"Verbod voor dieren die lijden onder uiterlijk"

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tamary

Berichten: 29262
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: "Verbod voor dieren die lijden onder uiterlijk"

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 14:54

Daar zal nog wel flink over gestuiterd worden binnen een aantal rasverenigingen. Ook al is er tijd geweest om de standaard en daarmee het ras naar flink beter te fokken. Kan zijn dat er een aantal rassen verdwijnen, ergens zonde, maar zeker voor hoe ze er uitzagen en wat er aan ellende aan vast zat veel beter. Nu hopen dat die fokkersblindheid die dit veroorzaakte ook bij andere rassen/diersoorten een groter aandachtspunt gaat worden.

Tinkermuts

Berichten: 9397
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 14:57

Ook ik ben heel blij met het nieuws, nu hopen dat ze de boetes omhoog gooien en ook gaan handhaven.
En geef maar flink wat media aandacht zodat het eindelijk eens bij iedereen bekend word want wat een modehonden zijn die platneusjes geworden zeg, ik zie er echt zo enorm veel, rn de 1 knort nog harder dan de andere, zo triest.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 15:42

Mooi, aanpakken die systematische dierenmishandeling.

DuoPenotti

Berichten: 30239
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: "Verbod voor dieren die lijden onder uiterlijk"

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 15:55

Wat goed!!
En dikke boetes er op dat ook niemand de gok meer durft te wagen!

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Re: "Verbod voor dieren die lijden onder uiterlijk"

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 15:59

Wat goed, maar jammer dat het alleen voor honden geld en niet voor katten. De Pers is IMO even ongezond, van een neus is al geen sprake meer, alleen nog twee mini neusgaatjes tussen de ogen.

vilheide

Berichten: 1486
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Veenendaal

Re: "Verbod voor dieren die lijden onder uiterlijk"

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 17:59

Heel goed uiteraard dat het aangepakt gaat worden maar ben bang dat er in het illegale circuit nog genoeg kortsnuiten gefokt gaan worden en dat juist door zo'n fokverbod de vraag juist groter gaat worden.

beert
Berichten: 2451
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 18:22

Daphara schreef:
Wat goed, maar jammer dat het alleen voor honden geld en niet voor katten. De Pers is IMO even ongezond, van een neus is al geen sprake meer, alleen nog twee mini neusgaatjes tussen de ogen.

Dit is volgens mij het begin. Ze zullen dit ook moeten uitrollen gok ik zo, zeker qua handhaving. Dit soort honden zijn volgens mij veel populairder dan pers-katten en dan is het probleem qua leed ook groter.

Ze gaan meer honden- en kattenrassen aanpakken in elk geval.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 18:49

vilheide schreef:
Heel goed uiteraard dat het aangepakt gaat worden maar ben bang dat er in het illegale circuit nog genoeg kortsnuiten gefokt gaan worden en dat juist door zo'n fokverbod de vraag juist groter gaat worden.


De vraag naar gecoupeerde dieren is ook niet groter geworden, na het verbod op couperen toch? Tegenwoordig wordt je echt vreemd aangekeken als je een hond hebt met gecoupeerde staart en/of oren. Ik verwacht met 15 jaar echt bijna geen kortsluit meer te zien in NL

Silenna

Berichten: 2987
Geregistreerd: 20-09-11
Woonplaats: Arnhem

Re: "Verbod voor dieren die lijden onder uiterlijk"

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 22:07

De perzen zoals jij ze beschrijft Daphara, mogen al niet meer op die manier gefokt worden. Ook zij lijden aan hun uiterlijk en vallen dus onder artikel 3.4 van het Besluit houders van dieren. Ook daarop wordt gecontroleerd :j
Deze specifieke beleidsregel gaat echter alleen over kortsnuiten, daar zijn de 6 criteria ook op geschreven en is bijvoorbeeld de CFR (relatieve neusverkorting) ook te meten.

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 09:48

Wat een topnieuws *\o/* !

Avalanche

Berichten: 16297
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: "Verbod voor dieren die lijden onder uiterlijk"

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 10:37

Super nieuws!!!

ElfBeau_067

Berichten: 2011
Geregistreerd: 03-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 11:28

Silenna schreef:
De perzen zoals jij ze beschrijft Daphara, mogen al niet meer op die manier gefokt worden. Ook zij lijden aan hun uiterlijk en vallen dus onder artikel 3.4 van het Besluit houders van dieren. Ook daarop wordt gecontroleerd :j
Deze specifieke beleidsregel gaat echter alleen over kortsnuiten, daar zijn de 6 criteria ook op geschreven en is bijvoorbeeld de CFR (relatieve neusverkorting) ook te meten.


