Niet zelf je puppy uit mogen zoeken

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Niet zelf je puppy uit mogen zoeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 11:39

Wij houden al een tijdje de nestjes van een bepaald ras in de gaten. Er zijn er maar een paar van in Nederland
Nu is er een nestje met 2 teefjes dus wij wilden er wel graag 1. Maar we krijgen er 1 ‘toegewezen’ en mogen niet uitzoeken. En natuurlijk vind ik net de andere leuker/mooier dan degene die voor ons gereserveerd is.
Misschien is het mijn eigenwijze aard, ik denk dat ik prima zelf in staat ben om een pup uit te zoeken die bij ons past, de fokker kent ons toch ook helemaal niet?
Bovendien als ik 1500 euro af moet tikken wil ik gewoon graag zelf beslissen waaraan.
De fokker mag natuurlijk altijd beslissen aan wie wel of niet verkopen maar is het eigenlijk niet gewoon raar dat je niet je eigen gezinslid uit mag kiezen die zo’n beetje 15 jaar bij je woont?

Moderatoropmerking:
De topicstarter mag zelf bepalen welke informatie ze wel of niet wil delen. Het heeft dan ook geen enkele zin om door te blijven vragen naar het ras. Ook is het zeker niet de bedoeling om persoonlijk te worden.
Laatst bijgewerkt door Firelight op 25-04-23 19:48, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Moderatoropmerking toegevoegd

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 11:40

De fokker kent jullie idd niet, maar wel zijn pups en hun karakter.
Dus vanaf die kant snap ik hun beslissing absoluut.
Het is ook in hun belang om voor de juiste match te zorgen. Daar komt uiteraard niet alleen uiterlijk bij kijken.
Je kunt vaak wel een voorkeur opgeven, maar dan is het aan de fokker om te bepalen of ze daar in mee gaan.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 24-04-23 11:41, in het totaal 1 keer bewerkt

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 11:41

Oh ik zou hetzelfde denken als jij hoor, dan zou ik denk ik nog liever verder kijken als ik niet zelf kan kiezen of als je aangeeft bij haar dat je liever de andere wil en ze wil je die niet toevertrouwen....t is toch een dier wat een grote tijd mee gaat...

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 11:42

Ja, ik vind dat een fokker je best mag sturen in een keuze, maar alsnog wil ik zelf de keuze hebben in het hondje die ik mee naar huis neem, als dat geen mogelijkheid is, dan ga ik voor een ander nestje..

Cchanny

Re: Niet zelf je puppy uit mogen zoeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 11:43

Wij mochten de voorkeur geven over een aantal pupjes.
Maar we moesten wel de karaktertesten afwachten en vanuit daaruit werden de pups 'onderverdeeld' bij de nieuwe puppy eigenaren. :)

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 11:44

Heb je de fokker info gegeven over op wat voor plek de pup bij jullie terechtkomt? Dan zou ik op zijn/haar oordeel vertrouwen, denk ik. Fokker kent de pups en weet dus welke er bijvoorbeeld beter in een drukkere omgeving zal functioneren, of welke er wat sportiever/juist luier zal zijn.

Talishe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 11:44

Het is natuurlijk uiteindelijk jouw keuze of je een pup koopt of niet, maar de fokker kijk hopelijk meer naar het karakter en of die bij jullie situatie en voorkeuren past, en minder naar uiterlijk. Terwijl je als puppy koper veel minder van het karakter van de pup ziet als je gaat kijken. Dus ik snap de fokker wel. Heb je de fokker al gesproken hierover?

Bij ons had de fokker 2 pups aangewezen die bij onze wensen en situatie leken te passen en mochten we daar uit kiezen.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 11:45

Ik begrijp beide kanten.

Als de pup die je wordt toegewezen niet klikt, dan zou ik gewoon verder zoeken.

Ik denk dat veel fokkers ook wel proberen rekening houden met de voorkeur van de mensen hoor. Maar met 2 pups is dat nogal lastig natuurlijk.

