Grote hond gedekt door kleine hond

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mariett
Blogger

Grote hond gedekt door kleine hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-23 15:31

Situatie: vrij kleine hond (terriër-achtig) heeft een vrij grote hond (rottweiler) proberen te dekken. Was niet de bedoeling: de terriër liep los en is door het hek (met stroom) gegaan.

Toen wij aan kwamen kwam de eigenaar van de terriër er net achter dat haar hond weg was, vervolgens hebben we ze gevangen. De rottweiler is ondertussen wel gedekt en was al een weekje oid loops.

Hoe groot is de kans nou dat het dekken gelukt is? Ze waren helemaal achterin de tuin dus ik zag dat hij erop zat, maar door de situatie niet echt goed gekeken, ik wilde vooral de honden uit elkaar halen.

LibertyLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 15:33

Als ze niet vastzaten ( mannetje vast met zijn geslachtsdeel ) aan elkaar is de kans denk ik niet heel erg groot
Had je gezien hoelang ze samen waren?
Laatst bijgewerkt door LibertyLucky op 10-02-23 15:34, in het totaal 1 keer bewerkt

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 15:33

Dat kan snel gebeurd zijn, ga er maar vanuit dat ze drachtig is. Pittige kruising :))

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 15:35

Tia, die kans is er altijd natuurlijk. Gelukkig is het niet andersom gebeurd, dat had ik toch een stuk zieliger gevonden. Toen ik nog in een dierenzaak werkte (twintig jaar geleden ofzo) was er een mevrouw waarvan haar teckel gedekt was door een golden retriever. Ook per ongeluk. Zoel de puppy,s als de teckel heeft het niet overleefd kan ik je zeggen.

Wil je zekerheid, dan even langs de dierenarts, al zal dat nu misschien nog te vroeg zijn?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 15:36

Ik zou heel snel je hond laten helpen / aborteren om een zwangere hond te voorkomen. Je kan ook altijd afwachten / een echo laten maken als je het zeker wil weten.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 15:37

Als ze zich heeft laten dekken is de kans dat het is gelukt best aanwezig, er is een soort morning after pil voor honden.

Femke_Tweety

Re: Grote hond gedekt door kleine hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 15:40

Kans is redelijk groot.

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-23 15:44

Het is niet mijn hond hoor! Ik woon in een studentenkamer en heb geen plek voor een hond, laat staan een rottweiler :) Was er alleen wel toevallig precies bij. Heb na het gebeuren ook gelijk de eigenaar op de hoogte gesteld hoor.

Kans is dus aardig groot als ik het zo hoor! Het lastige is dus dat ik niet weet hoe lang het al zo was, ik kwam net terug van een buitenrit en ging het tuig terug brengen naar stal toen dit aan de hand was. Ik heb ook niet bizar goede ogen en heb ik stil gestaan om te kijken, maar ze leken niet ‘aan elkaar geplakt’ om het zo te zeggen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 16:01

Ook zonder koppeling (vast staan) kan een dekking succesvol zijn. Ik zou over paar weken echo doen en eventueel laten helpen. Maar tja die eigenaar kan natuurlijk zelf beslissen. In geval van dracht zal ook UBN nummer aangevraagd moeten worden en registratie door eigenaar van de teef

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 16:08

MarlindeRooz schreef:
Ik zou heel snel je hond laten helpen / aborteren om een zwangere hond te voorkomen. Je kan ook altijd afwachten / een echo laten maken als je het zeker wil weten.

Dit inderdaad...

Laatst iemand op mijn Facebook... per ongeluk was haar stabij gedekt door een sharpei. Haar stabij is moeder geworden op 10 maanden oude leeftijd. Ik vind dat ontzettend erg. Zegt ze dat het een foutje is en er helemaal niks aan kon doen... die laksheid. Verschrikkelijk. Ze kon gewoon even langs de dierenarts en het was klaar.... maar fijn...

Hopelijk neemt deze eigenaar wel zijn verantwoording :j

LaPluche

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 16:15

Abortusprik ophalen bij de DA en de teef ontzettend goed in de gaten houden ivm een baarmoederontsteking, deze krijgen ze vaak na die prik en ze kunnen er depressief van worden.

