Skinny cavia met grote open bult

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cinnepin

Berichten: 8989
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Skinny cavia met grote open bult

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-23 20:04

Mijn Skinny cavia Juultje heeft een grote bult bij haar tepel ( ze heeft helaas meerdere bulten ). Ze is al eens bij de dierenarts geweest en die gaf aan dat ze zolang er geen last van heeft niets aan te doen.
Nu een poos verder trof ik haar vanochtend zo aan :

Afbeelding


Ik heb de foto naar de da gestuurd omdat ik niet wist of dit spoed is. Morgen bel ik voor een consult en zal er waarschijnlijk uitkomen dat ze geopereerd wordt.
Omdat ze meerdere bulten heeft ( ook kleinere ) ben ik bang voor een tumor. Ookal is het een tumor, zal ze geopereerd worden als ze daarna gewoon verder kan leven.
Wat denken jullie dat dit is? Tumor of een vetbult?

Cowgirl

Berichten: 23770
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 20:34

Ik ben heel bang dat dit niet goed is. :(:)
Het beste is om morgen even langs te gaan ipv foto's sturen.

Cinnepin

Berichten: 8989
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Skinny cavia met grote open bult

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-23 20:35

De foto's waren alleen bedoelt om te kijken of dit spoed was.
Morgen wordt er gebeld voor een afspraak, dat is zo ook afgesproken ;)

melody7

Berichten: 13696
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 20:44

Ik zou morgen meteen naar de dierenarts gaan, als ze er last van heeft vandaag nog. Al is het maar om vast pijnstilling te krijgen. Het ziet er vrij groot uit, dus het kan ook open zijn gegaan door wrijving omdat ze er de hele dag mee over de grond schuurt. Het is natuurlijk een nare plek omdat ze zo laag bij de grond zijn :(:)

Ik zou bij meerdere bulten in dat gebied aan melkkliertumoren denken. Ik heb daar wel eens cavia's (in een wat vroeger stadium) succesvol aan laten helpen :)

Cinnepin

Berichten: 8989
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Skinny cavia met grote open bult

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-23 20:47

Nouja ik heb niet het idee dat het pijnlijk is. Ze rent gewoon door de kooi heen. Heb haar wel even apart gezet van de rest op badmatten zodat er geen zaagsel kan gaan irriteren. Morgen ochtend bel ik gelijk :)

girlyggirl

Berichten: 3098
Geregistreerd: 06-11-07
Woonplaats: den helder

Re: Skinny cavia met grote open bult

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 21:08

Melkklier tumoren en uiteraard is dit spoed! Cavia's geven geen pijn aan het zijn prooidieren

ellepel

Berichten: 47563
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 21:11

kan ook een vet bult zijn.
morgen maar even heen,hopelijk komt het goed!

Cinnepin

Berichten: 8989
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-23 21:15

girlyggirl schreef:
Melkklier tumoren en uiteraard is dit spoed! Cavia's geven geen pijn aan het zijn prooidieren



Cavia's geven wel degelijk pijn aan. Dan gaan ze b.v stil in een hoekje zitten of eten niet meer. ook kunnen ze een piep geluid maken die anders is dan bedelen. Ik heb al heel erg lang cavia's en zie direct wanneer een cavia zich niet goed voelt.
Juutlje schreeuwt nog om haar eten, rent nog lekker door de kooi etc.

Spoed is per direct levendsbedreigend en dat is dit niet. Ze wordt in de gaten gehouden. Als ze geopereerd moet worden, waar ik van uit ga, moet dat toch ingepland worden.

Juangi

Berichten: 4688
Geregistreerd: 18-09-08
Woonplaats: Bureaustoel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 21:41

Persoonlijk zou ik dezelfde dag nog richting dierenarts zijn gegaan.

Dit zal geen acute pijn zijn waarbij de cavia in een hoek zal zitten, maar zal zeker een groot vorm van dagelijks ongemak zijn waarmee het dier heeft leren leven. Ongemak in de vorm van de grootte van de tumor(tumoren), het meezeulen van het gewicht, de tumor die in de weg zit en over de grond sleept of zoals nu gebeurt dat de tumor door de huid breekt (omdat de tumor groeit en de huid het niet meer aan kan, doordat het dier eraan krabt/bijt, of dat het in de weg zit waardoor het voetje met nagels er telkens tegen aan komt). Ik verwacht ook zeker dat het dier in deze fase er pijn aan ondervind, al is het alleen maar vanwege de voorstelling dat je zelf een wond van deze grootte hebt
Laatst bijgewerkt door Juangi op 12-02-23 21:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Cinnepin

Berichten: 8989
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Skinny cavia met grote open bult

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-23 21:47

Ik heb altijd ervaren dat cavia's wel pijn laten zien...ze zijn dan heel anders ;) Ik heb ook skinny's gefokt er erg ervaren er mee. Maar nogmaals een operatie zal ingepland moeten worden...Ik heb vandaag contact gehad met de da en die zei dat ik morgen moest bellen voor een consult, behalve als het voor die tijd erger wordt uiteraard.

xPareltje

Berichten: 943
Geregistreerd: 14-02-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 21:53

Ik heb ook altijd cavia's gehad en afgelopen december is mijn laatste overleden. Ze had helaas ook een melkkliertumor maar rende ook nog vrolijk door de kooi en vroeg ook nog altijd om eten. Maar ik geloof zeker dat het ongemakkelijk was ook al heeft ze dat nooit zo laten merken, dus nee ik ben het er niet helemaal mee eens dat een cavia pijn laat zien. Nu heb ik de mijne niet meer laten opereren omdat de kans klein was dat ze het ging overleden, uiteindelijk heeft ze een prachtige leeftijd bereikt. Ik wens je in elk geval succes met je cavia!

