"Verbod voor dieren die lijden onder uiterlijk"

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 17:17

De meeste huishonden komen ook nooit op een show.
Wat ik denk dat zou kunnen werken is een televsiecampagne. Maak de mensen bewust van de problemen en zorg dat het niet ‘cool’ meer is van een misvormd dier te hebben.

Shadow0

Berichten: 43536
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 17:20

Ibbel schreef:
Vuurwerkverbod handhaven lukt niet.


Er is geen landelijk vuurwerkverbod, dat is een belangrijk deel van het probleem, en maar heel weinig interesse in het handhaven. Dat is geen kwestie van niet lukken, vooral ook een kwestie van niet willen. Men wil de verkoop van vuurwerk niet aanpakken, en men wil zich nadrukkelijk niet openlijk uitspreken tegen vuurwerk, en dus hou je incidenten over.

Citaat:
Drank-agressie op recreatieterreinen of herrie na het sluiten van kroegen handhaven lukt niet. Hangjongerenoverlast bestrijden lukt niet. Paar voorbeelden van BOA-werk.


Onzin: daar waar er werkelijk geprobeerd wordt iets te veranderen lukt dat wel degelijk. Je lost het nooit 100% op - maar dat hoeft ook helemaal niet. Een flinke verbetering is ook goed.

Citaat:
We hebben hier de menskracht niet voor. De mensen zijn er ook niet voor te vinden, áls er al budget was voor extra BOA's (wat niet het geval is).

Mwah, ik denk dat je hier met een paar fte landelijk echt al ver komt - een paar fte en de wil om iets te veranderen in plaats van te bedenken waarom het niet hoeft, niet kan, niet gedaan wordt, niet zal gebeuren. (Onwil, en zeker onwil tot gericht handhaven, is echt wel een leidend thema in de overheid, absurd.)

DuoPenotti

Berichten: 30005
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 17:21

Nee maar die erkende fokkers wel, of zijn bij een rasvereniging aangesloten.
Laat het via daar lopen. Maak daar een begin.
Maar nu winnen zelfs gedrochten. (sorry hondjes/katjes )
En ja broodfok doet dat weer na.

Net als met dressuur, eindelijk een keerpunt met achter de loodlijn en hitler groet niet meer als goed gezien word.
Langzaam, maar het is er.

Dan volgt de basissport dadelijk ook weer.


sevke schreef:
De meeste huishonden komen ook nooit op een show.
Wat ik denk dat zou kunnen werken is een televsiecampagne. Maak de mensen bewust van de problemen en zorg dat het niet ‘cool’ meer is van een misvormd dier te hebben.

Poekkie

Berichten: 7362
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 17:23

Ibbel schreef:
Vuurwerkverbod handhaven lukt niet. Drank-agressie op recreatieterreinen of herrie na het sluiten van kroegen handhaven lukt niet. Hangjongerenoverlast bestrijden lukt niet. Paar voorbeelden van BOA-werk.
NVWA heeft te weinig mensen om te controleren op overtreden van de mestwetgeving. Dat zijn ook BOA's.
Boswachters kunnen illegale afvalstortingen, diefstal van brandhout, loslopende honden en ruiters buiten de ruiterpaden niet aan. Eveneens BOA's.

Moet ik nog meer voorbeelden geven?

We hebben hier de menskracht niet voor. De mensen zijn er ook niet voor te vinden, áls er al budget was voor extra BOA's (wat niet het geval is).


Dit zijn allemaal voorbeelden waarbij een dader makkelijk kan weglopen, veelal onbekend blijft of opgespoord moet worden. Met de hondjes is naam en adres gewoon op een papiertje en die hond is er ook. Dat maakt het veel eenvoudiger.

Niet moeilijker dan belastingsfraude ontdekken zou ik denken en die vinden ook wel genoeg slachtoffers :D

Shadow0

Berichten: 43536
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 17:29

sevke schreef:
De meeste huishonden komen ook nooit op een show.
Wat ik denk dat zou kunnen werken is een televsiecampagne. Maak de mensen bewust van de problemen en zorg dat het niet ‘cool’ meer is van een misvormd dier te hebben.


Nee, dat is precies wat we niet meer nodig hebben. Weg met het net-niks-doen en een boel geld geven aan reclamebureaus voor weer eens een campagne. Gewoon verbieden en handhaven, veel simpeler.

DuoPenotti

Berichten: 30005
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 17:29

Met vuurwerk maken ze het zich ook te moeilijk.
1 het is niet verboden, alleen de buitenlandse oliebol.
Verbied het compleet, dan weet je dat elke knal illegaal is.
En benoem deze bommen niet als vuurwerk maar laat ze vallen onder de wet wapens en munitie als explosief.
En laat zo de straffen ook zijn.
Zeker bij die gene die de hele kofferbak of garage vol heeft.

