Tips harnas of andere ideeën voor smalle hond

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Laibadji

Berichten: 1688
Geregistreerd: 18-06-15
Woonplaats: België

Tips harnas of andere ideeën voor smalle hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-23 21:15

Dag bokkers,

Sinds vorig jaar hebben we de allerliefste hond Lily. Lily is een boerenfox.

Het is een smalle hond met heel fijn spits hoofdje.

Ik ben nu al een jaar zoekende naar goed passend harnachement voor tijdens het wandelen.

We hadden eerst enkel een halsband. Dit hebben we moeten aanpassen omdat de halsband zeer snel over haar hoofd glijdt. Het is dat of haar keel toe snoeren. Dat wil ik natuurlijk niet.

Dan ben ik overgestapt op een tuigje (harnas) in combinatie met de halsband. Dit omdat ze nog in de groei zat en het tuigje nog wat groot was. Dit ging redelijk maar de riemhaakjes zitten vrij ver van elkaar waardoor er druk op het tuigje of de halsband komt. Je ziet dat dit wringt.

Sinds kort gebruik ik enkel het tuigje omdat ze volledig volgroeid is en het tuigje mooi aansluit en past. Bij het wandelen vandaag wou ze plassen en had ik het niet gezien (ik wandel met 2 honden en had even mijn oog op de andere) en het tuigje gleed gewoon van haar af. Lily luistert goed en er was niets erg gebeurd. Ze bleef mooi bij mij maar dit is niet fijn. Het geeft mij een onveilig gevoel.

Heeft er iemand tips voor tuigjes, halsbanden voor een hondje met een zeer spitse fijne bouw? Haar hoofd is smaller dan haar lichaam. (Ze kan ook geen winterdekens op houden. Overal kruipt ze uit en schuift zonder enig probleem van haar lichaampje.)

Careano

Berichten: 5414
Geregistreerd: 09-05-04
Woonplaats: Wales

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 21:29

Wij hebben eenzelfde probleem bij onze Border Collie die nogal klein uitgevallen is en zeer smal is. Daar komt nog bij dat ze soms stopt met lopen en dan gleed haar tuigje over haar hoofd.

Ze trekt helemaal niet, maar wij hebben nu een halti anti trek tuigje, wat heel goed werkt. Vooral omdat je hem iets strakker kan doen boven de schoft zeg maar. Sinds we dit tuigje gebruiken is haar tuigje niet meer afgegleden.
Wij hebben een iets andere versie (ik woon in Wales), maar deze is vergelijkbaar.
https://www.petsplace.nl/halti-no-pull- ... 151207-pps

dierenfan
Berichten: 9617
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 21:32

Veiliger dan sliphalsband kan ik niet bedenken. Ja misschien zo'n anti ontsnap tuig met extra 3de band maar mij lijkt zoiets zo vervelend zitten en als ze dan ook nog eens niet ontsnappings gevaarlijk zijn zou ik gaan voor sliphalsband. Ik gebruik zelf niet anders, ideaal. Mijn terrier loopt 99% los en dan kom je vlot op jachtlijn in jaszak uit.
Wil je echt tuig dan is tre ponti forza misschien wat maar ligt ook aan formaat van je hond. Gewone ouderwetse type rogz for dogz tuig zie ik ook nooit honden uit ontsnappen.

Freekieee

Berichten: 1758
Geregistreerd: 19-09-13
Woonplaats: Borculo

Re: Tips harnas of andere ideeën voor smalle hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 21:45

Ik heb een dog copenhagen voor mijn teckel. Die is aan 4 kanten te verstellen.
Die moet soms aan de lijn vast zitten als ik bij de paarden ben, en loopt zich soms nog vast en gaat dan even trekken, maar komt er niet uit

Laibadji

Berichten: 1688
Geregistreerd: 18-06-15
Woonplaats: België

Re: Tips harnas of andere ideeën voor smalle hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-23 22:06

De halti is inderdaad een goed idee. Ik had deze tijdens mijn zoektocht al tegen gekomen.

Een sliphalsband heb ik nog niet gebruikt. Wel al slipriem. Deze werkte niet en slipte te laat toe en liep ze ook vrij rond |o

Avalanche

Berichten: 15988
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 22:23

Freekieee schreef:
Ik heb een dog copenhagen voor mijn teckel. Die is aan 4 kanten te verstellen.
Die moet soms aan de lijn vast zitten als ik bij de paarden ben, en loopt zich soms nog vast en gaat dan even trekken, maar komt er niet uit

Deze is echt heel mooi :j

mvdende

Berichten: 5693
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 22:46

Ik ben fan van Ruffwear. Je hebt verschillende tuigen die een extra band achter de ribben hebben. De klassieke Webmaster en de Flagline.

Ik heb zelf de singletrack pack, een tuig gebaseerd op de Webmaster en ik vind het een erg fijn tuig.