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 11:45

De laatste hond mochten wij ook niet zelf uitkiezen.
Ik heb aangegeven dat als we die specifieke pup niet mochten kopen we echt wel naar een andere fokker gingen.
Maar ik was 3x per week bij de pups, en mijn keuze was niet gebaseerd op het uiterlijk en puur op karakter. Dus de fokker kon zich prima vinden in mijn onderbouwing.
Uiteindelijk hebben we hem dus ook mee naar huis gekregen.

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 11:47

Dit is bij veel fokkers heel normaal hoor dat de fokker jou matcht aan een pup. Ondanks dat het misschien niet je eerste keuze is zal deze pup je zeker heel gelukkig gaan maken omdat deze het beste binnen jou gezin past.

Mjelleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 11:48

Ik zou nooit een pup willen van een fokker die pupkopers wél laat kiezen. En als ik ooit zelf een nestje fok dan ben ik ook degene die de knoop doorhakt en niet de pupkopers.

Een fokker kent zijn pups veel beter dan iemand die even een keertje komt kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 11:48

Nah, vind ik zelf niet.

Je houdt er als fokker altijd rekening mee wat iemand wil, maar soms zijn er ook andere zwaarwegende belangen. bij mijn moeder had de fokker van de dekreu, als die een pup wilde, altijd eerste nestkeuze. Ze heeft ook bepaalde pups onder fokkervoorwaarden (lees: z'n ballen mogen er niet af, en je mag de pup gratis hebben als ik hem af en toe in kan zetten voor de dek) en ga zo maar door.

Soms valt het dan zo op een plek, dat er een bepaalde pup voor een bepaald gezin overblijft. Als die het daar niet mee eens is, dan zou ik me als fokker wel afvragen hoe graag ze het willen zegmaar. Wil iemand er shows mee lopen, maak je ook een andere keuze (dan wil je het "mooiste/meest correcte pupje" bij diegene, omdat dat toch promotie is voor je kennel. Als is er verdomd weinig over te zeggen als ze nog klein zijn) dan wanneer het een gezinshond wordt zonder fokaspiraties.

Ik geloof niet echt in puppytests en dat soort dingen, maar soms vallen dingen nu eenmaal zo uit. Als je het niet van te voren hebt aangegeven dat je specifiek op zoek bent naar een bepaalde kleur bv. (wat ik zelf eigenlijk alleen relevant vind als je gaat fokken. Verder zou karakter altijd van bovengeschikt belang moeten zijn) dan vind ik het ook wel een beetje een kwestie met genoegen nemen met.... Want je kunt als pup toch nog amper inschatten wat het voor volwassen hond wordt, en je weet niet wie de andere gegadigden zijn en waarom er zo is gekozen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 24-04-23 11:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 11:49

[***] schreef:
Wij houden al een tijdje de nestjes van een bepaald ras in de gaten. Er zijn er maar een paar van in Nederland
Nu is er een nestje met 2 teefjes dus wij wilden er wel graag 1. Maar we krijgen er 1 ‘toegewezen’ en mogen niet uitzoeken. En natuurlijk vind ik net de andere leuker/mooier dan degene die voor ons gereserveerd is.
Misschien is het mijn eigenwijze aard, ik denk dat ik prima zelf in staat ben om een pup uit te zoeken die bij ons past, de fokker kent ons toch ook helemaal niet?
Bovendien als ik 1500 euro af moet tikken wil ik gewoon graag zelf beslissen waaraan.
De fokker mag natuurlijk altijd beslissen aan wie wel of niet verkopen maar is het eigenlijk niet gewoon raar dat je niet je eigen gezinslid uit mag kiezen die zo’n beetje 15 jaar bij je woont?

