Middel tegen teken OP katten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zilfstar

Middel tegen teken OP katten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-23 21:45

Mijn 6 katten komen eigenlijk elke dag met teken thuis. Blijkbaar zitten er erg veel in onze omgeving (buitengebied). Nu kan ik ze wel blijven behandelen m spul waardoor de teken moeten bijten eer ze dood gaan (en handmatig elke keer teken verwijderen) maar eigenlijk zoek ik een middel waarmee de teken weg blijven. Want de huid/wonden zijn soms erg geirriteerd.

Dus: wat is nu het beste en makkelijkste middel om bij katten te gebruiken waardoor ze (liefst langere tijd) gevrijwaard blijven van die rotbeesten? En geen kwaad kan bij zichzelf wassen… ?

NibbitLotus

Re: Middel tegen teken OP katten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 21:56

Ik lees even mee, hier precies hetzelfde probleem..

Mijn moeder heeft van de week ipv druppels, pilletjes meegenomen van de dierenarts. Die moet je dan iedere maand geven en werken tegen zowel vlooien als teken. Dat wil ik wellicht ook gaan proberen maar ben benieuwd of er anderen zijn met bepaalde ervaringen (of ervaring hebben met deze pillen).

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 22:10

Tekenhalsbandjes. Maar even overwegen of je dat risico wilt lopen met een halsbandje buiten.
Werkt minimaal een half jaar dus zou een goede oplossing zijn.

Of Bravecto, kost je wel een vermogen met 6 katten maar werkt voor 3 maanden.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 22:23

Die van ons zat laatst ook al onder de teken.
Nadat we Bravecto druppels hebben gegeven geen teek meer gezien.

Riviera87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 23:10

Felpreva is nieuw. Werkt 13 weken tegen vlooien en teken, pipet

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 23:16

De halsbandjes werken perfect. Nooit meer een teek gezien bij de katten! Je hebt ze van seresto, maar zie zijn mega duur. Ze zijn er ook wel goedkoper van eigen merk.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 23:25

Kippen nemen. Die vreten ze op.

Ik gebruik credelio tabletten voor de katten, werkt goed. 1x per maand een pil per kat. Te krijgen bij de dierenarts.

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 23:42

Hier goede ervaring met de Bravecto pipet.

Dinsdag krijgen ze hier Felpreva pipet, die is idd nieuw. Bravecto was niet leverbaar momenteel voor onze 7 kg zware kat, dus op advies DA gaan we nu Felpreva proberen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 00:02

Stronghold plus. ik woon met twee katten in het bos. Als ze er al een hebben dan is die dood. Wel elke maand herhalen.

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 11:42

Mijn hond krijgt groenlipmossel vanwege gewrichtsproblemen. Als prettige bijwerking blijven de teken ook weg. Tegenwoordig heb ik de groenlipmossel in poedervorm en meng ik het ook door het kattenvoer. Mijn kat heeft normaal gesproken vanaf februari al flink last van teken maar dit jaar heb ik er pas eentje gevonden.
We vermoeden dat door de groenlipmossel de geur van de hond of kat verandert en daardoor niet lekker meer voor teken.

Mijn DA heeft naar aanleiding van mijn bevindingen aan hondeneigenaren geadviseerd om ook groenlipmossel te gebruiken tegen teken. Bij veel honden hielp het super, helaas niet bij alle honden.
Ik ga ervan uit dat dat bij katten ook zo zal zijn.

Kaatje_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 09:01

Ik zoek idd ook iets waarbij ze überhaupt al niet op de kat willen komen. En niet alleen doodgaan na vastbijten. Nu neemt ze nog wel eens levende teken mee in d'r vacht het huis in en die kon ik vervolgens op de bank, in bed of op mezelf tegen -O-

Maar een seresto bandje zou dan moeten werken denk ik

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 09:05

Bravecto werkt hier ook. Ik heb een tekenmagneet-kat, die elk voorjaar vroeg begint met teken te verzamelen :roll: En nummer twee die er deze winter bij gekomen is, lijkt niet veel beter te zijn :+.
In het voorjaar geef ik hem 1 pipet bravecto en ik zie nooit meer een teek in huis.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-23 10:32

Bandjes zijn geen oplossing helaas. Ze verliezen die hier regelmatig en ik heb er 2 die panisch worden van een bandje wrs omdat ze al eens vast gezeten hebben.

Heb inmiddels begrepen dat alles op de vacht eigenlijk ook opgelikt wordt en dat katten gevoelig zijn voor toxiteit doordat het lijf het niet goed afbreekt (bijv tea tree olie etc)

Dus dan wellicht toch inderdaad weer de bravecto of stronghold. Neem wel liefst pipetten op de nek want heb er een paar die tabletten niet zo prettig vinden, zacht uitgedrukt ga eens even met mijn DA in overleg.

Dank voor alle input in elk geval.

Groenlipmossel: erg interessant idd. Maar de mijne krijgen alleen brokjes dus weet niet goed hoe ik het dan zou moeten geven.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 10:43

Voor pillen kun je nog eens kijken of ze het met easypill wel eten. Bij de ene werkt het bij mij goed, bij de ander niet. Je verstopt de pil in het snoepje. Eerst oefenen met leeg snoepje, dan pas erin.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 11:43

Ik ben ook altijd wel een beetje huiverig voor de pipetten. Had eerst Seresto bandjes maar had een keer een kat die met zijn onderkaak onder zijn eigen bandje wist te komen en buiten aan het rondtollen was om los te komen. Toen dus toch maar over gegaan op Stronghold.

Inmiddels verkoopt de dierenarts veel Bravecto, maar ik houd het bij Stronghold omdat ik daarvan weet dat ze er geen reactie van krijgen en het doet zijn werk goed. Ook vind ik het fijn dat er niet super veel vloeistof in de pipet zit. Zo kun je het redelijk hoog in de nek leegknijpen zonder dat het alsnog over de hele rug heen loopt.

Kaatje_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 17:11

Mijn kat vandaag het bandje omgedaan. Las nu wel in de bijsluiter dat ze afraden de kat in bed te laten slapen, maar daar heb ik geen invloed op, aangezien ik geen slaapkamerdeur heb

En neem aan dat je d'r wel gewoon kan aaien als ze lekker op schoot komt liggen... :=

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 17:21

Prairy schreef:
Voor pillen kun je nog eens kijken of ze het met easypill wel eten. Bij de ene werkt het bij mij goed, bij de ander niet. Je verstopt de pil in het snoepje. Eerst oefenen met leeg snoepje, dan pas erin.

En als ze dat niet lusten, kan je er een beetje liquid snack of kattensoep overheen doen. Werkt hier super met medicijnen. Easypill zonder saus laten ze staan.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 18:03

Ik schrik er heel erg van als ik lees dat er nog steeds bravecto wordt gegeven, het is al zo lang bekend dat het middel dodelijk is. ja maar de dierenarts verkoopt dus het zal wel mee vallen, dat hoor je ook zo vaak. Ik zit in de facebookgroep en daar lees je echt heftige verhalen.