Kat met huidproblemen, wat te doen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

purny

Kat met huidproblemen, wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-23 21:33

Aankomende dinsdag staat er weer een consult gepland bij de dierenarts maar misschien weten jullie wat ik moet doen. Ik schrijf dit ook omdat ik er een beetje moedeloos van wordt en niet weet wat ik moet doen...

Afgelopen december heb ik een superlieve kat uit het asiel geadopteerd, Nova. Ik heb toen een ander topic geopend maar dit is gelukkig goed afgelopen. Maar nu komt het volgende probleem...

Nova heeft een voedselintolerantie. Ze staat hiervoor op Hills Z/D en dit gaat best goed vind ik. Maar het kan ook zijn dat ze hier toch wel weer allergisch voor is en dan starten we een nieuwe zoektocht naar een geschikt merk. Ook heeft ze artrose waarvoor ze iedere dag novacam krijgt, heel toepasselijk en makkelijk te onthouden :')
Een paar weken geleden had ik een doos in de kamer gezet waarbij ze helaas haar oor aan heeft open gehaald. Dit wil dus ook niet goed helen en haar oor blijft open liggen. Ook blijft ze krabben en bijten.
Omdat ze dus op sterk dieet is gezet(wegens overgewicht, ik noem haar mijn obesikat) op advies van een andere dierenarts(ik mocht haar op kosten van het asiel laten checken) heb ik het idee dat ze daardoor meer is gaan bijten en krabben. Ook heeft ze soms last van schilfers. Het asiel heeft ook totaal geen informatie over waar ze evt allergisch voor is en wat de vorige eigenaresse heeft gedaan om het onder controle probere te krijgen.

Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben om bijvoorbeeld door een katten dermatoloog te laten onderzoeken waar ze allergisch voor is? En hoe hebben jullie het probleem onder de duim gekregen?

Borisje

Re: Kat met huidproblemen, wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 22:13

Is het bloed al een keer onderzocht? Suikerziekte kan ook allerlei problemen geven, waaronder huidklachten. (en gezien ze obesipoes was geen onlogische gedachte)
En hoelang krijgt ze al z/d? Anallergenic zou een goeie volgende stap zijn, daar zijn maar weinig dieren allergisch voor, maar natuurlijk wel belangrijk dat ze dan niks anders te eten krijgt.

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 22:13

In Hills is een voer met veel granen. Dat zijn behoorlijk wat koolhydraten en koolhydraten worden omgezet in suikers en vet door het lijf. Wil je een kat laten afvallen zou ik dus al eens kijken naar voer zonder granen.

Buiten dat heeft Hills als eiwitbron kip. Behoorlijk veel katten zijn daar allergisch voor. Ik zou dus als ik jou was opzoek gaan naar graanvrijvoer met een andere eiwitbron (kalkoen, vis, rendier, zwijn of wat dan ook)

Ik denk dat je dan beide problemen tegelijkertijd op kunt lossen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-23 22:33

xoranlover schreef:
In Hills is een voer met veel granen. Dat zijn behoorlijk wat koolhydraten en koolhydraten worden omgezet in suikers en vet door het lijf. Wil je een kat laten afvallen zou ik dus al eens kijken naar voer zonder granen.

Buiten dat heeft Hills als eiwitbron kip. Behoorlijk veel katten zijn daar allergisch voor. Ik zou dus als ik jou was opzoek gaan naar graanvrijvoer met een andere eiwitbron (kalkoen, vis, rendier, zwijn of wat dan ook)

Er is ook een andere versie van de hills. Maar nova mag ook echt alleen hypoallergeen voer ivm haar voedselintolerantie. Ik zal morgen als ik achter de pc zit die versie erbij pakken.
Verder heb ik het idee dat ze al wat kwijt is, dinsdag wordt ze gelijk gewogen. Ze springt ook meer vanaf de grond op de bank, zelfs soms op de leuning.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-23 22:37

Borisje schreef:
Is het bloed al een keer onderzocht? Suikerziekte kan ook allerlei problemen geven, waaronder huidklachten. (en gezien ze obesipoes was geen onlogische gedachte)
En hoelang krijgt ze al z/d? Anallergenic zou een goeie volgende stap zijn, daar zijn maar weinig dieren allergisch voor, maar natuurlijk wel belangrijk dat ze dan niks anders te eten krijgt.