Lost dat alles op. nee.
Maar nu is er geen straf, geen boete, geen consequentie, dus dat houd ook niks tegen.
Maar als ze 7800 moeten afrekenen of 8 jaar moeten zitten?
Dan zijn het alleen maar de grote sufferds die dat risico wel willen lopen, van ze pakken mij toch niet.
Maar andere gaan wel denken, pakkans klein, maar als ze me pakken consequente groot....laat maar.

En dat is met dit ook.
Plus idd alles is al gechipt.

Hou ook op met alles van het buitenland binnen zeulen onder de noemer gered, want dat is ook broodfok waar ze gebruik maken van de goedgelovige Hollandertjes

MyWishMax

Berichten: 25456
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 17:30

Erkende fokkers zijn juist vaak ook broodfokkers he? Die noemen zichzelf zo en zijn erkend omdat ze bedrijfsmatig fokken.
Dus dat is al zo'n benaming waar je niks aan hebt helaas. Net als de slechte fokkers die alsnog wel via rasvereniging fokken. Niet elke rasvereniging neemt gezondheid ook serieus qua testen verplichten.

Dan kom je ook weer op het onderzoek wat je zelf zou moeten doen.

Maar hoe je alles aanpakt? Geen idee, goede voorlichting online en op tv en mensen dus waarschuwen dat er boetes op staan. Een overgangsfase dus honden en katten geboren na datum x mogen niet lijden aan deze kenmerken. Degene die daarvoor geboren zijn mogen blijven, maar dus geen nieuwe 'aanwas' meer.
Dan kan je nog werken aan controle en handhaving. Ze moeten ook gechipt worden en daar dan goede database voor maken met ras erbij?

IMANDRA

Berichten: 9824
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 17:32

xoranlover schreef:
KSHancox schreef:
Drie!

Ik noem de manier van controleren die mij het meest efficiënt lijkt, maar je staat vrij om ook suggesties aan te dragen. :D


Ik denk veel meer.

Op een katten show (Zeker elke 2 weken wel 1 en veel op zaterdag en zondag) zijn gemiddeld rond de 300 katten. Als er tegelijk ook nog hondenshows zijn zul je er veel meer moeten hebben.


Mwah ik vraag me oprecht af of het nodig is om álle shows en álle fokkers te controleren.
Als je het steekproefsgewijs doet, en er echt flínke, niet malse consequenties aan hangen die je niet zomaar wegwuift en niet in het niks vallen bij de winst van een nest bijv, dan is de angst voor die consequentie misschien al genoeg om fokkers van gedachten te laten veranderen.

Edit: wat poekkie en DP zeggen dus.

Cer schreef:
Ik weet ook niet of hondjes in beslag nemen de oplossing is... Waar ga je die laten dan?

Steriliseren en verkopen met duidelijke informatievoorziening. Maar dan op zo'n manier dat de oorspronkelijke fokker noch de instantie die het doet, geen winst kan maken.

Vanuit fokkers dan. Denk niet dat je honden in beslag moet nemen bij particulieren. Hooguit als ze al vaker over de schreef zijn gegaan.

MyWishMax schreef:
DuoPenotti schreef:
Alles controleren kan idd niet.
Maar steekproefsgewijs wel bij shows.
Worden daar de honden/katten niet geweerd die niet meer volgens nieuwe regels voldoen dan daar de boetes geven.
Dikke aan de organisatie en de baasjes verbaliseren en idd verplicht laten castreren.


Maar dan sla je de hele broodfok over, waar mensen toch al graag kopen en die wordt dan populairder nog. Dus je moet al en en gaan doen.

Je kan ook steeksproefgewijs bij fokkers langsgaan die adverteren op marktplaats? Sowieso staan er op internet lijsten van de beruchtste broodfokkers in Nederland. Kwestie van die eens langsgaan :D.

Shadow0 schreef:
sevke schreef:
De meeste huishonden komen ook nooit op een show.
Wat ik denk dat zou kunnen werken is een televsiecampagne. Maak de mensen bewust van de problemen en zorg dat het niet ‘cool’ meer is van een misvormd dier te hebben.


Nee, dat is precies wat we niet meer nodig hebben. Weg met het net-niks-doen en een boel geld geven aan reclamebureaus voor weer eens een campagne. Gewoon verbieden en handhaven, veel simpeler.

Mwah ik zou wel beiden doen. Zo'n reclamecampagne kan -mits goed opgezet- echt wel bewustzijn geven. Maak consumenten bekend met het feit dát die dieren dus zo lijden en waarom, én zeg dat het per datum X verboden is en er dus consequenties aan hangen.

Maar eens dat alleen een reclamecampage geen zoden aan de dijk zet.

Ibbel

Berichten: 49229
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 17:32

Poekkie schreef:
Dit zijn allemaal voorbeelden waarbij een dader makkelijk kan weglopen, veelal onbekend blijft of opgespoord moet worden. Met de hondjes is naam en adres gewoon op een papiertje en die hond is er ook. Dat maakt het veel eenvoudiger.

