verblijf voor geelwang schildpadden

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gwenvd

Berichten: 1738
Geregistreerd: 20-07-15
Woonplaats: In t westen

verblijf voor geelwang schildpadden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-23 10:51

Hoi allemaal,

op mijn werk (een school) hebben we 3 geelwang schildpadden, deze zijn jaren terug hier gedumpt en leven nu al jaren in een klas.

Het verblijf heeft alleen een upgrade nodig, hier willen we mee aan de gang. Nu probeer ik informatie te vinden over het maken van een echt goed verblijf maar helaas vind ik weinig.

Voor onze hamster thuis heb ik ook eerst veel gelezen en uiteindelijk een hamsterscape gemaakt, resultaat, blije hamster.

Voor deze schildpadden zoek ik dus net zo iets, hoe kunnen we een natuurlijke leefomgeving nabootsen, wat is een goede ondergrond, eiland, plantjes enz. Zodat ze ook natuurlijk gedrag kunnen laten zien.

Ik wil hier geen discussie topic van maken over het wel of niet houden van schildpadden, het heeft ook niet mijn voorkeur, ze zijn niet bewust aangeschaft. We willen nu het beste voor ze om ook een goed voorbeeld aan de kinderen te geven.

Wie heeft er voorbeelden of wilt meedenken?

Duhelo

Berichten: 28629
Geregistreerd: 29-05-03

Re: verblijf voor geelwang schildpadden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 10:57

Hoe groot zijn de schildpadjes nu en hoeveel ruimte is er voor een verblijf?
Waterschildpadden kunnen behoorlijk groot worden en krijgen eigenlijk idealiter een vijververblijf ipv een aquarium...
Een verblijf moet minstens 150*50 zijn en waterniveau minstens 40 cm diep.
Op zich hoeft het niet heel ingewikkeld, gladde kiezeltjes op de bodem, 40 cm water en een goed plateau waar ze makkelijk opkomen met een warmtelamp erop.
Water enigszins verwarmd vinden ze fijn, en een goede filter erin (minstens 3 X capaciteit van de hoeveelheid water want schildpadden zijn vieze dieren. Dus je neemt een filter voor 150 l aquarium als er 50 L water in gaat. 300 L capaciteit bij 100 L water.
Bij een groter aquarium neem je best een externe filter.

Jokonootje

Berichten: 4866
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 11:00

Een volwassen koppel geelwang- of geelbuikschildpadden heeft een tochtvrije huisvesting nodig van minimaal 150 x 50 x 50 cm, met een waterdiepte van minimaal 40 cm. Het aquarium bestaat voor ongeveer een kwart tot een derde uit landgedeelte. Het landgedeelte moet makkelijk te bereiken zijn, geen scherpe randen hebben, en goed droog zijn. Een vrouwtje kan na drie tot vijf jaar eieren gaan leggen en heeft daarvoor dan een zandgedeelte nodig. Als bodem voor het watergedeelte kunt u bijvoorbeeld grotere stenen, grof grind of sedimentzand gebruiken. Planten worden opgegeten, daarom zijn veel aquaria zonder beplanting.

Schildpadden vervuilen hun leefomgeving snel. Daarom moet u het aquarium goed schoonhouden. Gebruik voor het water een goede pomp met filter. Het water moet een temperatuur hebben tussen 20 en 24°C. In de winter is de watertemperatuur 2 à 3 graden lager dan in de zomer, maar ze mag nooit onder de 18 °C komen. De luchttemperatuur moet ongeveer 2 °C hoger zijn. Gebruik een warmtelamp op het landgedeelte. Bij weinig direct zonlicht (zonlicht door een raam telt niet mee want glas laat geen UV-B straling door) is een UV-B lamp nodig voor de aanmaak van vitamine D3. Let op dat de schildpadden zich niet aan de lampen kunnen branden en zorg dat er ook voldoende schaduwplaatsen zijn. Doe de lampen uit zodra het buiten donker wordt, om een natuurlijk ritme na te bootsen. Plaats het aquarium in een rustig gedeelte van de kamer.