Ze krijgt dit meer dan een maand. En haar bloed is in januari gecheckt toen het me opviel dat ze veel dronk. Ze vertikte het toen om op de korreltjes te gaan dus heeft ze bij de dierenarts mogen blijven en toen heb ik een bloedbeeld laten nemen maar of daar suikerziekte bij is gecheckt weet ik niet

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 22:46

geef je die novacam al lang?
bijwerking kan nierfalen zijn, zou zeker kijken of het echt nodig is dat je het moet geven.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-23 22:49

ellepel schreef:
geef je die novacam al lang?
bijwerking kan nierfalen zijn, zou zeker kijken of het echt nodig is dat je het moet geven.

Novacam krijgt ze nu een maand. Ze doet het beter op de novacam gezien haar artrose. Ze springt meer op de stoel ipv het trappetje te gebruiken.

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 22:57

purny schreef:
xoranlover schreef:

Er is ook een andere versie van de hills. Maar nova mag ook echt alleen hypoallergeen voer ivm haar voedselintolerantie. Ik zal morgen als ik achter de pc zit die versie erbij pakken.
Verder heb ik het idee dat ze al wat kwijt is, dinsdag wordt ze gelijk gewogen. Ze springt ook meer vanaf de grond op de bank, zelfs soms op de leuning.

Ja maar dit klopt toch niet. Ze mag alleen hypoallergeen voer want ze is allergisch maar je weer niet waarvoor.
Voor hetzelfde geld reageert ze op granen (wat in al die zogenaamde hypoallergenen voeren zo ongeveer zit).
Veel katten die allergisch zijn reageren op kip, wat zit in hypoallergeen voer kip (hetzij bewerkt waardoor ze het anders benoemen maar het zit er wel in).

Maar goed, succes met de zoektocht naar haar allergie.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 23:08

Wat krijgt ts een hoop kritiek om de oren zeg. Ze wilt het juist zo goed mogelijk doen, naar wat ze ( ook financieel gezien ) kan.
Iets minder veroordelend reageren mag wel…

Ts helaas weten veel dierenartsen niet zoveel over voer en zijn ze naar eigen ervaring vooral commercieel bezig als het om voer verkoop gaat.
Mocht je toch ander voer willen proberen kan je hier eens naar kijken: https://www.medpets.nl/specific-food-al ... &var=37303

Yummy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 00:17

Misschien heel simpel, maar de klachten komen aardig overeen met mijn kat met vlooienallergie

Nikkay

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 02:56

De kat van mijn broertje heeft een zeer zware voedselallergie waarbij ze ook echt compleet onder de wonden zit. Wat er precies uit het onderzoek gekomen is weet ik niet, maar ik weet wel dat ze na heel veel voer proberen uitgekomen zijn bij dit voer:

https://www.bol.com/nl/nl/p/royal-canin ... 7592/?s2a=

Daar doet ze het nu bijzonder goed op.

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 07:11

Is er ooit proef therapie gestart met cortisone injectie/prednison tabletjes? (Niet gelijktijdig met Metacam geven)

Als het een senior kat iss (ik lees artrose?) dan zou ik bloedoz laten doen geriatrisch profiel. Soms geeft onderliggend probleem ook jeuk.

Opzich is Hills z/d Idd goede want veel allergieën heeft een voedings oorzaak. (En dan vaak tegen kip of rund. Hypoallergeen voer is gehydrolyseerd waardoor het lichaam het niet meer herkent als kip of rund. Eigenlijk praktisch nooit reactie tegen granen. Ik lees beweringen dat granen koolhydraten en dus suikers zijn dus dat niet moet geven om af te vallen en beter eiwitten… maar ook die worden omgezet tot suikers, glucose, dus win je echt niks mee. Glucose heb je gewoon nodig om te leven). Calorietekort zorgt voor afvallen.