Niet moeilijker dan belastingsfraude ontdekken zou ik denken en die vinden ook wel genoeg slachtoffers :D


Als je het hondje eenmaal heb geindentificeerd, dan wel. Maar het gemiddelde hondje zit thuis, loopt niet op een show. En een DA mag geen gegevens doorgeven, ook al ziet-ie dagelijks misvormde honden.

Het fokken is al verboden, en kennelijk lukt het via die weg niet. Dus ook niet via shows en rasverenigingen. Zie het Nederlands trekpaard en couperen, lukt ook nog steeds niet.

En foto's op internet, influencers op youtube, dat kan je wel willen aanpakken maar dan heb je én de medewerking van Facebook, Instagram, Tiktok en youtube nodig én mankracht.

Handhaven kan in theorie, en in de praktijk heb je dus heel veel mankracht nodig. Als politiek Den Haag dát nou eerst regelt, dán heeft dit kans van slagen.

Het idee van een bewustwordingscampagne is wel een goeie. 'Je bent een rund als je met vuurwerk stunt' had succes, maar is een aantal jaren geleden gestopt, en sindsdien is het aantal knutselpartijen met bijbehorende verwondingen idd ook weer opgelopen.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: "Verbod voor dieren die lijden onder uiterlijk"

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 17:45

Ik geloof dat niemand hier het niet wil, maar wel realistisch is over de obstakels die overwonnen moeten worden en dat zijn er veel meer dan men denkt.

In Nederland lukt handhaven op heel veel dingen niet, dus dat is wel degelijk een probleem. Dat er dan een deel van het probleem opgelost wordt, hebben al die andere hondjes niks aan.

En wat dacht men van het illegale circuit? Honden gevechten of hanen gevechten mogen niet, maar gebeuren wel.
En er wordt af en toe een gedumpte hond gevonden, maar wat denk je van al die honden en andere dieren, die niet gevonden worden??
En zodra je het illegale circuit in gaat, zullen de problemen alleen maar nog meer toenemen.

Er werd wat gezegd over de Woefkesranch. Ik vind het absoluut broodfok en zou er never heen rijden. Maar genoeg mensen kopen er wel, dus dat soort adressen over de grens krijgen het alleen maar nog drukker, want men vergeet dat een deel geen Nederlands probleem is.

En stel dat er uitzonderingen komen als mensen bijv aangeven dat het een oeps nestje is. Op zich kan dat gebeuren en je kan dieren niet zomaar de nek omdraaien omdat ze ongewenst waren.
Dan krijgen we opeens heel veel oeps nestjes.

Er moet echt wel wat gebeuren. Er had eigenlijk allang wat moeten gebeuren, want dit is weer achter de feiten aanlopen........
Maar het moet wel goed en snel. Niet nog 10 jaar bureaucratie en moeilijk doen en over 10jr met halve maatregelen nog steeds tegen gelijke problemen aanlopen.

De dieren waar het om gaat leven nu of komen eraan en die hebben niks aan dat lange discussiëren en zwakke regeltjes.

Poekkie

Berichten: 7362
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: "Verbod voor dieren die lijden onder uiterlijk"

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 18:21

Mag je aan zo’n dierenarts niet wettelijk een meldingsplicht opleggen in zulke gevallen?

Ibbel

Berichten: 49229
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 18:27

Poekkie schreef:
Mag je aan zo’n dierenarts niet wettelijk een meldingsplicht opleggen in zulke gevallen?


Dat betwijfel ik. Als het een besmettelijke zoonose betreft, ja, want dan kom je aan de volksgezondheid. Privézaken? Dan heb je wel iets uit te leggen aan de AVG...

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 18:41

Ik denk dat in NL eerst moet gebeuren wat in België een aantal jaar geleden is ingevoerd. Kittens en pups verplicht laten castreren of steriliseren voordat ze mogen verhuizen naar een nieuw baasje. Een nest fokken mag alleen nog als je geregistreerd bent, ook alleen dan mag je een ongecastreerd dier in huis nemen.

Toen het voorstel kwam schreeuwde iedereen ook moord en brand dat het niet zou werken, maar ik denk dat ze het in België nu voor 75% onder controle hebben en dat percentage wordt steeds groter. Nederland kan prima de kunst gaan afkijken bij onze zuiderburen.

Van daaruit kun je vervolg stappen nemen, nesten adverteren kan alleen met goed gekeurd registratie nummer, dus dan ondervang je het grootste deel van de beschikbare pups en kittens al.

