Voer bij alvleesklierontsteking kat?

Moderators: xingridx, Ladybird, NadjaNadja, Polly, Essie73, Firelight, Mjetterd, ynskek, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
GamblersCup
Berichten: 13431
Geregistreerd: 11-07-06

Voer bij alvleesklierontsteking kat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-23 16:22

Eén van mijn katers heeft een ontstoken alvleesklier, de waarden stijgen de pan uit. Hier kwam ik toevallig achter, bij het jaarlijkse bloed checken aan het einde van het jaar. Ik heb nooit verschil in gedrag gezien, we hebben nu getest met pijnstillers, om te kijken of er verandering te zien is. Helemaal niks. Dus gaat mijn dierenarts er van uit dat hij (nu) geen pijn heeft. Dit ga ik weer herhalen, voor de zekerheid. Want ik laat mijn 20 jaar oude kater niet lijden.
Hij heeft een ontstekingsremmer gekregen en ik heb het voer omgezet naar Royal Canin Veterinary Feline Gastrointestinal (Moderate Calorie) om de alvleesklier te ontlasten. De waarden zijn iets gezakt inmiddels, maar nog steeds veel te hoog.

Maar hij vind het niet echt lekker... eet echt met lange tanden als hij stikt van de honger. Ook het bijbehorende zachtvoer wordt niet met plezier gegeten. Ik heb via google lopen zoeken, maar kan geen ander voer vinden wat de alvleesklier ontlast. Iemand hier ervaring mee, iemand een idee wat betreft een ander merk voer?

Marjoleine89

Berichten: 1228
Geregistreerd: 15-11-08

Re: Voer bij alvleesklierontsteking kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 16:38

Hill’s i/d, ook lichtverteerbaar dieet. Mijn kat met pancreatitis at dit goed. Wel alleen de brokken, zachtvoer vond hij niks.

Nickeltje

Berichten: 28396
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 16:46

Onze 16 jaar oude kater met alvlees ontsteking ( en inmiddels 1 keer terugval) eet zijn hele leven al enorm moeilijk.
De vet-arme voeding dit geadviseerd werd vrat hij totaal niet. Wat niet helpt bij misselijkheid en braken.
Royal Canin senior brokjes eet hij enorm goed en lijken geen direct effect te hebben op terug val.
Nou moet ik er wel bij zeggen dat het een enorm kieskeurige eter is en zeker geen vreetzak dus ook de vettere brokjes die eigenlijk niet goed zijn, die eet hij spaarzaam en langzaam wat het dan denk ik minder erg maakt?
Inmiddels zijn we nu 2 jaar na de eerste aanval en hebben we de tweede aanval al heel snel kunnen onderscheppen omdat we nu meteen wisten wat er aan de hand was en hem dus medicijnen tegen misselijkheid samen met ontstekingsremmers zijn gaan geven na twee keer braken en jammeren en sip worden binnen 1 dag...

Esther

Berichten: 4162
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 16:47

Marjoleine89 schreef:
Hill’s i/d, ook lichtverteerbaar dieet. Mijn kat met pancreatitis at dit goed. Wel alleen de brokken, zachtvoer vond hij niks.

Dit voer heeft een veel hoger vetpercentage dan de RC die de TS voert, kan me voorstellen dat een kat het dan wel wil eten.
Bij pancreatitis moet je vetarm voeren, dus op zoek naar vetarm voer.

maitestar23

Berichten: 665
Geregistreerd: 23-10-16
Woonplaats: Meppel

Re: Voer bij alvleesklierontsteking kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 17:18


dioni

Berichten: 876
Geregistreerd: 05-08-12

Re: Voer bij alvleesklierontsteking kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 17:24

Je kat is 20, heeft geen klachten maar alleen afwijkende bloedwaarden, en hij lust het dieet niet? Ik zou zeggen eet wat je lekker vindt!

GamblersCup
Berichten: 13431
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-23 09:26

...totdat hij er wél last/pijn van krijgt... dat wil ik toch even voorkomen eigenlijk.

Ik ga hem inderdaad niet pesten op deze leeftijd. Geen gehannes meer aan zijn lijfje, geen gekke spuiten, geen dingen laten doen wat hij niet wil. Vandaar dat ik op zoek ben naar gelijkwaardig voer, maar wat hij wél lekker vindt.

Snadrem

Berichten: 4501
Geregistreerd: 24-04-08

Re: Voer bij alvleesklierontsteking kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 09:38

Wat je zou kunnen proberen is de Sensitivity van Royal Canin. Die is licht verteerbaar en wordt ook gebruikt bij maag/darm aandoeningen. Ik weet niet of je in de buurt van Tilburg woont, ik heb nog wat zakjes liggen om te proberen. Dan hoef je niet meteen een hele doos aan te schaffen waar je vervolgens niks mee kan.

Sem_
Berichten: 7810
Geregistreerd: 17-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 10:26


herr_balou
Berichten: 1561
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 10:32