Door de extra band achter de ribben kan het tuigje niet uit schieten over het hoofd.

kiwiwitje

Berichten: 20111
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Tips harnas of andere ideeën voor smalle hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 23:41

Ik zou ook zeggen dog copenhagen. En dan die smalle. Niet die met al dat stof

Crista

Berichten: 3020
Geregistreerd: 12-01-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 23:49

kiwiwitje schreef:
Ik zou ook zeggen dog copenhagen. En dan die smalle. Niet die met al dat stof


Die hebben wij... En helaas... Al 3x uit ontsnapt....

kiwiwitje

Berichten: 20111
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Tips harnas of andere ideeën voor smalle hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 23:57

Hier gaat ie heel goed met de mini jackrussel.
En met onze staffies.

Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 01:29


danamuts

Berichten: 1478
Geregistreerd: 31-05-06
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 04:20


dierenfan
Berichten: 9617
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 06:24

Punz schreef:
Geen halti, dat staat garant voor nekhernia's

Het beste is dan toch een echt veiligheidstuig met drie bandjes, daar komen ze veel minder makkelijk/ niet uit

Zoiets bedoel ik:
https://www.bol.com/nl/nl/p/hunter-veiligheidstuig-vario-rapid-zwart-hondenharnas-38-52-cm/9300000045190717/?Referrer=ADVNLYAH002041-SWU6UAM3KQE7Q-9300000045190717


Gaat hier over halti tuig...die bij fout gebruik brandwonden in de oksels kan geven overigens....bij foutief gebruik kan alles en als iets makkelijk uit te doen is dan is dat wel een halti voor om de snuit. Echter dat deze nek hernia veroorzaakt is meer fabel en ontzettend gigantisch verkeerd gebruik. Nog nooit iemand ontmoet die dat overkomen is en zit toch wel echt 'in' de hondenwereld. Het wordt overal geroepen bij honden maar met enigszins normaal gebruik echt geen problemen. Overigens hier de swag headcollar, pakt gewoon in de nek. Ideaal als ik echt volledige controle moet hebben over mijn hond. Echter gebruik hem gelukkig zelden, meestal kies ik voor ontwijken

dierenfan
Berichten: 9617
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 06:31

Laibadji schreef:
De halti is inderdaad een goed idee. Ik had deze tijdens mijn zoektocht al tegen gekomen.

Een sliphalsband heb ik nog niet gebruikt. Wel al slipriem. Deze werkte niet en slipte te laat toe en liep ze ook vrij rond |o


Slipriemen zijn er van allerlei kwaliteit. Neem idd wel een goed merk dat gegarandeerd goed slipt. Heb hier hunter en ruffwear, fantastische lijntjes. Heb ook 1 van trixie dat ding slipt nadat de hond eruit is :D ik weet het dus bij gebruik zet ik hem strak rond de nek. Deze is namelijk 3 meter lang en qua lengte en materiaal verder heel fijn. Gaat meestal mee zwemmen. Sliphalsband altijd omtrek kop meten en 5 cm langer nemen. Dan zit je nooit met heel lang loos stuk. Ook hierbij materiaal goed uitzoeken. Ik heb ze van goed leer maar ook van rogz for dogz en wolters. Uhm tja verslaving noem ik het maar haha. Voor medium en grote honden kan ik er heelllll veel aanlijnen tegelijk :+

KimD

Berichten: 20420
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Tips harnas of andere ideeën voor smalle hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 08:09

Hoe je het ook wendt of keert, die halti tuigen zijn prut. Zitten nooit optimaal en hebben altijd negatieve effecten.

Ik zou zelf ook kiezen voor een tuig met drie banden, die zijn er tegenwoordig in verschillende soorten en maten en zijn ontzettend fijn! De nieuwe ruffwear is echt een topding, dan zou je er zelfs nog voor kunnen kiezen of je de koelvariant wilt of niet.

En anders bokker Warboel eens vragen, als iemand ervaring heeft met smalle /iele hondjes en passende tuigen, is zij het wel. :j

Milky_Way

Berichten: 1591
Geregistreerd: 31-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 10:26

Voor mijn Podenco's gebruik ik een anti-ontsnappingstuigje, deze heeft een extra band achter de ribben.
Zag dat meerdere zo'n soort tuigje al hadden benoemd.

Heb de mijne via Rodog, als je haar mailt dan kan je volgens mij op aanvraag ook het tuig precies op maat laten maken voor jouw hond.
Je hebt ook best wat keuze qua kleuren: https://rodog.nl/?product_cat=anti-ontsnappingstuig-effen

Laibadji

Berichten: 1688
Geregistreerd: 18-06-15
Woonplaats: België

Re: Tips harnas of andere ideeën voor smalle hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-23 10:55

Dank je wel voor alle fijne tips. De tuigjes met de extra band (anti-ontsnap) had ik nog niet gezien. Ik ga hier bij de plaatselijke dierenwinkel maar daar kennen ze dat blijkbaar niet.