Dan is het zaak om duidelijke richtlijnen te maken over zaken als lengte van de snuit. Daar kan zelfs (in overleg met verenigingen) een redelijk plan op gemaakt worden. De ergste afwijkingen wat betreft uiterlijk kun je er met 4 generaties doorgaans echt wel helemaal uit krijgen. Elke fokker die zegt dat het niet kan, die liegt. Ik kan namelijk nu al in 2-3 generaties een perfecte “look alike” Heilige Birmaan fokken uit een gewone korthaar htk poes die niets op een Birmaan lijkt. Ik heb het namelijk al eens gedaan om met een F3 poesje (die kwam uig een outcross met een huiskatten lijn) op show de “Best in Variëteit” te winnen.

Dus na 2 generaties zou je al verbetering moeten zien, geen extremen meer en na de 4e generatie zou de extreme afwijking in bouw er helemaal uit kunnen zijn.

Ik geloof echt dat het kan en dat het merendeel van de fokkers mee willen werken wanneer de enige twee opties zijn: veranderen of helemaal stoppen.

Ja ze zullen schreeuwen, mopperen, klagen en eerst tegendraads zijn, maar uiteindelijk zullen ze wel moeten (veranderen of stoppen).

MyWishMax

Berichten: 25456
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 18:46

Daphara, absoluut niet zeg. Dat heeft zo jong, bij honden iig, juist hele nadelige gevolgen voor de gezondheid. Juist grote kans op bepaalde kankers, gewrichtsaandoeningen en nog wat dingen.
Dat is niet in het voordeel van de honden iig. Wel weer van de fokkers.

Ik heb afgelopen ruime 10 jaar volle reuen en tevens samen gehad en nooit een oeps nestje. Zelfs geen gepland nest. Maar wel de keuze gehad zelf. Dat hele voor de fok verkopen of niet, ik ben blij dat het bij honden veel normaler is dat je dat als eigenaar zelf beslist, zodat de dieren eerst volwassen kunnen worden. Helemaal bij de werklijnen boeit dat uiterlijk niet, dus kan je in het nest minder goed zien wat echt een goede is. En als ik een nestje had willen fokken was het alsnog volledig met testen, examens en alles erop en eraan geweest. Maar met 1 nest niet verplicht om de hele bedrijfsmatige kant op te gaan. Zon nest is niet slechter als van degene die er wel meerdere fokt. Het enige wat je ermee doet is de prijs omhoog brengen voor 'fok' dieren.

Maar castratie zitten ook nadelen aan voor de hond zelf, vooral bij reuen maar ook teven helemaal als ze zo piepjong geopereerd worden. Ik ben al lang blij dat dat hele jonge er hier af gaat/is.

Geregistreerd worden ze al, er wordt zelfs dna afgenomen bij elk nest, verplicht chip registreren en adres wijzigen als ze verkocht worden.

Poekkie

Berichten: 7362
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: "Verbod voor dieren die lijden onder uiterlijk"

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 18:55

Bij de katten werkt dat hier anders heel erg goed. En van al die vermeende gezondheidsrisico’s die dat zou geven is in de praktijk niets aan.

MyWishMax

Berichten: 25456
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 18:56

Ik zeg ook honden. Daarbij zijn er onderzoeken gedaan bij verschillende rassen en zijn die gezondheidsrisico's dus wel aanwezig. Helemaal bij grotere rassen en het skelet. Zelfs onderzoeken waarbij gekeken werd of en op welke leeftijd welk ras het beste gecastreerd kon worden. Kwamen rassen uit waar het beter was om niet te doen, op 2 jarige leeftijd enzovoorts, maat juist absoluut niet met 2 of 3 maanden.
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 27-01-23 18:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Poekkie

Berichten: 7362
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 18:56

Ibbel schreef:
Poekkie schreef:
Mag je aan zo’n dierenarts niet wettelijk een meldingsplicht opleggen in zulke gevallen?


Dat betwijfel ik. Als het een besmettelijke zoonose betreft, ja, want dan kom je aan de volksgezondheid. Privézaken? Dan heb je wel iets uit te leggen aan de AVG...


Een arts heeft een meldingsplicht bij verdenken van mishandeling. Geldt dat bij een dierenarts ook? Als je het fokken met te korte snuiten etc onder mishandeling schaart is er zo mss wel een wet te maken? geen idee of dat kan maar zou me wel een goede evolutie lijken.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 19:25

MyWishMax schreef:
Ik zeg ook honden. Daarbij zijn er onderzoeken gedaan bij verschillende rassen en zijn die gezondheidsrisico's dus wel aanwezig. Helemaal bij grotere rassen en het skelet. Zelfs onderzoeken waarbij gekeken werd of en op welke leeftijd welk ras het beste gecastreerd kon worden. Kwamen rassen uit waar het beter was om niet te doen, op 2 jarige leeftijd enzovoorts, maat juist absoluut niet met 2 of 3 maanden.


Heb je daar een recente studie van?

