Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Anna79 schreef:Bedankt voor de antwoorden tot dusver. Ik heb één en ander bekeken op voerwijzer.nl maar de merken die er het beste uitkomen zijn even duur of nog duurder dan wat ik nu voer. Ik ga er nog even over nadenken, de hond doet het namelijk momenteel echt goed en ik vind het daarom ook wel spannend om te wisselen. Het is een hond die het maar heel subtiel laat zien als er iets mis is, zo heeft ze eerder een dikke maagontsteking gehad die we amper opgemerkt hadden. Beestje is nogal hard voor zichzelf en altijd vrolijk en dus soms moeilijk te lezen. Als ze iets minder enthousiast eet en gras eet weet ik dus genoeg en dat is nu niet het geval.
Anna79 schreef:dan zou ik lekker op RC blijven. Als ze t er zo goed op doet is dat heel veel waard.Bedankt voor de antwoorden tot dusver. Ik heb één en ander bekeken op voerwijzer.nl maar de merken die er het beste uitkomen zijn even duur of nog duurder dan wat ik nu voer. Ik ga er nog even over nadenken, de hond doet het namelijk momenteel echt goed en ik vind het daarom ook wel spannend om te wisselen. Het is een hond die het maar heel subtiel laat zien als er iets mis is, zo heeft ze eerder een dikke maagontsteking gehad die we amper opgemerkt hadden. Beestje is nogal hard voor zichzelf en altijd vrolijk en dus soms moeilijk te lezen. Als ze iets minder enthousiast eet en gras eet weet ik dus genoeg en dat is nu niet het geval.
Mizora schreef:Dog lovers gold organic zou een optie kunnen zijn, al weet ik niet hoe het is voor een gevoelige maag.
Edgar & Cooper vind ik qua samenstelling hun folder niet waarmaken.
Dit is bijvoorbeeld de kip adult: verse kip 40%, aardappel, erwten, erwteneiwit, kippenvet, lijnzaad, kippensaus, mineralen, visolie, kruiden 0,2% (goudsbloemblaadjes, brandnetel, braambesblaadjes, venkel, karwijzaad, kamille, melisse), mannan-oligosachariden (MOS), fructo-oligosachariden (FOS), mango 0,04%, bosbessen 0,04%, appels 0,04%, aardbeien 0,04%, wortels 0,04%, tomaten 0,04%.
- Verse kip bestaat voor zo'n 75% uit vocht en dat is de enige dierlijke eiwitbron. Dat betekent dat van de 40g verse kip in 100g ingredienten uiteindelijk zo'n 10g gedroogde kip in 70g brok terecht komt. Dan zit je dus opeens op 14% gedroogde kip (10/70*100).
- Het is een aardappel-erwt gebaseerde brok. Ik beperk bij voorkeur zowel de hoeveelheid aardappel, als de hoeveelheid peulvruchten (incl. erwten), hier is het waarschijnlijk de helft van de brok nadat de verse kip gedroogd is.
- Hun healthy boost van fruit beslaat 0.24% van de brok. Dat komt per kilo neer op 2.5g, oftewel: 1-2 blauwe bessen als die 0.24% volledig blauwe bes zou zijn.
- De kruiden zijn bij elkaar 2g per kilo.
- De hoeveelheid visolie is minder dan de hoeveelheid mineralen, dus weinig, maar wel meer dan 0.2%.
- Wat er valt onder kippensaus is me niet duidelijk, maar hoogstwaarschijnlijk veel vocht en weinig kip.
Vergelijk dit met DLG Organic:
Biologisch gedroogde kip 28,3%, biologische spelt 28%, biologische haver 19,2%, biologische erwten 10,6%, biologisch kippenvet 8,8%, biologisch gehydrolyseerd dierlijke lever 2%, zalmolie 1,2%, biologische wortel 1%.
- Vooraf gedroogde kip, dus duidelijk hoeveel er werkelijk in de brok zit.
- Wel vrij veel erwt (10.6%) naar mijn wens, maar toch waarschijnlijk veel minder dan in E&C. Het is in ieder geval inzichtelijk.
- 1% wortel, daarmee bevat dit een hoger gehalte healthy boost fruit en groente dan E&C (namelijk 10g/kg).
- 1.2% zalmolie is verwacht ik gelijk tot iets meer dan E&C, maar opnieuw: in ieder geval inzichtelijk.
Als een hond niet graanvrij gevoerd hoeft te worden vanwege allergiën, zou ik het persoonlijk niet doen omdat het alternatief over het algemeen een hoge dosis aardappel, zoete aardappel en peulvruchten betekent en ik daar geen fan van ben. Een beetje is prima, maar als brokbasis vind ik het risico's geven.
Benzz schreef:Mcadams! Absolute aanrader! https://mcadamspetfoods.com/nl/
Verkrijgbaar in Den dolder of via hun webshop: https://dierexpertdendolder.nl/