Mops honden mogen nu ook niet meer gefokt worden in Nederland

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 11:33

Silenna schreef:
De perzen zoals jij ze beschrijft Daphara, mogen al niet meer op die manier gefokt worden. Ook zij lijden aan hun uiterlijk en vallen dus onder artikel 3.4 van het Besluit houders van dieren. Ook daarop wordt gecontroleerd :j
Deze specifieke beleidsregel gaat echter alleen over kortsnuiten, daar zijn de 6 criteria ook op geschreven en is bijvoorbeeld de CFR (relatieve neusverkorting) ook te meten.


Ze worden gewoon nog gefokt hoor, krijgen gewoon een stamboom en worden geshowd. Voor zover ik weet zijn en nog nul komma nul sancties uitgedeeld, dus ik denk dat je informatie niet actueel is.
Edit: Google leert ons dat er maar liefst één fokker is gesommeerd om te stoppen met het fokken van de peke face perzen: https://www.bnnvara.nl/kassa/artikelen/ ... showkatten

Silenna

Berichten: 2987
Geregistreerd: 20-09-11
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 12:14

Mijn info is behoorlijk actueel hoor, het is namelijk mijn werkgebied. :')
Dat ze nog geshowd worden en een stamboom krijgen klopt, er is namelijk geen show-, handel- of houdverbod. Logisch dus. En daarnaast.. Je denkt toch niet dat elke boete of last die wij of de landelijke inspectiedienst dierenbescherming uitdelen in de media verschijnt? Zou een drukke boel worden dan ;)

En ja natuurlijk worden er nogsteeds tegen de regels in dieren gefokt met extreme uiterlijke kenmerken. We kunnen niet naast elke fokker staan om diegene te controleren. Net als dat de politie niet voor elke woning kan gaan staan om inbraak te voorkomen. Het belangrijkste is dat mensen eens gaan stoppen met dergelijke dieren kopen.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 12:23

Silenna schreef:
Mijn info is behoorlijk actueel hoor, het is namelijk mijn werkgebied. :')
Dat ze nog geshowd worden en een stamboom krijgen klopt, er is namelijk geen show-, handel- of houdverbod. Logisch dus. En daarnaast.. Je denkt toch niet dat elke boete of last die wij of de landelijke inspectiedienst dierenbescherming uitdelen in de media verschijnt? Zou een drukke boel worden dan ;)

En ja natuurlijk worden er nogsteeds tegen de regels in dieren gefokt met extreme uiterlijke kenmerken. We kunnen niet naast elke fokker staan om diegene te controleren. Net als dat de politie niet voor elke woning kan gaan staan om inbraak te voorkomen. Het belangrijkste is dat mensen eens gaan stoppen met dergelijke dieren kopen.



Ik weet idd nog van dat andere topic dat je voor de NVWA werkt, maar ik zie echt nog geen enkel verschil bij de Perzenfokkers.
Ik ben afgelopen maandag nog bij een Perzen fokker geweest, die er vol van was dat het allemaal een heksenjacht was enz enz. Die dus ook gewoon verder gaat met peke face Perzen fokken en er is niemand die hun tegen houdt.

julius_juut

Berichten: 3109
Geregistreerd: 14-11-10

Re: "Verbod voor dieren die lijden onder uiterlijk"

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 12:26

Is dat dan niet iets waarvan je melding kan maken bij de NVWA? Dan kan die gericht naar de fokkers toe gaan waar er wel stijfkoppig met ongezonde dieren wordt gefokt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41889
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 12:30

Silenna schreef:
Mijn info is behoorlijk actueel hoor, het is namelijk mijn werkgebied. :')
Dat ze nog geshowd worden en een stamboom krijgen klopt, er is namelijk geen show-, handel- of houdverbod. Logisch dus. En daarnaast.. Je denkt toch niet dat elke boete of last die wij of de landelijke inspectiedienst dierenbescherming uitdelen in de media verschijnt? Zou een drukke boel worden dan ;)

En ja natuurlijk worden er nogsteeds tegen de regels in dieren gefokt met extreme uiterlijke kenmerken. We kunnen niet naast elke fokker staan om diegene te controleren. Net als dat de politie niet voor elke woning kan gaan staan om inbraak te voorkomen. Het belangrijkste is dat mensen eens gaan stoppen met dergelijke dieren kopen.

Maar dan doet een verbod op het fokken van kortneuzen toch niks :o ?

Silenna

Berichten: 2987
Geregistreerd: 20-09-11
Woonplaats: Arnhem

Re: "Verbod voor dieren die lijden onder uiterlijk"

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 12:45

Je kunt zeker melding maken bij NVWA of LID (zij komen vaker bij catteries) :j.

