Kat laten halen door dierenamublance, nu spijt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SnuitjeLove

Kat laten halen door dierenamublance, nu spijt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-23 14:40

Oke spijt is een groot woord maar het verhaal is als volgt.

Afgelopen dagen zagen wij een erg mager katje rond onze flat lopen. Voor namelijk zat deze bij openliggendr vuilniszakken te graaien. Wij zijn erge dierenvrienden en hebben het katje een aantal keren aangehaald. Luid/wanhopig mouwend kwam het katje steeds op ons af. Erg aanhankelijk maar ook kwan het zielig over. Omdat hij zo mager was hebben we het even in de gaten gehouden en gisteravond hebben we hem buiten wat eten gegeven. Hij schrokte dit echt naar binnen.
Toen we vanochtend keken zat hij er nog steeds.

Ik heb toen de dierenambulance gebeld met de vraag wat wr het beste konden doen.
Proberen naar binnen te halen was het antwoord zodat ze konden checken of hij gechipt was en ze konden hem meenemen.

Zo gezegd zo gedaan. We hebben hem vanochtend mee naar binnen genomen en weer wat gevoerd. Ook dit ging schrokend naar binnen. We hebben toen weer de dierenambu gebeld en die kwamen met een uurtje. Het beestje lag inmiddels op onze bank wat tot rust te komen en we waren verliefd geworden haha.

Hij bleek niet gechipt te zijn en de dierenambulance heeft hem meegenomen. We vroegen wat de vervolg stappen waren en of we heb eventueel konden adopteren als zich geen eigenaar meldt. Dat zouden we heel graag willen.

Nu willen we morgen het asiel dus bellen met die vraag. Op internet lees ik vooral dat zo'n katje eerst op amivedi wordt geplaatst en dan wellicht 2 weken moet blijven in het asiel voor een eventuele eigenaar. Wij hopen echter dat die zich niet meldt en dat wij het diertje kunnen adopteren, zou het asiel daar mee akkoord gaan of zijn hiervoor andere procedures? Iemand ervaring hiermee, ik hoor het graag! Ondertussen wachten wij af tot we morgen het asiel kunnen bellen.

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 14:45

SnuitjeLove schreef:
Oke spijt is een groot woord maar het verhaal is als volgt.

Afgelopen dagen zagen wij een erg mager katje rond onze flat lopen. Voor namelijk zat deze bij openliggendr vuilniszakken te graaien. Wij zijn erge dierenvrienden en hebben het katje een aantal keren aangehaald. Luid/wanhopig mouwend kwam het katje steeds op ons af. Erg aanhankelijk maar ook kwan het zielig over. Omdat hij zo mager was hebben we het even in de gaten gehouden en gisteravond hebben we hem buiten wat eten gegeven. Hij schrokte dit echt naar binnen.
Toen we vanochtend keken zat hij er nog steeds.

Ik heb toen de dierenambulance gebeld met de vraag wat wr het beste konden doen.
Proberen naar binnen te halen was het antwoord zodat ze konden checken of hij gechipt was en ze konden hem meenemen.

Zo gezegd zo gedaan. We hebben hem vanochtend mee naar binnen genomen en weer wat gevoerd. Ook dit ging schrokend naar binnen. We hebben toen weer de dierenambu gebeld en die kwamen met een uurtje. Het beestje lag inmiddels op onze bank wat tot rust te komen en we waren verliefd geworden haha.

Hij bleek niet gechipt te zijn en de dierenambulance heeft hem meegenomen. We vroegen wat de vervolg stappen waren en of we heb eventueel konden adopteren als zich geen eigenaar meldt. Dat zouden we heel graag willen.

Nu willen we morgen het asiel dus bellen met die vraag. Op internet lees ik vooral dat zo'n katje eerst op amivedi wordt geplaatst en dan wellicht 2 weken moet blijven in het asiel voor een eventuele eigenaar. Wij hopen echter dat die zich niet meldt en dat wij het diertje kunnen adopteren, zou het asiel daar mee akkoord gaan of zijn hiervoor andere procedures? Iemand ervaring hiermee, ik hoor het graag! Ondertussen wachten wij af tot we morgen het asiel kunnen bellen.

