In dubio met hond.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Wpaard

Berichten: 475
Geregistreerd: 08-12-17

In dubio met hond.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-23 09:59

Ik wil even mijn zorgen uiten en ik zit in dubio om toch voor haar een ander passend huisje te zoeken..

In september 2021 ben ik op zoek gegaan naar een leuke hond via verhuisdieren.nl Het is daar best lastig om een leuke hond te vinden die met katten overweg kan. Toen kwam ik saba tegen. Nadeel is wel dat ze in het buitenland woont, in sint Maarten en dat ik dus niet kan kennismaken dus ik deed het puur op vertrouwen en zeiden ze tegen mij dat ze een vriendelijke,zindelijke en sociale hond is maar ze weg moest omdat ze steeds tegen haar zus zichzelf wil bewijzen. Dus ik nam de risico. Eenmaal bij mij thuis bleek het een ander verhaal te zijn..

Ze heeft mijn nieuwe bankstellen vernield, blaft tegenover andere honden en gaat er vaak zelfs achteraan, heeft al 3x op mijn bed geplast en nu ook op mijn bank en we zijn een nachtje weg geweest waardoor ze bij mijn ouders een nachtje was en daar heeft ze ook op de bank geplast.
Nu heb ik wel hondentrainers gehad die zeggen dat het beter kan worden maar dan moet ik consequent blijven en veel tijd erin besteden maar om eerlijk te zijn heb ik dat niet en is het heel frustrerend dat ze niet is waarvoor ik getekend heb..
Het is wel een vriendelijke hond maar heeft de juiste begeleiding/opvoeding nodig die ik haar niet kan bieden en voor haar zit ik te denken dat het eerlijker is om dit wel voor haar te bieden.
Dan zit ik met nog een probleem want het gaat me wel aan het hart en waar kan ik haar " te koop" aan bieden. Ik wil dat ze een goed en blijvend huisje krijgt waar ze de juiste begeleiding krijgt.
Sorry voor het lange verhaal

kiwiwitje

Berichten: 20121
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: In dubio met hond.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 10:03

Is ze niet via een stichting naar NL gekomen?

sterregoud
Berichten: 1859
Geregistreerd: 09-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 10:04

Wat rot dat je een hond hebt gekregen waarbij het verhaal niet klopt. Dat ze niet zindelijk is, is best wel een dingetje.
Elke hond die ik heb gehad heeft ooit wel iets gemold ( bijv. tapijt moeten vervangen vanwege plasje, of Krabben op de bank).
Mijn huidige hond maakt krassen in de deur als ze er tegen opspringt.

De vraag is of je die speciale klik hebt en er echt voor wil gaan. Bij jou lijkt dat een nee, en dan kan je beter een nieuw baasje zoeken ( graag wel met een stukje info in ieder geval over zindelijkheid aanleren).

Zelf zou ik verhuisdieren weer gebruiken. En zelf vragen stellen aan toekomstige baasjes ook over hun ervaring.

Wpaard

Berichten: 475
Geregistreerd: 08-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-23 10:09

kiwiwitje schreef:
Is ze niet via een stichting naar NL gekomen?

Nee niet via een stichting

anjali
Berichten: 15131
Geregistreerd: 25-07-15

Re: In dubio met hond.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 10:20

Wat vervelend voor jullie en voor de hond.Die hond uit St.Maarten zal wel niet als huishond zijn opgegroeid.Jammer dat die dieren zonder eerlijk verhaal hierheen gehaald worden waardoor de nieuwe eigenaren met problemen komen te zitten. En terugbrengen kan dan niet. Een andere eigenaar zoeken die een klik heeft met de hond lijkt me het beste.

kiwiwitje

Berichten: 20121
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 10:51

Wpaard schreef:
kiwiwitje schreef:
Is ze niet via een stichting naar NL gekomen?

Nee niet via een stichting

dan zou ik haar met t hele verhaal aanbieden indd bij verhuisdieren/marktplaats etc.

Pluttersput

Berichten: 15020
Geregistreerd: 11-09-05

Re: In dubio met hond.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 15:47

Kent ze de bench? Anders als de donder dat gaan oefenen, zodat ze daar savonds in kan, en in kan als je weg bent.
Het is natuurlijk voor een hond nogal een reis en een omslag die ze maken. Helaas zijn er heel vaak honden vanuit het buitenland die met een mooi praatje aangeboden worden en totaal anders zijn. En dan zijn uiteindelijk de honden er de dupe van, want zon hond krijg je niet makkelijk herplaatst..

Wat doe je verder aan training met haar?

