Rabies enting/titerbepaling bij zeer hoge leeftijd hond

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37455
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Rabies enting/titerbepaling bij zeer hoge leeftijd hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-23 11:04

Ik zit met een probleem waarvan ik niet verwacht had ooit tegenaan te lopen en waar ik ook na contact met nvwa niet uitkom. -O-

Tot mijn grote verdriet verloopt de rabiesenting van mijn hoogbejaarde hondje (ruim 16,5 jaar fit en gezond maar wel broos) eind deze maand. En wordt ze altijd best ellendig beroerd van de rabiesenting.

Nu kan en wil de dierenarts graag een titerbepaling doen omdat ze gezien haar leeftijd ook eigenlijk liever niet meer de entstof geven omdat het toch een risico is. Maar ja ik woon deels van de tijd in Frankrijk en ga ook zeer regelmatig naar Duitsland. Dus zou een rabiesenting verplicht zijn. -O-

De nvwa komt er ook niet echt uit. Ik krijg daar wisselende antwoorden als advies. De ene zegt titer is voldoende en toegestaan. De ander zegt titer leuk maar de enting is verplicht. Er staat nu een mailvraag uit na meermaal contact met de klantenservice zodat de nvwa een standpunt kan innemen.

Geen idee of iemand dit aan de hand heeft gehad? Zo ja dan hoor ik graag wat er in die situatie is gebeurd.

Absolem

Berichten: 2772
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 11:06

karuna schreef:
Ik zit met een probleem waarvan ik niet verwacht had ooit tegenaan te lopen en waar ik ook na contact met nvwa niet uitkom. -O-

Tot mijn grote verdriet verloopt de rabiesenting van mijn hoogbejaarde hondje (ruim 16,5 jaar fit en gezond maar wel broos) eind deze maand. En wordt ze altijd best ellendig beroerd van de rabiesenting.

Nu kan en wil de dierenarts graag een titerbepaling doen omdat ze gezien haar leeftijd ook eigenlijk liever niet meer de entstof geven omdat het toch een risico is. Maar ja ik woon deels van de tijd in Frankrijk en ga ook zeer regelmatig naar Duitsland. Dus zou een rabiesenting verplicht zijn. -O-

De nvwa komt er ook niet echt uit. Ik krijg daar wisselende antwoorden als advies. De ene zegt titer is voldoende en toegestaan. De ander zegt titer leuk maar de enting is verplicht. Er staat nu een mailvraag uit na meermaal contact met de klantenservice zodat de nvwa een standpunt kan innemen.

Geen idee of iemand dit aan de hand heeft gehad? Zo ja dan hoor ik graag wat er in die situatie is gebeurd.



Ik zou denk ik afwegen hoe groot de kans is dat je hond daadwerkelijk gechecked wordt op de enting.

Als die kans kleine is dan zou ik het gewoon niet meer doen

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37455
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-23 11:10

Daar denk ik ook aan hoor. :j Maar dan wel na titerbepaling want het is ook in haar eigen belang dat ze niet ziek wordt na contact met een rabies besmet dier.

Maar de nvwa wilde zelf ook nu een officieel standpunt hebben. Vandaar de mail ook omdat ze er eigenlijk ook niet uitkomen

Aan de andere kant, als er wel controle is en ze wordt in beslag genomen dan heb ik een nog groter probleem. ;( Al ben ik in al die jaren niet vaak controle tegengekomen. Een enkele campingeigenaar die het checkte.

Het is gewoon een rot dilemma. Rabies is gegarandeerd dodelijk. Maar er is ook een kans dat de enting gewoon net teveel is voor haar lijfje. En dat wil je ook niet hebben. Niet over de grens zou de handigste oplossing zijn maar dat is ook geen praktische oplossing.

Vanmiddag wordt ze goed binnenste buiten gekeerd weer en dan overleggen wat is wijsheid, gelukkig heb ik nog even.
Laatst bijgewerkt door karuna op 13-02-23 11:14, in het totaal 1 keer bewerkt

MissAnnemijn

Berichten: 2376
Geregistreerd: 16-11-08
Woonplaats: København

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 11:14

Enting is verplicht, titerbepaling met verlopen enting mag niet helaas.

