Wanneer is het genoeg? (hond)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

nine1987

Wanneer is het genoeg? (hond)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-23 11:27

Ik leg het hier maar eens neer, ik weet het niet meer..

Wij hebben een fantastische witte herder van 13 jaar, Layka.. (En een kleine witte terrorist van 3 maanden, maar over hem gaat 't nu even niet.. :) )

Layka staat sinds anderhalf jaar op de Lebrela injecties en ondersteunende supplementen voor haar artrose / spondylose..

Al die tijd is het goed gegaan, maar de laatste maanden (met vooral nu de laatste 2 weken) zien we haar zwaar achteruitgaan.. Als ze met spelen omvalt, komt ze niet goed meer recht, soms helemaal niet.. Dan moeten we haar overeind helpen, omdat haar poten dan "in de knoop" komen en ze ze niet meer recht onder haar lijf kan plaatsen..

Maar daarentegen, als ze eenmaal loopt en ze loopt gewoon rechtuit, dan valt 't allemaal wel mee en gaat ze (voor haar leeftijd) wel aardig.. Langzaam, maar an sich prima..

Ik heb altijd gezegd dat wanneer mijn hond zo erg begint te kwakkelen, dat het een aflopend verhaal is.. Maar nu we op dat punt zitten, weet ik niet waar ik goed aan doe..

Ze is nog zo happy.. Speelt graag, gaat graag mee in de auto, wandelt eigenlijk nog heel graag.. Eet nog graag en goed..

Ik weet echt niet wat ik moet doen..

Komende week moeten we naar de dierenarts voor de volgende Lebrela injectie.. Ik ben hard aan het denken om deze nog te geven en nog van haar te genieten in mijn vrije week (week 7) en haar daarna toch te laten gaan..

Uiteraard is dit ook al met de dierenarts besproken.. Deze geeft aan dat er geen goed of fout is, maar dat 't zo inderdaad niet heel lang mee door kan.. En natuurlijk weet ik dat ook wel.. Maar ik had een sluitend antwoord wel fijn gevonden.. Maar dat geven ze je niet.. Ze maken die beslissing niet voor je, zegmaar.. Snap ik ook wel, maar toch..

Wat vinden jullie?

MarlindeRooz

Re: Wanneer is het genoeg? (hond)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 11:33

Met de hond van mijn ouders hebben ze de keuze genomen op het moment dat ze niet zelf meer goed kon opstaan. Tevens werd ze dement en had ze artrose, schildklierproblemen en incontinentie. Die laatste 2 had ze medicatie voor.

Je bent nooit te vroeg, ik had de hond van mijn ouders al eerder laten gaan namelijk. Ze was al langere tijd wat verward. Dat vond ik zelf heel zielig.

Maar niet meer zelf kunnen opstaan als ze liggen / vallen vind ik toch wel een goede reden. Stel je bent een uurtje of 6 niet thuis dan liggen ze 6 uur lang op de vloer zonder dat ze zelf kunnen opstaan. -O-

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 11:42

de dierenarts geeft ook aan dat het zo niet heel lang meer door kan gaan. En dat wordt niet voor niets gezegd.
Als je doorgaat doe je dit alleen voor jezelf. Jouw hond heeft geen weet van nog even 'genieten' of niet meer uitstellen.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 11:45

Wat zou jij adviseren aan iemand anders die ditzelfde verhaal deelt ;)

Ik denk dat je hetzelfde antwoord zou geven als wat je zelf al schrijft.
Ik in ieder geval wel.
Mooi die injectie erin, en nog van elkaar genieten zo lang het kan.
Denk dat je het prima doet zo hoor :(:)
Sterkte!

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 11:58

Ik heb er met een hond in het verleden voor gekozen hem voor die tijd te laten gaan. De hond kwam niet meer goed de auto in, kon niet meer spelen zoals hij wilde. At nog verder prima, maar hij was niet gelukkig met zijn lijf wat niet meer wilde wat zijn kop wilde. Ik heb hem de laatste week vol pijnstilling gepompt, nog een paar heel leuke dagen met hem gehad, hamburger gegeten bij McDonald's, naar het strand geweest, en allemaal dingen die hij super leuk vond.
Dan kwam de DA en heb ik hem laten gaan.

