Broodfok nog steeds op marktplaats. Wie grijpt in?

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Broodfok nog steeds op marktplaats. Wie grijpt in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 15:48

Zijn jullie bekend met House of animals? Zij proberen al jaren de strijd tegen te gaan tegen malifide broodfok in Nederland. Tot op de dag van vandaag vinden er nog steeds ernstige praktijken plaats waar honden en puppy's zwaar verwaarloosd worden en zelfs komen te overlijden. Toch zijn de advertenties hiervan nog steeds te vinden op marktplaats.

Zijn er bokkers die zich hier tegen verzetten en zo ja hoe?

Hoe wordt markplaats bijv. wakker geschut, dat dit echt niet langer kan?


Moderatoropmerking:
Dit is een topic met een heel goed onderwerp en streven. Jullie zijn het er allemaal over eens dat malafide fokkers aangepakt moeten worden. Toch is ons opgevallen dat de gemoederen in dit topic soms hoog oplopen en sommige zelfs persoonlijk worden. We willen jullie vragen dit achterwege te laten en elkaar de ruimte te geven rustig te discussiëren, vragen te stellen en vragen te beantwoorden.
Laatst bijgewerkt door Essie73 op 22-04-23 01:55, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Moderatoropmerking toegevoegd

DuoPenotti

Berichten: 30575
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Broodfok nog steeds op marktplaats. Wie grijpt in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 15:55

Jaren terug herkende ik advertenties van een broodfokker plus malafide handelaar.
In die tijd had ik contact met de politie als ik de paarden advertenties zag dat ik ze zou melden.
Honden advertenties heb ik nog lange tijd aan mp gemeld.

ER gebeurde niets nada noppes....

Ondertussen weet ik niet meer van alles advertenties wie er achter zit in de buurt. Dus doe helaas nu niets meer.

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 15:59


Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110972
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 16:00

Wanneer je goed naar foto's en advertenties kijkt, kun je de meest dubieuze broodfokkers er vaak wel tussenuit halen.
Maar er zijn inmiddels ook gewiekste broodfokkers die het veel beter verbergen.
Ik denk dat het altijd lastig zal blijven om dit te bestrijden.

sasja0705
Berichten: 2097
Geregistreerd: 03-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 16:12

In 2019 ingetrapt op een broodfokker in katten... van de ergste soort , o.a. kittens op de markten aan de Poolse grens (Oekraïne) opgekocht, fokken in schuurtje of lege woningen...
Tja, meldingen 144/ LID, aangifte gedaan..
Alles aangeleverd, incl officiele verklaring van de Poolse dierenarts ( die uiteraard stopte met haar )

aangifte tegen Nederlandse DA-praktijk waar zij dan de later (Oostblok)kittens krattenwijs van Chip en paspoort heeft laten voorzien - uiteraard onder de 12 weken en zonder enige enting van invoer...

En wat gebeurde? Helemaal niets...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 16:28

Het koningshuis..die zou hier toch ook van op de hoogte moeten zijn!? Ik blijf het onbegrijpelijk vinden dat dit nog kan en zit echt te denken, wat kunnen we hier nou aan doen? (naast geen pup kopen v deze malifide organisaties om het maar niet in stand te houden)

tamary

Berichten: 29319
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Broodfok nog steeds op marktplaats. Wie grijpt in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 16:31

Geen pup kopen idd. voorlichting geven dus. Zolang er een goede boterham in te verdienen valt zal het blijven bestaan. Vraag kant van de markt aanpakken via kennis is dus je beste optie. Misschien iets van voorlichting geven op hoogste klas lagere scholen?

Hutcherson

Berichten: 7503
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 16:31

Enige wat helpt is niet meer kopen.
Maar dat is al jaren vrij bekend en in het nieuws hoe je moet kijken naar fokker van je potentiele nieuwe huisdier. Maar toch hoor je mensen die dat dan zielig vinden en zoon dier willen redden.

Ik heb ook meermaals aangegeven bij marktplaats maar er komt geen gevolg of reactie.

Zoe_97

Berichten: 9471
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 16:32

Ik weet niet hoe het in Nederland is. Maar in België draag je ankle btw af als je boven een bepaald bedrag per jaar winst hebt. De kleine goede fokker komt daar niet aan en draagt dus geen btw af over zijn pups. De grote broodfokkers wel en dragen dus 21% af per pup aan de overheid. In mijn ogen is die 21% over al die broodfok pups een grote reden dat de overheid enkel schijn maatregelen treft. Als ze het gaan verbieden zijn zij een inkomstenbron kwijt.

meggiemeg

Berichten: 12269
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Broodfok nog steeds op marktplaats. Wie grijpt in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 16:36

Ik meld het altijd dat een advertentie niet juist is, vaak zie je wel dat ze daarna verwijderd worden.
Punt is echter dat zolang mensen daar een dier blijven kopen deze handel ook blijft gestaan, dus niet alleen die fokker is er aan schuldig maar diegene die er een dier kopen net zo goed. Er bestaan goede en recente lijsten op het internet waar je beter geen dier kunt kopen maar ja, mensen zijn ongeduldig, vandaag bedacht we willen een dier en het liefste moet deze er gisteren dan ook zijn, plus de prijs speelt ook mee, waarom bij een fokker iets meer betalen als het bij zulke fabrieken goedkoper kan?

