Prijsstijging Royal Canin hondenvoer

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mizora

Berichten: 18122
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Prijsstijging Royal Canin hondenvoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 19:12

Bedenk goed dat wortel en appel in gedroogde vorm grotendeels suiker zijn. Daardoor bestaat darf voor bijna 25% uit suiker

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41757
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 19:13

Mizora schreef:
Bedenk goed dat wortel en appel in gedroogde vorm grotendeels suiker zijn. Daardoor bestaat darf voor bijna 25% uit suiker

Dat klinkt als veel.

Schuur_

Berichten: 4903
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Prijsstijging Royal Canin hondenvoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 19:49

Inderdaad, dat wist ik ook niet. Waarom zouden ze daarvoor kiezen dan? En is dat uberhaupt slecht?

Schuur_

Berichten: 4903
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 23:47

Mizora schreef:
Bedenk goed dat wortel en appel in gedroogde vorm grotendeels suiker zijn. Daardoor bestaat darf voor bijna 25% uit suiker


Ik heb even opgezocht en gedroogde wortel zou max 15% uit suikers bestaan en appel wat meer. Uiteindelijk is uit de hele brok 27% koolhydraten wat ik dus goed mee vind vallen.

dierenfan
Berichten: 9655
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Prijsstijging Royal Canin hondenvoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 08:07

Elk voer heeft voor en nadelen. Daarom ook dat ik zo varieer. Gelukkig geen allergie honden hier hoewel toen ik die wel had deed ik ook veel variëren maar wel meer beperkt.

Mizora

Berichten: 18122
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 09:36

Schuur_ schreef:
Mizora schreef:
Bedenk goed dat wortel en appel in gedroogde vorm grotendeels suiker zijn. Daardoor bestaat darf voor bijna 25% uit suiker


Ik heb even opgezocht en gedroogde wortel zou max 15% uit suikers bestaan en appel wat meer. Uiteindelijk is uit de hele brok 27% koolhydraten wat ik dus goed mee vind vallen.


Gedroogde appel bestaat voor 69% uit suiker en dan nog 10% uit zetmeel. Veel gedroogde appel producten bevatten nog vocht (alle waarden bij elkaar optellen komt niet tot 90-95%): AH Biologisch Appelchips #AlbertHeijn https://www.ah.nl/producten/product/wi470029
Wortel heb ik me inderdaad in vergist, maar is alsnog veel meer dan die 15%, namelijk 39% suiker en nog 17% zetmeel (hier rekenen ze vezel bij koolhydraten, dat is de Amerikaanse manier van benoemen. Dat is waar de atkins-term Nett-carb vandaan komt).

https://www.naturalspices.nl/wortelstuk ... gd-10x10mm

Alsnog komt het suikergehalte voor mij dan veel te hoog uit. Ik zie dat veel liever in tragere zetmeel.

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 20:02

bribro schreef:
Die van ons krijgen RC Anallergenic, we hebben 2 honden met een allergie. Ik was ondanks de prijsstijging nog niet meteen van plan om over te stappen naar een ander merk want onze dierenarts vindt voor allergie RC toch echt het beste. Maar beide honden zijn vorige week gestopt met brokken eten. Eerst de ene hond en twee dagen later de andere hond. Het staat ze allebei ineens enorm tegen, eten er geen hap meer van. Terwijl we normaal een anti-schrokbak gebruiken om te zorgen dat ze het niet te snel eten en we het al jaren voeren. Nu dus noodgedwongen over op een ander merk, is een hele zoektocht. En hoe dan ook best prijzig, omdat de meeste brokken dus niet geschikt zijn.



Al gekeken naar de houdbaarheidsdatum? Had dat hier met mijn vorige hond. Was een nieuwe zak, gekocht bij de DA. Bleek al ver over de datum te zijn...
En ik maar denken dat de hond ziek was. De volgende dag zelfde voer van de buren gegeven en ze at het gelijk. Toen pas naar de houdbaarheidsdatum gekeken... Terug bij de DA met die zak en bleken er meer zakken ver over de datum te zijn.

Hannanas
Berichten: 13030
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 13:05


bribro
Berichten: 148
Geregistreerd: 12-12-14
Woonplaats: Op de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 22:58

Bravura schreef:
bribro schreef:
Die van ons krijgen RC Anallergenic, we hebben 2 honden met een allergie. Ik was ondanks de prijsstijging nog niet meteen van plan om over te stappen naar een ander merk want onze dierenarts vindt voor allergie RC toch echt het beste. Maar beide honden zijn vorige week gestopt met brokken eten. Eerst de ene hond en twee dagen later de andere hond. Het staat ze allebei ineens enorm tegen, eten er geen hap meer van. Terwijl we normaal een anti-schrokbak gebruiken om te zorgen dat ze het niet te snel eten en we het al jaren voeren. Nu dus noodgedwongen over op een ander merk, is een hele zoektocht. En hoe dan ook best prijzig, omdat de meeste brokken dus niet geschikt zijn.



