Dwerggroei cavia?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zilfstar

Dwerggroei cavia?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-23 18:17

Lang verhaal kort: ik heb een nestje cavia's van nu 4 weken en 5 dgn oud. Moeder is een Teddy denk ik en vader een Cuy cavia. Vanaf geboorte valt me al op dat 1 jonkie echt een stuk kleiner is dan de andere twee. Maar eet goed, drinkt goed, rent vrolijk rond (al vind ik soms alsof de gang iets anders is dan van de andere, maar kan niet echt mijn vinger erop leggen wat ik nou zie.) Nu zijn ze dus bijna 5 weken en Lopez is gewoon echt een stuk kleiner, bijna de helft, dan broer Harper en zus Bradford. Hij groeit wel, maar heeft nu het formaat van een 2 weken oude caaf. Nu heb ik vaker caafs gefokt en ik heb op dit moment 10 jonkies totaal rondlopen maar dit heb ik nog nooit eerder gezien en internet brengt me niet veel verder. Mijn vraag:

Weet iemand of dwerggroei voorkomt bij caafs? Of dat dit miss een laatbloeiertje kan zijn?

(Voor ik commentaar krijg op de jonkies: NEE ik fok NIET bewust... wat ik zeg: lang verhaal. Wij vangen hier van alles op, wat iemand kwijt moet. En dit verhaal is iets met een gecastreerde gestressde Cuy beer die ik heb gehaald bij een opvang, die ruim een jaar niks voorgebracht heeft en toen in december er ineens 2 jonkies rondliepen bleek meneer dus niet gecastreerd... Opvang heeft ook geen idee hoe want daar liep hij OOK bij de dames na zijn bezoekje aan de Da. Vergeten? Geen ballen kunnen vinden? we hebben echt geen idee. Intussen wellicht door het ontstressen hier in onze grote tuin vruchtbaar geworden? Maar dus wel effe zijn hele harem van 3 dames bezwangerd en nr 1 meteen na geboorte dus weer. Dus ik had het pas door bij nest 1 en toen was de rest al gebeurd... en JA ik heb prima huisje voor ze: ze blijven namelijk allemaal bij ons.)

Pluttersput

Re: Dwerggroei cavia?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 07:13

Kan het niet zijn, omdat het met cuy is gekruisd, dat de grotere cuy formaat gaan halen, het kleintje niet, en dat die wellicht ook wat verdrukt heeft gezeten in de mama omdat de anderen groter waren?

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 07:51

Of er iets is als dwerggroei durf ik niet zo te zeggen, maar wij hebben hier een zeugje die gewoon de helft is van de rest. Qua lengte al. Als kleintje wilde zij ook moeizaam groeien, terwijl haar broer juist heel hard groeide.

Inmiddels is ze bijna 1 en is het nog in een mini, dat zal nooit veranderen. Haar hele lijf toont anders, maar ze is erg happy in de grote groep en eet en drink goed.

We hebben ook een keer een 4 weken oud beertje opgevangen met zijn moeder. Onder de luis en woog toen 104 gram. Genoeg voor sommige pasgeboren cavia's. Het heeft er om gehangen of we hem er r doorheen kregen, maar uiteindelijk werd dat een knots van een beer.

Dus wellicht trekt jouw kleintje nog bij.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 07:58

Voor mijn idee is er altijd 1 uit het nest wat kleiner.

Mijn vorige twee huis , tuin en keuken cavia's kwamen uit hetzelfde nest en hadden beiden vrij grote ouders. 1 van de twee was vrij fors en groot en de ander is altijd kleiner gebleven. Qua gewicht scheelde het amper wat.

Ik zou vooral dus op het gewicht letten of dat overeenkomt met het aantal weken dat de baby nu is.

Er zijn op Facebook wel cavia groepen waar dit soort vragen worden gesteld. Maar mijn ervaring is ook dat mensen je helemaal pakken op dat je aan het fokken bent en er daardoor weer discussies ontstaan waar je gewoon geen zin aan hebt. En daar is bokt niks bij.