Strict ontvlooien, met goed werkzaam middel. (Geen fipronil)
Als dat niet voldoende helpt is het óf omgevings allergie en helaas lastig achter te komen wat precies het is. De testen die beschikbaar zijn zijn helaas voor katten niet betrouwbaar. Cyclavance zou je nog kunnen proberen als je niet levenslang aan de prednison wil.
Of Gedragsmatig kan het ook zijn.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 07:25

future_vet schreef:
Opzich is Hills z/d Idd goede want veel allergieën heeft een voedings oorzaak. (En dan vaak tegen kip of rund. Eigenlijk praktisch nooit tegen granen. Ik lees beweringen dat granen suikers zijn dus dat niet moet geven om af te vallen en beter eiwitten… maar ook die worden omgezet tot glucose, dus win je echt niks mee. Glucose heb je gewoon nodig om te leven)

Bijna nooit is echt niet waar. Ik ken echt heel wat dieren die allergisch waren voor granen en juist niet voor dierlijke eiwitten. Ik heb er zelf al 1, die ook echt niet tegen de hypoallergene brokken kon die we via de da kregen. Daar waren ze er ook van overtuigd dat allergie tegen die brokken niet kon, net als niet tegen granen en het wel tegen dierlijk eiwit. Maar hij kan elk dier eten, alleen geen voer met toevoegingen zoals in brok of bepaalde vleessoorten waar wat aan toegevoegd is. Dan is het binnen een dag enorm krabben en zijn poten opvreten.

En zo ken ik dus nog een heel aantal dieren die niet allergisch waren voor dierlijk eiwit. Alleen die zijn daar allemaal achter gekomen zonder de DA, omdat die naast medicatie (wat hier niet werkte, de injectie en prednison wilde ik niet geven zonder te kijken of we het op een gezondere manier konden oplossen) en speciale brok of eventueel een test ook niet konden helpen. Dus de da's weten alleen geen snoep geven, niet wat de allergie precies is. En als ze er wel naar vragen krijg je idd vaak dat het niet kan.

Maar idd, even verder zoeken in dit geval kan niet kwaad en lijkt me juist goed. Het kan vlooienallergie zijn, het voer kan toch niet het juiste zijn of weer iets heel anders.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 08:17

Mijn kat krijgt cbd olie voor de artrose in zijn poot. Hij heeft 1,5 geleden een operatie gehad ivm een geluxeerde hak en daar is wat artrose ontstaan. Ik wilde nog geen pijnstiller zoals novacam en kwam toen uit op cbd olie.
En dat gaat echt super op 3 druppels per dag.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-23 08:28

future_vet schreef:
Is er ooit proef therapie gestart met cortisone injectie/prednison tabletjes? (Niet gelijktijdig met Metacam geven)

Ik weet dat niet. Sterker nog de familie van waar ze eerst was geweest wist niet eens of ze altijd samen was met haar oude eigenaresse. Ze is dus wat dat betreft helemaal blanco.
Daarom is het ook zo moeilijk om te achterhalen waar ze precies allergisch voor is.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-23 08:31

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-23 08:31

Nikkay schreef:
De kat van mijn broertje heeft een zeer zware voedselallergie waarbij ze ook echt compleet onder de wonden zit. Wat er precies uit het onderzoek gekomen is weet ik niet, maar ik weet wel dat ze na heel veel voer proberen uitgekomen zijn bij dit voer:

https://www.bol.com/nl/nl/p/royal-canin ... 7592/?s2a=

Daar doet ze het nu bijzonder goed op.

Die had ik als eerste en daar kon ze niet tegen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-23 08:37

Ineke2 schreef:
Wat krijgt ts een hoop kritiek om de oren zeg. Ze wilt het juist zo goed mogelijk doen, naar wat ze ( ook financieel gezien ) kan.
Iets minder veroordelend reageren mag wel…

Ts helaas weten veel dierenartsen niet zoveel over voer en zijn ze naar eigen ervaring vooral commercieel bezig als het om voer verkoop gaat.
Mocht je toch ander voer willen proberen kan je hier eens naar kijken: https://www.medpets.nl/specific-food-al ... &var=37303

