Hond calorie arm voeren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xMyrth

Hond calorie arm voeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-23 16:56

Hoi allemaal,

Mijn hond krijgt 2 x per dag hondenbrokken.
In de ochtend komt daar 10ml pharmox glucosamine bij.
In de avond een klein scheutje zalmolie.

Aangezien mijn hond door een blessure wat te dik is geworden, is ze op dieet geweest.
Minder brokken, aangevuld met boontjes.

Ze behoud nu weer haar normale gewicht, maar ik zou graag haar maaltijden wat vullender maken, zonder dat ze weer dikker wordt.
Boontjes kan natuurlijk, maar ze vindt ze niet zo lekker :')

Wat zou ik kunnen voeren, zodat haar voerbakje wat voller is en ze wat meer te kauwen heeft, zonder dat ze dikker wordt? :) Ze houdt dus niet erg van groenten...

Mijn buurvrouw had het al over blokjes long (bv runderlong)? Daar zit weinig in?
Of zou ik ook wat kip kunnen koken? Of vis iets? Iets anders?

Ze heeft wel altijd rawhide bone tot haar beschikking en we voeren ook wel eens door middel van puzzelen / speuren etc. om haar er wat langer over te laten doen.
Maar ben toch op zoek naar extra tips :)

Lindsey_99

Re: Hond calorie arm voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 17:23

Beetje diepvries erdoor? In een anti-schrokbak voertjes doen? Of op een Trixie likmat?

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 17:29

Je zou eens kunnen kijken naar bv Royal Canin weight management, Hills Metabolic en Specific heeft ook iets, weet alleen niet meer precies die naam.

Dat is gemaakt voor wat jij zoekt. Vullende brokjes, veel volume zodat er niet 3 brokjes in de bak liggen en toch laag zodat ze niet aankomen.
Wel even opletten dat je een lijn koopt waar ze langdurig op mogen blijven staan dus meer de onderhoud variant.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 18:33

xMyrth schreef:
Hoi allemaal,

Mijn hond krijgt 2 x per dag hondenbrokken.
In de ochtend komt daar 10ml pharmox glucosamine bij.
In de avond een klein scheutje zalmolie.

Aangezien mijn hond door een blessure wat te dik is geworden, is ze op dieet geweest.
Minder brokken, aangevuld met boontjes.

Ze behoud nu weer haar normale gewicht, maar ik zou graag haar maaltijden wat vullender maken, zonder dat ze weer dikker wordt.

Boontjes kan natuurlijk, maar ze vindt ze niet zo lekker :')

Wat zou ik kunnen voeren, zodat haar voerbakje wat voller is en ze wat meer te kauwen heeft, zonder dat ze dikker wordt? :) Ze houdt dus niet erg van groenten...

Mijn buurvrouw had het al over blokjes long (bv runderlong)? Daar zit weinig in?
Of zou ik ook wat kip kunnen koken? Of vis iets? Iets anders?

Ze heeft wel altijd rawhide bone tot haar beschikking en we voeren ook wel eens door middel van puzzelen / speuren etc. om haar er wat langer over te laten doen.
Maar ben toch op zoek naar extra tips :)

Waarom wil je haar maaltijden vullender maken.?

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 19:20

rien10 schreef:
Waarom wil je haar maaltijden vullender maken.?

Ik neem aan zodat de hond wat voldaner is na een maaltijd en niet continue aan het schooien is.

Long heeft inderdaad zeer weinig tot geen voedingswaarde.
Waarom zou je kip koken? Gewoon lekker rauw geven. Vlees van kip en kalkoen zijn mager en zou je gerust wat van kunnen geven.
Misschien vindt ze een groentenmix wel lekker. Van bijvoorbeeld biet, pompoen, wortel, komkommer en wat bladgroente. Kan allemaal rauw of de biet, pompoen en wortel gekookt. Dan met keukenmachine of staafmixer alles fijn malen. Paar porties in de koelkast rest in de vriezer.

Welke brokken voer je nu?

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-23 23:25

Schooien doet ze niet echt, maar ik gun haar gewoon wel iets meer dan dat magere bakje wat ze nu krijgt :)

Iets van vlees of vis oid.
Die longen bv...

Wij eten zelf geen vlees, maar gewoon kipfilet uit de supermarkt kan ik toch niet rauw geven? Ik dacht dat te moeten koken ofzo :+

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 23:35

Nee joh. Gewoon rauw.. :)

Je kan er psylliumvezels over doen. Evt met een beetje water maar dat kunnen ze niet zo lekker vinden. Vult wel goed.

