Help, mijn konijn verveelt zich

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Autumnn

Berichten: 8039
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 10:08

Leuk hoor, super dat je wat hebt gedaan met de tips +:)+ misschien kan je ook een kattenbak halen en daar zand in doen? Dat vinden konijnen ook super leuk :D kunnen ze lekker graven
Ik ben alleen wel benieuwd waarom je het andere konijn er niet bij doet? Nu zitten er twee konijnen alleen die niet samen kunnen spelen. En contact maken? Hoe zie je dat voor je? Dan kunnen ze het neusje tegen elkaar aandoen maar verder niet? Ik weet niet of dat echt is wat hier bedoelt wordt :o

hannelot
Berichten: 975
Geregistreerd: 19-05-22
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-23 10:36

Autumnn schreef:
Leuk hoor, super dat je wat hebt gedaan met de tips +:)+ misschien kan je ook een kattenbak halen en daar zand in doen? Dat vinden konijnen ook super leuk :D kunnen ze lekker graven
Ik ben alleen wel benieuwd waarom je het andere konijn er niet bij doet? Nu zitten er twee konijnen alleen die niet samen kunnen spelen. En contact maken? Hoe zie je dat voor je? Dan kunnen ze het neusje tegen elkaar aandoen maar verder niet? Ik weet niet of dat echt is wat hier bedoelt wordt :o

Mijn konijn moest weg bij de vorige eigenaar omdat ze de andere konijnen vermoorde. Daarom wil ik het risico niet lopen dat het andere konijn vermoord word!

capopjekop

Berichten: 30657
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Help, mijn konijn verveelt zich

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 10:39

Heel goed dat je probeert wat met de tips te doen. Alleen vraag ik me wel af waarom je dan voor dit konijn bent gegaan. Het is hard gezegd jullie probleem niet dat het andere konijn weg moest. Jouw konijn heeft er op deze manier nog niet heel veel aan. Dan had je beter bij de opvang je konijn kunnen laten koppelen

hannelot
Berichten: 975
Geregistreerd: 19-05-22
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-23 10:42

capopjekop schreef:
Heel goed dat je probeert wat met de tips te doen. Alleen vraag ik me wel af waarom je dan voor dit konijn bent gegaan. Het is hard gezegd jullie probleem niet dat het andere konijn weg moest. Jouw konijn heeft er op deze manier nog niet heel veel aan. Dan had je beter bij de opvang je konijn kunnen laten koppelen

Waar zit er een konijnen opvang in de buurt van zuidbeveland?

hannelot
Berichten: 975
Geregistreerd: 19-05-22
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-23 10:44

Autumnn schreef:
Leuk hoor, super dat je wat hebt gedaan met de tips +:)+ misschien kan je ook een kattenbak halen en daar zand in doen? Dat vinden konijnen ook super leuk :D kunnen ze lekker graven
Ik ben alleen wel benieuwd waarom je het andere konijn er niet bij doet? Nu zitten er twee konijnen alleen die niet samen kunnen spelen. En contact maken? Hoe zie je dat voor je? Dan kunnen ze het neusje tegen elkaar aandoen maar verder niet? Ik weet niet of dat echt is wat hier bedoelt wordt :o

Een katten bak is een heel leuk idee maar buiten regent dat nat en binnen kan het niet want er past geen kattenbak door het deurtje jammergenoeg. Anders had ik het al wel gedaan :D Het deurtje is maar tien cm breed. Net genoeg voor mijn hand! Daar past geen kattenbak in

