Welke niet belastbare truckjes voor hond en hoe aan te leren?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

idylle

Welke niet belastbare truckjes voor hond en hoe aan te leren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-23 11:36

Hoi allemaal,

Ik vraag me af of jullie tips hebben.
Wij (Ted en ik) zijn opzoek naar niet belastbare truckjes. Als hij vanuit de lig positie opstaat tongelt hij, dus we gaan daarvoor eerst naar de osteopathie, maar die heeft een wachtlijst. De dierenarts kon niks vinden, vandaar dat we nu naar een osteopathie willen.
Maar nu ben ik dus opzoek naar niet belastbare truckjes (buiten zit, af en poot om. Ik heb daarin totaal geen inspiratie, dus kon maar door met jullie tips :D Ted zal jullie dankbaar zijn!

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 11:39

zoekspelletjes, kan vanuit liggend (balletje balletje) zittend staand.

maar tongelen, kan ook voortkomen uit will to please, opstaan betekend dan we gaan wat leuks doen ...

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 11:43

En iets van hersenwerk? Daar zou je ook naar kunnen kijken. Is niet echt een trucje maar wel heel leuk om samen te doen! Ik heb zelf bij Agradi ooit zo'n houten hondenpuzzel besteld. Dat kun je dan in hele kleine stapjes opbouwen. Eerst leg je de snoepjes gewoon op de puzzel, dan eens 1 snoepje in een afgedekt vakje en de rest gewoon open. De volgende keer eens 2 snoepjes afgedekt. Echt in kleine babystapjes zodat je hond niet gefrustreerd raakt.

En een trucje die mijn hond erg leuk vindt, is met zijn neus m'n hand aanraken, 'touch'. Op youtube vast wel filmpjes van te vinden hoe je dat aanleert :D

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 11:44

Achterwaarts ergens op lopen vind ik een leuke en handige. Dat start met een plankje en kan uiteindelijk tegen de muur op.

Spelbuiging aanleren. Lekker alle spieren oprekken, denk aan de yoga-positie.

Kent je hond de clicker al?

Kuggur

Re: Welke niet belastbare truckjes voor hond en hoe aan te leren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 11:56

wat is "tongelen"..?

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 12:26

Kuggur schreef:
wat is "tongelen"..?

een "tik" als reactie ergens op, kan even met tong zijn, maar ook knipperen met ogen, schudden met kop, onnodig bewegen van oren..

een "leesteken" voor ons en andere honden dat de hond iets aan aansturen is in de hersenen bv net voor een uitval naar andere hond/mens of iets gaan doen wat niet mag, of iets doen wat hond juist leuk vind

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 12:26

Kuggur schreef:
wat is "tongelen"..?

in de lucht likken. Meestal een teken dat de hond stress/ongemak heeft.

@ts: ik veronderstel dat je niet belastende bedoelt? Belastbaar wil zeggen dat er belastingen op kunnen geheven worden. Die zou ik ook vermijden, dan :D

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 12:27

Lisitano schreef:
Achterwaarts ergens op lopen vind ik een leuke en handige. Dat start met een plankje en kan uiteindelijk tegen de muur op.

Spelbuiging aanleren. Lekker alle spieren oprekken, denk aan de yoga-positie.

Kent je hond de clicker al?

hond heeft miss ortopedische problemen, dit zou dan in beginstadium te belastend kunnen zijn

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-23 13:08

sevke schreef:
Kuggur schreef:
wat is "tongelen"..?

in de lucht likken. Meestal een teken dat de hond stress/ongemak heeft.

@ts: ik veronderstel dat je niet belastende bedoelt? Belastbaar wil zeggen dat er belastingen op kunnen geheven worden. Die zou ik ook vermijden, dan :D

Ja dat bedoel ik uiteraard :+ bedankt voor het helpen verduidelijken.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 13:09

speurneusc schreef:
Kuggur schreef:
wat is "tongelen"..?

een "tik" als reactie ergens op, kan even met tong zijn, maar ook knipperen met ogen, schudden met kop, onnodig bewegen van oren..

een "leesteken" voor ons en andere honden dat de hond iets aan aansturen is in de hersenen bv net voor een uitval naar andere hond/mens of iets gaan doen wat niet mag, of iets doen wat hond juist leuk vind

Klinkt een beetje als een oversprongbeweging.

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 13:35

Tongelen is een stress signaal en een hond kan veel redenen hebben waarom hij dat laat zien. Goed dat je hem eerst medisch goed wil laten controleren!
Doet hij het als hij vanuit lig op staat nadat jij hem een commando hebt gegeven of geroepen? Of doet hij het ook als hij ergens ligt en zelf bedenkt om op te staan?
Mijn hond met rugproblemen had pijn met opstaan, maar ook zeker met gaan liggen. Doet hij het dan niet?
Veel oefeningen zijn erg belastend voor de rug, daarom zou mijn keuze zijn om vooral lekker veel denkspelletjes te gaan doen, totdat je medische duidelijkheid hebt. Dat is super leuk om samen met de hond te doen en je kan er ontzettend veel dingen voor gebruiken die je gewoon in huis hebt. Denk aan wc rolletjes, washandjes, handdoekken/dekentjes, bakjes, een doos vol met losse spulletjes en daar koekjes in strooien, een snuffelmat, oude spijkerbroeken etc. Er zijn ook steeds meer kant en klaar spellen te koop bij de dierenwinkel.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-23 16:09

Het tongelen doet hij als hij uit zichzelf opstaat vanuit de lig positie maar ook als ik hem roep. Of hij het ook doet als hij gaat liggen ben ik nog niet echt achter, dat moet ik nog gaan observeren.