Dit is niet een kruising waar ik blij van zou worden :=

agee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 16:17

Ik denk dat de kans op dracht niet zo heel groot is, want bij een succesvolle dekking zitten de honden toch al snel 10 minuten aan elkaar vast.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 16:21

agee schreef:
Ik denk dat de kans op dracht niet zo heel groot is, want bij een succesvolle dekking zitten de honden toch al snel 10 minuten aan elkaar vast.

Dat is helaas een hardnekkig misverstand.

Dracht kán ook ontstaan als er geen of slechts héél kort koppeling geweest is.

Kloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 16:23

Abortusprik zou ik sowieso niet overwegen, dracht wordt vaak maar deels erdoor afgebroken, met het mogelijke gevolg dat er misvormde pups geboren zullen worden.
Een dekking zonder koppeling is mogelijk en kan zorgen voor pups. Bij dit enorme hoogteverschil is het minder aannemelijk dat dit succesvol is geweest, terriërs zijn wel heel volhardend en hij zal enorm zijn best hebben gedaan.

Ik zou ervoor kiezen om na 28 dagen een echo te doen en dan te beslissen wat te doen. De teef kan dan altijd nog gecastreerd worden en op deze manier de dracht afbreken... of wat ook maar de wens is van de eigenaren.

En ook de dracht verder voort zetten is een prima optie, er zal genoeg kritiek zijn, maar zoveel mensen hebben een pupje uit een oeps-nestje gekocht en zijn er super blij mee. Ook de dracht voortzetten en ervoor te kiezen om een heftige ingreep van het afbreken van een dracht niet te doen is verantwoordelijkheid nemen voor je hond.
Beter had het voorkomen kunnen worden, maar tja... dit soort dingen gebeuren nu eenmaal wel eens.

agee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 16:26

Femke_Tweety schreef:
agee schreef:

Dat is helaas een hardnekkig misverstand.

Dracht kán ook ontstaan als er geen of slechts héél kort koppeling geweest is.

Wij zeggen volgens mij precies hetzelfde. Er is een kans dat ze drachtig is, maar die kans is niet heel groot als ze niet vast gezeten hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 16:53

Kabayo schreef:
MarlindeRooz schreef:

Dit inderdaad...

Laatst iemand op mijn Facebook... per ongeluk was haar stabij gedekt door een sharpei. Haar stabij is moeder geworden op 10 maanden oude leeftijd. Ik vind dat ontzettend erg. Zegt ze dat het een foutje is en er helemaal niks aan kon doen... die laksheid. Verschrikkelijk. Ze kon gewoon even langs de dierenarts en het was klaar.... maar fijn...

Hopelijk neemt deze eigenaar wel zijn verantwoording :j
Maar is een hond van 10 maanden niet ongeveer hetzelfde als een paard van 3 jaar als je kijkt naar relatieve groei?

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 17:06

Geen idee, heb geen studie gedaan in honden anatomie en groei

Weet wel dat een 3 jarige merrie gemiddeld al zo'n 2 jaar cyclussen heeft gehad. En dit de eerste cyclus was van deze teef... Iets met hormonen..

Dus als je gaat vergelijken is het eerder denk ik als ik mijn jaarling laat dekken in haar eerste hengstigheid.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 17:18

Eerder als een 2-jarige bij 9-15 maanden. Sommige teven worden al met 6 maanden loops, dat is meer vergelijkbaar met een 1-jarige. Sommige merries worden ook pas met 2 jaar hengstig.

Vanuit de raad van beheer mag er niet voor 16 maanden gedekt worden. Dan is de teef dus 1.5 jaar als de pups geboren worden

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 17:54

In de corona-tijd zou er gevochten zijn om dit soort Nederlandse pups. Er was toen geen hond te krijgen behalve buitenlandse honden met grote gedragsproblemen. Zwerfhonden of broodfok. Asiels waren leeg op enkele honden die zulke ernstige gedragsproblemen hadden dat ze onplaatsbaar waren na. Dus als de teef al drachtig zou zijn zou ik ze gewoon laten komen. Die kunnen baasjes gaan blij maken.