Autumnn

Berichten: 8039
Geregistreerd: 26-03-10

Re: Help, mijn konijn verveelt zich

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 11:02

Je hoeft het ook niet elke dag te doen :D als je dat doet als het droog is weet ik zeker dat ze dat heel leuk gaat vinden. Konijnen zijn gek op graven namelijk. Google maar eens op konijnenhollen :))

cursebreaker

Berichten: 11459
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 13:17

Heb je al eens contact gehad met een opvang waar ze veel ervaring hebben met koppelen? Sorry als dat al gezegd was, heb ik er misschien overheen gelezen. Want ondanks wat er fout ging bij de vorige eigenaar, en wat zij zeggen, heb je toch groot kans dat iemand met kennis en op neutraal terrein zeker wel een maatje kan koppelen met je konijn bv. Je zou daar ook altijd nog eens over/naar kunnen informeren. Je hoeft het niet te doen natuurlijk, maar je zou altijd wel eens kunnen kijken of je iemand kunt vinden waar je hier mee over verder kunt sparren. In dit geval zou ik dat dus ook zeker niet bij jou thuis zelf doen, maar dus op neutraal terrein bij een opvang met kennis zodat er naar meer potentiële maatjes gekeken kan worden wat wel/niet gaat. Je hebt het snel genoeg in de gaten als het echt niet gaat en ze weer uit elkaar gehaald wanneer je daar probeert te koppelen met een ervaren persoon erbij. Imo wel het nakijken waard toch wel, daarmee zou je denk ik veel oplossen ook al.

hannelot
Berichten: 975
Geregistreerd: 19-05-22
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-23 14:21

cursebreaker schreef:
Heb je al eens contact gehad met een opvang waar ze veel ervaring hebben met koppelen? Sorry als dat al gezegd was, heb ik er misschien overheen gelezen. Want ondanks wat er fout ging bij de vorige eigenaar, en wat zij zeggen, heb je toch groot kans dat iemand met kennis en op neutraal terrein zeker wel een maatje kan koppelen met je konijn bv. Je zou daar ook altijd nog eens over/naar kunnen informeren. Je hoeft het niet te doen natuurlijk, maar je zou altijd wel eens kunnen kijken of je iemand kunt vinden waar je hier mee over verder kunt sparren. In dit geval zou ik dat dus ook zeker niet bij jou thuis zelf doen, maar dus op neutraal terrein bij een opvang met kennis zodat er naar meer potentiële maatjes gekeken kan worden wat wel/niet gaat. Je hebt het snel genoeg in de gaten als het echt niet gaat en ze weer uit elkaar gehaald wanneer je daar probeert te koppelen met een ervaren persoon erbij. Imo wel het nakijken waard toch wel, daarmee zou je denk ik veel oplossen ook al.

Geen contact gehad. Ik weet niet waar er een opvang zit in de buurt van zuid-beveland! (Zeeland)

capopjekop

Berichten: 30657
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 14:28

hannelot schreef:
capopjekop schreef:
Heel goed dat je probeert wat met de tips te doen. Alleen vraag ik me wel af waarom je dan voor dit konijn bent gegaan. Het is hard gezegd jullie probleem niet dat het andere konijn weg moest. Jouw konijn heeft er op deze manier nog niet heel veel aan. Dan had je beter bij de opvang je konijn kunnen laten koppelen

Waar zit er een konijnen opvang in de buurt van zuidbeveland?

Ik ben niet bekend in jouw regio maar via Google vond ik deze lijst https://www.bunnybunch.nl/informatie/ko ... siel-lijst ik zou je ook willen adviseren deze site eens door te lezen over de basisbehoeften van konijnen. Ik denk dat je daar veel van kan leren

Goes zou je kunnen proberen. De andere weet ik niet hoe ver ze van je af liggen.

Maar klopt het dat je nieuwe konijn ook een vrouwtje is? Twee vrouwtjes samen kan lastiger zijn, tenzij ze al heel jong gekoppeld worden en/of flink de ruimte hebben. Daar kan het ook aan liggen dat het andere konijn moordneigingen heeft. Met een gecastreerd mannetje gaat het mss wel goed.

Heb je een foto van je ren? Ik lees nu de afmetingen, maar dat klinkt alsnog als weinig ruimte. Zeker als je ze wel zelf daar wil gaan koppelen

BriPi
Berichten: 459
Geregistreerd: 05-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 14:40

quote="capopjekop"]
hannelot schreef:
capopjekop schreef:
Heel goed dat je probeert wat met de tips te doen. Alleen vraag ik me wel af waarom je dan voor dit konijn bent gegaan. Het is hard gezegd jullie probleem niet dat het andere konijn weg moest. Jouw konijn heeft er op deze manier nog niet heel veel aan. Dan had je beter bij de opvang je konijn kunnen laten koppelen

Waar zit er een konijnen opvang in de buurt van zuidbeveland?