Al gekeken naar de houdbaarheidsdatum? Had dat hier met mijn vorige hond. Was een nieuwe zak, gekocht bij de DA. Bleek al ver over de datum te zijn...
En ik maar denken dat de hond ziek was. De volgende dag zelfde voer van de buren gegeven en ze at het gelijk. Toen pas naar de houdbaarheidsdatum gekeken... Terug bij de DA met die zak en bleken er meer zakken ver over de datum te zijn.


Dank voor de tip, maar daar hadden we inderdaad al naar gekeken. Zijn nog heel lang houdbaar. Inmiddels van RC een nieuwe zak (van een andere batch/partij) toegestuurd gekregen. De ene hond eet dat gewoon, de andere niet. Maar daarvoor hebben we nu een alternatief wat tot nu toe goed gaat gelukkig. Dus voorlopig laten we het maar zo.

Stephanie

Berichten: 11654
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Groningen

Re: Prijsstijging Royal Canin hondenvoer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-23 08:59

Van mijn kant een update. Heb toch maar besloten om erbij te blijven. Ik heb overwogen om naar Hills over te stappen, maar dat mag je blijkbaar niet mengen met RC aangezien het op een andere manier gemaakt wordt. Het schijnt dat honden daar ziek van kunnen worden. Ik werd hierover gebeld door mijn DA nadat ik een antwoord had ontvangen op hun vervangend alternatief.

Ik vind de prijsstijging buiten proportie, Maarja m’n honden doen het er goed op. Je moet er wat voorover hebben hè :$ :')

dierenfan
Berichten: 9655
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Prijsstijging Royal Canin hondenvoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 09:22

Wat een raar verhaal dat die 2 brok soorten niet gemengd mogen worden. Leuk verkoop praatje verwacht ik zo. Nog nooit van gehoord in elk geval. Het is ook niet zo dat 1 van de 2 geperste brok is, hoewel ook dan kun je mengen mdan zit je wel met groot verschil...

Stephanie

Berichten: 11654
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-23 09:30

dierenfan schreef:
Wat een raar verhaal dat die 2 brok soorten niet gemengd mogen worden. Leuk verkoop praatje verwacht ik zo. Nog nooit van gehoord in elk geval. Het is ook niet zo dat 1 van de 2 geperste brok is, hoewel ook dan kun je mengen mdan zit je wel met groot verschil...

Mijn dierenarts heeft er geen winst aan als ik RC of Hills koop. Ik kreeg het telefoontje ook 2 dagen na de mail, omdat ze mij wilden waarschuwen als ik wel ging overstappen. Eerst RC zak leeg en dan de volgende maaltijd pas volgende zak beginnen.

Je kan het raar vinden, maar ik ben blij dat mijn DA toch even belde in eigen tijd… heb er zelf geen verstand van en wil mijn hond niet onbedoeld ziek maken.

Ik denk trouwens dat het met name om de combinatie van ingrediënten gaat ipv hoe de brokken in elkaar gedraaid worden. Maar ik heb er niet heel diep over doorgevraagd en het antwoord gewoon voor lief genomen.

Spenk
Berichten: 21821
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Prijsstijging Royal Canin hondenvoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 09:58

Dat is echt een verkoop praatje aan rc verdienen ze meer

dierenfan
Berichten: 9655
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Prijsstijging Royal Canin hondenvoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 11:10

Jou dierenarts is dierenarts en als deze geen extra cursus voedingsdeskundige gedaan heeft weet hij daar vrij weinig vanaf hoor. Dat zou net zoiets zijn als een voedingsdeskundige vragen of jou hond zuiver loopt. Die kan wel een mening geven en overtuigend zijn maar nooit deskundig antwoord geven (tenzij extra opleidingen enz enz)
Zelf gebruik ik letterlijk alle merken door elkaar heen. Ton bijna leeg? Dan haal ik restant eruit, nieuwe zak er in en oude er bovenop. Ik heb jaren geperst gevoerd en nu de honden wat ouder zijn en toch minder verbruiken heb ik weer 'normale ' brok zodat ik meer qua volume kan voeren. Hier zijn ze nooit aan de diarree tenzij een virus maar overgang tussen allerlei merken gaat prefect. Ik had in november belcando, happy dog en royal canin gekocht en afgelopen maand 2 zakken eukanuba. Geen idee wat de volgende lading wordt. Eigenlijk bevielen al de merken wel. Tussendoor overigens 1 zak carocroc gehad ivm blessure mocht mijn herder 6 weken bijna niets en ik had enkel sportbrok in huis. Dus even carocroc light gehaald. Dat beviel minder ivm de extra poep maar logisch op zich bij light brok. Verder deden ze het ook daar goed op

