Hond last met slikken

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xMyrth

Berichten: 2818
Geregistreerd: 17-10-12
Woonplaats: Limburg

Hond last met slikken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-23 15:28

Hallo allemaal,

Wie o wie kan er eens met me meedenken. Onze hond heeft soms last van slikken en ik krijg er de vinger niet opgelegd waar ze nu precies last van heeft.
Een paar maanden geleden had ze dit ook en nu gisteravond weer. Heb vanochtend onderstaand filmpje gemaakt.

Ze is vrolijk met wandelen, eet en drinkt goed. Alleen met slikken zie je dat er iets niet helemaal lekker zit.
Aangezien het vaak ook snel weer over is, ga ik niet meteen naar de DA vliegen...

Aangezien ik het gevoel had dat er iets niet lekker zit in haar keel, heb ik al vanalles geprobeerd om het weggeslikt te krijgen.
* Ik heb water met wat zalmolie gemengd en dit via een spuitje gegeven.
* Stukjes rodiworst.
* De brokken vanochtend geweekt in water zodat het een soort papje werd, in de hoop dat dit het wegschuurde?
* Ik heb haar keel / slokdarm gemasseerd.

Het slikken blijft.
Ook nog even aan kennelhoest gedacht, maar ze is niet bij andere honden in de buurt geweest de afgelopen dagen? Verder hoest ze ook niet...

Wie herkent dit of heeft nog tips? :)


Mizora

Berichten: 18160
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Hond last met slikken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 15:50

Oprispingen zou ook kunnen. Dus dat hij wat last van zijn maag heeft.

xMyrth

Berichten: 2818
Geregistreerd: 17-10-12
Woonplaats: Limburg

Re: Hond last met slikken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-23 15:55

Ik heb eigenlijk voornamelijk het idee dat het in de keel zit.
Als ik bijvoorbeeld een blokje rodiworst geef, dan slikt ze het ook op deze manier door namelijk...

Deugenietje

Berichten: 2006
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Hond last met slikken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 15:57

Kun je niet gewoon even overleggen met de dierenarts en eventueel filmphje sturen?

xMyrth

Berichten: 2818
Geregistreerd: 17-10-12
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-23 16:00

Jazeker kan dat :j Filmpje doorsturen is wel een goed idee!

Echter heeft ze dit dus wel eens vaker gehad en was ik vooral benieuwd of hier meer mensen enigszins ervaring mee hebben.

Aangezien het altijd binnen een dagje ook wel weer over gaat, ga ik niet in het weekend naar de dierenarts en consultkosten betalen :')

Deugenietje

Berichten: 2006
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Hond last met slikken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 16:03

Nee ik bedoel ook maandag.

Ik denk als je belt dat de dierenarts ook wel zegt dat je niet hoeft te komen.

xChantal94

Berichten: 4451
Geregistreerd: 16-03-08
Woonplaats: Brabant

Re: Hond last met slikken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 16:15

Ik denk ook een beetje aan kennelhoest. Dit kan ook indirect besmet worden, daarvoor hoeft ze dus niet in contact te komen mer andere honden. :)

kiwiwitje

Berichten: 20166
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Hond last met slikken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 16:27

Kennelhoest laat indd hetzelfde zien. Maar ook “gewoon” geïrriteerde keel.

Hannanas
Berichten: 13058
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 17:02

Reflux lijkt mij dit, of een geïrriteerd strottenhoofd.

speurneusc

Berichten: 5449
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 18:31

lichte vorm van kennelhoest

marleen_usar

Berichten: 24708
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 19:13

Ze hoeven niet met andere honden in aanraking zijn geweest om kennelhoest te krijgen.

marleen_usar

Berichten: 24708
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 19:18

Kennelhoest krijgen ze ook als ze niet met een andere in aanraking is geweest.

Milky_Way

Berichten: 1595
Geregistreerd: 31-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 20:55

Mijn hond doet dit soms ook, vaak begint het zoals bij jouw hond in het filmpje redelijk rustig maar bij de mijne gaat het over in het veelvuldig achter elkaar verslikken wat ook erg lijkt op kokhalzen.
Dit kan bij mijn hond erg lang aanhouden, en dan bedoel ik echt een uur en soms langer.