Punz

Berichten: 8569
Geregistreerd: 04-03-10

Re: In dubio met hond.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 16:51

Neem anders contact op met Stichting Dierencentrum Friesland. Misschien willen zij haar voor je herplaatsen.
En je hebt er nu niets aan, maar voor anderen:
Laat het een les zijn, en adopteer geen buitenlandse honden als er geen stichting bij betrokken is, die als het onverhoopt niet klikt, bereid is om de hond terug te nemen.

ryukapple

Berichten: 1782
Geregistreerd: 06-11-12
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 17:21

Punz schreef:
Neem anders contact op met Stichting Dierencentrum Friesland. Misschien willen zij haar voor je herplaatsen.
En je hebt er nu niets aan, maar voor anderen:
Laat het een les zijn, en adopteer geen buitenlandse honden als er geen stichting bij betrokken is, die als het onverhoopt niet klikt, bereid is om de hond terug te nemen.


Helaas hoor je dit soort verhalen vaker inderdaad. Wil bij bovenstaande wel toevoegen dat je ook bij stichtingen eerst goed onderzoek moet doen want ook daar zitten veel rotte appels tussen. In het asiel waar ik vrijwilligerswerk deed hebben wij meerdere honden gehad waarvan de stichting zeiden dat als het niet goed ging ze terug mochten en wanneer het dan niet goed gaat niets meer van zich laten horen :(

IHN
Berichten: 2333
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Geeste

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 17:30

wat nog een tip kan zijn: bach bloesem remedie. Mijn 1e hond was een impulsaanschaf, gratis aangeboden. Waarom kwam ik snel achter, beest sloopte alles als ik maar 30 seconden uit zicht was. En met alles bedoel ik alles. Was sws een wrak dat dierenarts aanraadde om maar in te slapen. Kon ik natuurlijk niet en ben bij een bach bloesem therapeute terecht gekomen. Heeft druppels gehad, was 7 toen ik hem kreeg, is 17 geworden en heeft nooit meer wat gesloopt. (en is verder ook weer helemaal gezond geworden).

Verder merk ik dat het me stoort dat je zegt dat het eerlijker is voor de hond. Wees gewoon eerlijk en zeg dat je er geen trek in hebt. Want als het eerlijker is voor de hond hoef je je ook niet af te vragen hoe je hem aan moet bieden. Dat zet je gewoon een advertentie met alle problemen, en zie je vanzelf wanneer er iemand op komt die dat wel leuk lijkt. Is niet persoonlijk tegen jou, hoor. Ik zie het vaker: iemand wil van zijn dier af en doet dit onder het mom van: ik vind het eerlijker voor het dier. Het is echt gelul in de meeste gevallen (Eigenlijk in alle gevallen want je kunt er altijd voor kiezen om je leven zo aan te passen dat dier er wel inpast, maar prima als je die keuze niet maakt, maar wees er dan eerlijk over). En verkopen zou ik al helemaal niet aan beginnen. Vind je het eerlijk om geld te verdienen aan een hond die je zelf niet aankan? Wees blij als iemand dat op zich wil nemen.

En het is rot, maar dit is wel het risico met het kopen van een hond zonder ooit kennisgemaakt te hebben. Waarom in godsnaam zover weg? En niet gewoon hier uit het asiel, of desnoods via een stichting. Ik snap dat echt niet, hoor. Ik vraag me ook af hoelang je hem hebt? Want het is een lange reis vanuit Sint Maarten. Een vliegreis in het ruim kan ook best traumatiserend zijn, weg bij zijn vaste baasjes, nieuwe omgeving, ander klimaat, echt helemaal niks kent hij hier. Zelfs de bomen en begroeiing zijn anders. Hij herkent misschien binnen nieteens als binnen. En ik weet dus niet hoelang je hem hebt, maar als dat kort was en dan een nachtje weg is ook niet per definitie goed...weer een andere plek. En als je geen tijd hebt begeleiding te geven zou ik helemaal geen hond nemen. Ik heb een Aussie met zogenaamd gedragsproblemen overgenomen...blijkt gewoon superlieve hond, en ook heel goed opgevoed. Maar ik ben nogal een ramp met consequent zijn en binnen no time vond die uberbrave hond die al kwam als ik maar klikte met de tong, of op 20 meter afstand ging zitten als ik zit zei, dat hij echt wel eerst nog ff 3 rondjes kon rennen als ik hem riep, en zitten? Wat is dat? Begint nu gelukkig weer bij te trekken nu ik toch maar ben gaan investeren in opvoeding, maar elke hond heeft dit nodig.