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41757
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Prijsstijging Royal Canin hondenvoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 11:24

Is allemaal leuk, Dierenfan. Maar als je een hond hebt die speciaal voer nodig heeft, of loopt met allergiën ben je er wat voorzichtiger mee, lijkt me. En ik snap goed dat TS dan afgaat op wat haar dierenarts zegt.

dierenfan
Berichten: 9655
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 12:34

_San87_ schreef:
Is allemaal leuk, Dierenfan. Maar als je een hond hebt die speciaal voer nodig heeft, of loopt met allergiën ben je er wat voorzichtiger mee, lijkt me. En ik snap goed dat TS dan afgaat op wat haar dierenarts zegt.


Dan moet je zeker meer oppassen. Ik ken dat ook en jaren ook moeten doen en met liefde gedaan. Het blijft echter dat het advies van betreffende dierenarts erg vaag is. Ik zou dat zelf niet geloven maar uiterasrd kan ze altijd bij royal canin blijven. Niemand die dat verbied ;)

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 12:51

Jammer dat je niet in België woont. Ik werk bij een groothandel en kan dierenvoeding aan lagere prijs krijgen. Anders had ik je hier graag mee geholpen.

Momo94
Berichten: 1122
Geregistreerd: 05-07-18
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 13:15

Spenk schreef:
Dat is echt een verkoop praatje aan rc verdienen ze meer

Aan royal canin verdient een dierenarts of winkel bijna niks.. er wordt zoveel gestunt met die prijzen dat ze het bijna voor de inkoopprijs moeten verkopen.

Spenk
Berichten: 21821
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 14:12

Momo94 schreef:
Spenk schreef:
Dat is echt een verkoop praatje aan rc verdienen ze meer

Aan royal canin verdient een dierenarts of winkel bijna niks.. er wordt zoveel gestunt met die prijzen dat ze het bijna voor de inkoopprijs moeten verkopen.

Och ze geven hier allemaal aan meerdere dierenartsen dat ze meer verdienen aan royal canin dan aan hills dus tja.

kiwiwitje

Berichten: 20127
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Prijsstijging Royal Canin hondenvoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 16:13

Jullie hebben beide een punt. De marges zijn best oke. Maar.. Je hebt gewoon veel prijsstunters in webshops. En dierenartsen zitten vaak niet in de zelfde verkoopprijs.

Dus ja als ze in de prijsstunters mee gaan; dan moeten ze bijna voor de inkoopprijs verkopen. Maar doen ze dat niet, dan hebben ze best een leuke marge. hoe kleiner de zak hoe meer marge vaak.

Hannanas
Berichten: 13030
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 16:21

Stephanie schreef:
Van mijn kant een update. Heb toch maar besloten om erbij te blijven. Ik heb overwogen om naar Hills over te stappen, maar dat mag je blijkbaar niet mengen met RC aangezien het op een andere manier gemaakt wordt. Het schijnt dat honden daar ziek van kunnen worden. Ik werd hierover gebeld door mijn DA nadat ik een antwoord had ontvangen op hun vervangend alternatief.

Ik vind de prijsstijging buiten proportie, Maarja m’n honden doen het er goed op. Je moet er wat voorover hebben hè :$ :')


Dat is echt onzin.

Bij katten kun je oa ook alle medische voeding door elkaar geven.
Bijv Royal canin Renal, Hills k/d en Pro Plan renal. Net als dat ik vroeger RC urinary s/o en Hills CD gewoon door elkaar voerde.

Hills is een goed merk, je hebt geen enkel argument om niet te switchen behalve dat je dieren het goed toen op RC.

Lugea

Berichten: 1669
Geregistreerd: 25-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 16:26

Hannanas schreef:
Stephanie schreef:
Van mijn kant een update. Heb toch maar besloten om erbij te blijven. Ik heb overwogen om naar Hills over te stappen, maar dat mag je blijkbaar niet mengen met RC aangezien het op een andere manier gemaakt wordt. Het schijnt dat honden daar ziek van kunnen worden. Ik werd hierover gebeld door mijn DA nadat ik een antwoord had ontvangen op hun vervangend alternatief.

Ik vind de prijsstijging buiten proportie, Maarja m’n honden doen het er goed op. Je moet er wat voorover hebben hè :$ :')


Dat is echt onzin.