Wij zijn er toen mee naar de DA gegaan, onderzoek na onderzoek, 2x echo, speciaal voer medicatie en niks hielp. Hond had er de ene keer last van en opeens was het over, geen pijl op te trekken.
Door alle onderzoeken bij de DA bleek dat we gewoon gezonde hond hadden en ze wisten het ook niet. Via een osteopaat waar ik ben geweest werd ik gewezen op stress (en daardoor last van maag/darm gebied).
Heb vanaf toen een dagboekje bijgehouden wanneer ze die reactie kreeg en of ik het kon linken aan iets wat spanning/stress opleverde.
In bijna alle gevallen was er iets spannends vooraf gebeurd wat haar stress of spanning gaf.
Nu we dit weten en er rekening mee houden komt het niet zo vaak meer voor.

Ik zou het voor nu misschien nog even aankijken bij jouw hond mocht het misschien toch kennelhoest zijn, maar anders toch even langs de DA en als daar niks uit komt dan is de osteopaat ook nog een optie.

Sterkte met je hond en hopelijk is het gauw weer over :)

cursebreaker

Berichten: 11635
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 10:00

Vergelijkbare symptomen heeft mijn hond ook (achteraf gezien dus ook al sinds ze jonger is alleen toen was het echt heel minimaal en nog geen slik symptomen maar symptomen die je bij haar dus ziet voordat het erger wordt en het slikken erbij komt) en zat er heel veel tijd tussen dus was er nooit enige aanleiding om echt goed verder te kijken nog). Bij jouw hond vind ik het dan nog heel rustig eraan toe gaan, bij Arya kan er echt een aanval volgen en is het best heftig bv. maar dat is met de tijd dus erger geworden, was het eerder ook niet - toen viel het ons ook niet op en deden we het af als gewoon toevallig even ergens last van hebben ofzo zeg maar. Nu achteraf vielen de puzzelstukjes op hun plek. Bij Arya zat er soms ook maanden tussen, wel een half jaar bv dus toen legden we ook nog geen link in het begin dat er toch iets meer aan de hand zou zijn.

Wij zijn er afgelopen jaar achter gekomen, nadat het dus vaker terug kwam, dat het bij haar vanuit de luchtwegen/longen komt; Flinke irritaties die duidelijk te zien waren tijdens zowel scopie en foto's welke gemaakt werden van de longen nadat de DA het vermoeden had dat het hier vandaan kwam. Ze reageert dus ergens op (in huis waarschijnlijk maar kan ook van buiten zijn, het is heel heel lastig te achterhalen eigenlijk omdat het heel random soms de kop opsteekt). Bij Arya gaat dit gepaard met vroege symptomen voordat ze dit slikken doet en echt een soort 'aanval' krijgt ervan - die dan ook echt wel gestopt moet worden met medicatie in haar geval, die kan ik dan zo niet door laten lopen. Dus daar proberen we op te letten, wanneer die de kop opsteken en dan proberen we het zsm te onderdrukken met minimale medicatie (er zijn in onze situatie verschillende mogelijkheden) zodat het erna weer weggaat/weg blijft voor even.

Wij hebben o.a. scopie van de maag laten doen o.a. om te kijken inderdaad of het niet aan de maag lag (al zijn er geen andere aanleidingen die naar de maag wezen, ook met voer e.d. geen aanleiding dat het daar aan zou liggen) en pas toen er foto's van de longen en scopie luchtpijp werden gedaan zijn we er achter gekomen. Je merkt zo an zich ook normaal niks aan d'r - ze kan qua activiteiten in principe ook gewoon alles doen en haar conditie is normaal ook goed, ze loopt veel los etc en ik merk daarin nooit dat ze last van haar longen heeft dus dat is gelukkig wel fijn, dat ze daarin niet beperkt lijkt te zijn maar die uitingen zijn alsnog niet prettig als je weet dat ze toch zo'n last hebben vaker.