Je kan ook eens kijken naar de natural greatness rabbit.
Een “dieetbrok”. Heb ik ze hier al eens op gehad en de hond van mijn vader ook.

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 02:49

xMyrth schreef:
Schooien doet ze niet echt, maar ik gun haar gewoon wel iets meer dan dat magere bakje wat ze nu krijgt :)

Iets van vlees of vis oid.
Die longen bv...

Wij eten zelf geen vlees, maar gewoon kipfilet uit de supermarkt kan ik toch niet rauw geven? Ik dacht dat te moeten koken ofzo :+

Gelukkig schooit ze niet echt.

Kipfilet kan je prima rauw geven en is fijn om te kauwen - als ze dat doet. Alleen alles even goed schoonmaken en een half uurtje je niet in je gezicht laten likken en je handen wassen als ze haar snoet aan je afveegt. Het is vooral voor de hygiëne voor de mens dat rauw vlees niet raadzaam zou zijn. Maar om die kipfilet te bereiden moet men ook eerst het rauwe ding hanteren... Koken is zonde van gas/stroom, vooral als het niet nodig is. Soms zegt men ook dat rauw vlees bacteriebommetjes zijn voor honden maar honden zijn eigenlijk continue in contact met bacteriebommetjes en allerlei (chemisch) afval.

Vis moet je mee oppassen vanwege thiaminase dat vitamine B1 afbreekt. Dus een klein stukje witvis (= mager) kan prima als ze het eetbaar vindt maar niet te vaak.

Momenteel eet mijn hond liever blik dan rauw - dat laatste had voorheen de voorkeur. Wat mij opvalt is dat het ene blik echt niet het andere is ook wat betreft hoeveelheid die geadviseerd wordt. Mijn hond weegt tussen de 21 en 23 kilo en van het ene blik zou 400 gram voldoende zijn (krijgt hij extra groentemix bij) van het andere blik ruim het dubbele. Andere adviseren 2% - 5% van het lichaamsgewicht. Bij rauw schommelen we tussen de 2,25% en 2,75%, bij blik wissel ik zoveel van smaak en merk dat ik het op het oog doe - soms meer en soms minder - en ik heb geen veelvraat, genoeg is bak niet leeg en sowieso nooit schoon. Toetje (runderlong) gaat er dan wel weer altijd in. Bij voldoende beweging blijft mijn hond bijna op de ons op gelijk gewicht. Al jarenlang. In september en vorige week gaf de weegschaal bij de DA exact hetzelfde gewicht aan. Respectievelijk niet en wel gecastreerd.

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 02:53

kiwiwitje schreef:

Je kan er psylliumvezels over doen. Evt met een beetje water maar dat kunnen ze niet zo lekker vinden. Vult wel goed.

Prima spul bij te slappe en te harde kak maar zorgt wel voor ongeveer 2x zoveel poep... Tenminste, bij die van mij. Zulke grote bergen stront dat ik altijd denk dat hij ergens anders ook nog een maaltijd heeft weggewerkt.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 03:03

Ik voel me nu heel slecht, maar onze hond krijgt bijna nooit een voerbak met eten :o
Hij krijgt de hele dag door beloningen, snuffelen of training (wegen zijn voer af). Heb ook juist het idee dat hij dat veel fijner vindt dan eten uit zijn bak.
Waarom zou je je hond langer bezig willen zien met de voerbak? Wat maakt dat je haar meer gunt?
Ik denk niet dat honden zo denken. Dat ze beledigd zijn als hun voerbak minder vol zit dan je zou hopen :))
Eten meer spreiden over de dag zorgt voor geen hongergevoel. Geperste brok zou ook een voller gevoel geven omdat de brok uit elkaar valt in de maag.
Denk dat je met iets toevoegen alleen maar meer risico hebt dat je hond meer binnenkrijgt dan nodig (en andere belangrijke stoffen minder misschien)

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 08:22

herr_balou schreef:
kiwiwitje schreef:

Prima spul bij te slappe en te harde kak maar zorgt wel voor ongeveer 2x zoveel poep... Tenminste, bij die van mij. Zulke grote bergen stront dat ik altijd denk dat hij ergens anders ook nog een maaltijd heeft weggewerkt.

Dat herken ik gelukkig totaaal niet..
ze blijven hier max 2x per dag poepen. Met of zonder psyllium. En geen noemenswaardige grotere drollen.