Dank je wel. Helaas krijg ik steeds meer het idee dat ze gewoon in het asiel geplaatst is omdat ze teveel geld ging kosten.
Ik ga deze meenemen morgen naar de dierenarts.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 12:03

Mijn kat heeft ook voedselallergie. Na jaren langs probeersels van hypo allergeen voer wat hij alleen maar uitkotste tot vers vlees voeren (een crime voor een vegetarier) en allerlei verschillende soorten dierlijk eiwitten, bleek mijn kat te reageren op koolhydraten. Jeuk, opgeblazen buik, dunne ontlasting, vieze ogen.
Nu eet hij koolhydraat arm voer power of nature en daar doet hij het goed op eindelijk.
Ik vrees dat er voor jou ook niks anders op zit dan proberen. Voor elke dier geldt iets anders. Het is een lange weg met een lange adem. Elk voer moet je zo een 6 weken voeren wil je weten of het iets doet .
Heel veel succes! Hoop dat je snel iets passends kunt vinden!

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 13:00

Sterkte!

Mijn kat heeft een voedselallergie en krijgt om de dag Modulis. Die tip kregen we van het asiel. Ze heeft als eten hypoallergenic en anallergenic van Royal Canin gekregen, maar staat nu op de kalkoen en kabeljauw kvv van Energique.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 13:53

Ze heeft wel wat pech he :(:)
Lastig is dat als het asiel of de vorige eigenaar ook geen informatie heeft..

Ik heb de Z/D even opgezocht en krijg een beetje kriebels van de ingrediëntenlijst. Wat een bak aan granen etc. (Kun jij niks aan doen, je dierenarts wel)
Ik zou ook die van Specific gaan proberen. Specific is voornamelijk op basis van vis en daar reageren weinig dieren allergisch op. Wat er specifiek in de Allergeen management zit weet ik niet.

Je noemt eerder dat er een uitgebreid bloedonderzoek is gedaan en je niet weet of ze op suiker is getest. Maar jij had eerder toch een topic geopend dat ze mogelijk diabetes heeft? Of vergis ik je nu met iemand anders?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-23 14:09

Oh ja dat is waar. Diabetes was toen niet aan de orde.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 14:43

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 14:51

Heeft ze nu echt jeuk van allergie, of is het gewoon puur die opengehaalde plek waar ze aan blijft krabben/bijten? Sommige katten hebben die neiging heel erg en dat moet je eigenlijk dan gewoon doorbreken; je kan idd corticosteroiden proberen tegen ook de jeuk van die plek (al kan dat niet in combi met de novacam), of je zou haar even een kraagje om moeten doen. Niet leuk, maar soms blijven ze anders aan de gang.

Schilfers in de vacht kan ook goed door de huidige periode komen. Het is ruiperiode, dan zie je vaker schilfering en zeker bij dikkere katten kunnen ze dat lastig zelf wegpoetsen. Ik zou zelf dus eigenlijk beginnen met die plek aan haar oor goed krijgen; ofwel met medicatie, ofwel fysiek onmogelijk maken dat ze eraan komt. En dan verder kijken hoe het gaat. Blijft ze dan krabben en doen, dan zou ik zeker wel naar voeding kijken of evt een bezoekje aan de dermatoloog.

Succes met de kat TS! :)

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 15:06

Hier ook een hyper allergische kat. Ze was volledig kapot in de nek, boven de ogen op de rug. Dacht in eerste instantie ook voedselallergie, maar op dieet te weinig verbetering. Daarna cyclosporines geprobeerd, binnen 3 weken een gave huid en geen jeuk meer!! Helaas begon ze van dat middel te braken, dus over gegaan op apoquel wat niet werkte en vervolgens prednison wat ook de truc niet deed. Uiteindelijk op dexamethason gezet en daar deed ze het waanzinnig goed op.

Het verrassende bij haar was dat na verhuizing van de randstad naar Rhenen, alle klachten verdwenen. Ze is ondertussen al 3 jaar medicatie vrij. Zij was dus duidelijk allergisch voor iets in die omgeving wat hier niet is..

Ik ontvlooi wel heel strikt, want ze heeft ook een vlooienallergie.

Succes met je zoektocht naar wat goed werkt!!