Ik ben niet bekend in jouw regio maar via Google vond ik deze lijst https://www.bunnybunch.nl/informatie/ko ... siel-lijst

Goes zou je kunnen proberen. De andere weet ik niet hoe ver ze van je af liggen.

Maar klopt het dat je nieuwe konijn ook een vrouwtje is? Twee vrouwtjes samen kan lastiger zijn, tenzij ze al heel jong gekoppeld worden en/of flink de ruimte hebben. Daar kan het ook aan liggen dat het andere konijn moordneigingen heeft. Met een gecastreerd mannetje gaat het mss wel goed.

Heb je een foto van je ren? Ik lees nu de afmetingen, maar dat klinkt alsnog als weinig ruimte. Zeker als je ze wel zelf daar wil gaan koppelen[/quote

Dierenasiel Walcheren in Vlissingen of Dierenasiel Schouwen-Duiveland in Zierikzee kun je misschien bellen om te vragen of ze een mogelijk passend konijn hebben of dat ze een opvang weten?

Inderdaad, liever vrouw+man, dat werkt vaak beter dan vrouw+vrouw (wel geholpen natuurlijk).
En het verblijf klinkt voor mij ook nog klein, maar ik hoor zeker verbetering! Goed bezig! :j
En de wilgentakken zijn leuk!

Wintu

Berichten: 2975
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 14:45

Heel simpel, een konijn alleen houden is een no go. Persoonlijk vind ik het je reinste dierenmishandeling.
Een konijn moet een maatje en verder veel ruimte. Ook kennis van ziekten is verstandig, want veel konijnen gaan dood omdat het niet tijdig herkend wordt dat er iets mis is. Verder zou ik steriliseren, veel voedsters krijgen uiteindelijk baarmoederkanker. Ook zijn ze dan iets hebbelijker naar andere konijnen.
Als je een konijn niet kan geven wat het nodig heeft, neem dan geen konijn. Heel simpel.

Koppelen kan vaak bij een opvang. Daar kunnen ze je ook adviseren en zullen ze waarschijnlijk ook aangeven dat het het beste is te steriliseren. 2 voedsters moet je niet willen, het zelfde als 2 rammen loopt dat vaak uit op ellende. Een gecastreerde ram is in jouw geval het beste.

hannelot
Berichten: 975
Geregistreerd: 19-05-22
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-23 09:27

Zo ziet het hok er nu uit
Afbeelding
je kunt zeggen dat het nog te klein is maar ze verveelt zich niet meer in ieder geval!
sorry voor de bende! :o

capopjekop

Berichten: 30657
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Help, mijn konijn verveelt zich

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 09:47

Ik vind het lastig om te reageren. Je bent nog jong en je doet echt je best voor je konijn. Dat vind ik super goed! Maar ik vind het hok en ren nog te klein voor een en laat staan 2 konijnen.

Kun je mss je ouders dit topic laten lezen? Zij zijn uiteindelijk de baas en eindverantwoordelijk voor het welzijn van jouw huisdieren.

cursebreaker

Berichten: 11459
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 09:51

Ja ik zou zeker als je ook overweegt een 2e erbij te nemen, echt meer ruimte creëren. Is die voorste ren niet uit te breiden? Dat je ook nog een stuk gras meepakt rechts, en verder door gaat op de tegels. Het is qua ruimte/oppervlakte ook voor 1 konijn wel echt heel erg weinig nog.

Goed idee van capopjekop om misschien ook je ouders mee te laten lezen, zodat zij kunnen meedenken en helpen hiermee en zich ook een beetje kunnen inlezen in de behoeftes van een konijn/konijnen. Super goed dat je inderdaad zo ermee bezig bent, dat zeker.

Autumnn

Berichten: 8039
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 10:08