Er zijn zoveel katten in het asiel dat als jullie aangeven hem te willen als reactie uit blijft.. dat jullie hem waarschijnlijk zonder tegen spraak meekrijgen.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 14:45

Allereerst: lief dat jullie voor dat katje gezorgd hebben.
Zover ik weet is de wettelijk bepaalde "wachttijd" 14 dagen.
In die tijd heeft de eigenaar de mogelijkheid om zijn kat op te halen. Daarna is die vrij voor adoptie.
Jullie kunnen zeker bij het asiel aangeven, dat jullie bereid zijn om hem/haar te adopteren. En dan uiteraard blijven contact houden in die 14 dagen (zodat jullie niet vergeten worden)
Ik duim voor jullie

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 14:46

Het asiel is (wettelijk?) verplicht de kat 2 weken vast te houden voor hij vrijgegeven wordt voor adoptie.
Je kunt als je ze morgen belt wel aangeven dat jij hem heel graag wil adopteren en vragen wat hun beleid hierin is. :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 14:47

Achjee :(:)

Ik zou eigenlijk nu direct het asiel bellen als ik jou was, zodat ze meteen weten dat jullie het beestje graag een huisje willen bieden. Dan is al direct duidelijk dat ze daarvoor geen ander plekje hoeven te zoeken.

SnuitjeLove

Re: Kat laten halen door dierenamublance, nu spijt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-23 14:59

Ja het liefst bellen we ook vandaag, maar hun website geeft aan dat vanwege koningsdag het asiel gesloten is. Ik ben nu ook op amivedi aan het rondkijken of ik hem daarop zie staan.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 15:02

Wie weet is het katje wel verdwaald en is er ergens een eigenaar naar hem/haar op zoek.
Zo ja, dan hoort het katje uiteraard gewoon terug te gaan naar die persoon.
Een asiel heeft de wettelijke verplichting om 2 weken te wachten tot herplaatsing en gelukkig maar!
Fijn dat jullie willen adopteren, maar geeft een eventuele eigenaar ook de kans om zijn/haar kat terug te vinden.
Andersom zou je dat zelf toch ook willen?

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-23 15:09

Ja natuurlijk ben ik het mee eens hoor. Vandaar dat ik hem heb laten ophalen en de gebruikelijke procedures wil volgen. Dit is vooral wat emotie die de overhand neemt van het verstand.

Zeeuwsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 15:33

Ik zou ook even bij de dierenambulance het meldnummer vragen, dan kan je dat doorgeven bij het asiel en dan weten hun ook precies welke kat je bedoeld. (althans, dat raden wij mensen altijd aan in mijn regio) In mijn ervaring doen ze niet moeilijk bij een asiel en als de eigenaar niet meld mag je het katje na 2 weken, mits gezond, adopteren :)

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 15:36

Ik heb een paar jaar geleden een kat gevonden. Daarvoor was meteen al een geïnteresseerde. Met dierenambulance geregeld dat de kat daar alvast heen mocht. Die mensen hebben toen moeten beloven dat mocht er zich een eigenaar melden dan zou de kat retour eigenaar gaan.
Verblijf bij particulieren is echt veel beter voor de kat dan een verblijf in het asiel.

amy_leftover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 15:42

Wij hebben jaren terug (kan al wel 20 jaar geleden zijn) :+ een zwerfkat gevonden. Bij de DA op chip laten controleren, maar deze had ze niet. Toen in overleg met het asiel de kat in huis genomen en deze 14 dagen vastgehouden voor als er een eventuele eigeneer kwam. Die kwam niet en die kat is bij ons gebleven tot haar dood.