Tieneke

Berichten: 21687
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Re: In dubio met hond.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 17:53

Ik vraag me ook af hoeveel tijd je de hond hebt gegeven. Het is algemeen geweten dat een herplaatser maandenlang de tijd nodig heeft om te wennen.
Op mij komt het over alsof je er bijzonder naïef ingestapt bent, niet enkel wat betreft de voorgeschiedenis maar ook in de praktijk. Waarom krijgt de hond de kans om zo veel stuk te maken en op het bed/de bank te plassen?

mika11

Berichten: 11112
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Re: In dubio met hond.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 18:07

Het kan best zijn dat je hond in Sint Maaten deze problemen niet had.
Maar zo'n reis, ander land etc , zo'n hond zijn hele leven gaat ondersteboven.
Ze heeft toch veel tijd en begeleiding nodig om te wennen.
Hoe is het leven van je hond bij jou, hoe zien haar dagen er gemiddeld uit?
Is daar nog iets in te verbeteren?

Amandavd
Berichten: 12107
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 18:08

Tieneke schreef:
Ik vraag me ook af hoeveel tijd je de hond hebt gegeven. Het is algemeen geweten dat een herplaatser maandenlang de tijd nodig heeft om te wennen.
Op mij komt het over alsof je er bijzonder naïef ingestapt bent, niet enkel wat betreft de voorgeschiedenis maar ook in de praktijk. Waarom krijgt de hond de kans om zo veel stuk te maken en op het bed/de bank te plassen?


Dit idd. Niet banketstaaf bedoelt TS maar ik vind je ook naief, dit soort honden heeft maandenlang de tijd nodig om te verwerken wat ze meegemaakt hebben en om te wennen, dat doe je niet zomaar even. Daarnaast is al het 'wangedrag' aan slopen en onzindelijkheid een heel duidelijk teken aan de wand dat deze hond zich absoluut niet happy voelt.

beert
Berichten: 2434
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Re: In dubio met hond.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 18:11

Ze schrijft dat ze in september 2021 is gaan zoeken? Dan is het dier er nu ongeveer anderhalf jaar. Dan zou hij wel geland moeten zijn, zou je denken :-)

IHN
Berichten: 2333
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Geeste

Re: In dubio met hond.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 18:19

beert, ze is toen gaan zoeken. Maar hoelang is de hond er dan al?

want als het wel vanaf toen is vind ik 3x plassrn best meevallen. Die keer bij ouders zpu te verklaren zijn door WEER een vreemd huis. Naar ik heb het idee dat ze er korter is

Billy

Berichten: 20710
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: In dubio met hond.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 18:24

Hoe oud was de hond toen die kwam en nu, heb je er een cursus mee gedaan?

Tieneke

Berichten: 21687
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 18:25

beert schreef:
Ze schrijft dat ze in september 2021 is gaan zoeken? Dan is het dier er nu ongeveer anderhalf jaar. Dan zou hij wel geland moeten zijn, zou je denken :-)


Zou je denken, als de hond enige vorm van deftige training of structuur gekregen heeft... Consequente omgang is blijkbaar te veel voor ts.

IHN
Berichten: 2333
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Geeste

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 18:41

Tieneke schreef:
beert schreef:
Ze schrijft dat ze in september 2021 is gaan zoeken? Dan is het dier er nu ongeveer anderhalf jaar. Dan zou hij wel geland moeten zijn, zou je denken :-)


Zou je denken, als de hond enige vorm van deftige training of structuur gekregen heeft... Consequente omgang is blijkbaar te veel voor ts.


Tieneke, vind je dat niet heel snel geconcludeerd? 1 weet je nieteens hoelang ze er al is, want ts heeft daar nog geen antwoord op gegeven en 2. stel dat de hond in st maarten wel degelijk ern probleemhond was, dan trek je dat niet in een jaar recht.

anjali
Berichten: 15131
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 18:42

Tieneke schreef:
beert schreef:
Ze schrijft dat ze in september 2021 is gaan zoeken? Dan is het dier er nu ongeveer anderhalf jaar. Dan zou hij wel geland moeten zijn, zou je denken :-)


Zou je denken, als de hond enige vorm van deftige training of structuur gekregen heeft... Consequente omgang is blijkbaar te veel voor ts.

Ik vind het flauw dat ts wordt aangevallen nu ze om raad vraagt. Niet elke hond is gemakkelijk en niet iedere hondeneigenaar is Cesar Milan.Het moet wel leuk zijn voor zowel hond als eigenaar, anders is dit niet de juiste plek voor deze hond. En zelfs heel ervaren hondeneigenaren treffen wel eens een hond waarmee het niet klikt.

