Rugproblemen kat zonder duidelijke oorzaak

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16284
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Rugproblemen kat zonder duidelijke oorzaak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-23 20:08

Hoi!

Al enige tijd geeft mijn kat Eevee gekke signalen wat betreft haar rug. Vanaf het moment dat ik haar heb (1,5 jaar geleden), is ze al gevoelig aan de achterste helft van haar rug. Ik heb haar bij de dierenarts na laten kijken en hij weet het helaas ook niet. Daarom open ik dit topic om hopelijk meer van dit soort ervaringen tegen te komen of om input te krijgen.

Eevee is bijna 2. Ze is verder helemaal gezond en gesteriliseerd. Ik heb haar geadopteerd uit Ibiza. Ze woont samen met Chloe en die twee zijn onwijs goede vriendinnen. Eevee is wel een kat die snel stress uitstraalt. Mensen en geluiden die ze niet kent, vindt ze eng en dan verstopt ze zich. Dit is al wel echt een stuk verbeterd sinds ze goed met Chloe op kan schieten en zij haar echt op sleeptouw neemt.

Waar reageert ze op?
Zodra ik de achterkant van haar rug aanraak reageert ze gevoelig. Ze bijt of krabt niet gelijk maar geeft wel snel een mauw. De pijn zit echt bij haar ruggengraat en niet bij de rest van haar rug. Haar staart kan ik zonder problemen aanraken en iets druk op de staart geven, geeft ook geen problemen.

Ik heb in december foto's gemaakt bij de dierenarts tijdens haar jaarlijkse controle. De dierenarts had niks op te merken aan haar foto's en vond dat ze een hele gezonde rug heeft. (Ze had iets overgewicht maar dat is nu al stukken verbeterd!) Hij kon niet verklaren waarom ze zo gevoelig op haar rug is. Hij heeft haar ruggengraat nagevoeld en hij merkte dat het op 1 punt wel echt gevoelig is. De dierenarts gaf aan dat het in ieder geval niet ligt aan haar botten. De dierenarts gaf aan dat zolang ze geen pijn heeft, uitvalsverschijnselen heeft of moeite heeft om naar de wc te gaan ik niets hoef te doen.

Wat valt mij op?
Eevee speelt, rent, springt en maakt de raarste bewegingen. Ik kan hier niet uit herleiden dat ze ook maar ergens pijn heeft. Ze ravot veel met Chloe en dat gaat er soms echt ruw aan toe. Het lijkt er dus op dat ze daarvan geen last van haar rug heeft. Ze springt van grote hoogtes maar is wel iets onhandiger op vanaf de grond naar boven te springen. Ik zie geen tekenen van pijn als ze dat doet. Ze rent ook makkelijk de trap op en af en heeft vaak haar gekke 5 minuutjes :D

Eevee heeft tevens 2 weken op Loxicom gestaan vanwege niesziekte die ze vorig jaar gehad heeft maar ze reageerde toen ook gevoelig op haar rug. Ietsjes minder maar de pijn was niet weg.


Afbeelding

Afbeelding


Ik heb een video waarbij je kort kunt zien hoe ze reageert.



Mijn volgende stappen zijn:

- aan jullie bokkers raad vragen :D
- Afspraak maken met een homeopatische/holistische dierenarts om raad te vragen. Ik zat zelf aan Den Hoek te denken.
- de duurste optie is het maken van een MRI, maar de vraag is of ze daar kunnen achterhalen wat het probleem is. Omdat dit ook heftig voor Eevee is, wil ik dit als laatste optie houden.

Hebben jullie katten die soortgelijke ervaringen hebben? Wat raden jullie aan om te doen? Eventueel supplementen ter ondersteuning?

De patient in kwestie:

(links)
Afbeelding

Afbeelding

Montgri
Berichten: 658
Geregistreerd: 18-07-15

Re: Rugproblemen kat zonder duidelijke oorzaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 20:14

Vanuit het filmpje zie ik niet echt pijn. Maar dat is persoonlijk. Ik zou mij zelf geen zorgen maken. Zat katten die het gewoon niet fijn vinden om op hun rug of hoofd geaaid te worden en zo weg draaien/weg snauwen.

BigOne
Berichten: 38689
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Rugproblemen kat zonder duidelijke oorzaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 20:30

Zo op filmpje lijkt ze niet echt pijn te hebben. Ik ken een kat die meteen mept wanneer je de hand op achterrug legt. Maar heel misschien heeft ze vroeger daar toch een tik gehad en is er nu enige zenuw schade, vooral omdat je zei dat ze soms slecht inschat hoe ze ergens op moet springen. Wanneer dat zo is dan is daar denk ik heel weinig aan te doen. Persoonlijk zou ik hier nog geen kapitalen insteken. Kat lijkt happy en ziet er goed uit .