Ik ga het allemaal eens bekijken en snel een knoop doorhakken want we doen dagelijks 2x een wandeling en dan is een fijn zittend tuig toch aangewezen. Scheelt een hoop stress bij mij maar ook bij haar. Ze schrikt zich altijd rot als ze plots 'vrij' blijkt te zijn. Gelukkig is het een goed luisterend hondje maar we moeten een stukje langs de grote baan en dat vind ik best wel spannend als je weet dat ze van het minste los kan lopen.

Myca

Berichten: 6264
Geregistreerd: 10-08-08
Woonplaats: Midwoud

Re: Tips harnas of andere ideeën voor smalle hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 11:25

Ik heb een Tre Ponti tuigje voor mijn kleine smalle hondje.
Tre Ponti bevalt ons prima, anatomisch gezien zit die fijn om zijn lijfje.
Eerder heb ik een K9 tuigje geprobeerd, maar die was vrij lomp. Een halsband alleen gaat ook niet.

Renee1991

Berichten: 5980
Geregistreerd: 10-07-13
Woonplaats: Brabant

Re: Tips harnas of andere ideeën voor smalle hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 11:31

Ik heb voor mijn smal uitgevallen Stabij een tuig van Ezydog, al sinds jaar en dag. Super blij mee. Je klikt hem achter de voorpoten langs vast, dus zomaar uitglijden of los gaan kan niet.
Hij is ook goed verstelbaar :j
Ik heb de quick fit; https://www.ezydog.nl/harnassen/quick-fit-harness

mvdende

Berichten: 5693
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Re: Tips harnas of andere ideeën voor smalle hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 12:02

Nog een tip voor Ruffwear: wordt veel 2e hands aangeboden op marktplaats. Veel tuigen die voor een pup gekocht zijn en ondertussen is de pup eruit gegroeid. Zo kan je voor een leuke prijs met een beetje mazzel een goed tuig kopen.

Florenc
Berichten: 1439
Geregistreerd: 14-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 22:42

Heb je nu dan een harnas type Julius k9, dat die zomaar kan afschuiven?
Onze kelpie is een super smal hondje (16kg bij 52cm), maar die is nog nooit 'zomaar' uit een tuigje geschoven :') . Wij hebben altijd gewone y-tuigjes - die zijn anatomisch gezien gewoon het beste voor een hond. Anny X, nonstop dogwear, ruffwear, dog copenhagen.

cursebreaker

Berichten: 11459
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 12:33

Dierenoppas Amersfoort heeft een anti-ontsnapping variant ook bovenop het normale Y-tuig van Anny-X wat ze verkopen - en ik geloof dat bokker Warboel, waar KimD het over heeft, diezelfde ook heeft voor haar honden. Hele mooie tuigen die op vrijwel elk type hond passen en ze geven ook heel fijn advies mocht je meer vragen hebben. Zou ook zeker bij hen eens gaan kijken. De tuigen zijn van mooie kwaliteit.

https://www.dierenoppasamersfoort.nl/pr ... ape-proof/

Wil je volledige zekerheid, moet je echt voor een tuig met 3 banden gaan. Ook Dog Copenhagen, Non stop en welk ander merk dan ook, komt elke hond gewoon uit wanneer ze willen - ook als het tuig gewoon echt als een huis zit en goed aangesloten. Anti-ontsnappings tuig met 3 banden is het enige wat echt werkt, wat al meerderen aan geven inderdaad, door de aanwezigheid van die 3e band wat ander de ribben valt.

Nyaleti

Berichten: 6149
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Tips harnas of andere ideeën voor smalle hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 13:02

Heb je niet een grote dierenwinkel in de omgeving zitten? Een AnimalCentre bv. Je hebt mooie tips gekregen maar bij een hondje met lastige bouw wordt het lastig online te bestellen denk ik.
Lekker langs de winkel, kun je alles passen en kan ze daarna een snackje uitkiezen :D

Stacey
Berichten: 79
Geregistreerd: 27-10-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 13:22

Misschien zou je kunnen kijken naar Curli of Perro tuigen. En inderdaad altijd even passen als het kan. En loop er even mee door de winkel, een tuigje kan stilstaand goed zitten maar lopend niet lekker, of andersom.

missK
Berichten: 813
Geregistreerd: 10-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 14:10

Myca schreef:
Ik heb een Tre Ponti tuigje voor mijn kleine smalle hondje.
Tre Ponti bevalt ons prima, anatomisch gezien zit die fijn om zijn lijfje.
Eerder heb ik een K9 tuigje geprobeerd, maar die was vrij lomp. Een halsband alleen gaat ook niet.


Ik heb voor mijn kleine en smalle hondje ook Tre Ponti. Je hebt verschillende modellen, verstelbaar of niet.
Ik ben zelf erg tevreden over de verstelbare met zachte voorkant.