Want 15-10 jaar geleden (toen vroegcastratie mogelijk werd) werd dat inderdaad om het hardst geroepen en deden de wildste indianen verhalen de ronde, maar van alles dat ik er van weet is dat nu behoorlijk achterhaald.

Elke ervaring die ik heb met vroegcastratie is positief te noemen en een kennis/vriendin die fokt met Rottweilers is er ook erg positief over.

Ik breng de kittens ‘s morgens weg rond 9 uur op de kliniek en kan ze dan rond 13:00 uur weer ophalen, eenmaal thuis rennen en spelen ze binnen no time weer alsof er niets gebeurd is. Ook de poesjes, voor wie de operatie wat zwaarder is dan voor de katertjes, klimmen al meteen weer boven in de krabpaal en donderjagen er een eind op los.


Afbeelding


Poesjes hebben een litteken van maximaal anderhalve centimeter en na de operatie en echt nergens last van, de dame hierboven heeft eerst anderhalf uur lopen stuiteren met broers en zussen door huis, voordat ze eindelijk in slaap viel en ik (voor de nieuwe eigenaren) haar geopereerde buikje op de foto kon zetten.

Een volwassen kat is toch in bijna alle gevallen een dag of twee niet fit van een dergelijke ingreep, maar kittens niet. Zo ook de ervaring van de kennis met de Rottweiler pups, zij laat ze standaard helpen met 12 weken.

Maar wel één kanttekeningen, vroegcastratie is een kunst, niet elke dierenarts is er handig in en er moet extra zorg be steeds worden aan de dosering van het narcosemiddel en het warmte reguleren van het kitten of de pup. Ik rij 3 kwartier naar een gespecialiseerde kliniek om het te laten doen.

En nee, mijn kittens zijn niet duurder dan andere kittens binnen het ras (die met dezelfde hoge standaarden worden gefokt), uiteindelijk is het voor de baasjes zelfs goedkoper, want ik krijg groepskorting bij de kliniek. Baasjes betalen bij mij mijn standaard kittenprijs met daarbij €60 voor de castratie en €125 voor de sterilisatie. In Nederland is de gemiddelde prijs voor een castratie rond de €90 en een sterilisatie rond de €200 plus soms nog consult daarbij bovenop, dus kittenkopers zijn goedkoper uit als ze bij mij een geholpen kitten kopen dan als ze het zelf laten doen.

De risico’s van de operatie zijn voor mij en de kittenkoper heeft er alleen maar gemak van. Ik hoef mij dan ook geen zorgen te maken dat mijn kittens terecht komen bij baasjes met verkeerde bedoelingen (broodfok of pretnest fokkers). Maar wil iemand niet een geholpen kitten, dan kunnen ze prima naar een andere fokker gaan die niet aan vroegcastratie doet, die keuze is in NL nog helemaal vrij.

Silenna

Berichten: 2986
Geregistreerd: 20-09-11
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 19:33

Ibbel schreef:
Vuurwerkverbod handhaven lukt niet. Drank-agressie op recreatieterreinen of herrie na het sluiten van kroegen handhaven lukt niet. Hangjongerenoverlast bestrijden lukt niet. Paar voorbeelden van BOA-werk.
NVWA heeft te weinig mensen om te controleren op overtreden van de mestwetgeving. Dat zijn ook BOA's.
Boswachters kunnen illegale afvalstortingen, diefstal van brandhout, loslopende honden en ruiters buiten de ruiterpaden niet aan. Eveneens BOA's.

Moet ik nog meer voorbeelden geven?

We hebben hier de menskracht niet voor. De mensen zijn er ook niet voor te vinden, áls er al budget was voor extra BOA's (wat niet het geval is).



Zo simpel als jij het schetst is handhaving dus niet ;) . De Politie kan ook niet IEDEREEN tegen houden die door rood wilt rijden, of elke idioot die een ander in elkaar wilt timmeren. Toezicht en handhaving gaat over een steeds verhogende naleving van een hele groep, en daar hebben we dus (nogmaals) veel meer tools voor dan alleen mensen die buiten lopen.

Daarnaast zie jij alleen nog de kortsnuiten die wél op straat lopen. Je ziet niet alle fokkers die al gestopt zijn vanwege waarschuwingen, boetes of puur omdat ze het niet meer op deze manier willen.

xoranlover

Berichten: 6637
Geregistreerd: 29-10-06
Woonplaats: Limboland

Re: "Verbod voor dieren die lijden onder uiterlijk"

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 19:40

Daphara ik sluit me daarbij aan. Ik heb alle katers altijd gecastreerd weg gedaan. Alleen voor poesjes vind ik het nogal wat. Maar ik hoor ook steeds meer positieve verhalen.

Poekkie

Berichten: 7362
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 19:53

Hier belgie ook alleen maar positieve ervaringen met vroegcastratie. Sphynxen, zowel katers als katinnen en nooit een zieke gehad op de paar tientallen die ik nu al van dichtbij heb gevolgd. Zou al een groot deel van het probleem oplossen.