Montgri
Berichten: 658
Geregistreerd: 18-07-15

Re: Rugproblemen kat zonder duidelijke oorzaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 20:32

Je kunt ook nog bloedonderzoekje doen, gericht op de nierwaarden. Dan kun je dat ook uitsluiten.

Brainless

Berichten: 29800
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 20:42

Montgri schreef:
Vanuit het filmpje zie ik niet echt pijn. Maar dat is persoonlijk. Ik zou mij zelf geen zorgen maken. Zat katten die het gewoon niet fijn vinden om op hun rug of hoofd geaaid te worden en zo weg draaien/weg snauwen.

Precies hier net zo.
Ik heb een kat die wij vanaf 10 weken hebben (weet waar hij is geboren) maar die houdt echt niet van geaaid te worden en al helemaal niet op zijn rug.. die mauwt 1x ter waarschuwing en daarna pakt hij je vol. Zijn broertje is ook zo.
Wij hebben veel katten gehad en totaal 2 gehad die heel erg overdreven reageerde met aaien over de rug, daar was niks mis mee qua gezondheid.
En meerdere die reageerde zoals die van jou, gewoon van: jeeh niet doen.

Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16284
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-23 20:44

Dankjewel dat jullie mij gerust stellen _/-\o_

Ik wil niet dat ze in pijn leeft maar als ik het zo begrijp dat is het meer dat ze gewoon aangeeft dat ze daar liever niet geaaid wilt worden. Als dat het is, scheelt het me een hoop dierenartskosten :D

En inderdaad, ik ken veel katten die wat gevoelig zijn op de rug, maar ik vond haar extreem gevoelig. Maar dat kan natuurlijk ook gewoon.

chantal_bel

Berichten: 930
Geregistreerd: 19-10-06
Woonplaats: Op de aardbodem

Re: Rugproblemen kat zonder duidelijke oorzaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 21:19

Wij hebben 3 katten. 1 die het prima vind als je haar overal aait. 1 die de rug minder fijn vind.

En de andere je hoeft nog net niet te wijzen naar haar rug. Als je veel geluk hebt waarschuwt ze 1x. Maar anders ~~}>

Ik zie op je filmpje gewoon kattengedrag. Ik ken maar weinig katten die het fijn vinden als je aan de rug komt.

Prairy
Berichten: 9265
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Rugproblemen kat zonder duidelijke oorzaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 21:23

Ik zie ook meer irritatie als pijn, mijn main coon Dame vindt me ook irritant als ik aan haar rug zit. De anderen hebben er niet echt problemen mee.

Ik vind het ook niet fijn als iemand aan mijn ruggengraat zit, dan begin ik ook te kronkelen en weg te draaien.

marleen_usar

Berichten: 24708
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 23:07

Hier ook een kat waar bij je niet op haar mag aaien, sommige willen dat gewoon niet.

JorineV
Berichten: 1103
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 23:13

Tweede fragment in het filmpje (het op de zij gaan liggen) lijkt heel erg op het gedrag van een van onze katten. Die wil dan graag op de buik geaaid worden. Terwijl de ander in je mouw hangt als je dat probeert :Y)

Emj_23
Berichten: 1236
Geregistreerd: 09-08-16
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: Rugproblemen kat zonder duidelijke oorzaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 23:46

Misschien een tip, mijn gebruiksaanwijzing kat reageert minder heftig als ik haar kam. Mijn hand is echt teveel. Maar een paar halen met een borstel of kam vind ze heerlijk. Zo hebben we toch weer een dagelijks contactmoment zonder stress. Zij gaat ook op haar rug liggen of laat haar buik zien, maar als je daar op in zou gaan heb je haar vol in je arm hangen. Een kat is geen hond. Mijn buurvrouw heb ik het talloze keren verteld bij mijn “lieve” kat, maar zij kan helaas geen kattengedrag meer leren lezen, resultaat: gebeten/gekrabde buurvrouw…
Ik heb 3 katten en maar 1 die ik veilig altijd en overal kan aaien. Die andere 2 kan dat ook, maar ze tolereren minder en waarschuwen alleen in kattentaal.

Hutcherson

Berichten: 7504
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Rugproblemen kat zonder duidelijke oorzaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 01:13

Sommige dierosteopaten behandelen katten. Vaak zijn klachten daarna minder.

Amandavd
Berichten: 12112
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Re: Rugproblemen kat zonder duidelijke oorzaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 05:52

Ik raad je aan om een afspraak te maken met dierenkliniek IVD voor dieren met een ruggengraat, zij behandelt rugproblemen.