Ik had trouwens nog een foto verwacht van de cavia :o

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-23 09:08

Thanks voor de reacties. Ik ga de caafs dit weekend weer wegen. Ja dat er altijd wel 1 kleiner is komt vaker voor maar vaak met moedermelk en eten trekt dat snel bij. En deze mocht ook bij tante drinken zelfs. We gaan t zien maar dank voor de ervaringen. Foto‘s lukte bij origineel post niet. Ga t zo nogmaals proberen

Afbeelding
Hier zijn ze net geboren, het gaat om de rood/zwarte

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En vorige week. Ter vergelijk: de twee andere zijn echt 2 handen vol en die kleine makkelijk met 1 hand. Ze blijven niet echt stil zitten voor foto‘s om formaat te vergelijken haha.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 09:21

Oh die middelste <3

Zo op de foto zie je het wel, maar lijkt het mee te vallen... Ik heb bij een opvang een keertje een beertje opgevangen. Die was piep en piep klein, maar zo schattig. Is uiteindelijk de grootste en dikste van het hele stel geworden, en ik had er 12 :D duurde wel lang hoor... Dus kan zijn dat het gewoon nog bij trekt.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-23 09:37

Pluttersput schreef:
Oh die middelste <3

Zo op de foto zie je het wel, maar lijkt het mee te vallen... Ik heb bij een opvang een keertje een beertje opgevangen. Die was piep en piep klein, maar zo schattig. Is uiteindelijk de grootste en dikste van het hele stel geworden, en ik had er 12 :D duurde wel lang hoor... Dus kan zijn dat het gewoon nog bij trekt.

Ik hoop t inderdaad.

Je de kleur vd middelste is echt grappig. On het nest v haar zusje m dus zelfde papa zit er nog eentje met die kleurstelling. Terwijl papa zwart/rood/wit is en beide mama‘s beige m wit of donkerbruin

In de 2 eerste nesten zit ook bij beide 1 spierwitte, niet albino, eentje wel m zwarte oortjes.

Afbeelding
Papa Spikings

Afbeelding
Afbeelding
Mama‘s Anne en Halle

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-23 13:49

Update:
Heb het hele nest gewogen. Zijn vandaag precies 5 weken. Zus (de rode) weegt 470 en is naar buiten bij de rest vd familiegroep. Broer woog 427 en zit nu bij 2 andere beertjes. De rood-zwarte waar t om gaat weegt 270 gram. En dat terwijl ze dus met 4 weken al rond de 350-400 moeten zitten. Hij drinkt nog bij mama en ik zie 0 sexuele ontwikkeling dus mini mag nog zeker weekje bij mama blijven. Hij eet goed en nu alleen met mama dus hoop dat hij dan goed bij kan komen. En dan volgende week bij zijn broertje en halfbroertjes. En mag mama ook terug naar de familiegroep buiten.

Met 4 maanden worden de beertjes gecastreerd. Dan even kijken m DA of de kleine als ie klein blijft de narcose zou redden. Anders bij twijfel gaat hij in onze berengroep die we ook nog hebben.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 14:07

Heb je het grotere beertje nu bij de moeder weg gehaald, of al eerder? Mocht je meer baby's krijgen dan kun je beertjes het best tussen de 3-4 weken bij de moeder weghalen, als ze over de 300 gram heen gaan of iets eerder als ze al actief worden. Bij 5 weken kunnen ze de moeder helaas al gedekt hebben. Steeds meer fokkers houden bij beertjes 250 gram aan omdat ze er echt vroeg bij zijn.

270 is inderdaad klein voor een 5 weken oude baby waar ook nog Cuy in zit, maar je hebt in nestjes vaker 1 of 2 baby's die wat achter blijven. Meestal groeien ze wat langzamer, maar het komt op langere termijn eigenlijk altijd wel goed :)

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-23 14:31

melody7 schreef:
Heb je het grotere beertje nu bij de moeder weg gehaald, of al eerder? Mocht je meer baby's krijgen dan kun je beertjes het best tussen de 3-4 weken bij de moeder weghalen, als ze over de 300 gram heen gaan of iets eerder als ze al actief worden. Bij 5 weken kunnen ze de moeder helaas al gedekt hebben. Steeds meer fokkers houden bij beertjes 250 gram aan omdat ze er echt vroeg bij zijn.

