hond kent geen angst voor paarden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Rosje8

hond kent geen angst voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-23 11:59

Hebben jullie tips hoe ik mijn hond leer dat hij uit de buurt van de paarden moet blijven op stal?

Hij luistert echt goed en komt direct als ik hem roep, maar het kwartje is nog niet gevallen dat hij uren mag snuffelen en banjeren op stal mits hij niet bij de paarden komt. Als ik zelf sta te poetsen bv en ik roep hem moet ik zorgen dat het paard niet tussen mij en de hond staat, want als het aan hem ligt komt ie keurig voor me zitten omdat ik hem terug riep maar zit ie ondertussen ook onder het paard. Dat gaat natuurlijk een keer mis dus zo kan het niet, hij gaat ook niet om paarden van andere heen als die staan te poetsen, hij ziet ze als bomen of lucht ofzo. Jagen doet hij niet snel, dat heb ik hem snel afgeleerd, maar nu nog met een boog eromheen.

Ik heb tips gekregen dat als ik hem maar vaak genoeg terug roep zodra hij in de buurt komt van paarden dat het hem dan wel ontmoedigd maar dat is dus echt niet het geval.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 12:08

Hond niet los laten als het storend is.
Als de paarden gewend zijn aan honden en iedereen het er mee eens is dat hij los mag lopen zou ik me er verder niet druk om maken. Er is het risico dat hij ooit een trap krijgt en dat is dan pech.

Mijn hond loopt ook los onder het paard door als ze stilstaat. In beweging let hij wel op dat hij niet in de buurt van de benen komt. Paard maalt er niet om. Maar hij is dus alleen los bij m'n eigen paard als we op pad gaan en ik neem hem niet los mee naar stal.

Op alle stallen waar ik gestaan heb was er trouwens een aanlijnplicht voor honden.

Wat ik vroeger enger vond was het zoontje van de stalhouder die ook geen angst voor paarden had en gerust met z'n driewieler onder of achter paarden rondreed. Bomproof paarden gelukkig maar ik kreeg het er doodsbenauwd van. Een kind kan je gelukkig wel uitleggen dat zoiets niet verstandig is en hij hield er vrij snel mee op. De hond van stal liep wel los rond de paarden maar die lette wel op.

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 12:11

Bij ons op stal loopt een rotweiler pup. De staleigenaar, die tevens de eigenaar van de pup is, vroeg om de hond telkens weg te sturen als hij te dicht in de buurt komt als ik met mijn paard bezig ben.

Lukasje

Re: hond kent geen angst voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 12:49

Oh een lastige! Ik heb er thuis ook zo eentje! Ze let erg goed op bij de paarden in de wei en weet ook bij welke ze extra voorzichtig moet zijn maar van zodra de paarden gebonden staan, loopt ze onder ze door of gaat er vlak achter staan. Ik heb dé truc ook nog niet gevonden. Ik stuur haar telkens weg maar dat heeft geen effect.

troetjoek

Re: hond kent geen angst voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 18:27

Ik heb er ook 1 die rustig rondjes om de paarden gaat lopen (bordercollie) als ze op de wei staan.
Of als je ze op stal zet er net achter gaat lopen :roll:

Dus helaas geen tips
Dan alleen aanlijnen maar dat is ook niet altijd handig.