Denise_Storm schreef:Wij zijn ook overgestapt voor onze labrador. We voerden de RC labrador sterilized. Waar we een jaar geleden de zakken kochten voor €40 in de aanbieding, moesten we nu het dubbele gaan betalen (zonder aanbieding, maar die komt dus niet meer).
Ik wil best wat geld neerleggen voor een zak voer, maar dit werd me echt te gek. We gaan nu kijken wat ze doet op Kenner Select (welkoop eigen merk). Scoren goed op testen dus we gaan het even aankijken. Anders waren Eukanuba en Jarco alternatieven gaven Welkoop en ZooPlus aan. Dus we gaan maar gewoon proberen en kijken wat ze lekker vindt.
Wees er wel bedacht op dat Labrador sterilised een extra light voer is. Het bevat 20% minder kcal als een gewoon adult voer voor dezelfde hoeveelheid vitaminen en mineralen. Je moet minimaal 75% van de minimale hoeveelheid op een zak voeren (en liever zelfs 100%) i.v.m. de hoeveelheid toegevoegde vitaminen en mineralen, die zijn namelijk gebaseerd op de aanbevolen hoeveelheid voor dat gewicht.
Je kunt dus niet gewoon veel minder gaan voeren dan op de zak staat, dan verhonger je de hond op nutriënten-niveau, ook al geef je voldoende kcal.
Daarnaast heeft je hond 2.5-3g eiwit/kg lichaamsgewicht (eigenlijk ideaalgewicht) nodig. Veel goedkopere voersoorten zitten rond de 20% eiwit, dan moet je dus minimaal 1.2-1.3% van het lichaamsgewicht voeren om je hond voldoende eiwit te geven.
BigOne schreef:Het feit dat RC vaak bij de dierenartsen ligt als speciaalvoer terwijl er meer aanbieders met goede alternatieven zijn geeft ook wel te denken , hoge vergoeding voor verkoop?
Consequent goede resultaten en wetenschappelijk onderbouwde voeding is waarschijnlijker. Ook ik zie veel honden het beter doen op Royal Canin dan op veel voersoorten in een vergelijkbare prijsklasse. Het is dat die van mij geen rijst verdraagt, anders had ze er ook gewoon op gezeten.