Mijn kat sloopt de deur...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Mijn kat sloopt de deur...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 11:50

In november ben ik verhuisd naar een heel leuk huis met een open keuken. Dit wou ik altijd al graag dus ik ben er dolblij mee.
In de keuken zit alleen direct de deur naar de bijkeuken/berging en daar is het bijna net zo koud als buiten dus die deur blijft dicht.
Er zit ook een goede tochtstrip op het kozijn waardoor er geen kou naar de woonkamer/keuken komt.
Nu heeft mijn kat alleen ontdekt dat het heel leuk is om te proberen de deur open te maken, dat wil natuurlijk niet dus is ze de tochtstrip aan het slopen. Regelmatig tref ik de strip helemaal naar binnen getrokken en stuk aan. Over het algemeen kan ik het terug duwen maar nu kwam ik er gisteren achter dat de deur niet top meer sluit waarschijnlijk door die kapotte strip. En helemaal met de huidige temperaturen is dat niet handig.

Voor de duidelijkheid, het is een ontzettend slim monstertje en ze doet het alleen als ik niet in de keuken ben. Vanuit de eethoek/zithoek heb ik er geen zicht op en precies op dat soort momenten gaat zij kattekwaad uithalen.

Daarnaast, ze mag daar gewoon komen maar ookal is ze er net geweest begint het een half uur later weer. Verder heeft ze daar niks te zoeken.
Wat ik vermoed is dat daar een geur hangt van de vorige bewoners hun katten want die hadden de kattenbak daar staan. Maar dat is op een gegeven moment ook toch wel genoeg besnuffeld zou je denken?

De achterdeur is daar natuurlijk ook en ze komt heel af en toe ook buiten. Ze is wat bang dus verder dan het terrasje direct bij de achterdeur komt ze niet en meestal gaat ze niet naar buiten ookal heb ik de deur voor haar open dus dat is het probleem ook niet.

Waar ik al aan heb zitten denken is bijvoorbeeld een kattenluik in de deur maken zodat ze daar heen kan wanneer ze wil, maar zoals ik al zei ze heeft daar niks te zoeken en er staat apparatuur voor in de tuin en m'n dure nieuwe scooter dus het is ook niet de bedoeling dat ze daar alles overhoop haalt en haar kennende vermoed ik dat ze het kattenluik niet eens zal gebruiken (mijn vriend heeft van de vorige bewoners in zijn huis namelijk een kattenluik in de deur naar zijn berging zitten en we zijn voorheen wel eens langere periodes bij hem verbleven en dan gebruikte ze het luikje absoluut niet).

Ik vraag me dus af of jullie misschien advies hebben wat ik hier aan kan doen. Ik heb geen zin om haar elke keer dat ik naar de wc ga bij wijze van spreken naar een andere ruimte te doen omdat ze anders de deur sloopt.
Als dit nog erger word moet ik de woningbouw bellen en vragen of ze er een nieuwe tochtstrip op kunnen zetten maar ik ga er vanuit dat zij er ook niet heel vrolijk van worden als ik zeg ja mijn kat sloopt het want dat zal ze dan met een nieuwe ook blijven doen. Heb zelf ook wel handige mensen om me heen dus desnoods doen we het zelf, maar opnieuw hou je dan dus dezelfde situatie.

Dus ja, een lang verhaal kort. Wat kan ik doen? Ergens denk ik kan ik niet iets doen om die geur van die vorige katten daar weg te krijgen maar ik heb het idee dat dat echt een soort van in het beton zit omdat het (voor mij) alleen met bepaald weer te ruiken is.

Dus alle tips zijn welkom :D

Dees

Berichten: 18915
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 11:52

Deurklink kwartslag draaien? De deurklink van de binnendeur tussen keuken en berging.
Dan kan ze niet meer zelf in de bijkeuken komen.

Gnome
Berichten: 8445
Geregistreerd: 01-10-05

Re: Mijn kat sloopt de deur...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 11:57

Kun je niet iets van een krabmatje over het stuk plakken waar de tochtstrip zit? Dan krabt ze daaraan ipv je deur.

Dichte deuren en katten blijven echt een vreselijke combinatie :+

SweetVanille
Berichten: 1772
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 12:24

Tochtstrips zijn vaak voor eigen rekening. Helemaal als je (kat) het zelf sloopt.

Iets van azijn, of een ander vies geurtje op spuiten/mee schoonmaken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 12:35

Dees schreef:
Deurklink kwartslag draaien? De deurklink van de binnendeur tussen keuken en berging.
Dan kan ze niet meer zelf in de bijkeuken komen.


Ze komt niet in de berging en zit ook niet aan de deurklink, ze probeert alleen de deur open te klauwen door dus aan de tochtstrip te trekken en die maakt ze kapot waardoor de deur nu steeds minder goed sluit.


Gnome schreef:
Kun je niet iets van een krabmatje over het stuk plakken waar de tochtstrip zit? Dan krabt ze daaraan ipv je deur.

Dichte deuren en katten blijven echt een vreselijke combinatie :+


Dat word lastig, het is echt een heel smal stukje, dat maakt ook dat ik het zo knap vind dat ze dat ding zo weet te slopen, het gaat oprecht met veel kracht (en het is maar een heel klein katje) :+
Ja klopt helemaal, de deur van de trapkast is ook super interessant.
Waar we hiervoor woonden kon ze opzich bijna overal altijd heen (deuren eigenlijk zo ongeveer altijd open) maar dat was een appartementje en daar deed ze bij de achterdeur ook niet dit soort dingen. Daardoor denk ik dus dat het mede ook door de geur komt.