Leandra

Berichten: 1603
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 08:20

Als ik inzoom op de foto's zie ik wel een kleine afwijking tussen de laatste 2 wervels voor het bekken op de foto in zijligging. Hoeft niets te zijn maar kan ook net een trigger zijn waardoor ze pijn heeft.

Ik ben daarin wel een beetje een pietlut geworden door mijn vorige werkgever (dierenarts). Die ging altijd de hele foto na en verwachtte van ons ook dat wij dat deden. Dus doe ik dat nu automatisch ook nog steeds :o

Maar hoeft niets te zijn.

In het filmpje zie ik niets geks. Gewoon een vrolijke jonge kat.

Femke_Tweety

Berichten: 12075
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Rugproblemen kat zonder duidelijke oorzaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 08:25

Dit is vrij normaal gedrag voor katten volgens mij.
Ik ken er meer die zo reageren, ook exact die plek.

Lijkt mij geen pijn.

Autumnn

Berichten: 8119
Geregistreerd: 26-03-10

Re: Rugproblemen kat zonder duidelijke oorzaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 09:02

Ik zie echt geen gedrag wat te maken heeft met pijn. Ze krimpt niet in elkaar, gaat zelfs liggen om geaaid te worden. Volgens mij, correct me if i’m wrong, is dat het plekje waar ze besprongen worden om te dekken en daarom gevoeliger zijn.
Maar alle katten die ik ken of heb gehad vertonen ook dit gedrag. Ik zou hier geen verder onderzoek naar doen. Vind het ook wel een beetje vreemd dat je dierenarts dat niet heeft gezegd :o waarom denk jij trouwens dat ze pijn heeft?

Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16284
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-23 09:23

Leandra schreef:
Als ik inzoom op de foto's zie ik wel een kleine afwijking tussen de laatste 2 wervels voor het bekken op de foto in zijligging. Hoeft niets te zijn maar kan ook net een trigger zijn waardoor ze pijn heeft.

Ik ben daarin wel een beetje een pietlut geworden door mijn vorige werkgever (dierenarts). Die ging altijd de hele foto na en verwachtte van ons ook dat wij dat deden. Dus doe ik dat nu automatisch ook nog steeds :o

Maar hoeft niets te zijn.

In het filmpje zie ik niets geks. Gewoon een vrolijke jonge kat.

Zou je dat willen omcirkelen? Ik probeer het te ontdekken maar ik ben niet getraind voor dit soort foto's :D Dat is namelijk wel de plek waar ze op reageert gok ik.

@Autumnn
De dierenarts vond haar echt gevoelig bij 1 plek op haar ruggengraat. Niet over een heel stuk rug. Toen hij ging voelen kromp ze wel echt in elkaar van de pijn en ze ging zelfs blazen. Dat doet ze echt nooit.

Zodra ik Eevee zelf aanraak bij dat plekje gaat ze inderdaad liggen al het ik het gevoel dat ze dat doet zodat ik er niet meer aankom. Maar ik moet wel zeggen dat ik een bezorgde catmom ben die altijd paarden gehad heeft waarbij de pijntjes wel altijd wat waren :D

Dankjewel Amandavd. Ik ga dit in gedachten houden.

Leandra

Berichten: 1603
Geregistreerd: 06-01-03

Re: Rugproblemen kat zonder duidelijke oorzaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 09:46

Afbeelding

Even ingezoomd en omcirkeld. Er lijkt daar een kleine uitstulping te zitten aan beide wervels.
Maar het hoeft niets te zijn hoor.

Autumnn

Berichten: 8119
Geregistreerd: 26-03-10

Re: Rugproblemen kat zonder duidelijke oorzaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 09:59


Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16284
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-23 10:15

Autumnn schreef:

Aah dit ken ik inderdaad :D Chloe reageert inderdaad precies zoals in dat filmpje waarbij het nursing reflex zichtbaar wordt. Het zou kunnen hoor dat Eevee daar zo heftig op reageert en dan doet wat ze doet.

Dankjewel Leandra voor het omcirkelen. Ik zie het nu ook. Het is minimaal maar misschien goed om in de gaten te houden.


Bedankt allemaal voor de input! Ik ben toch een stukje geruster dat ik het zo kan laten. Mocht ze echt ongemak gaan vertonen dan ga ik toch verder zoeken naar een behandeling.

Marcella

Berichten: 37019
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Rugproblemen kat zonder duidelijke oorzaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 08:38

Blue mijn sibeer vind het ook niet altijd leuk om laatste stukje rug geaaid te worden