LaPluche

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 08:56

Mijn honden krijgen KVV, en dit in 2 porties. In de ochtend na hun eerste portie krijgen ze wat te kauwen, kophuid, oortje, koeienhoef en soms een bullepees. Af en toe een rawhide, maar daar zijn ze geen fan van.
En dan er nog de beloningen tussendoor.
Al mijn honden zijn perfect op gewicht en ik heb het idee dat ze wel tevreden zijn.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 09:08

Macs schreef:
Ik voel me nu heel slecht, maar onze hond krijgt bijna nooit een voerbak met eten :o
Hij krijgt de hele dag door beloningen, snuffelen of training (wegen zijn voer af). Heb ook juist het idee dat hij dat veel fijner vindt dan eten uit zijn bak.
Waarom zou je je hond langer bezig willen zien met de voerbak? Wat maakt dat je haar meer gunt?
Ik denk niet dat honden zo denken. Dat ze beledigd zijn als hun voerbak minder vol zit dan je zou hopen :))
Eten meer spreiden over de dag zorgt voor geen hongergevoel. Geperste brok zou ook een voller gevoel geven omdat de brok uit elkaar valt in de maag.
Denk dat je met iets toevoegen alleen maar meer risico hebt dat je hond meer binnenkrijgt dan nodig (en andere belangrijke stoffen minder misschien)

Maar de hele dag door hier belonen met voer zou hier komische beelden opleveren. Namelijk labradors die de hele dag alle kunstjes die ze kunnen laten zien. Die zijn in die setting continu met eten bezig.

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 10:20

LaPluche schreef:
Mijn honden krijgen KVV, en dit in 2 porties. In de ochtend na hun eerste portie krijgen ze wat te kauwen, kophuid, oortje, koeienhoef en soms een bullepees. Af en toe een rawhide, maar daar zijn ze geen fan van.
En dan er nog de beloningen tussendoor.
Al mijn honden zijn perfect op gewicht en ik heb het idee dat ze wel tevreden zijn.

Hier precies hetzelfde (op de rawhide na, dat krijgt hij niet) alleen krijgt hij bij de kvv ook nog wat groente. Dat wat we zelf eten, en anders de gestoomde groente van Kivo. @TS, dat laatste is misschien nog een idee ipv (alleen maar) de sperciebonen. Die van ons eet dit in elk geval graag.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 11:10

Jennyj01 schreef:
Macs schreef:

Maar de hele dag door hier belonen met voer zou hier komische beelden opleveren. Namelijk labradors die de hele dag alle kunstjes die ze kunnen laten zien. Die zijn in die setting continu met eten bezig.

Ik heb een bull :+ die kan ik nog met ijsklontjes trainen :)) (ja, echt uitgeprobeerd)
Belonen en trainen gaat hier 9/10 keer niet om trucjes maar om goed gedrag.
En hij heeft ook geleerd wanneer het klaar is en doet dan gewoon weer z'n eigen dingetje. Maar goed, dat is weer een heel ander onderwerp :))

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 12:48

Waarom zou je kip willen bijvoeren terwijl ze als maaltijd brokken krijgt?
Vervang dan een maaltijd eens door kvv, dan ga je niet scheef met de voedingsstoffen. Bij voorkeur een kvv met vitamine/mineralenmix als calciumbron ipv een kvv met bot als calciumbron, bijv. smuldier of rodi uit de diepvries in de supermarkt. Bot heeft zuurder maagzuur nodig, bij brokkenhonden is het maagzuur niet zuur genoeg daarvoor.
Van kvv moet je meer voeren dan van brok, overzetten op kvv is dus ook nog een optie.

Sommige honden vinden rauwe groente zoals wortel, broccoli of bloemkool ook lekker knaagmateriaal, het vult maar verteert slecht.

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 15:36

Esther schreef:
Waarom zou je kip willen bijvoeren terwijl ze als maaltijd brokken krijgt?
Vervang dan een maaltijd eens door kvv, dan ga je niet scheef met de voedingsstoffen. Bij voorkeur een kvv met vitamine/mineralenmix als calciumbron ipv een kvv met bot als calciumbron, bijv. smuldier of rodi uit de diepvries in de supermarkt. Bot heeft zuurder maagzuur nodig, bij brokkenhonden is het maagzuur niet zuur genoeg daarvoor.
Van kvv moet je meer voeren dan van brok, overzetten op kvv is dus ook nog een optie.

Sommige honden vinden rauwe groente zoals wortel, broccoli of bloemkool ook lekker knaagmateriaal, het vult maar verteert slecht.