MyWishMax

Berichten: 25456
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 20:05

Jij hebt het over katten daphara, ik over honden.
Daar is kans op ed en had groter bij castratie op jonge leeftijd. Net als problemen met kruisbanden. Nee, daar merk je als fokker niks van meteen na de operatie. Daar heb ik ook nooit wat over gezegd, ik heb juist gezegd dat het voor het skelet en bepaalde soorten kanker bijvoorbeeld niet positief is bij honden. Dat zijn dingen die je altijd pas veel later merkt. Dan ga je dus compleet voorbij aan het doel, je gaat een operatie uitvoeren die de kans verhoogd op bepaalde aandoeningen.

Oa dit onderzoek, maar er waren er nog een aantal, ook nieuwere met meer rassen die ik niet zo snel kan vinden.
https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0102241

https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1002/vms3.34

Katten kan compleet anders zijn, daar zeg ik niks over want weet ik niet. Maar bij honden komen ze er juist gelukkig op terug. Dus niet achterhaald bij honden en zeker niet in het voordeel van de honden.

Dan blijft ook nog steeds, waarom zou die bedrijfsmatige fokker beter zijn als iemand die eenmalig of heel af en toe eens een nestje fokt, maar alsnog alle testen en alles doet. Registratie is er al en moet diegene die 1 nestje heeft ook al. Dat is weer handhaving waar er iets moet gebeuren en is vroegcastratie helemaal niet voor nodig, bij honden iig.

Ik heb het expres niet over katten, want daar heb ik geen ervaring mee. Maar grote hondenrassen waar ed en HD of kruisband problemen al een risico kunnen zijn een grotere kans daarop geven gaat voorbij aan het gezondheids argument. Daarnaast kan je in het nest niet zien wat de fokgeschikte dieren zijn, het gaat niet altijd over uiterlijk. Juist gezondheid kan je pas later onderzoeken, of karakter. Pas castreren als de groeiplannen gesloten zijn, ergens tussen 12 en 24 maanden, is voor honden dus al beter. Even niet gekeken naar andere problemen, waardoor het voor reuen helemaal niet meer voordelen heeft om überhaupt te castreren.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 20:56

MyWishMax schreef:
Jij hebt het over katten daphara, ik over honden.

***knip**

Oa dit onderzoek, maar er waren er nog een aantal, ook nieuwere met meer rassen die ik niet zo snel kan vinden.
https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0102241

https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1002/vms3.34

Katten kan compleet anders zijn, daar zeg ik niks over want weet ik niet. Maar bij honden komen ze er juist gelukkig op terug. Dus niet achterhaald bij honden en zeker niet in het voordeel van de honden.


Dit onderzoek van je link is 9 jaar oud en geeft alleen een licht verhoogde kans op mamma tumoren aan bij teven en geen nadelige effecten voor een reu. Als het echt zoveel kwaad kan als dat jij zegt, dan zou er toch veel meer recent onderzoek te vinden moeten zijn, juist nu 9 jaar na dit onderzoek kun je echt wat zeggen over de nadelige effecten van vroegcastratie.

MyWishMax schreef:
Dan blijft ook nog steeds, waarom zou die bedrijfsmatige fokker beter zijn als iemand die eenmalig of heel af en toe eens een nestje fokt, maar alsnog alle testen en alles doet. Registratie is er al en moet diegene die 1 nestje heeft ook al. Dat is weer handhaving waar er iets moet gebeuren en is vroegcastratie helemaal niet voor nodig, bij honden iig.


Er is een verschil tussen bedrijfsmatig fokken en geregisseerd fokken, ik fok ook niet bedrijfsmatig, maar wel geregistreerd en sta er ook prima voor open om mijn kittens aan een andere geregistreerd fokker te verkopen. Wat ik niet wil is dat mijn kittens in de broodfok of ongeregistreerde fok terecht komen, waar het welzijn van de kat niet op nummer 1 staat, waar niet getest wordt en de kat en kittens mogelijk niet de zorg en bescherming (bijvoorbeeld de regulering in het maximaal aantal nesten) krijgen die ze imo verdienen.

Als een liefhebber wil gaan fokken, dan sta ik er echt wel voor open om een kitten niet geholpen te laten verhuizen, maar dan controleer ik wel dat het op de juiste manier gaat gebeuren, met alle bijbehorende (maar helaas nog niet verplichte) testen erbij. Ook zaken als helpen bij het kiezen van de juiste kater om inteelt/lijnteelt te voorkomen en ook de lijn van de kater te kunnen uitpluizen op gezondheid. Want reken maar dat als die kittens iets mankeren er naar mijn lijn gekeken zal worden. Ik heb toevallig vorig weekend een kitten verhuist naar een gezin dat dolgraag eens een nest wil fokken. Ze hebben al eerder een kitten bij mij gekocht en de moeder van het gezin had zich onwijs goed ingelezen. Het eerste nest wordt op mijn stamboeknaam gefokt (en onder mijn begeleiding), zo kan zij rustig kijken hoe het bevalt en of ze echt ermee verder wil in de toekomst onder een eigen catterynaam.