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 18:00

anjali schreef:
In de corona-tijd zou er gevochten zijn om dit soort Nederlandse pups. Er was toen geen hond te krijgen behalve buitenlandse honden met grote gedragsproblemen. Zwerfhonden of broodfok. Asiels waren leeg op enkele honden die zulke ernstige gedragsproblemen hadden dat ze onplaatsbaar waren na. Dus als de teef al drachtig zou zijn zou ik ze gewoon laten komen. Die kunnen baasjes gaan blij maken.

Dit zou ik toch niet aanraden. De honden zijn niet getest en hebben geen gezondheidscheck gehad. Dus je hebt geen idee wat ze vererven. Daarnaast hebben een rottweiler en een terrier beide een volhardend karakter en wat scherpe randjes. Als je van beide de uitdagende kant van het karakter krijgt heb je echt hele moeilijke honden.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 18:25

Gaabje schreef:
anjali schreef:

Dit zou ik toch niet aanraden. De honden zijn niet getest en hebben geen gezondheidscheck gehad. Dus je hebt geen idee wat ze vererven. Daarnaast hebben een rottweiler en een terrier beide een volhardend karakter en wat scherpe randjes. Als je van beide de uitdagende kant van het karakter krijgt heb je echt hele moeilijke honden.

Ik zou er best zoeen willen. Maar in mijn zeer gehorige en kleine woning zou ik bij het minste blafje last met de buren krijgen, over het geluid van mij tv werd al geklaagd. Jammer, wel mijn type anders. In elk geval natuurfok en een gezondheidscheck kan als ze er eenmaal zijn! Ik vind het trouwens niet erg als een dier of mens iets lichamelijks zou mankeren mits het karakter bij me past.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 18:38

agee schreef:
Wij zeggen volgens mij precies hetzelfde. Er is een kans dat ze drachtig is, maar die kans is niet heel groot als ze niet vast gezeten hebben.

Die kans is nog best groot te noemen hoor.
Mensen denken juist dat de kans klein/nihil is zonder koppeling, maar genoeg teven die drachtig zijn geworden zonder koppeling.
Citaat:
Ofschoon er van koppeling dus nauwelijks sprake was zegt dat niets over het al dan niet drachtig zijn. De zaadlozing vindt plaats tijdens het dekken en niet tijdens de koppeling. De koppeling zorgt er alleen voor dat er nog wat fructose bevattend vocht, wat als voeding dient voor het sperma en zorgt voor een beter transport, richting de eileiders gaat. Ik ken fokkers en dekmeesters die er voor zorgen dat de reu er af gaat voordat er gekoppeld wordt en dat resulteert evengoed in een mooi nest.

https://www.vantbuske.com/gefokte-nestj ... afke-nest/

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 18:45

Ik ben niet per definitie tegen oeps nestjes, maar dit lijkt me in elk geval fysiek en mogelijk qua karakter niet zo'n fijne combinatie?
Vooral niet met het hoge aantal volledig onkundige bazen wat je tegenkomt..

Ik heb overigens gehad dat mijn hond die ik een week had uit het asiel -waar ze me niet konden vertellen of ze gecastreerd was of niet, wisten ze niet :roll: - gedekt werd door oppashond (ze bleek dus loops uit het asiel te zijn gekomen, ze was jong, mogelijk eerste loopsheid)
De honden zaten aan elkaar vast. Netjes afgewacht, daar was op dat moment toch niets meer aan te doen.
Later met haar naar de da voor echo en ze bleek niet drachtig.

Die optie heb je natuurlijk ook nog ;)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 19:45

Niemand weet hoe lang de honden samen liepen. Ze heeft geen koppeling gezien alleen dek poging. Voor hetzelfde geld hebben ze wel minimaal 1x gekoppeld gestaan.
Zonder gezondheid testen en met het gemiddelde huidige karakter plus gezondheid van de rottweiler plus terrier karakter zou ik hartelijk bedanken voor een pup uit zo'n combinatie. Ook qua botwerk.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 19:55

Is die terriër überhaupt wel in de buurt geweest voor een dekking of heeft ie misschien z'n dominantie niet kunnen onderdrukken..?