Edit: dit is gewoon de wetgeving. Ik snap eigenlijk niet waarom de nVWA hier niet eenduidig op kan antwoorden.
Of dit voor reizen tussen Frankrijk en Duitsland ook zo is zo je aan die betreffende overheden moeten vragen.
Laatst bijgewerkt door MissAnnemijn op 13-02-23 11:18, in het totaal 1 keer bewerkt

MyWishMax

Berichten: 25605
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Rabies enting/titerbepaling bij zeer hoge leeftijd hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 11:17

De nvwa heeft daar ook niks over te zeggen. Ook al denken zij dat een titerbepaling genoeg zou zijn, de landen waar je heen gaat bepalen het. En dat is toch echt een geldige rabiës enting. Als je al uitsluitsel wil hebben zou ik contact opnemen met de verantwoordelijke instanties in die landen.

Maar wij hebben al eens oude honden bij oppas achter moeten laten, omdat je niet onder de geldige enting uitkwam en dat niet meer kon bij die honden.

Avalanche

Berichten: 16316
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Rabies enting/titerbepaling bij zeer hoge leeftijd hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 11:24

Wat verplicht is is verplicht. Die wetgeving is er niet voor niets. Juist met rabiës is het belangrijk dat de enting up to date is, ook voor de gezondheid van je eigen hond. Dus je gewoon houden aan de wet, zoals het hoort.

Lughnassadh

Berichten: 1821
Geregistreerd: 11-08-12

Re: Rabies enting/titerbepaling bij zeer hoge leeftijd hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 11:45

Precies. Dit is echt gewoon verplicht. Er is geen een land voor zover ik weet dat genoegen neemt met een titelbepaling.

Kloesje
Berichten: 149
Geregistreerd: 30-05-06

Re: Rabies enting/titerbepaling bij zeer hoge leeftijd hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 11:54

Ik zou haar laten vaccineren en haar daarna direct laten 'ontstoren' door een homeopaat, de kans dat ze dan heftig reageert op de vaccinatie is dan minder. Titer is helaas niet voldoende voor het buitenland.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37455
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-23 11:55

-O- als dat zo is heb ik echt een mega probleem. Achterlaten wil ik niet en kan ook niet zomaar. Het is geen allemans hondje dat je even ergens neerzet. Daarnaast is ze zo aan me gehecht dat achterlaten eigenlijk gelijk staat aan een doodsvonnis omdat ze dat geestelijk niet redt. ;(

Eigenlijk best vreemd, titerbepaling kan aangeven dat er is voldoende antistoffen in het bloed aanwezig is tegen rabies. Desnoods laat ik dat heel regelmatig bepalen. Haar gezondheid gaat uiteraard voor. Vandaar dat ze haar hele leven ook geent is tegen alles dat nodig was, er is niet eens meer plaats in haar boekje voor de andere entingen. En heb ik daardoor ook dit probleem. -O-

Ze gaat zeker de drie jaar geldigheid van de enting niet halen. :n tenminste daar ga ik maar van uit dat 19,5 jaar niet realistisch is.

Maar ja enten met het risico dat dat net teveel is voor haar lijfje is ook niet echt een tof vooruitzicht, doe je er alles aan je hond gezond te houden en zou een verplichte enting haar fataal worden misschien. Ook niet echt een heel prettig idee. |(

8nnemiek

Berichten: 43536
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Rabies enting/titerbepaling bij zeer hoge leeftijd hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 12:03

Persoonlijk zou ik de vakanties dan gewoon uitstellen totdat ze er niet meer is. Doe ik zelf ook; we willen lange reizen gaan maken, maar ik wil de hond niet achter laten, en mee moeten vind ik ook niet eerlijk voor zo'n oude hond, dus gaan we gewoon niet meer ver op reis de komende jaren.

mvdende

Berichten: 5770
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 12:11

Ik snap je dilemma, maar ik zou denk toch voor de enting gaan, in combinatie met opname op de dierenkliniek misschien een optie? Dat als ze de 1e 24/48/72 uur gaat reageren op de enting, dat ze direct in kunnen grijpen bij de dierenarts.

Toevallig volg ik youtuber FelineHoi en die was van de week random van de snelweg af geplukt door de NVWA voor een paspoort controle. Had ze niet bij = boete van €250. En met geen geldige rabiës enting zijn de gevolgen dat je hond misschien in beslag genomen wordt.

Blijf je nu de komende jaren in Frankrijk zonder naar Be, De, NL te gaan met hond, zou ik het nog wel aandurven zonder enting.

Maar als je regelmatig heen en weer blijft pendelen, dan is de kans aanwezig dat er ergens eens een grenscontrole is.

Nu valt een auto met geladen trailer natuurlijk véél meer op dan een personenwagen/ camper waar dan Toevallig een hondje in zit, maar ik zou de gok niet durven nemen.