En wat wil je nu met dit bericht bereiken? Bespreek wat je hier zegt met de fokker, als de fokker resoluut is dan ga je opzoek naar een ander. Dit gebeurt bij heel veel fokkers zo, was bij onze pup ook en wij hebben echt de perfecte hond voor ons. De fokker kent zijn pups, kan de karakters goed inschatten etc. Maar als het je niet aan staat dan staat je de keuze toch vrij om naar een andere fokker te gaan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 11:50

Hoeveel kan je dan eigenlijk zeggen van het karakter van pups van 8 weken?
Wij hebben zelf ook wel eens een nestje gehad, leuke mensen voor proberen uit te zoeken en die zelf laten kiezen
Ik twijfel
Zijn niet zo vaak nestjes van
Sprak een kennis vanmorgen en die zei als je de hond meeneemt die je eigenlijk niet wilt hebben en hij/zij heeft een onhebbelijkheidje dan baal je daar extra van. Die had nu ook 4 puppy’s en ze lieten ze mensen ook gewoon langskomen en samen uitkiezen

Of de fokker de juiste uitgekozen heeft betwijfel ik. Ze heeft de rustigste/liefste. Andere teefje was feller. Maar onze kinderen zijn al 10 en 12 en we hebben 2 grote jachthonden dus wat meer karakter zou ons wel liggen.
Zou best kunnen als we gingen kijken dat we de ons toegewezen pup uitgekozen zouden hebben, maar ik vind het gewoon een naar gevoel dat ik zelf niet kiezen kan.
Ik ga toch ook niet een paard of pony kopen en dan zeggen doe maar wat jij denkt wat leuk voor ons is, terwijl ze ons niet kennen. En dan even geld aftikken :')

Amandavd

Re: Niet zelf je puppy uit mogen zoeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 11:52

Je kunt al behoorlijk wat zeggen over het karakter als ervaren fokker met 8 weken.
Ik snap sowieso niet zo goed dat je zo'n enorme voorkeur voor een pup kunt hebben, ik vond alle zusjes van mijn teef even leuk. Maar nogmaals, bespreek dat met de fokker, niet hier, de fokker is degene die beslist.

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 11:53

Is er al een koper voor de andere pup? Of wil de fokker die (om voor hem relevante redenen) echt niet aan jou verkopen?

Bij onze pup (nest van 7) konden we uiteindelijk ook maar uit 2 pups kiezen. De rest was al vergeven aan andere geïnteresseerden die hoger op de wachtlijst stonden/andere voorkeuren hadden doorgegeven. Degene die na ons kwam had dus geen keuze. (Welk hondje zij krijgen was dus afhankelijk van onze keuze).
Laatst bijgewerkt door xSwanHeart op 24-04-23 11:56, in het totaal 2 keer bewerkt

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 11:54

Als ik jouw laatste reactie lees zou ik bij dit gevoel de pup niet kopen :o

Anoniem

[***] schreef:
Hoeveel kan je dan eigenlijk zeggen van het karakter van pups van 8 weken?
Wij hebben zelf ook wel eens een nestje gehad, leuke mensen voor proberen uit te zoeken en die zelf laten kiezen
Ik twijfel
Zijn niet zo vaak nestjes van
Sprak een kennis vanmorgen en die zei als je de hond meeneemt die je eigenlijk niet wilt hebben en hij/zij heeft een onhebbelijkheidje dan baal je daar extra van. Die had nu ook 4 puppy’s en ze lieten ze mensen ook gewoon langskomen en samen uitkiezen

Of de fokker de juiste uitgekozen heeft betwijfel ik. Ze heeft de rustigste/liefste. Andere teefje was feller. Maar onze kinderen zijn al 10 en 12 en we hebben 2 grote jachthonden dus wat meer karakter zou ons wel liggen.
Zou best kunnen als we gingen kijken dat we de ons toegewezen pup uitgekozen zouden hebben, maar ik vind het gewoon een naar gevoel dat ik zelf niet kiezen kan.
Ik ga toch ook niet een paard of pony kopen en dan zeggen doe maar wat jij denkt wat leuk voor ons is, terwijl ze ons niet kennen. En dan even geld aftikken :')

Ik ben dat wel met je eens. Mijn moeder heeft puppytests gedaan (mag ze zelf ook afnemen), maar het blijkt toch wel zeer moeilijk te voorspellen zijn wat het karakter in de toekomst wordt. Vraag me af hoeveel wetenschappelijke grond daarvoor is. Er zijn echter mensen die er bij zweren, dus ja. Dat blijft een ingewikkeld ding.