MyWishMax schreef:
Ik heb het expres niet over katten, want daar heb ik geen ervaring mee. Maar grote hondenrassen waar ed en HD of kruisband problemen al een risico kunnen zijn een grotere kans daarop geven gaat voorbij aan het gezondheids argument. Daarnaast kan je in het nest niet zien wat de fokgeschikte dieren zijn, het gaat niet altijd over uiterlijk. Juist gezondheid kan je pas later onderzoeken, of karakter.


Maar als fokker ken jij je lijnen en weet je hoe gezond de ouders, grootouders, over grootouder en betovergrootouders zijn en waar de risico’s zitten. Ik heb hier een kater lopen die al 6 generaties terug zit in de lijn van mijn laatste nest (hij is 12 jaar). Oké, ik fok niet met risico’s, dus er zit geen enkele erfelijke problematiek in mijn lijnen voor zover ik kan beoordelen en ik test al mijn fok katten uitvoerig.

Daarnaast fok ik ook niet met probleem karakters, door die simpelweg uit te sluiten, krijg je ook niet dat narigheid wordt doorgegeven aan de nakomelingen.

Als je als fokker op die manier zeker bent van je lijn, dan kun je uit een nest makkelijk het beste kitten (van uiterlijk) of pup kiezen voor de fok en de rest laten helpen, want als je ze ongeholpen verkoopt kun je er zelf toch ook niet meer mee fokken, het is immers niet meer jouw dier. Dus ik zie geen nadeel ten opzichte van geholpen laten verhuizen.

Als de pup of kitten, die je gekozen hebt voor de fok, toch een afwijking blijkt te hebben, dan kun je die alsnog uitsluiten. Dat is me één keer gebeurd met een poesje dat epilepsie ontwikkelde nadat ze een ernstige ontsteking had gehad, ze moest de rest van haar leven op medicatie en dan kun je er niet mee fokken.
Om dat op te vangen heb ik sinds dien zelf de gouden regel dat een goede fokpoes pas dicht gaat als ik er een kleindochter van heb, zo ben ik verzekerd van het behoud van de lijn.

Lughnassadh

Berichten: 1818
Geregistreerd: 11-08-12

Re: "Verbod voor dieren die lijden onder uiterlijk"

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 21:11

Daphera je doet nu voorkomen of fokkers altijd even eerlijk en oprecht over hun lijnen zijn. Ik heb zelf gefokt, ook katten, en gezien en ervaren dat er genoeg haat, nijd en afgunst in de wereld is. En er wordt genoeg verzwegen over lijnen. Of dat kittenkopers allemaal even eerlijk zijn? Nee hoor echt niet.

Onze nieuwe pup is nu 2 weken en ik zou er niet aan moeten denken dat hij als hij 6-7 weken oud is onder het mes moet. Idem voor kittens. Die kunnen later want die blijven tot 13 weken. Die hormonen hebben een functie en zijn er niet alleen voor de voortplanting. Moet ik een reu castreren, ik heb nooit teven, dan pas als hij lichamelijk en fysiek uitgegroeid is. En alleen als hij ernstig lijdt onder zijn hormonen. Is me tot nu toe 1 keer gebeurd. Katten heb ik al lang niet meer.

En wat doe jij als jouw kitten onverhoopt op tafel overlijdt? Het zal zeldzaam zijn maar je zult het de koper maar moeten gaan vertellen…….je neemt namelijk willens en wetens een risico met een jong onvolgroeid dier. En ja, het risico is klein maar als fokker zou ik dat risico niet willen dragen.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 21:59

Lughnassadh schreef:
Daphera je doet nu voorkomen of fokkers altijd even eerlijk en oprecht over hun lijnen zijn. Ik heb zelf gefokt, ook katten, en gezien en ervaren dat er genoeg haat, nijd en afgunst in de wereld is. En er wordt genoeg verzwegen over lijnen. Of dat kittenkopers allemaal even eerlijk zijn? Nee hoor echt niet.

Onze nieuwe pup is nu 2 weken en ik zou er niet aan moeten denken dat hij als hij 6-7 weken oud is onder het mes moet. Idem voor kittens. Die kunnen later want die blijven tot 13 weken. Die hormonen hebben een functie en zijn er niet alleen voor de voortplanting. Moet ik een reu castreren, ik heb nooit teven, dan pas als hij lichamelijk en fysiek uitgegroeid is. En alleen als hij ernstig lijdt onder zijn hormonen. Is me tot nu toe 1 keer gebeurd. Katten heb ik al lang niet meer.