Jessix

Berichten: 16522
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 16:37

Helaas ken ik in mijn directe omgeving 4 verschillende mensen die daar toch weer in zijn getrapt. Ik heb dus niet meer de illusie dat mensen wel weten waar ze op moeten letten bij het kopen van een pup. Er zouden misschien weer wat spotjes moeten komen met voorlichting. De kopers zelf zitten namelijk zelf ook vaak met de nodige ellende van een veel te jonge, vaak zieke pup.

Ibbel

Berichten: 49310
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 16:43

Evamarie schreef:
Het koningshuis..die zou hier toch ook van op de hoogte moeten zijn!?


En hoeveel (politieke en/of juridische) invloed dacht je dat het koningshuis had? Nul komma niks.

Er is onlangs weer een malafide handelaar opgepakt, House of Animals is op dit gebied zeer actief.

https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/416 ... coveractie

Dus als je actief wat wilt doen, denk ik dat je https://www.houseofanimals.nl/ moet benaderen. Doneren kan ook, zag ik.

https://www.houseofanimals.nl/broodfokk ... k%20melden

_Christina

Berichten: 1507
Geregistreerd: 26-01-11
Woonplaats: Grensgebied

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 16:47

Het boeit mensen gewoon niet. Ik hoor zoveel dat broodfok toch oh zo erg is, maar als je dan vraagt waar hun hond vandaan komt krijg je geen duidelijk antwoord of kun je zelf wel invullen dat het broodfok was, bijvoorbeeld omdat je duidelijke gebreken/misvormingen aan de hond ziet of dat ze je vertellen dat ze ze met 5 of 6 weken opgehaald hebben en toen nog oh zo schattig waren (mensen snappen blijkbaar ook niet dat een hond niet pup blijft?). Geen fatsoenlijke fokker geeft een pup zo jong weg of fokt met misvormde dieren. Maar dat wordt niet erkend en oh wee als je er wat over zegt :x

Jessix

Berichten: 16522
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 16:55

_Christina schreef:
Het boeit mensen gewoon niet. Ik hoor zoveel dat broodfok toch oh zo erg is, maar als je dan vraagt waar hun hond vandaan komt krijg je geen duidelijk antwoord of kun je zelf wel invullen dat het broodfok was, bijvoorbeeld omdat je duidelijke gebreken/misvormingen aan de hond ziet of dat ze je vertellen dat ze ze met 5 of 6 weken opgehaald hebben en toen nog oh zo schattig waren (mensen snappen blijkbaar ook niet dat een hond niet pup blijft?). Geen fatsoenlijke fokker geeft een pup zo jong weg of fokt met misvormde dieren. Maar dat wordt niet erkend en oh wee als je er wat over zegt :x

Nou ik sloeg dus echt stijl achterover van mensen die met zo'n verhaal aankwamen. (collega's en een buurvrouw) Pup gekocht, andere pups niet gezien. Niet verder het huis in mogen. Mogelijke moeder zat ergens achterin in een hok, ze weten niet precies wat voor een hond het was maar denken kruising labrador. Vader werd niet eens genoemd. Geen goed ingevuld paspoort, geen registratie van ontwormen, enten, dierenartsbezoek. Afrekenen bij de voordeur en weer vertrekken. :x

En dan nu in de problemen want pup is ziek, heeft diarree, etc. Tja, hoeveel waarschuwingen wil je hebben? |o

Anoniem

Re: Broodfok nog steeds op marktplaats. Wie grijpt in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 16:59

Ja klopt House of Animals dienen handhavingsonderzoeken in waar wel op gereageerd wordt.

Moeten we dan alle verdachte advertenties bij hun melden? Je kan er bijna niet omheen als je op MP kijkt..

meggiemeg

Berichten: 12269
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 17:00

Broodfok is al van heel lang, weet nog dat mijn zus tot 3x toe bij mensen een pup had gehaald, de 1ste ging binnen 3 dagen dood, zij bellen, mocht een nieuwe komen halen, deze was ook binnen een paar dagen dood, weer bellen en weer een nieuwe halen, deze was binnen 1 dag dood. Wat een verdriet was dat toen, spreek over meer dan 30 jaar terug. Uiteindelijk was dat ook een grote fabriek waar werkelijk elk ras of soort kruising wel te koop was.

Ibbel

Berichten: 49310
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 17:10

Evamarie schreef:
Ja klopt House of Animals dienen handhavingsonderzoeken in waar wel op gereageerd wordt.

Moeten we dan alle verdachte advertenties bij hun melden? Je kan er bijna niet omheen als je op MP kijkt..


