Vleeskonijnen houden als huisdier

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Galaika

Vleeskonijnen houden als huisdier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-23 11:07

We zijn recent verhuisd naar een huis met een grote tuin. Naast kippen zouden we hier ook konijnen en cavia's willen houden. De konijnenopvang in onze buurt heeft jammer genoeg eisen waar wij ons niet echt in kunnen vinden maar we zouden wel graag oudere konijnen een goede thuis bieden.

Nu kwam ik online veel advertenties tegen voor vleeskonijnen en vroeg ik mij af in hoeverre je deze kan houden als huisdier? Of is het beter om toch te kijken voor bv. een andere opvang?

Alvast bedankt!

Duhelo

Re: Vleeskonijnen houden als huisdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 11:11

waarom zou een vleeskonijn anders zijn dan een gewoon konijn? verschil zit hem vooral in de grootte waardoor die interessant zijn voor vlees. Voor de rest net hetzelfde.
Ik heb jaren een Belgisch zilver gehad. Middenras, leuk kleurtje, ferm en pittig karaktertje wel, maar superleuk dier!

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 11:16

is veel inteelt, dus zijn genetisch niet vaak sterk

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 11:18

De kleinere konijntjes gaan vaak wat langer mee.
Probeer anders een andere opvang of marktplaats.

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 11:32

Ik weet niet waar je zit maar ik heb nog aantal konijntjes die een goed huisje zoeken. Zijn hier gedumpt en over het hek gegooid naar passen niet in mijn eigen koppels. Dus deze mogen weer zo weg voor een fijn huisje en asiel wilt ze niet aannemen.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 11:33

Waar je met alle grote konijnen, zoals de Vlaamse reus (die ik had) heel erg rekening mee moet houden en op moet letten, is sore hocks. Zelfs met goede ondergrond, goed voer, goed op gewicht kunnen (en zullen de meesten) ze het vroeg of laat krijgen. Mijn Vlaam heb ik met 2 jaar moeten laten gaan... En dat is wel iets wat je in je achterhoofd moet houden.

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 11:40

Mocht je besluiten dat vleeskonijnen het niet wordt, op Facebook zijn meerdere herplaatsgroepen waar dagelijks konijnen worden aangeboden. Zowel losse konijnen als koppels als hele groepen. Daar zit je niet met de eisen die de opvang stelt.