Ik dacht bijvoorbeeld aan 'tussen' en dat hij dan tussen je benen moet gaan staan ofzo. De zoek spellen vindt hij leuk, maar wilde graag wat meer afwisseling voor hem. Vandaar dat ik ook nieuwe truckjes zoek die lichamelijk goed te doen zijn en niet teveel belasting voor z'n rug/achterhand zal zijn.

Mjelleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 19:27

Hand touch, targetstick, poottarget, kop in hand leggen (chin rest), tussen (tussen benen staan of zitten), onder (onder benen liggen terwijl je op een bankje zit), in een doos zitten/liggen, knop indrukken, plat (plat op de zij, aan 2 kanten aanleren, ook handig voor lichamelijk onderzoek), blaffen, fluisteren (zacht geluidje maken), grote dobbelsteen rollen, tegen een bal duwen, ...

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-23 08:19

Ohh bedankt voor je tips! Dat zijn heel veel.truckjes waar we wel even mee vooruit kunnen. Heb je ook enig idee hoe ik ze aan kan leren? Of is dat ergens op internet te vinden hoe ik dit aan kan leren Mjelleke?

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 09:27

Draai is heel makkelijk, dan draait hij gewoon een rondje. Simpelweg een snoepje voor hem houden zorgen dat hij Deze volgt zodat hij een draai maakt en dan snoepje er in.

Je kan het met een ander commando ook leren dat hij de andere kant op draait.

Door - door je benen laten lopen

Rond - rondje om je heen laten lopen

Blijf vind ik echt een handig commando, kun je namelijk ook goed gebruiken als je een stoeprand aan ziet komen. Of een andere hond waar hij niet naartoe mag etc

Tussen - tussen je benen in staan

Voeten - hij staat tussen je benen en doet zijn poten op jouw voeten

Zo kan ik nog wel even doorgaan ;)

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 12:19

Ik zou totdat je die osteopaat hebt bezocht ipv trucjes even focussen op rustiger aan doen juist met zulke dingen vragen lichamelijk gezien, en dan eerder eraan denken om je hond bezig te houden met spelletjes/puzzelen/snuffelwerk/food enrichment zoals vullers bv, als je de hersens aan't werk wilt zetten en bezig wilt blijven. Daar kun je ook echt prima veel mee opvangen namelijk. Genoeg trucjes die alsnog onbewust belasten wanneer je nu nog niet weet of er medisch iets aan de hand is en dan zou ik liever het zekere voor het onzekere nemen en dit soort activiteiten beperken en het alleen even bij gewoon wandelen houden. Hoe is het met wandelen zelf enz tijdens uitlaat rondes? Anders zou ik gewoon lekker uitgebreide snuffel rondes gaan doen, op nieuwe plekken eventueel ook etc. daarmee kun je de hond dan ook prima uitdaging geven mentaal gezien bv.

(rond) draaien e.d. zou ik dan nu absoluut allemaal niet bewust meer gaan doen, net als korte bewegingen zoals staan/zitten/liggen e.d. wat je dan vaak vraagt wanneer je trucjes aanleert, ook al lijkt dat misschien simpel qua trucjes zijnde, maar zou dan idd eerst verder uitsluiten nog of er lichamelijk verder niks aan de hand is.

Op welk termijn kun je naar de osteopaat? Sorry als ik daar overheen gelezen heb. Anders eventueel een andere zoeken die ook goed aangeschreven staat? Misschien is er iemand die je ergens tussen kan proppen nog als er een uitvaller is etc - daar zou je je eigen osteopaat ook naar kunnen vragen ook, dat ze je in gedachten houden om te plannen als er een uitvaller is.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-23 08:12

Bedankt voor alle reacties.
Ik ga eens kijken welke truckjes we kunnen gaan gebruiken en welke beter niet.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 09:05

Omdat mijn hond snel overprikkeld raakte heb ik hem geleerd om zelf in te checken in het OV. Pasje aan een kurk sleutelhanger. En daar dan mee oefenen. Het heeft hem veel meer focus gegeven in het OV.
Eigenlijk werkt het voor hem op meer plekken. Veel prikkels? Dan heeft hij een duidelijke taak nodig. Bal bewaken of op mijn tas letten. En zo heeft hij nog wel een aantal taakjes.

troetjoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 18:33

Benen: tussen je benen zitten
Tussen: rondjes om 1 been lopen
Rond: rondjes om je helemaal lopen.
Nee:Voedsel weigeren
Nee: bal wegrollen en er niet achter gaan
Kruisen: pootje over andere liggend
Schamen. Pootje over de neus
Plat: plat liggen
Blaffen op commando.
Naast.
Links:. naast zitten
Rechts naast zitten.
Benen lopen: tussen je benen meelopen.
Plaats: naar kussen of riem lopen en liggen.
Door: door je benen heen lopen slaommen

Je kan zo veel leren