Alles bij hun melden :j Of zij dan vervolgens de mankracht hebben om al die meldingen op te volgen is vers 2, maar als zij een bepaalde advertentie evt gemist hebben kun je dat op deze manier iig onder hun aandacht brengen.
Zij hameren ook continu op de deuren van marktplaats en hebben mogelijk wat meer invloed dan individuele meldingen. Zij kunnen natuurlijk ook dreigen met stappen tegen marktplaats zelf...

mika11

Berichten: 11142
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 17:11

Er wordt genoeg gewaarschuwd voor broodfok, maar ik denk inderdaad dat het een hoop mensen niet echt interesseert waar hun pup vandaan komt.
Ja, als blijkt dat hun pup ziek is/mankementen heeft dan staan ze vooraan om zich te beklagen.

Al die broodfokkers blijven maar bestaan omdat er helaas veel vraag naar is.
Het zou heel mooi zijn als ze van marktplaats worden geweerd, maar zulke oplichters bedenken wel weer iets nieuws om kopers te trekken.

Anoniem

Re: Broodfok nog steeds op marktplaats. Wie grijpt in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 17:16

Ja, dat is het lastige inderdaad.

Ik heb er nu weer een paar gezien op mp dus ga kijken hoe ik dit kan melden.

Ibbel

Berichten: 49310
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 17:31


karrij
Berichten: 1077
Geregistreerd: 13-04-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 17:36

Mensen blijven toch wel pups kopen via de broodfok, we kunnen het diertje daar toch niet laten, krijg je dan te horen. Ik zeg dan ga daar dan niet kijken.

En hoe vaak ik dan wel geen weerwoord krijg op mijn eigen honden.
Ik heb 2 goldens van een heel goede vriendin van mij, haar ouders zijn zo'n 45 geleden begonnen met het fokken van dit ras. de hele familie is er mee besmet en mijn vriendin fokt ze zelf ook al zo'n 30 jaar en zij fokt goed! Je kunt ook niet zomaar een pup bij haar kopen, je gaat eerst door de hele ballotagecommisie!
Inmiddels verkoopt ze alleen nog maar pups(ze heeft max 2 nesten per jaar) aan mensen aan wie ze al eerder een hond heeft verkocht. en haar wachtlijst is lang. Op onze 2de hond hebben wij bijna 2 jaar moeten wachten en dat is precies wat mensen niet willen! Ze willen een hond en wel nu!!!

Maar ik krijg , en nog steeds, zovaak te horen , ja maar jou hond kan ook wat krijgen en die heeft vast 3000 euro gekost, die fokker wordt er rijk van! Ik zou geen hond willen anders dan van haar en nee je betaald bij haar geen 3000 euro, maar de helft daarvan en ik zie hoveel werk ze er van heeft, dit wordt erg onderschat

Vorig jaar ook nog familie van ons die een franse bull wilden, ze hebben geinformeerd bij een erkende fokker, maar dan moesten ze ook een jaar of 2 wachten, een maand later hadden ze er al 1. Ik heb niet gevraagd waar ze de pup vandaan hebben, ze weten hoe ik over broodfok denk.
Helaas blijkt ook deze hond allerlei gezondheidsproblemen te hebben het is een zielig en en agressief hondje geworden(wat ik wel begrijp met al zijn afwijkingen) . Maar hey ik zeg niks, ze weten hoe ik er over denk.

Waardeloos deze handel maar de mensen houden het zelf in stand

moonsparkle
Berichten: 21858
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 17:44

Ik kwam laatst ook op een site waar ze verschillende kruisingen aanboden, volgens mij was ik daar ook via marktplaats opgekomen.

Het valt me wel ook op hoe ontzettend veel advertenties op marktplaats worden opgeslagen (hartjes hebben) maakt bijna niet uit welk ras.

Ik moet wel zeggen dat ik op zoek ben naar een pup en heel graag een bepaald ras wil waar heel weinig mee gefokt wordt. Ik heb nu helaas geen hond meer en hoewel ik wel wacht tot er een pupje komt bij de fokker is, valt het wachten wel zwaar. Ergens snap ik dus dat mensen soms overstag gaan. Hoeft dan trouwens niet altijd om broodfok te gaan als een hond niet bij een erkende fokker vandaan komt, er zijn ook mensen die het hebben van een nestje een keer mee willen maken bijvoorbeeld.
Laatst bijgewerkt door moonsparkle op 06-04-23 17:49, in het totaal 4 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 17:45

Mensen denken 1 hondje te redden terwijl ze het dierenleed daarmee zelf in stand houden. Zo zonde..

moonsparkle
Berichten: 21858
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 17:51

Cayenne schreef:
Wanneer je goed naar foto's en advertenties kijkt, kun je de meest dubieuze broodfokkers er vaak wel tussenuit halen.
Maar er zijn inmiddels ook gewiekste broodfokkers die het veel beter verbergen.
Ik denk dat het altijd lastig zal blijven om dit te bestrijden.


Ook als je op het profiel kijkt zie je dan soms dat ze veel verschillende rassen aanbieden

denisesilver

Berichten: 3158
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 17:53

Yep, geld en gebrek aan geduld helaas. En een savior complex. Als je dan toch zielig wilt doen van ah kijk eens uit wat voor situatie het beestje kwam, ga dan naar een asiel.

Oh nee, want daar hebben ze geen schattige, pluizige pup.