Zoolgangster

Berichten: 9778
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 22:10

Ik ben het met de rest eens, dit ziet er niet goed uit... juist skinny's kunnen tumoren ontwikkelen. Trouwens iedere bult kan voorteken van meer ellende zijn, en moet serieus worden genomen, hier een paar weken terug een (normaal behaarde) cavia kwijt aan abces dat 2 maanden terug volledig verwijderd was, maar uiteindelijk drukte een ander abces een oog zelfs naar buiten, cavia bleek volgens de dierenarts de pechprijs qua aanleg voor abcessen te hebben. Het diertje is ingeslapen.
Cavia's laten in het begin heel subtiel zien dat ze ongemak hebben, vaak realiseer je je dat achteraf, ze zijn iets stiller, eten ietsje slechter, of kieskeuriger, vergeleken met eerst maar eten aanvankelijk dus nog wel, als ze anders beginnen te piepen of helemaal niet eten, dan is daar al een tijd lang ongemak (zeg maar pijn) aan vooraf gegaan.

Dus heb je mogelijk al signalen gemist. Ik had, voordat de abcessen zich openbaarden, al de indruk dat er iets anders dan anders was, en de cavia had maar heel licht gewichtsverlies. Bovendien houden ze zich ook vaak "groot" vanwege de andere cavia's in het hok.

_Tara_

Berichten: 13203
Geregistreerd: 22-11-04

Re: Skinny cavia met grote open bult

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 07:45

Och jeetje dat ziet er niet fijn uit. Sterkte iig!

Cinnepin

Berichten: 8989
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Skinny cavia met grote open bult

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-23 10:38

Er staat voor vanmiddag een afspraak gepland

melody7

Berichten: 13696
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Skinny cavia met grote open bult

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 17:24

Hoe gaat het met de cavia?

Cinnepin

Berichten: 8989
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Skinny cavia met grote open bult

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-23 18:57

Ze zit aan de metacam. Het ziet er rustiger uit. Volgende week wordt het weggehaald

melody7

Berichten: 13696
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 19:23

Balen dat het nog zo lang blijft zitten, maar gelukkig heeft ze pijnstilling! In het gunstigste geval kan dat de groei ook remmen.

Cinnepin

Berichten: 8989
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Skinny cavia met grote open bult

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-23 19:50

Ja daarom. Eerder was helaas geen plaats. Maar ik hou het in de gaten. Als het me niet bevalt bel ik uiteraard weer ;)

Zoolgangster

Berichten: 9778
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Re: Skinny cavia met grote open bult

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 21:08

In ieder geval fijn dat ze pijnstilling heeft, hopelijk is het goed weg te halen.

Cinnepin

Berichten: 8989
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Skinny cavia met grote open bult

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-23 21:18

Ja hopelijk ook. Gelukkig is ze kwa gedrag en een gedrag nog prima in orde

Tazzey
Berichten: 9542
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re: Skinny cavia met grote open bult

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 21:45

Ik heb jaren geleden een beertje gehad met zo'n tumor. Die is destijds geopereerd en dat is heel goed gegaan, hij heeft nog jaren geleefd.
Metacam doen ze het altijd wel goed op is mijn ervaring, ze vinden het ook mega lekker. Mijn beertje heeft van tijd tot tijd een gasbuikje en dan krijgt hij ook metacam maar ik hoef hem niet eens uit het hok te pakken want hij eet het zo uit het spuitje vandaan.

Veel succes met de behandeling, ik zal duimen dat het goed gaat met de patiƫnt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 23:58

Mijn konijn heeft dit ook gehad. Is eraan geopereerd en ook haar baarmoeder meteen verwijderd. Ze was toen (al) 7 jaar. Uiteindelijk kwam het terug en kreeg ze er een longontsteking bij. Ze was al bijna 13 en toen helaas overleden.
Ze kunnen er dus een tijdje mee door nog.
Sterkte met je caviaatje, blijft toch wel spannend een operatie met zo een klein kwetsbaar diertje.

Cinnepin

Berichten: 8989
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Skinny cavia met grote open bult

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-23 19:03

Ze is gisteren geopereerd en alles gaat goed :)

Afbeelding

melody7

Berichten: 13696
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 19:35

Gelukkig! Hopelijk hersteld ze snel.
Is dat een speciaal medisch shirt?

Dat lijkt mij na een operatie best handig. Ik was altijd bang dat er een hooispriet in zou komen, maar ik heb nooit een shirt voor cavia's dat goed blijft zitten gezien.

Cinnepin

Berichten: 8989
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Skinny cavia met grote open bult

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-23 19:42

Ja is een speciale ;) Had ze aan toen ik haar kwam ophalen