En wat doe jij als jouw kitten onverhoopt op tafel overlijdt? Het zal zeldzaam zijn maar je zult het de koper maar moeten gaan vertellen…….je neemt namelijk willens en wetens een risico met een jong onvolgroeid dier. En ja, het risico is klein maar als fokker zou ik dat risico niet willen dragen.


Het risico voor kittens is juist kleiner dan voor volwassen katten. Vergelijk het met amandelen laten verwijderen bij mensen, bij kinderen veel minder gevaarlijk dan bij volwassenen.

In het geval dat de operatie door een ervaren chirurg wordt uitgevoerd, hebben kittens minder risico op een nabloeding, minder risico op infectie en minder nadelige gevolgen van de narcose dan volwassen dieren. Juist ik als fokker kan beter het risico dragen dan mijn kittenkopers, als het al erg voor hun zou zijn als het kitten bij mij komt te overlijden, hoeveel erger is het dan als het bij hun komt te overlijden na een operatie?
Mijn kittens worden trouwens pas met 11-12 weken geholpen, niet met 8 weken al, maar liever wel voordat ze 14 weken oud zijn, omdat daar ergens de grens ligt waarop ze wel beroerd worden van de narcose.

Juist het feit dat kittenkopers ook niet altijd even eerlijk kunnen zijn, is de reden dat ik gekozen heb voor vroegcastratie. Ik heb verdorie de meest beruchte brood fokker van mijn ras hier in huis gehad voor een kitten en ik had het kats niet door, het leek zo’n leuke meid. Ze wilde het katertje meteen meenemen (was al 13 weken oud), maar ik bleef vasthouden aan mijn principe dat een bezoek vrijblijvend is en beide partijen een dag bedenktijd nemen, daarna (als het van beide kanten goed voelt) kan een afspraak gemaakt worden voor het ophalen of brengen. Zo gezegd, zo gedaan en ze heeft de volgende dag meteen een nieuwe afspraak gemaakt om het kitten later die week op te komen halen.

Nou verhuis ik kittens alleen naar een thuis waar al een andere kat aanwezig is en ze noemde tijdens de kennismaking de naam van de fokker van haar andere Birmaantje. Toevallig sprak ik die fokker een paar dagen later en zo kwam ik er achter dat de kittenkoper een compleet andere naam bij die fokker gebruikt had en ook een andere woonplaats, die woonplaats was dezelfde als van de broodfokker en de voornaam die ze bij mij gebruikt had ook. Even rond bellen en data verzamelen, heel onschuldig de desbetreffende broodfokker bellen en per ongeluk de “verkeerde” naam gebruiken (had ze niet eens door, omdat ze waarschijnlijk niet meer wist welke naam ze gebruikt had) en ik wist het toen zeker.

Het is nog een hele grote rel geworden, het bleek dat ze in de laatste paar maand 6 kittens had gekocht van gerenommeerd fokkers onder valse namen. Sommige van die fokkers zijn moedig genoeg geweest om hun kitten terug te halen (en haar het aankoopbedrag volledig terug te geven, anders kregen ze het kitten niet mee).

Ik ben maar net de dans ontsprongen en sinds dien doe ik aan vroegcastratie.

En ik zeg nergens dat fokkers altijd eerlijk en oprecht zijn over hun lijnen, ik zeg dat een (goede) fokker VOOR ZICHZELF de lijn goed genoeg zou moeten kennen om een weloverwogen keuze te kunnen maken welke pup/kitten geschikt is/zou kunnen zijn voor de fok en dat DAT geen reden kan zijn de overige nestgenootjes, die niet doorgaan voor de fok, niet te laten helpen.

Of er bij honden extra medische risico’s aan zitten, heb ik me niet meer in verdiept. Ik weet dat het voor katten inmiddels volledig achterhaald is dat er extra gezondheidsrisico’s aan vroegcastratie zitten en heb voor honden niet vernomen dat het anders is, ik beschouw mijn vriendin als goed geïnformeerde fokker van honden en zij doet het ook bij haar pups. Ik kan haar wel eens vragen of zij nog wat recentelijk onderzoek weet er over.

Is het trouwens niet zo dat een pup tegenwoordig ook 13 weken bij de fokker hoort te blijven? Dan kan castratie toch ook met 11-12 weken, dat hoeft dan ook echt niet met 7-8 weken.

Maar goed, vroegcastratie en alleen geregistreerd fokken is in mijn voorstel de eerste stap naar de oplossing, hoe je dieren die lijden onder hun uiterlijk kunt gaan verbeteren. Ik heb ook uitgelegd dat ik geloof dat je in 4 generaties de nadelige aspecten van het uiterlijk er uit kunt fokken.

Als jij een beter idee hebt hoe je een verandering als dit kunt doorvoeren en reguleren, dan lees ik het graag! Zijn we gelijk weer on topic.