Maar soms spelen er dus ook andere dingen waardoor een pupje "overblijft" voor een gezin. Als je er echt een slecht gevoel bij hebt zou ik het gewoon laten, dan ga je inderdaad nog extra balen als 'ie een vervelende trek blijkt te hebben en je wil er wel een goed gevoel bij hebben.
Dat is inderdaad begrijpelijk.

Maar dat je niet zomaar iedereen vrije keuze geeft is eigenlijk wel standaard (er zijn sowieso altijd wel mensen die om wat voor reden als "eerste" mogen kiezen. bv. wegens fokkersafspraken en andere onderlinge dingen). Dus ik zou dat de fokker niet kwalijk nemen.

Als er dan een pupje overblijft dat niet klikt is dat meer pech dan de schuld van de fokker imo.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 24-04-23 11:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Van

Ik als fokker maak ook de definitieve beslissing. Ben je het er niet mee eens dan ga je maar naar een ander.

In overleg is veel mogelijk maar als fokker heb je niet met een koper te maken maar met meerdere. Het is elke keer weer een flinke puzzel welke pup waar naar toe gaat.

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 11:56

misschien zijn er bij het andere gezin die een teefje willen zwaarwegendere argumenten? Dan zit je helaas maar met 2 teefjes en is de keuze klein. Voor hetzelfde geld was er maar één teefje geboren.

Dat de fokker kiest vind ik opzich wel normaal, zeker als het een onconventioneler ras is met specifieke karaktereigenschappen. Ik zou je twijfels met de fokker bespreken en evt. kan je een volgend nestje afwachten als je bang bent dat deze niet bij de familie past.

Als het puur op uiterlijke kenmerken is, dan kan je dat ook aangeven dat dat erg belangrijk voor jullie is, en dat je liever wacht.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 11:57

Ik snap je redenering wel, ik betaal dus ik bepaal, maar een goede fokker heeft normaal meer inzicht dan jij in deze en trouwens, ook daar betaal je voor, die specifieke kennis en kunde. Je gevoel is gebaseerd op het feit dat het er 2 zijn en je dus kan vergelijken, maar moest dat niet het geval zijn, en stel dat dit de enige pup was, zou je dan nee zeggen?

Nynkster

Mijn eerste border is me ook aangewezen. Zij keken naar elke situatie, ik mocht wel voorkeur geven, had voorkeur voor de andere. Maar heb Guinness gekregen en geen moment spijt van. Hij past super bij mij en de situatie.

Je kiest een fokker toch omdat je het ook eens bent met de manier van fokken en alles eromheen?

Als je niet wilt/kunt vertrouwen op hun keuze, waarom heb je dan voor die fokker gekozen?

Hhilde

Wat kan jij zeggen over het karakter in die paar keer dat je bent wezen kijken, als je vindt dat de fokker het niet kan bepalen in 8 weken 24/7?

Daarbij, je bent toch niet verplicht dit hondje te nemen? Als jij denkt dat het niet past, dan neem je het hondje niet mee naar huis. Het zijn de pups van de fokker, dus het gaat op hun voorwaarden.

Mjelleke

Dan doe je het niet.

Betekent misschien wel als het zo'n zeldzaam ras is dat je een pup uit het buitenland moet halen. Of lang moet wachten.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 11:59

Ik vind het wel de taak van de fokker om daar in te begeleiden, maar zou het zelf wel apart vinden als je niet kan kiezen.
Als fokker heb je wel de mogelijkheid om niet te verkopen aan X persoon natuurlijk, als je denkt dat iemand echt niet matcht dan moet die vrijheid er ook zijn, maar indien het op deze manier gedaan word en jij hebt dat gevoel dus andersom, dat de pup niet jou keuze is, dan zou ik ook verder kijken als eigenaar zijnde. Je moet er beide wel een goed gevoel bij hebben.

Hier had ik het met kittens, had aangegeven waar ik naar op zoek was, toen hebben ze een aantal van het nest voorgedragen en daar kon ik dan uit kiezen. Ik had wel geluk als een van de eerste keus te hebben, maar als dat niet zo was, was het ook prima geweest, dan had ik gekeken of het gene dat beschikbaar was bij mij zou passen en of dat vanuit de fokker wederzijds is, zo niet kijk je verder.