SweetVanille schreef:
Tochtstrips zijn vaak voor eigen rekening. Helemaal als je (kat) het zelf sloopt.

Iets van azijn, of een ander vies geurtje op spuiten/mee schoonmaken?


Hier volgens mij niet, tenminste naar wat ik gehoord heb is die strip al vaker vervangen door de woningbouw.. Weet niet waarom maar er zit nu wel een goeie op dus daarom baal ik ook nogal dat ze dit sloopt..

Oh dat kan ik nog wel eens proberen idd goeie :)

ellepel

Berichten: 47341
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 12:50

smeer even wat zeep op dat hoekje op de deur?
katten slikken namelijk altijd hun pootjes schoon en zeep is vies dus dikke kans dat ze er vanaf blijft.
zeep,of sambal, iets wat echt smerig is.

speurneusc

Berichten: 5378
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 13:43

ellepel schreef:
smeer even wat zeep op dat hoekje op de deur?
katten slikken namelijk altijd hun pootjes schoon en zeep is vies dus dikke kans dat ze er vanaf blijft.
zeep,of sambal, iets wat echt smerig is.


ja had ook zo'n kat, leuke tip... sambal, zat ie doodleuk de sambal eraf te likken en zodra dat de sambal op tafel kwam was ie erbij want dat wilde hij ook.

Caira
Berichten: 26067
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Mijn kat sloopt de deur...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 13:45

Een stuk aluminiumfolie ervoor leggen?

Anoniem

Re: Mijn kat sloopt de deur...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 21:13

Hahaha oh god een kat die sambal lust? :P
Ik ga gewoon iets proberen om mee te beginnen :D

ellepel

Berichten: 47341
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 21:24

nou ja zeep helpt wel.
ik heb er vroeger een gehad die steeds aan een hoekje behang zat te frunniken om dat los te peuteren.
toen kreeg ik dus de tip om er shampo,of zeep op te smeren en dan krijgen ze dat onder de nagels.
likken het er af en omdat het vies is laten ze het dan wel.
en dat werkte, die kat bleef van dat behang af.

Kaka

Berichten: 4814
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 21:25

Kan de tochtstripniet aan de andere kant van de deur?

prompter

Berichten: 11100
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Mijn kat sloopt de deur...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 21:29

Kan je er niet gewoon iets voor leggen, zoals een paar bakstenen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 21:59

ellepel schreef:
nou ja zeep helpt wel.
ik heb er vroeger een gehad die steeds aan een hoekje behang zat te frunniken om dat los te peuteren.
toen kreeg ik dus de tip om er shampo,of zeep op te smeren en dan krijgen ze dat onder de nagels.
likken het er af en omdat het vies is laten ze het dan wel.
en dat werkte, die kat bleef van dat behang af.


Top! Ga ik proberen :D bedankt!


Kaka schreef:
Kan de tochtstripniet aan de andere kant van de deur?


De tochtstrip zit in het midden van de deur en steekt aan beide kanten een heeel klein beetje uit. Dus dat zou niet uitmaken.


prompter schreef:
Kan je er niet gewoon iets voor leggen, zoals een paar bakstenen?


Dat zal helaas niet gaan. De deur zit echt in de keuken, als ik er wat voor zou leggen kom ik in de knel met de deur van mijn vriezer. Ik zal later even een foto posten van hoe het er uit ziet ik ben nu niet thuis.

Urielle

Berichten: 50072
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Mijn kat sloopt de deur...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 22:20

Tel je zegeningen dat het alleen de tochtstrip is... Ik heb inmiddels de klinken omhoog staan en het houtwerk is een centimeter dunner gekrabt dus ik ben aan het rondkijken welk materiaal binnendeur betaalbaar en katproof is ^)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 23:19

Urielle schreef:
Tel je zegeningen dat het alleen de tochtstrip is... Ik heb inmiddels de klinken omhoog staan en het houtwerk is een centimeter dunner gekrabt dus ik ben aan het rondkijken welk materiaal binnendeur betaalbaar en katproof is ^)


Hahaha ik weet het, wat dat betreft is het echt wel een engeltje. Mijn zus heeft in huis ook alle klinken omhoog staan en ze heeft een grote katten kamer waar ook een kast in staat die zit ook zodanig dicht volgens mij deels met tape omdat ze anders de hele kast overhoop trekken. Als ze er niet is moeten ze ook echt in die kamer anders slopen ze alles :+ in januari heeft ze op mijn kat gepast voor het eerst en iedereen had het er over hoe ontzettend lief die van mij is, in vergelijking met die van haar :+

Prairy
Berichten: 9072
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Mijn kat sloopt de deur...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 23:43

Wij hebben een gat gemaakt in de deur naar de bijkeuken. Uiteindelijk paste het luik niet :') dus nu hebben we gewoon een gat erin. Werkt prima voor ons. Sterker nog, we gaan in een andere deur waarschijnlijk nog een gat maken, waar dan wel een luik in komt, zodat we niet steeds de deur open en dicht hoeven te doen . Het stucwerk naast de deur is niet meer beschilderd zeg maar...