Bij katten kun je oa ook alle medische voeding door elkaar geven.
Bijv Royal canin Renal, Hills k/d en Pro Plan renal. Net als dat ik vroeger RC urinary s/o en Hills CD gewoon door elkaar voerde.

Hills is een goed merk, je hebt geen enkel argument om niet te switchen behalve dat je dieren het goed toen op RC.

Het is zeker geen onzin als het ene voer geperste brokken betreft en het andere hondenvoer krokante brokken zijn. (Ik voer beide niet, dus dat zou ik na moeten kijken) In dat geval is het bij overstappen niet aan te raden om het voer te mengen omdat dit door verschil in de manier waarop het verteerd wordt voor buikklachten kan zorgen. Het kan dus heel goed zijn dat de dierenarts om die reden aanraadt het voer niet te mengen.

Hannanas
Berichten: 13030
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 16:38

Lugea schreef:
Hannanas schreef:

Dat is echt onzin.

Bij katten kun je oa ook alle medische voeding door elkaar geven.
Bijv Royal canin Renal, Hills k/d en Pro Plan renal. Net als dat ik vroeger RC urinary s/o en Hills CD gewoon door elkaar voerde.

Hills is een goed merk, je hebt geen enkel argument om niet te switchen behalve dat je dieren het goed toen op RC.

Het is zeker geen onzin als het ene voer geperste brokken betreft en het andere hondenvoer krokante brokken zijn. (Ik voer beide niet, dus dat zou ik na moeten kijken) In dat geval is het bij overstappen niet aan te raden om het voer te mengen omdat dit door verschil in de manier waarop het verteerd wordt voor buikklachten kan zorgen. Het kan dus heel goed zijn dat de dierenarts om die reden aanraadt het voer niet te mengen.


Ook dat is niet waar.
Eet jij ook alleen maar aardappelen? Want groente en vlees en saus en toetje na zijn allemaal verschillende consistenties.

Wanneer je Barf voert stel je ook wel eens een lekker bordje samen: een ei, een sardien, beetje spiervlees, een rib, wat sperzieboontjes en wat orgaanvlees. Prima maaltijd.

Brokken, natvoer, gedroogd of geperst of krokant: het kan samen.

Per persoon en dier kan dat verschillen hè, maar fysiologisch technisch geen bezwaar om het niet te mixen.

Zoe_97

Berichten: 9463
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Re: Prijsstijging Royal Canin hondenvoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 16:48

Geen soorten mengen is echt onzin. Ik win door heel Europa vaak meerdere merken voer. Ook verschillende soorten brok. En dingen die hier niet gemaakt worden. Ik meng die gewoon onder dezelfde vleessoort van mijn huidige brokken en klaar. Nooit problemen. En dat op 7 honden thuis :p

dierenfan
Berichten: 9655
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 17:35

Lugea schreef:
Hannanas schreef:


Dat is echt onzin.

Bij katten kun je oa ook alle medische voeding door elkaar geven.
Bijv Royal canin Renal, Hills k/d en Pro Plan renal. Net als dat ik vroeger RC urinary s/o en Hills CD gewoon door elkaar voerde.

Hills is een goed merk, je hebt geen enkel argument om niet te switchen behalve dat je dieren het goed toen op RC.

Het is zeker geen onzin als het ene voer geperste brokken betreft en het andere hondenvoer krokante brokken zijn. (Ik voer beide niet, dus dat zou ik na moeten kijken) In dat geval is het bij overstappen niet aan te raden om het voer te mengen omdat dit door verschil in de manier waarop het verteerd wordt voor buikklachten kan zorgen. Het kan dus heel goed zijn dat de dierenarts om die reden aanraadt het voer niet te mengen.


Beide merken hills en royal canin hebben geen geperste brok. Daarnaast zelf regelmatig geperste brok en de normale brok gemengd zonder problemen dus het kan wel degelijk. Ik zou niet aanbevelen dat vaak te doen omdat het qua hoeveelheid afwegen lastig is. Geperste brok kan 2x zo zwaar zijn als gewone brok. Dus bij mengen is het lastig te zeggen hoeveel gram je ongeveer voert. Kan voor paar dagen niet gelijk kwaad maar zeker als een hond aanleg heeft vlot dik te worden moet je even opletten.
Nu voer ik ook gerust blikvlees/langhoudbaar vlees of vers vlees gemdngd met brok. Een gezonde hond kan heel veel aan. Zeker als je er een gewoonte van maakt om te blijven variëren. Met dieetvoeding is het lastig maar zou het zelf ook proberen. Ik weet ook wel dat het helaas niet altijd kan