Honden trimmen/model

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Honden trimmen/model

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-23 02:11

We hebben nu het langharige hondje van mijn moeder bij ons wonen. Hij ging ongeveer elke 4 maanden naar de trimsalon en is bij ons in Januari geweest.

We hebben wel eerder zo een hondje gehad en die deed ik zelf functioneel kort.

Maar vroeg me af wat voor model jullie de hondjes laten trimmen?

Ik vond hem kort wel handig qua vies worden, maar het zag er niet uit. Nu wordt het echt voor hier al iets te lang, maar hij ziet er wel veel leuker uit zo. En hij heeft heerlijke zachte haren om met hem te knuffen.

Nu boeit uiterlijk me verder niet, maar weet ook niet wat ik tegen de trimster moet zeggen?? Ze vroeg toen wat ik wilde en ik zei; kort. Ze heeft toen koppie, oortjes en staart wel wat pluizig gelaten, dus dat was wel beter, maar heb tussendoor rond ogen en mondje al een keer geknipt.

Doen mensen nog andere modellen? Of hebben jullie speciale wensen bij de trimmer?? Uiteraard verschilt het ook qua soort haar en ras, maar hij is een mixje en we doen er niks mee, dus geen eisen vanwege ras.

Britta31

Re: Honden trimmen/model

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 08:18

Afbeelding before.
Afbeelding after.
Onze fien,een kruizing Malthezer.Borstelen was een drama,ik liet haar scheren als een schaapje.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 08:24

Puppyknip is leuk en fluffy maar dat moet het baasje wel willen ivm met bijhouden en viezigheid wat erin blijft zitten.
De ervaring bij mij als trimster is dat de baasjes eerst altijd voor leuk en fluffy gaan en later toch voor functioneel.

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 08:24

Ik heb een dwergschnauzer. En die is de eerste jaren door een bevriende Dwergschnauzer fokker met een trimsalon ook altijd getrimd. Hij zag er toen echt altijd uit om door een ringetje te halen :+:
Helaas werd zij ziek en stopte met trimmen, en toen zijn we even op zoek geweest naar een trim-match.

Die hebben we nu gevonden, maar het echte Schnauzerige is eraf qua kapsel. Baardje is een stekelbaardje geworden, en zijn glanzende plukvacht is ook niet meer.

Intussen laten we ook zijn poten en buik wat extra kort maken, we wonen inmiddels buitenaf en hij baggert graag door nat gras en blubber. Dus minder haar was voor ons allemaal praktisch :D

Ik hou er niks minder van, hij gaat graag naar de trimster toe, trimster vindt hem braaf dus die match is top.
Alleen hij ziet er niet persé meer Schnauzerig uit (vind het oprecht knap als mensen dat nog herkennen), maar dat vond ik ondergeschikt aan de voorgenoemde punten :)

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 08:46

Ik ben ruim 15 jaar trimster en de meeste hondje gaan hier in praktisch model en gebruik ik opzetkammen 10 en 13mm het meest en komen elke 8 tot 10 weken weer terug.

Ik ben geen scheerschuur, dus 3mm scheer in nooit (mits het in de vilt zit) omdat je dan heel de functie van de vacht weg haalt. zowel zomers als in de winter. De vacht van de hond werkt isolerend, dus scheert het nooit heel kort!!

Hier wat voorbeelden.
P.s Mijn naam staat eronder maar het is geen reclame hoor, ik zit zo vol dat ik geen klanten meer aanneem en ik woon in Duitsland haha

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik vraag me altijd af waarom mensen kiezen voor een langharige.wollig hondje als ze hem toch heel kort willen hebben? er zijn zat rassen die kwa karakter passen zonder lang haar.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-23 13:09

Wat een schattige foto's!!

Ons vorige harige hondje deed ik meestal niet heel kort, maar wel functioneel.

mvermeulen; Bij een hondje hoort ook ene bepaald karaktertje natuurlijk. Onze gladharige hondjes zijn voor mijn moeder echt te pittig.
Heb toen echt een zachtaardig hondje gezocht en moest klein en harig zijn. Nu hij hier woont is dat haar wel een dingetje.

Onze BC heeft ook lang haar, maar dat blijft natuurlijk dezelfde lengte.

En uiterlijk maakt me niet per se uit, maar ik vind hem met haren wel leuker dan zo kaal. Ik had alleen toen gezegd; doe maar kort en dat was dus echt erg kort. Wel heel makkelijk en was het de afgelopen dagen niet zo nat geweest, was hij ook niet zo vies geworden :)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-23 13:11

Akshay schreef:
Ik heb een dwergschnauzer. En die is de eerste jaren door een bevriende Dwergschnauzer fokker met een trimsalon ook altijd getrimd. Hij zag er toen echt altijd uit om door een ringetje te halen :+:
Helaas werd zij ziek en stopte met trimmen, en toen zijn we even op zoek geweest naar een trim-match.

Die hebben we nu gevonden, maar het echte Schnauzerige is eraf qua kapsel. Baardje is een stekelbaardje geworden, en zijn glanzende plukvacht is ook niet meer.

Intussen laten we ook zijn poten en buik wat extra kort maken, we wonen inmiddels buitenaf en hij baggert graag door nat gras en blubber. Dus minder haar was voor ons allemaal praktisch :D

Ik hou er niks minder van, hij gaat graag naar de trimster toe, trimster vindt hem braaf dus die match is top.
Alleen hij ziet er niet persé meer Schnauzerig uit (vind het oprecht knap als mensen dat nog herkennen), maar dat vond ik ondergeschikt aan de voorgenoemde punten :)

Dat hebben we hier ook. Er loopt gewoon echt een donkere streep en daaronder is hij echt smerig. Rug blijft aardig zijn eigen kleurtje.