Of het tegenwoordig nog zo gaat en of het ook zo werkt als de kat al door de dierenambulance naar het asiel is gebracht, geen idee, maar je kan het altijd vragen natuurlijk :) hartstikke fijn toch als de kat gelijk al een fijn tehuis aangeboden krijgt!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 15:49

Ik zou overleggen met het asiel. Misschien kun je hem opnemen en dan wel die twee weken wachttijd erbij nemen. Dus dat jij hem gewoon verzorgd en mag houden als de eigenaren zich niet melden.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 16:19

Toen ik een paar jaar geleden bij een asiel van de dierenbescherming werkte, was het prima als een dier door een melder geadopteerd wilde worden. Eerst de 2 weken wettelijke tijd voor een oud-eigenaar om de kat weer terug te regelen. Daarna evt castratie/sterilisatie. Vaak wordt er al wel ge-ent in die tweewekelijkse periode, ontworming en ontvlooiing is dan ook gedaan. Dus als het kitten nog jong is (onder een half jaar, dan kan het beestje nog niet geneutraliseerd worden), dan kan ze vlot weet bij jullie zijn. Uiteraard heb je wel kosten eraan.
Oudere zwerfdieren die overlast veroorzaakten werden soms niet meer geplaatst, omdat ze dan hetzelfde gedrag gingen vertonen in hun oude buurt. Met een grote weg in de buurt, of veel ander verkeer, moet je soms ook even een goed verhaal hebben bij een medewerker :j .

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 16:46

Ik heb een jaar geleden ook de kat mogen adopteren die ik door de dierenambulance heb laten ophalen :)
Dat zou ik dan zo snel mogelijk aangeven.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 17:11

Ik heb dat ook gedaan: [BB-ITP] Verliefd op patiënt

Verschil is dat Minty zorg nodig had, dus ik heb haar opgevangen en toen is ze gebleven.
T waren wel twee spannende weken. Hoopte zo dat niemand zou bellen. En inmiddels was ze twee keer geopereerd, dus als ze een baasje had gehad die haar terug wilde hadden ze bijna 1000 euro aan dierenarts kosten moeten betalen. Dus die kans was klein.

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-23 17:17

Leuk, veel succes verhalen dus! We gaan morgenochtend even langs het asiel of we bellen even met inderdaad de vraag of we het diertje mogen adopteren indien zich geen baasje meldt. Eventueel willen we hem dan ook gelijk al in huis nemen als dat mogelijk is. Kosten zijn verder geen probleem, we willen uiteraard een dier goede verzorging geven.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 17:27

eilleen333 schreef:
En inmiddels was ze twee keer geopereerd, dus als ze een baasje had gehad die haar terug wilde hadden ze bijna 1000 euro aan dierenarts kosten moeten betalen. Dus die kans was klein.

Want??? Jij vult nu even voor een jouw onbekende in dat diegene geen dierenartskosten wil of kan betalen voor zijn huisdier? Waar diegene misschien wanhopig naar op zoek is?

TS ik zou ze morgenochtend direct bellen om aan te geven dat je de kat graag zou willen adopteren. Je kunt dan ook meteen vragen of hij die twee weken bij jou mag verblijven.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 17:37

Soms is het mogelijk dat het dier bij jou 2 weken kan zitten. Met de kans natuurlijk dat de eigenaar alsnog naar voren komt. Maar dat verschilt weer per asiel of ze pleeggezinnen voor katten zoeken. Je kan het proberen natuurlijk.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 17:56

Koper schreef:
eilleen333 schreef:
En inmiddels was ze twee keer geopereerd, dus als ze een baasje had gehad die haar terug wilde hadden ze bijna 1000 euro aan dierenarts kosten moeten betalen. Dus die kans was klein.

Want??? Jij vult nu even voor een jouw onbekende in dat diegene geen dierenartskosten wil of kan betalen voor zijn huisdier? Waar diegene misschien wanhopig naar op zoek is?

TS ik zou ze morgenochtend direct bellen om aan te geven dat je de kat graag zou willen adopteren. Je kunt dan ook meteen vragen of hij die twee weken bij jou mag verblijven.