Ik noem KVV met opzet niet omdat heel veel merken veel vet bevatten en dat is juist niet de bedoeling. Daarnaast zijn er ook nog heel veel die veel te veel orgaan bevatten - met name lever. De enige die ik zou durven aanraden is Bandit KVV - dat is heel mager en bevat geen grote hoeveelheden orgaan - maar is echter schreeuwend duur een lastig aan te komen.
Een beetje extra spiervlees kan geen kwaad bij brok.

Broccoli en bloemkool en kool kunnen rommelende darmen veroorzaken.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 17:09

Ik zou het niet zo ingewikkeld maken. Gewoon je huidige voer en daar minder van voeren. Eens in de maand wegen en al naar gelang het voer bijstellen.

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 20:08

rien10 schreef:
Ik zou het niet zo ingewikkeld maken. Gewoon je huidige voer en daar minder van voeren. Eens in de maand wegen en al naar gelang het voer bijstellen.

Lekker diervriendelijk...
Ik vind het goed van TS dat er gezocht wordt naar voeding die calorie arm is zodat de hond wel een fijne portie kan eten. Daarbij kan te weinig voeren problemen veroorzaken doordat een hond dan te weinig vitamines en mineralen binnen krijgt.
Ik voer geen brok maar gebruik het als beloningssnoepjes naast de normale voeding.

@TS; je zou ook even bij voerwijzer kunnen kijken.
Dit zijn de resultaten voor een vetgehalte van max 15%
Misschien heb ik het over het hoofd gezien maar wat voer je nu?

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 20:37

Ik lees even mee. Hier net zo’n hond die echt niet veel brokken krijgt, wel veel loopt, en toch wel stevig is. Wij proberen tussendoor ook wat te kauwen te geven, maar ik denk dat iets meer voedsel wat vult maar waar hij niet teveel van aankomt zeker welkom voor hem is. Hij krijgt al regelmatig groente (van ons avondeten).

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 20:54

absque_dubio schreef:
Ik lees even mee. Hier net zo’n hond die echt niet veel brokken krijgt, wel veel loopt, en toch wel stevig is. Wij proberen tussendoor ook wat te kauwen te geven, maar ik denk dat iets meer voedsel wat vult maar waar hij niet teveel van aankomt zeker welkom voor hem is. Hij krijgt al regelmatig groente (van ons avondeten).

Welke brok voer je nu en heb je al bij Voerwijzer gekeken?

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 21:16

absque_dubio schreef:

Wat voer je nu en hoeveel weegt ie?

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 21:18

herr_balou schreef:

Wij zijn rond de zomer over gegaan van royal canin naar premium care. En daar willen we niet van af stappen. Wat een verschil heeft dit gemaakt bij onze honden. Minder stinken, meer glanzen, geen boerende en schetende honden meer.
Wij hebben dus 1 BC (uit m’n hoofd rond de 28kg) die echt niet veel krijgt omdat hij snel vet is. Zijn volle broertje blijft eerder wat mager (zeer kieskeurig) maar nu mooi op gewicht te houden met PC. En de chihuahua zou ook nog wel net iets meer mogen (ook kieskeurig). Ze krijgen nu regelmatig iets van smuldier of rodi erbij.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 21:34

absque_dubio schreef:
herr_balou schreef:

Wij zijn rond de zomer over gegaan van royal canin naar premium care. En daar willen we niet van af stappen. Wat een verschil heeft dit gemaakt bij onze honden. Minder stinken, meer glanzen, geen boerende en schetende honden meer.
Wij hebben dus 1 BC (uit m’n hoofd rond de 28kg) die echt niet veel krijgt omdat hij snel vet is. Zijn volle broertje blijft eerder wat mager (zeer kieskeurig) maar nu mooi op gewicht te houden met PC. En de chihuahua zou ook nog wel net iets meer mogen (ook kieskeurig). Ze krijgen nu regelmatig iets van smuldier of rodi erbij.

T probleem is een beetje dat als je al niet veel geeft, en hij nog vettig blijft is dat je ruim onder de richtlijn gaat voeren. Dat helpt in de hand dat je tekorten gaat krijgen in de voedingsstoffen.
Omdat je echt rond de richtlijn moet voeren om aan de voedingsstoffen te komen.
Linksom of rechtsom is voor die hond de voeding dus gewoon niet passend. Dus zou ik gaan kijken naar een andere voeding voor hem.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 21:46

Nou precies dat is wat ik bedoel! Mocht je tips hebben voor vergelijkend voer, maar dan geschikter voor dit type hond. Ik zal voerwijzer ook bekijken. Royal canin is in onze ogen geen optie meer. :o