KVV-hulp

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Deemiii

KVV-hulp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-23 17:35

Hi!

Sinds 2 weken heb ik de honden weer over gezet op KVV, mijn 5 jarige Roemeen (2 jaar bij ons) en 15 maanden oude Mechel kruising (3 maanden bij ons).

Ze vinden het heerlijk. *\o/*

Maar, de Mechel blijft vrij schraal vind ik. Ze is nog volop in de groei, krijgt meer beweging nu als dat ze kreeg (zat veel in de bench bij vorige eigenaar), en is vorige week door de dierenarts nagekeken en gezond bevonden, dus medisch is ze in orde.

Ze krijgt nu zo’n 700-800 gram KVV per dag, woog 22,4 kg maar mag dus wel denk zeker 3 kg aan. Wat kan ik nog meer geven om haar wat voller te krijgen?

Ik vul KVV aan met supplementen, groente/fruit/zaden/noten, krijgen 2-3x per week sardientje (heel), regelmatig rauw ei. Bijenpollen en monnikspeper (voor d’r hormonen >;) ).

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 17:37

Deemiii schreef:
Hi!

Sinds 2 weken heb ik de honden weer over gezet op KVV, mijn 5 jarige Roemeen (2 jaar bij ons) en 15 maanden oude Mechel kruising (3 maanden bij ons).

Ze vinden het heerlijk. *\o/*

Maar, de Mechel blijft vrij schraal vind ik. Ze is nog volop in de groei, krijgt meer beweging nu als dat ze kreeg (zat veel in de bench bij vorige eigenaar), en is vorige week door de dierenarts nagekeken en gezond bevonden, dus medisch is ze in orde.

Ze krijgt nu zo’n 700-800 gram KVV per dag, woog 22,4 kg maar mag dus wel denk zeker 3 kg aan. Wat kan ik nog meer geven om haar wat voller te krijgen?

Ik vul KVV aan met supplementen, groente/fruit/zaden/noten, krijgen 2-3x per week sardientje (heel), regelmatig rauw ei. Bijenpollen en monnikspeper (voor d’r hormonen >;) ).

Mijn eerste advies is
Geef het tijd.
Het is nog maar 2 weken, je hond is jong en actief, die kunnen alles vreten en niet aankomen.
Zolang ze niet schraler wordt en je geeft voldoende naar gewicht en bewegingsbehoefte, gewoon geduld hebben

kiwiwitje

Re: KVV-hulp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 17:43

Ik zou t ook wat tijd geven.
Maar ik heb er eentje die ook wat moeilijk op gewicht te krijgen/houden is. Zij krijgt wat havermout(warm) bij haar vlees. Dan zit ze mooier in haar spieren en is ze wat makkelijker op gewicht te houden

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 17:46

100g rijst, droog gewogen maar uiteraard gekookt gevoerd. 3% van het (ideale) lichaamsgewicht is voor een jonge actieve hond niet veel

Verara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 17:47

Mijn mechelreu bleef te mager op kvv alleen.
Echt anderhalve kilo vlees op een dag en hij was nog graatmager. (27 kilo, nu gezond gewicht 34)
Uiteindelijk heeft de tijd, pas nadat hij echt uitgegroeid was, en brok (koolhydraten erbij) hem op gewicht doen komen.
Hij krijgt nu gedeeltelijk kvv en gedeeltelijk brok.

Maar. Geef het inderdaad nog even. Opgroeien kost energie, en verhuizen ook. En mechel zijn ook :D

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 17:48

15 maanden? Die krijg je nu nog niet dikker hoor.
Mijn tsjech is tot haar 3 jaar een heel schrale hond gebleven, ribben zichtbaar, knokig, ondanks 1.5 kilo kvv per dag erin.
Na haar 3 jaar kwam ze ongeveer op gewicht, en nu ze 10 is is ze aan de vollere kant.

Ik zou dus gewoon compleet voeren voor het gewicht dat ze zou moeten hebben, ev een aantal keer per week een high energy kvv erbij of wat schapenvet of zalmolie, en dat trekt wel bij.
Je mag in beweging de ribben zien, in stilstand is de laatste rib zichtbaar gewenst, dus zolang het geen gratenpakhuis is is dat prima.
Heb je een foto van de zijkant en bovenaf?

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 17:59

Ook onze mechelaar was tot ca 2,5 jaar heel schraal. Mensen vroegen wel eens voorzichtig of ik wel genoeg voerde. In overleg met da was alles in orde. Gewoon een heeeeel actieve hond :)
Pas toen ze een jaar of zes was, werd ze echt wat voller.