San, het is echt een langlopend (en slopend) proces.. Je kunt je kortsnuit immers nog gewoon legaal uit het buitenland importeren. Maargoed, door de Nederlandse fok in ieder geval aan banden te leggen, hoop je wel kleine stappen te zetten. Stamboeken die op gegeven moment besluiten om voor bepaalde rassen geen stambomen meer af te geven, zoals voor de scottish folds is gebeurd, keurmeesters die de rassen niet meer willen beoordelen etc. Plus voor veel honden zal de dierenarts nu (bij het niet voldoen aan de criteria) een negatief fokadvies gaan geven. Je hoopt dat mensen daar dan naar luisteren. :j

juval

Berichten: 13330
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 12:47

goed nieuws.

maar ik ben ook wel benieuwd hoe dat gecontroleerd gaat worden. Krijgt de nvwa melding van bijvoorbeeld dierenartsen? of wordt marktplaats doorgespit? ben wel benieuwd eigenlijk

Shadow0

Berichten: 43540
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: "Verbod voor dieren die lijden onder uiterlijk"

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 13:08

Houdverbod en showverbod is dan toch veel zinvoller?

IMANDRA

Berichten: 9824
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 13:09

Shadow0 schreef:
Houdverbod en showverbod is dan toch veel zinvoller?


Showverbod zou ik inderdaad snappen, maar denk je niet dat er aan een houdverbod niet veel haken en ogen gaan zitten? Waar ga je die dieren laten die er nu zijn, die zullen toch ergens gehouden moeten worden?

Silenna

Berichten: 2987
Geregistreerd: 20-09-11
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 13:25

juval schreef:
goed nieuws.

maar ik ben ook wel benieuwd hoe dat gecontroleerd gaat worden. Krijgt de nvwa melding van bijvoorbeeld dierenartsen? of wordt marktplaats doorgespit? ben wel benieuwd eigenlijk


Beide :j We krijgen meldingen van dierenartsen, maar ook van burgers of bezorgde buren bijvoorbeeld. Al kunnen we die niet allemaal opvolgen; we kregen in 2022 ruim 3500 meldingen voor gezelschapsdieren :=. Daarin moeten dus keuzes gemaakt worden, en pakken we de meldingen met grootste risico's het eerste op. Maar ook internettoezicht doen we.

Een houdverbod is inderdaad enorm lastig om goed in te regelen én t is een heel ingrijpende maatregel. Daar is de Minister altijd wat voorzichtiger mee.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 15:15

Silenna schreef:
juval schreef:
goed nieuws.

maar ik ben ook wel benieuwd hoe dat gecontroleerd gaat worden. Krijgt de nvwa melding van bijvoorbeeld dierenartsen? of wordt marktplaats doorgespit? ben wel benieuwd eigenlijk


Beide :j We krijgen meldingen van dierenartsen, maar ook van burgers of bezorgde buren bijvoorbeeld. Al kunnen we die niet allemaal opvolgen; we kregen in 2022 ruim 3500 meldingen voor gezelschapsdieren :=. Daarin moeten dus keuzes gemaakt worden, en pakken we de meldingen met grootste risico's het eerste op. Maar ook internettoezicht doen we.

Een houdverbod is inderdaad enorm lastig om goed in te regelen én t is een heel ingrijpende maatregel. Daar is de Minister altijd wat voorzichtiger mee.


Op Kittentekoop.nl staan nu 5 advertenties van fokkers binnen NL en bij allemaal zie ik veel te korte snuiten:

https://www.kittentekoop.nl/kittens/per ... lassifieds

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41889
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 15:16

Silenna schreef:
Je kunt zeker melding maken bij NVWA of LID (zij komen vaker bij catteries) :j.

San, het is echt een langlopend (en slopend) proces.. Je kunt je kortsnuit immers nog gewoon legaal uit het buitenland importeren. Maargoed, door de Nederlandse fok in ieder geval aan banden te leggen, hoop je wel kleine stappen te zetten. Stamboeken die op gegeven moment besluiten om voor bepaalde rassen geen stambomen meer af te geven, zoals voor de scottish folds is gebeurd, keurmeesters die de rassen niet meer willen beoordelen etc. Plus voor veel honden zal de dierenarts nu (bij het niet voldoen aan de criteria) een negatief fokadvies gaan geven. Je hoopt dat mensen daar dan naar luisteren. :j

Ja snap ik. Maar het gaat veel sneller met een showverbod. Dan neem je de reden om ze te fokken weg.