Al ben ik wél eerlijk om te zeggen dat 9/10 keer ik met hond de grens met België oversteek, ik z'n paspoort vergeet mee te nemen. Óók de langere stukken vergeet ik het wel eens. De korte stukken heb ik het paspoort sowieso nooit bij, maar ik woon dan ook op z'n 2km van de grens, dus die is héél snel overgestoken voor een wandeling/ tanken/ inkopen doen enz.

mvdende

Berichten: 5770
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 12:12

8nnemiek schreef:
Persoonlijk zou ik de vakanties dan gewoon uitstellen totdat ze er niet meer is. Doe ik zelf ook; we willen lange reizen gaan maken, maar ik wil de hond niet achter laten, en mee moeten vind ik ook niet eerlijk voor zo'n oude hond, dus gaan we gewoon niet meer ver op reis de komende jaren.


TS is recent geëmigreerd naar Frankrijk, en pendelt nog regelmatig tussen Frankrijk (via Duitsland) en Nederland heen en weer.

8nnemiek

Berichten: 43536
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Rabies enting/titerbepaling bij zeer hoge leeftijd hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 12:15

Ah dat wist ik niet. Dat maakt het lastiger ja.

Sansevieria
Berichten: 4234
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 12:18

Kloesje schreef:
Ik zou haar laten vaccineren en haar daarna direct laten 'ontstoren' door een homeopaat, de kans dat ze dan heftig reageert op de vaccinatie is dan minder. Titer is helaas niet voldoende voor het buitenland.

Zo heb ik het zelf nog nooit laten doen, maar ik denk best dat dit een goed advies is.

Je hebt je te houden aan de wettelijke regels van het land waar je op dat moment bent met je hond, kan de nvwa hier in Nederland zeggen wat ze willen.
Ik zou het risico niet willen lopen in elk geval dat ze mijn oude hond mogelijk in beslag nemen bij een controle, hoe klein die kans ook is.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37455
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-23 12:40

Daar worstel ik dus ook mee. -O- ik wil haar niet ziek hebben. Niet van rabies maar ook niet van de enting. Paspoort heb ik echt altijd bij me van haar. In beslag name wil ik echt niet riskeren, dat is haar einde. Idem achterblijven voor opname na de enting dat redt ze geestelijk niet. Toen al niet en nu helemaal niet meer. :n Ik ben al blij dat de dierenarts nu alle handelingen kan verrichten zonder muilkorf of bijna afgegeten vingers.

Annemieke vakanties zou nog kunnen maar ja ik heb er inmiddels een huis en pendel inderdaad heen en weer.

Vorig jaar had ik de enting zonder enige aarzeling gegeven maar dit jaar is het toch wel duidelijk een oud hondje dat breekbaarder is door haar leeftijd die je nu wel begint te merken soms. Hoewel ze nog fit is en in goede conditie en op wat mankerende tanden en dementie en artrose na voor zover we weten niks vervelends onder de leden heeft en alle organen werken zoals ze horen te werken. Is ze wel duidelijk een oud kwetsbaar besje.

Vanmiddag is er gelukkig een extra lang consult gepland zodat alles even goed op een rijtje gezet kan worden. En daarna heb ik nog ruim 2 weken voor de enting afloopt.

tamary

Berichten: 29325
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Rabies enting/titerbepaling bij zeer hoge leeftijd hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 12:56

Rabies is ook voor jouw gevaarlijk en de mensenenting koopt enkel tijd (en minder prikken en makkelijker verkrijgbaar middel). Ik zou de gok niet wagen met meer gezeul van dieren vanuit oost-europa nu en de afstanden die wolven afleggen (die ook nog wel eens wat bij zich hebben). Kansen dat er besmettingsbronnen opduiken in west-europa groeit nogal nu.
Idd lastig met een fragiel hondje en plotseling veranderde situatie.

Interessant aandachtspunt wel voor anderen met oudere honden om eventueel inenting wat eerder te doen en te gokken dat die 3 jaar de rest van de levensduur dekt.

8nnemiek

Berichten: 43536
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 12:57

En hoe vaak reis je heen en weer?
Als je bijvoorbeeld alleen in het najaar richting Frankrijk gaat, en dan in het voorjaar weer richting Nederland, dan zou je bv kunnen wachten tot het najaar en kijken hoe het er dan voor staat met haar gezondheid.
Als je echt vaak rijdt dan ik het denk ik toch het slimst om te laten enten zodra je weer die kant op gaat.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Rabies enting/titerbepaling bij zeer hoge leeftijd hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 13:08

Niet moelijk doen, gewoon enten. Als je hond zó "broos" is dat ze dát niet overleeft, dan staat ze sowieso al met één poot in het graf.

