Welk hondenvoer?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xPearl

Berichten: 3278
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Een klein dorpje onderin Drenthe

Welk hondenvoer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-23 09:05

Jaaa, weer een hondenbrokken-topic :')

Mijn hond heeft een tijdje bij mijn ouders gezeten maar volgend maand komt hij weer naar mij toe *\o/*. Ik woonde in een klein appartement wat gewoon niet ideaal was voor hem, maar nu gaan mijn vriend en ik naar een 'gewoon' woonhuis dus kan die weer lekker de hele dag in de tuin spelen :D

Nu ben ik dus opzoek naar hondenbrokken. Mijn hond is een 2-jarige Labrador x Golden Retriever kruising met een intoleratie(/allergie) voor kip en eend. Ik sla eigenlijk al het gevoglte voor de zekerheid maar over. Maar hij is nu (chemisch) gecastreerd dus komt ook lekker snel aan en is nu ook aan de dikke kant.
Ik heb hem een hele tijd op Acana gehad toen hij bij mij was, maar mijn ouders voeren Greenfield Lam&Rijst. Maar ik wil toch ook even verder kijken.

We willen geen vers vlees voeren maar echt brokken! En ik weet dat brokken tegenwoordig duur zijn maar ik wil eigenlijk niet €100 voor een zak voer betalen.. Dus iets lager zou fijn zijn haha. En dus zonder kip/eend/gevogelte eiwitten :)

Jacquelinee_

Berichten: 1508
Geregistreerd: 10-08-08
Woonplaats: Brabant

Re: Welk hondenvoer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 09:24

Wij hebben de smolke lam sensitieve voor onze hond. Na jaren zoeken naar juiste brok (hij kreeg overal ontzettende diarree en buikpijn van) is dat een brok waar onze hond het goed op doet. Ook nog prima betaalbaar, ongeveer 55euro voor een 12kg zak.

mavantos

Berichten: 3620
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 09:41

Onze hond heeft de Acana Free Run Duck gekregen en ben ik nu (langzaam) aan het overzetten naar Riverwood Hert, lam en konijn brokken voor de afwisseling. Ik wil niet altijd hetzelfde voeren ivm tekorten/overschotten.

Voerwijzer zegt het volgende erover: https://www.voerwijzer.com/hondenbrok/r ... th-rabbit/

Hij is best gevoelig, dus stappen langzaam over. Tot dusver reageert hij er goed op. Het zou ook weinig calorieën hebben wat voor onze gecastreerde reu wel een fijne bijkomstigheid is _O-

xPearl

Berichten: 3278
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Een klein dorpje onderin Drenthe

Re: Welk hondenvoer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-23 10:13

Smolke kan ik proberen, maar als pup ging die daar heel slecht op (diarree etc). Maar proberen kan altijd.

Riverwood heb ik wel eens van gehoord! Ga ik eens opzoeken.
Haha oohja, weinig calorieën is voor hier ook helemaal top :')

xPearl

Berichten: 3278
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Een klein dorpje onderin Drenthe

Re: Welk hondenvoer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-23 07:46

Nog meer mensen die een idee hebben qua hondenbrokken? :D

Flux

Berichten: 2496
Geregistreerd: 10-06-05

Re: Welk hondenvoer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 07:59

Farmina! Ik bestel bij zooplus en wissel tussen de met graan en graanvrije varianten. Meerdere smaken, wie weet zit er wat voor je bij.

kiwiwitje

Berichten: 20127
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 08:05

Natural greatness rabbit (light and fit)
Geloof dat zooplus hem ook heeft

bcd94
Berichten: 704
Geregistreerd: 09-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 08:18

Als je kijkt op voerwijzer.com kan je invullen wat je er wel of niet in wilt hebben

Marcella

Berichten: 36811
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Welk hondenvoer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 11:52

Inbalance hondenbrokken.

Freekieee

Berichten: 1762
Geregistreerd: 19-09-13
Woonplaats: Borculo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 12:50

Riverwood, Jarco, Acana, wolf of wilderness. Allemaal erg te vreden over.
Maar nu gestopt met brokken want hond reageerd beter op vers vlees.

Maar vond dat erg fijne merken. Alleen Riverwood wel duur. Weet niet hoe het met de rest nu zit. Jarco was hier wel favoriet.