Dat hebben de anderen ook, maar die hoeven niet getrimd, dus hoef ik er niet over na te denken wat voor model ze krijgen :)

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 13:22

Ik heb zelf 2 jack russels en een grote poedel.. de jack russels zijn beide stuk makkelijker en rustiger dan sommige harige hondjes die ik op tafel krijg ;) Al is mijn poedel echt heel zoet op de tafel, hij kan behoorlijk hyper en bloed fanatiek worden als hij een bal ziet.

niet alle kortharige honden zijn van het type hyper en pittig :o zo is niet elk wollig harige hondje lekker makkelijk haha. Maar het komt wel heel vaak voor dat mensen die hondjes vaak uitkiezen om het uiterlijk en erachter komen dat het toch wel hoop werk is, en bende in huis.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-23 14:09

Ja, uiteraard. Dat bedoelde ik eigenlijk, de vacht komt een beetje bij het type hondje dat je kiest.

Onze BC heeft lang haar en ondanks dat mijn moeder van hlang haar houdt en ze hem lief vindt en onze vorige ook, is dat niet haar type hond.

En ook onze halve JR vindt ze heel leuk en lief, maar ook teveel hond voor haar.

Ze had vroeger een middenslag poedel en die werd vrij standaard getrimd. Toen kregen we een dwergpoedel van de fokster die zelf trimster was. Zij deed haar de eerste jaren en dan had het hondje een bolletje op haar koppie en sokjes, dotje op dr staart etc.
Na verhuizing werd ze nog netjes gedaan, maar geen sokjes meer bijv.

Dit hondje heb ik echt voor haar uitgezocht en dat hij nu ene erf hondje is, was niet echt zo gepland, maar hij redt zich hier erg goed en is erg stoer.

Wel leuk, ze komen echt smerig binnen, gaan liggen slapen en als ze opstaan liggen overal bergen zand. We krijgen straks een mudroom en ik kijk daar echt naar uit. We hadden al een indeling, maar mijn man begon gister over een mini douche voor de honden :)

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 14:13

Voor
Afbeelding

En na

Afbeelding

Wij doen het omdat bowser ontzettend last heeft van zijn vacht. Het knoopt enorm eb borstelen is echt niet zijn favoriete bezigheid :Y)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-23 14:14

Hahaha, het lijken wel 2 verschillende hondjes.

Ik zal even kijken. Had volgens mij wel een foto gemaakt na het trimmen.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 14:18

superpony schreef:
Hahaha, het lijken wel 2 verschillende hondjes.

Ik zal even kijken. Had volgens mij wel een foto gemaakt na het trimmen.

Ik moest de eerste keer ook 2x kijken toen ik hem ging halen
:D

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 14:55

Ik heb een poedel. (of kruising daar hij geen stamboom heeft en al 1 jaar was toen ik hem kocht).

Heb hem veelal kort in de zomer en langer in de winter. Ook z'n snuit laat ik vaak wat langer, behalve als ik echt foto's ga maken van hem. Dan staat een netjes geschoren snuit toch mooier.

Ik scheer hem tevens zelf omdat hij vreselijk angstig is voor vreemde mensen. En ik wil hem geen onnodige stress bezorgen. Ik deed mijn vorige poedel ook zelf dus heb er wel ervaring in. En ooit ook eens puppy leeuwmodel gedaan. Zal eens zoeken of ik daar nog foto's van vind.

Dit is tussen beide in qua lengte.
Afbeelding
Afbeelding

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 15:16

Afbeelding
Ik hoop dat je het zo een beetje kunt zien. Rond de oogjes vrij, tenen zo kort als een poedel en verder lang.

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 15:24

Mijn poedel heeft vroeger shows gelopen en dus ook helemaal in model, dat is heel hoop werk om zo te houden. Maar nu is hij bijna 12 jaar en mag hij in camping model zoals we het noemen. Nog wel poedel maar hij hoeft niet meer elke week in bad en helemaal uitgefohn en geborsteld te worden.

soms laat ik het groeien en ziet hij eruit als een Doodle
Afbeelding

maar ik vind poedel kapsel mooier :o

Afbeelding

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-23 01:29

Olikea, hahaha. Maar het zal hem wel zijn, hahaha. Het is maar goed dat mijn moeders hondje wild enthousiast was toen hij me zag, want ik schrok ook even.

Art, wat een ontzettend leuk koppie.

Fijn dat je het zelf doet. Deed ik bij ons vorige langharige hondje ook en twijfel nu wel een beetje.

idylle, dat zijn inderdaad de probleemplekken. Ik heb tussendoor ook rond ogen, mondje, kontje, pipi en voetjes geknipt.

Mvermeulen, wat een knappe hond. Onze dwergpoedel was ook abricot en mijn hart slaat altijd gelijk over als ik een abricot poedel zie.
Die van ons had ook zo een dotje op haar hoofd, maar ook sokjes of randjes. Geen idee waarom. Ze had wel een kort staartje destijds nog en alleen een dotje daar ook op.

Kan jouw staart niet heel goed zien, maar is dus lang? Hoe laat je die groeien? Ook een dotje aan het einde of geheel langer?

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 08:40

Afbeelding

gewoon lange staart, wat veel mensen niet weten is dat showmodel van de poedel eigenlijk een oud jachtmodel is. puur geknipt om de delen die belangrijk waren warm te houden en te beschermen, maar ook dat de hond snel opdroogde daarom zijn sommige stukken kort geschoren en andere niet.

Door de jaren heen is het natuurlijk door de mens in een wat overdreven kapsel gemaakt en ziet men poedel niet meer als jachthond en wordt hij daar ook amper nog voor gebruikt.