Toen Arya de eerste keer een fikse aanval hiervan heeft gehad zijn we ons echt rot geschrokken - dit was ook net na het eten van een knook/natuurlijke snack, dus ik dacht serieus dat ze een obstructie had in eerste instantie gezien de timing. Op foto's van de slokdarm was dus niks te zien toen bij de spoed DA - goddank. Maar op dat moment is er geen foto gemaakt van de longen of scopie van de luchtpijp verder want daar werd toen niet aan gedacht - daar zijn we naderhand met onze eigen DA achtergekomen omdat het in bepaalde mate terug bleef komen. Soms met een half jaar verschil ertussen, soms een paar weken verschil etc.

Dus zou je echt meer willen weten, zou ik zeker eens naar je DA gaan voor overleg om eventueel zowel maag na te kijken alsook de luchtpijp/longen/luchtwegen, zodat je in het laatste geval in ieder geval tijdelijk medicatie zou kunnen geven al om de symptomen te stoppen - mocht het heviger worden. Als Arya die medicatie niet krijgt af en toe, krijgt ze echt best nare aanvallen ervan omdat ze tegen de tijd dat het zich dan zo uit al even loopt met een irritatie die steeds erger wordt - wanneer we dit indammen op tijd, trekt het altijd weer weg voor een tijd bv. Er is op dit moment gewoon te weinig voor iemand van hier om te zeggen of het vanuit de maag komt of toch luchtpijp/longen etc, daar heb je echt verder onderzoek voor nodig bij een DA.

Merk je ook voorafgaand aan dit andere symptomen? En hoe vaak over welke tijd is je dit nu opgevallen? Een aantal maanden terug ook nog zie ik he? Jeuk rondom snuit, oren of reverse sneezing eventueel ook voorafgaand of iets anders? Bij Arya gaat dat wat jouw hond laat zien gepaard met deze eerder genoemde symptomen vooraf, zoals reverse sneezing vaker bv. En reverse sneezing gebeurd bv. ook bij honden met voedsel allergie of zelfs ook maag problemen, maar dus ook bij honden die zoals Arya irritatie aan luchtwegen hebben dus in jouw geval zou ik dan verder onderzoek gaan doen/in ieder geval eens overleggen met DA en dan eventueel gaan beginnen met uitsluiten om voor jezelf dan meer zekerheid te hebben, maar dat ben ik haha.

Het KAN uiteraard ook kennelhoest zijn, maar dat hoeft niet (zeker gezien het feit dat het een aantal maanden eerder al opgemerkt is verwacht ik zelf dat de oorzaak wel elders ligt) en het KAN wat zijn vanuit de maag of de luchtwegen en/of eventueel nog gerelateerd zijn met stress (Als arya symptomen heeft, kan stress het bij haar wel verergeren bv omdat ze zich dan druk maakt) maar hoeft niet, dus ik zou toch wel even een belletje/consult doen in deze. Bij Arya is het bv. ook echt Geen kennelhoest namelijk en die symptomen op het filmpje zien mij heel erg bekend uit. Maar zoals gezegd, sommige symptomen kunnen gelinkt worden aan meerdere oorzaken, dus imo kun je dan het beste gaan uitsluiten en uitzoeken. Mocht het wel kennelhoest zijn, zou ik liever 1x 'onnodig' bij de praktijk zijn geweest zodat je in ieder geval meer weet. Maar ik ben dan ook iemand die hierin graag altijd zoveel mogelijk duidelijkheid zou hebben en wij van bokt kunnen afgaand op een paar filmpjes toch minder veel zeggen als een DA over 't algemeen, ondanks alle ervaring wat hier vaak zit :)

Succes!

xMyrth

Berichten: 2818
Geregistreerd: 17-10-12
Woonplaats: Limburg

Re: Hond last met slikken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-23 11:20

Bedankt voor alle berichtjes :)

Ik wilde gisteren na mijn werk nog even tijmsiroop halen, maar die was helaas op.
Die haal ik vandaag effe in een andere winkel... Heb haar gisteren en vanochtend een klein theelepeltje honing gegeven om de keel te verzachten.

Het is nu weer 90% over...