Edit, ook goedemorgen. Niet goed gelezen. Ik weet niet of er kip in zit.

petitparis

Berichten: 15994
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 13:08

Ter info Wolf of Wilderness is gebaseerd op kip, ook al koop je een zak lam of zalm. Tenzij dat intussen veranderd is.
Ook opletten met Carnilove: bevat 3% kippenlever, wat volgens velen geen probleem wou mogen geven, maar als je zeker bent van kipallergie, is dat iets wat ik niet wil uittesten.

Hier ook een hond met allergie voor kip en kalkoen en lichte kruisallergie voor alles met pluimen, dus ook eend, kwartel, fazant; struisvogel en verteerd ook nog eens slecht rijst.
Als ik brok heb ik lange tijd Eukanuba dermatosis (witvis en aardappel) gevoerd (tijdens eliminatie dieet) nadien voornamelijk Wolfblut gevoerd. Zij hebben veel varianten met telkens een andere Koolhydraat en eiwitbron. Zelf wissel ik af tussen:
Wolfsblut Down Under (angus rund en zoete aardappel)
Wolfsblut wild pacific (zalm en zoete aardappel)
Wolfsblut green valley (lam en zalm met zoete aardapel)

Af en toe als ik niet op tijd besteld heb of gewoon om te proberen:
Edgar en Cooper zalm of lam
Fish4dogs
Carnilicious hert/zalm of lam

kiwiwitje

Berichten: 20127
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 13:13

petitparis schreef:
Ter info Wolf of Wilderness is gebaseerd op kip, ook al koop je een zak lam of zalm. Tenzij dat intussen veranderd is.
Ook opletten met Carnilove: bevat 3% kippenlever, wat volgens velen geen probleem wou mogen geven, maar als je zeker bent van kipallergie, is dat iets wat ik niet wil uittesten.

Hier ook een hond met allergie voor kip en kalkoen en lichte kruisallergie voor alles met pluimen, dus ook eend, kwartel, fazant; struisvogel en verteerd ook nog eens slecht rijst.
Als ik brok heb ik lange tijd Eukanuba dermatosis (witvis en aardappel) gevoerd (tijdens eliminatie dieet) nadien voornamelijk Wolfblut gevoerd. Zij hebben veel varianten met telkens een andere Koolhydraat en eiwitbron. Zelf wissel ik af tussen:
Wolfsblut Down Under (angus rund en zoete aardappel)
Wolfsblut wild pacific (zalm en zoete aardappel)
Wolfsblut green valley (lam en zalm met zoete aardapel)

Af en toe als ik niet op tijd besteld heb of gewoon om te proberen:
Edgar en Cooper zalm of lam
Fish4dogs
Carnilicious hert/zalm of lam

Wolf of wilderness heeft kipvrije varianten. De elements.

Susanne

Berichten: 11613
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 13:25

Ik vind Farmina echt een heel fijn merk. Wordt ook super goed beoordeeld op Voerwijzer. Ik voer meestal deze variant: https://www.voerwijzer.com/hondenbrok/f ... am-bosbes/ maar ik wissel smaken af en neem soms ook een andere variant van Farmina.

Mijn hond eet ‘s morgens brok en ‘s avonds KVV (vers vlees), dit blijkt voor hem de beste combi na veel uitgeprobeerd te hebben. Hij is ook heel gevoelig maar op deze brok gaat hij super. Er zijn meerdere smaken en varianten dus je kunt ook zonder gevogelte voeren.

petitparis

Berichten: 15994
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: Welk hondenvoer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 13:30

oh eieren is ook een ingrediënt waar je voor moet opletten. Als je tegen een verkoper zegt kip of kalkoen dat durven ze je soms ook een zak voer aanraden dat eieren bevat. Wat imo even erg is dan kip zelf.

@Kiwitje: die was ik nog niet tegengekomen :)

Momo94
Berichten: 1120
Geregistreerd: 05-07-18
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 14:11

Mijn ouders hebben voor hun berner sennen Sjef's cuisine sensitive, ene keer lam rijst en de andere keer hert. En de brok is niet vet, wat vooral belangrijk is en ook voor de gevoelige darmpjes. :D Mooie glanzende vacht, stevige ontlasting. Grote brok, maar wat ook fijn is dat het betaalbaar is.

aspro
Berichten: 120
Geregistreerd: 19-03-10

Re: Welk hondenvoer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 14:17

Onze hond heeft precies hetzelfde probleem met kip. Bij haar zijn wij toen ze nog pup was vrij snel uitgekomen op Farm Food Zalmolie. Ze is er nog steeds erg gek op. En van de allergie heeft ze ook geen last meer. Super tevreden over het voer!