Tieneke

Berichten: 21687
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 18:48

IHN schreef:
Tieneke schreef:

Zou je denken, als de hond enige vorm van deftige training of structuur gekregen heeft... Consequente omgang is blijkbaar te veel voor ts.


Tieneke, vind je dat niet heel snel geconcludeerd? 1 weet je nieteens hoelang ze er al is, want ts heeft daar nog geen antwoord op gegeven en 2. stel dat de hond in st maarten wel degelijk ern probleemhond was, dan trek je dat niet in een jaar recht.


Het is niet mijn conclusie, maar die van haarzelf:

Citaat:
Nu heb ik wel hondentrainers gehad die zeggen dat het beter kan worden maar dan moet ik consequent blijven en veel tijd erin besteden maar om eerlijk te zijn heb ik dat niet en is het heel frustrerend dat ze niet is waarvoor ik getekend heb..


Ik denk persoonlijk dat velen die adopteren (uit het buitenland) een heel rooskleurig beeld hebben over deze "goede daad" en dan niet goed weten waar ze aan beginnen. De hond is er uiteindelijk de dupe van, die heeft niets aan iemand zijn schuldgevoel. Het zal inderdaad het beste zijn nu om de hond af te staan aan iemand die er wel de tijd voor heeft, je kan het verleden niet ongedaan maken. Maar ik vind het triest dat het zo ver moet komen.

marleen_usar

Berichten: 24663
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 18:55

ik heb buitenlanders gehad, en heb ze nog steeds. Nooit alles geloven wat ze over de hond zeggen daar in het buitenland. Het kan soms echt veel werk zijn en je moet ook doorzettingsvermogen hebben. Als je echt met je handen in je haar zit dan moet er een andere baas komen maar dat zal niet mee vallen.
Mijn dochter heft een Roemeense dat viel ook niet altijd mee hij sloopte ook dingen maar dat kwam vanwege de stress en nu na flink alles aangepakt te hebben is het een schat.

Wintu

Berichten: 3012
Geregistreerd: 30-01-23

Re: In dubio met hond.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 19:03

Tja, ik kan niet anders zeggen dan waarom dan en verder ben ik het met IHN eens.
Zeg gewoon dat je er geen trek meer in hebt en je eigenlijk niets kan worden met de hond. Ipv te zeggen het is eerlijker naar de hond.
Hond blijft hoe dan ook de sjaak.

Wat is het verleden daar van de hond, heb je al uitgezocht waarom ze zo doet. Geef jij haar wel begeleiding, heeft ze vertrouwen in jou.
Buitenlandse honden hebben vaak een rugzak. Had je kunnen weten, als je niet met een rugzak uit de voeten kunt, moet je zo een hond niet nemen. Ik vind dit altijd een beetje zoals een uitgerangeerd paard de handel ingooien.

Sorry, kan er geen respect voor opbrengen.

Kaus

Berichten: 9566
Geregistreerd: 30-07-11
Woonplaats: Vaals

Re: In dubio met hond.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 19:07

Waar heb je de hond op uitgekozen TS? Uiterlijk? Vanwaar anders de keuze om een hond helemaal uit Sint Maarten te halen met geen enkele mogelijkheid de hond van te voren te ontmoeten? Beetje bijzonder wel...

En jammer dat je niet consequent genoeg bent de hond een fatsoenlijke opvoeding te geven. Volgens mij zijn de problemen die je noemt heel minimaal. Een groot deel is met een goede benchtraining op te lossen. Maar denk dat de hond blijer is wanneer die een baasje krijgt die wel consequent wil opvoeden en trainen.

Wpaard

Berichten: 475
Geregistreerd: 08-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-23 19:07

Ik vind het jammer dat ik aangevallen wordt en veroordeeld zonder dat men van alles weet.

Ik heb saba al 1,5 jaar en ja 3x in bed geplast en niet meer heb ik tegen kunnen houden door alle slaapkamer deuren dicht te houden..

Ik heb het met mijn hondentrainer ook over gehad en omdat ik ook kinderen heb die niet consequent kunnen zijn is hij het er ook mee eens om een ander huisje te zoeken zonder kinderen of oudere 16+ kinderen. Ik vind dit ook niet leuk en het is niet iets dat ik even doe.. :n

Dagahra

Berichten: 884
Geregistreerd: 22-08-21

Re: In dubio met hond.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 19:13

Dus dit is gewoon een verkapte advertentie?