Flint09
Berichten: 413
Geregistreerd: 08-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 13:12

Ik lees even mee , mijn oudere hondje met beginnend nierfalen moet ook bijna weer voor alle entingen . Ben van plan om te titeren , maar voor Rabies schijnt dat dus niet te kunnen - iets ander dilemma dan jij ts, zou een rabies enting echt veel ellende veroorzaken ?
In ieder geval succes met je beslissing !

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37455
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-23 13:14

Kuggur dat is wel heel kort door de bocht. Zo broos is ze niet want fit maar wel hoogbejaard. Maar een enting kan wel wat triggeren waar ze normaal geen last van zou hebben of krijgen op korte termijn. Dat is voor mensen en dieren het geval.

Als ik vorig jaar deze tijd geweten had wat ik nu wist had ik ook besloten vorig jaar te laten enten. Maar ik had toen niet kunnen weten waar ik nu zou staan.

De rest van de entingen (op weil na) zou ik nog wel durven over slaan nu. Maar ja met die rabies kan dat dan niet lijkt het

Ik ga nu continue heen en weer omdat ik hard bezig ben alles op orde te krijgen voor mijn meubels die nog in de opslag staan. Ik ben net weer een paar dagen terug maar moet er binnen een week of twee weer heen. Dus of ik moet voor eind februari geent hebben of ik kan er niet meer heen tot ze overleden is. En dat kan morgen zijn maar ook volgend jaar. Dat zijn dan de twee keuzes die ik feitelijk heb -O-

mvdende

Berichten: 5770
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 13:22

karuna schreef:
Kuggur dat is wel heel kort door de bocht. Zo broos is ze niet want fit maar wel hoogbejaard. Maar een enting kan wel wat triggeren waar ze normaal geen last van zou hebben of krijgen op korte termijn. Dat is voor mensen en dieren het geval.

Als ik vorig jaar deze tijd geweten had wat ik nu wist had ik ook besloten vorig jaar te laten enten. Maar ik had toen niet kunnen weten waar ik nu zou staan.


Kwa gezondheid van je hondje? Of de verhuizing naar Frankrijk?

Want dat een 15 jarige hond er een jaar later slechter aan toe is dan op z'n 15e had je misschien wel in kunnen schatten. En vorig jaar ging ze óók al regelmatig mee op buitenland vakantie toch?

Nou ja, gedane zaken.... maar een tip voor een eventuele volgende hond: laat optijd enten als je verwacht dat een jaar later de enting problemen kan gaan geven. En óók een goede voor mij trouwens om hier aan herinnerd te worden, ookal wordt mijn hond pas 5 volgende maand.

Wat betreft je verhuizing naar Frankrijk, dat had je inderdaad niet kunnen voorzien.

Ik zou denk ik je hondje wél laten vaccineren, en dan zo lang mogelijk in Nederland blijven, zodat je bij complicaties de 1e dagen asap naar een dierenarts kan.

Dus niet vaccineren en 2 dagen later weer naar Frankrijk pendelen, ook vanwege de eventuele stress in combinatie met de enting.

Lukasje
Berichten: 11445
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 13:28

Ik val in herhaling maar rabies is helaas verplicht, titeren geldt niet.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37455
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Rabies enting/titerbepaling bij zeer hoge leeftijd hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-23 13:39

Nee dat ik vorig jaar deze tijd niet had kunnen weten dat ik nu deels in frankrijk zou zijn regelmatig. Omdat deel emigratie toen domweg niet in beeld was.

quintusgl

Berichten: 4471
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: Bij t bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 13:40

Was dat de eerste rabiesprik van de hond de vorige keer? Vaak hoeft t lijf dan minder te "wennen" aan de netstof omdat ie al antistoffen heeft gemaakt.

Nietsmar
Berichten: 855
Geregistreerd: 30-08-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 13:40

Kloesje schreef:
Ik zou haar laten vaccineren en haar daarna direct laten 'ontstoren' door een homeopaat, de kans dat ze dan heftig reageert op de vaccinatie is dan minder. Titer is helaas niet voldoende voor het buitenland.


Dit vind ik een hele goede, eventueel zelfs naar een natuurgeneeskundige die dus meer doet dan homeo. Die kan ook kijken hoe je je hond verder kunt ondersteunen.