DemDeempel

Berichten: 1076
Geregistreerd: 26-05-15

Re: Welk hondenvoer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 14:36

Ik ben groot fan van de geperste brokken van Darf Vol Bites voor mijn golden met een gevoelige maag. Zelf voer ik de gewone variant maar daar zit kip in. Wij hebben voor Darf gekozen omdat het een geperste brok is in plaats van de normale krokante en omdat er relatief veel vlees in zit voor een brok. Plus, wij betalen voor de gewone variant 65 euro voor 20 kilo. De goedkoopste brok van de brokken met een hoog vleesgehalte wat ik er van kon vinden.

Ze hebben ook een zalm en lam variant maar daar zit overal ei in. Die zou je kunnen proberen.

xPearl

Berichten: 3278
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Een klein dorpje onderin Drenthe

Re: Welk hondenvoer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-23 17:54

Bedankt iedereen! Ik heb alles opgeschreven en ga alles opzoeken en uitzoeken! :D

Geperste brok heeft niet mijn voorkeur omdat mijn hond ook vaak bij mijn ouders is als vriend en ik lange dagen gaan werken. En hun voeren ook krokant (en staan vaak brokken op de grond). Dus dat is niet heel ideaal.

@petitparis
Ik ga sowieso alle zakken even bij langs qua ingrediënten. Ik heb zelf in een dierenwinkel gestaan en kwam er toen ook achter dat er op veel zakken hypoallergeen staan of op basis van vis/lam/rijst etc en er toch stiekem weer kip in zit..
En goeie over die eieren! Daar had ik nog niet aan gedacht.

Hij is gelukkig niet súper intolerant/allergisch. Snoepjes waar iets van kip of iets inzit als die dat soms krijgt gaat wel goed. Maar wil met voer toch wel oppassen.

kiwiwitje

Berichten: 20127
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 21:33

xPearl schreef:
Bedankt iedereen! Ik heb alles opgeschreven en ga alles opzoeken en uitzoeken! :D

Geperste brok heeft niet mijn voorkeur omdat mijn hond ook vaak bij mijn ouders is als vriend en ik lange dagen gaan werken. En hun voeren ook krokant (en staan vaak brokken op de grond). Dus dat is niet heel ideaal.

@petitparis
Ik ga sowieso alle zakken even bij langs qua ingrediënten. Ik heb zelf in een dierenwinkel gestaan en kwam er toen ook achter dat er op veel zakken hypoallergeen staan of op basis van vis/lam/rijst etc en er toch stiekem weer kip in zit..
En goeie over die eieren! Daar had ik nog niet aan gedacht.

Hij is gelukkig niet súper intolerant/allergisch. Snoepjes waar iets van kip of iets inzit als die dat soms krijgt gaat wel goed. Maar wil met voer toch wel oppassen.

Vaak staat er kippenvet of gevogelte vet op. Aangezien allergieen op eiwitten werken hebben ze meeste honden hier geen last van. Dus vandaar hypoallergeen vaak. Of t zijn bewerkte eiwitten. Niet herkenbaar voor de hond: :)

xPearl

Berichten: 3278
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Een klein dorpje onderin Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-23 21:41

@Kiwiwitje
Klopt inderdaad! Heb toen ook aan de vertegenwoordigers van o.a Royal Canin en Jarco gevraagd hoe dat zat en beide gaven dat ook aan :j
Maar soms staat er ook wel 'dierlijke bijproducten' op... Maar geen idee of dat vaak ook kip is?


Ik zit nu te twijfelen tussen Riverwoord Hert&lam, Riverwood Rendier&hert en Farmina lam, Farmina Zwijn (en dan de pompoen variant maar zeg eerlijk dat ik al die varianten niet helemaal snap :')). Acana Red meat staat ook nog op het lijstje!
Wel hebben de brokken van Riverwood gehydrolyseerd eiwit (kippenlever) in de brokken, maar dat is maar 2% en ik verwacht dat dat ook wel goed gaat?

