voorkomen.

Allemaal bedankt voor de tips!