Rustig rustig…
Ze heeft netjes op amivedi gestaan en ook op de Facebook van de Dierenambulance. Ze was een week of 6 oud toen ze gevonden werd. Als iemand haar had gemist en me had bericht hadden ze haar uiteraard meegekregen.
Maar veel mensen betalen geen 1000 euro voor een kitten. Dat is het enige wat ik wilde zeggen.

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 19:32

Hier ook een zwerfkat door dierenambulance op laten halen, en later zelf in huis gehaald.

Na 2 weken wachttijd zelf gebeld. Niemand had zich voor haar gemeld. Ze bleek longworm te hebben, en zou gesterilliseerd worden. Daarna pas kwam ze ter adoptie. Ik moest na 2 wkn nog maar s bellen.

Dus na 2 wkn weer gebeld. Sterillisatie was goed gegaan maar longworm bleek hardnekkig. Ik kon ze al wel reserveren voor als ze beter was. Uiteindelijk kon ik ze pas 3 maanden na vangen ophalen. Maar het was het wachten dubbel en dwars waard <3 ze is nog echt n zwerfkat maar iedere dag gaat t een stukje beter en verlegt ze haar grenzen. Ze is nu n kleine 5 maanden bij ons en maakt inmiddels dagelijks buiten n ommetje.

Ik denk altijd zo: een kat zoekt zn eigen baasje uit <3

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 19:40

Ah wat goed dat jullie de zorg op je genomen hebben. Op zich is het niet gek dat het nu via het asiel gaat, het diertje zal nagekeken worden door een dierenarts en als geen eigenaar zich meld zal het geholpen worden om daarna geadopteerd te worden.

Helaas plaatsen ze vaak katten niet terug in de buurt waar het gevonden is, omdat ze dan vrij snel weer aan het zwerven gaan. Misschien lukt het als jullie beloven het katje binnen te houden.

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-23 19:43

Wat een mooi verhaal. Dit katje was ook wel erg aanhankelijk dus denk dat hij zeker wel mensen gewend is. Maar wel was hij buiten erg schrikachtig en steeds aan het wegduiken voor onverwachte bewegingen. Optillen ging met een kleine tegenstribeling op zich prima. Vond hem wel heel erg mager en licht, was heel fragiel om vast te houden. Toen hij hier binnen was was hij heel erg gefocust op ons, zodra we wegliepen begon het mauwen. Toen we hem meelokten naar de bank kwam hij wel bij ons zitten en klom ook op schoot. Hij ging naast me liggen dutten, alsof hij nu eindelijk kon ontspannen. Het was heel cute allemaal haha.

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-23 19:45

Daphara schreef:
Ah wat goed dat jullie de zorg op je genomen hebben. Op zich is het niet gek dat het nu via het asiel gaat, het diertje zal nagekeken worden door een dierenarts en als geen eigenaar zich meld zal het geholpen worden om daarna geadopteerd te worden.

Helaas plaatsen ze vaak katten niet terug in de buurt waar het gevonden is, omdat ze dan vrij snel weer aan het zwerven gaan. Misschien lukt het als jullie beloven het katje binnen te houden.

Binnen houden zou op zich geen probleem hoeven te zijn. We zitten af en toe al eens over een kat te fantaseren en zouden deze dan graag aan een tuigje willen laten wennen als we er eentje nemen.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 19:46

Dat is mij nooit gelukt. Cat.exe stopped working :+

Mijn kat valt om met tuigje, dan kan hij niet meer lopen :')

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 19:50

Dit is beste oplossing hoor! Komt er een eigenaar en bleek de kat verdwaald dan worden ze herenigd. Is het niet zo dan knappen ze op, entingen, chip, neutraliseren de kat en jij kan adopteren. Voordelen dan dat als het goed is de kat al stuk opgeknapt is en medisch al deel gecheckt is. Stukken goedkoper dan zelf moeten doen plus na adopteren van jullie. Anders moet je jaar wachten en kun je niet zomaar alles doen