Marloez
Berichten: 6531
Geregistreerd: 05-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 21:45

Mijn hond leek gevoelig te reageren op alle diersoorten. Daarom ging ik over op dierenarts voer, (Specific hypo allergeen). Alleen na een tijdje wilde ze dat absoluut niet eten, at dagen niet waardoor ze ziek werd dus dat was ook niet meer de oplossing. Overgegaan op Royal Canin hypo allergene brokken maar dat moest ze al helemaal niet.. :roll:

Na heel wat online speuren en zoeken kwam ik uit op Denkadog hypo sensitive vegan voer. En dit vindt ze heerlijk! Eindelijk vaste ontlasting en voer dat ze lekker blijft vinden. Heel uniek na anderhalf jaar struggelen.. We zijn nu aan de 4e zak bezig van (12,5 kilo).

Ik had nooit gedacht hier op uit te komen omdat ik in eerste instantie brokken wilde geven met een hoog vleespercentage en/of rauw vlees. Maar dat ging dus helemaal verkeerd , ze is daar echt vreselijk ziek van geworden.

xPearl

Berichten: 3278
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Een klein dorpje onderin Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-23 16:15

Marloez schreef:
Mijn hond leek gevoelig te reageren op alle diersoorten. Daarom ging ik over op dierenarts voer, (Specific hypo allergeen). Alleen na een tijdje wilde ze dat absoluut niet eten, at dagen niet waardoor ze ziek werd dus dat was ook niet meer de oplossing. Overgegaan op Royal Canin hypo allergene brokken maar dat moest ze al helemaal niet.. :roll:

Na heel wat online speuren en zoeken kwam ik uit op Denkadog hypo sensitive vegan voer. En dit vindt ze heerlijk! Eindelijk vaste ontlasting en voer dat ze lekker blijft vinden. Heel uniek na anderhalf jaar struggelen.. We zijn nu aan de 4e zak bezig van (12,5 kilo).

Ik had nooit gedacht hier op uit te komen omdat ik in eerste instantie brokken wilde geven met een hoog vleespercentage en/of rauw vlees. Maar dat ging dus helemaal verkeerd , ze is daar echt vreselijk ziek van geworden.

Oh ja, dat is ook wel erg lastig inderdaad! Mijn voorkeur gaat ook uit naar brok met vlees er in, anders is dit altijd nog een optie om te proberen ja :)

Voor nu kijk ik naar Riverwood en Farmina!

Verara
Berichten: 145
Geregistreerd: 09-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 16:45

Een van mijn honden is allergisch voor alle gevogelte. Ook als er “dierlijke bijproducten” op een verpakking staat, durf ik het niet te geven.
(Voor de beeldvorming: zij reageert al op het hypoallergeen voer wat de DA als eliminatiedieet geeft, wat meestal heel klein geknipt en dus onherkenbaar kippeneiwit is)

Zij eet purizon paard en zalm afgewisseld.
Beide van de single proteïne lijn.
Dan weet ik zeker dat ze geen gevogelte binnen krijgt.
Voor de variatie krijgt ze regelmatig kvv, konijn, rund, lam of geit.

xPearl

Berichten: 3278
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Een klein dorpje onderin Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-23 21:02

Verara schreef:
Een van mijn honden is allergisch voor alle gevogelte. Ook als er “dierlijke bijproducten” op een verpakking staat, durf ik het niet te geven.
(Voor de beeldvorming: zij reageert al op het hypoallergeen voer wat de DA als eliminatiedieet geeft, wat meestal heel klein geknipt en dus onherkenbaar kippeneiwit is)

Zij eet purizon paard en zalm afgewisseld.
Beide van de single proteïne lijn.
Dan weet ik zeker dat ze geen gevogelte binnen krijgt.
Voor de variatie krijgt ze regelmatig kvv, konijn, rund, lam of geit.

Pfoe, dan is die van jou erg allergisch! Lastig.. Mijn hond reageert gelukkig niet heftig. Toen ik als pup zijn oude voer met Acana ging mengen (dat was mijn eliminatie-voer haha) begon hij al veeeeel minder te krabben. Dus hij heeft het gelukkig niet heftig. Een kip-snoepje gaat ook gewoon goed. Maar in het hoofd-voer wil ik het mijden.

Purizon ga ik nog even bekijken! Afwisselend wil ik ook wel eens kvv geven, maar niet als hoofd-voeding

xPearl

Berichten: 3278
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Een klein dorpje onderin Drenthe

Re: Welk hondenvoer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-23 16:52

Iemand enig idee wat ik zou moeten hebben van Farmina?
Je hebt de quinoa, prime, pumpkin, ocean en grain. Nu snap ik ocean en grain wel. Maar van de eerste 3 heb je allemaal dezelfde brokken. Wat maakt het dan anders?