270 is inderdaad klein voor een 5 weken oude baby waar ook nog Cuy in zit, maar je hebt in nestjes vaker 1 of 2 baby's die wat achter blijven. Meestal groeien ze wat langzamer, maar het komt op langere termijn eigenlijk altijd wel goed :)

Dit beertje is enkele dagen geleden al naar zijn halfbroertjes gegaan. Ik heb inderdaad op gewicht gelet en op gedrag. Alle beertjes bij mij zijn weg gegaan van de moeder en evt zussen nog voor ze sexueel gedrag vertoonden. maar ik heb broer wel even nu mee gewogen om te kijken hoe het hele nest het doet. Voor het vergelijk.

Het is niet de bedoeling voor nog meer jongen :P (alleen mijn zoon zou dat wel gaaf vinden HAHA) We gingen de winter in met 1 ‘gecastreerde’ man en 3 vrouwtjes in deze groep en MeneerSpikings heeft dus voor 10 nakomelingen gezorgd, voor we door hadden dat hij dus geen castraat was :+

Van de 10 jonkies zijn er 5 beertjes en 5 zeugjes. Alles is nu gesexed en gescheiden behalve dus dit mini-caviaatje. ik heb er ook vertrouwen in dat het goed komt. maar in mijn hele “carriere” als cavia-eigenaar en vroeger ook bewust fokker heb ik nog nooit zo’n achterstand mee gemaakt.

(Papa is inmiddels bal-loos, zit buiten met 2 van zijn vrouwtjes en de 5 dochters. de 3 jongste beertjes zitten bij elkaar. En we hebben nog een berengroep van 6 waar we het oudste beertje van deze geboortegolf bij gedaan hebben, anders zou hij te lang alleen moeten hebben gezeten. Deze mini gaat bij sexueel gedrag of 300 gram naar zijn broer en 2 halfbroertjes. Als ze 4 maanden zijn worden ze gecastreerd en gaan naar de familiegroep. Als de mini klein blijft en we de narcose niet vertrouwen gaat hij waarschijnlijk de berengroep in. maar dat zien we dan wel)

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 16:53

Bedoel je met de familiegroep de groep met moeders en zusjes? Ik zou er niet op rekenen dat je de broertjes daar later gecastreerd bij kunt zetten. Als er dames in het spel zijn is één gecastreerd beertje meestal de max. Ze verliezen wel hun ballen, maar niet hun gevoel :))

De vader heeft wel zijn best gedaan zeg, gelukkig heb je genoeg ruimte voor ze! Ik snap dat je zoon er best nog meer bij wil, ze zijn zo leuk <3

Bij mijn 1e nestje zat ook een extreem kleine. 40 gram, met 10 dagen nog amper aangekomen en toen kreeg ze ook nog een tia achtige aanval. Ik heb haar met de hand groot gebracht omdat de moeder haar geen melk gaf en ze is uiteindelijk een sterkte, volwassen en altijd vrolijke cavia geworden. Ze is de op 1 na oudste geworden van de 5. Ze had wel 'iets', wij denken down syndroom. Het is niet bewezen dat dat bij cavia's kan, maar alles wees er op. Sammy was een van de leukste en zeker de bijzonderste cavia's die ik ooit gehad heb!

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-23 19:19

Ik wilde de 4 beertjes apart gaan doen in nieuwe groep (ruimte bij de bestaande berengroep v 7 stuks vinden we te krap worden. Die zitten op ong 75m2).
Mijn man vond dat m tuin v 8x22 meter het ‚moest kunnen‘ om de zonen erbij te zetten in de familiegroep. Heb hem nu ook ma zoektocht op internet ervan kunnen overtuigen dat dat niet kan. nu gaan we dus toch wat ik al wilde deel vd tuin afsplitsen met stevig hoog genoeg houten afscheiding en eigen nachthok etc en hoeven ze ook niet gecastreerd te worden. Dan kunnen ze ook eerder n buiten. Soms neemt manlief mijn ervaring etc niet aan en moet ie t van anderen/internet horen… ze heb ik ook ern verhaal v een perenboom waarvan ik zei: daar gaat konijn aan knagen (die we toen hadden) dus moet kippengaas omheen… nee joh!! Niet nodig: volgende dag… je snapt m al: bast rondom weg dus thanks voor de input