Ik heb er nooit spijt van gehad, dat ik het zo gedaan heb.

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 12:11

Wat een moeilijke beslissing. Zou echt niet willen en kunnen adviseren wat de beste keus is. Kan alleen mijn eigen ervaring delen.
Heb in mijn leven 6 dieren moeten laten inslapen en bij alle 6 zeg ik achteraf: ik was te laat. Bij 2 van hen heb ik daarover nog altijd een heel naar (schuld)gevoel

Lijsken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 12:47

Jullie zijn nu op een bepaald punt en ze heeft al best wat hulp nodig om blij te kunnen zijn. Wil je het punt bereiken dat het echt niet meer gaat? Of wil je dat voor zijn en laat je haar gaan terwijl ze ook nog vrolijke en blije momenten heeft?

Je eigen idee van nog 1x een injectie en dan laten gaan vind ik een hele mooie. Wat mij betreft laat ik m'n dieren liever iets te vroeg gaan, dan iets te laat.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 12:54

Wat moet er nog meer gebeuren voordat ze echt slecht wordt?
Ik vind dit al heftig, dat ze niet omhoog komt als ze valt.

Laat haar in dit moment juist gaan, nu ze nog fris is in het koppie, nog geniet van het leven. Want als het licht uit gaat en ze geniet niet meer, dan ben je misschien te laat?

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 13:02

Liefde_loslaten :knuffel:

Bij honden is het lastig te zien wanneer het genoeg is. Dat ze vrolijk is betekent niet dat ze pijnvrij is.
Sterkte met je beslissing!!

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 13:14

Voor de goede orde: een veelgeziene bijwerking van librela is een zwakkere achterhand. Welliswaar pijnloos, maar wel zwakkee.

Mijn hond, ook 13, levenslang HD, inmiddels artrose aan alle kanten, heb ik er dus weer vanaf gehaald.

Overleg met je DA dus voor "normale" pijnstilling én er bestaan echt supplementen die meer doen dan librela.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-23 18:43

Bedankt voor al jullie reacties.. Na het lezen van deze reactie en een goed gesprek met een goede vriendin, heb i k samen met mij man het besluit genomen om haar eind week 7 in te laten slapen.. In die vrije week gaan we nog alles doen (en eten :)) ) wat niet mag en dan is het goed.. Dan is ze overal van verlost.. Het sloopt me echt, maar het is inderdaad tijd..

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 18:53

nine1987 schreef:
Bedankt voor al jullie reacties.. Na het lezen van deze reactie en een goed gesprek met een goede vriendin, heb i k samen met mij man het besluit genomen om haar eind week 7 in te laten slapen.. In die vrije week gaan we nog alles doen (en eten :)) ) wat niet mag en dan is het goed.. Dan is ze overal van verlost.. Het sloopt me echt, maar het is inderdaad tijd..

Ik heb dat met mijn hond gedaan, en het maakt het heel intens. Het maakt ook dat je echt, echt geen spijt zult hebben. En het is voor jezelf heel fijn om die mooie herinneringen mee te kunnen nemen.
Ik heb die laatste week ook nog heel erg gelachen met mijn lieveling, heel veel geknuffeld, en ja, gehuild, en ik kan nóg om hem huilen. En wat heb ik hem gemist..... maar wat was het ook mooi met hem, en die hamburgers van McDonald's was hij zo dol op. Hij mocht ze natuurlijk bijna nooit van mij want zo slecht maar we hebben toen samen hamburgers gegeten (2) frietjes en een milkshake. Het was geweldig.

Tip: maak veel foto's. Niet om te delen, maar gewoon voor jezelf om even terug te kijken. Ik heb er geen foto's van, en dat is echt het enige waar ik wel spijt van heb.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-23 19:01

Avalanche schreef:
nine1987 schreef:

Ik heb dat met mijn hond gedaan, en het maakt het heel intens. Het maakt ook dat je echt, echt geen spijt zult hebben. En het is voor jezelf heel fijn om die mooie herinneringen mee te kunnen nemen.
Ik heb die laatste week ook nog heel erg gelachen met mijn lieveling, heel veel geknuffeld, en ja, gehuild, en ik kan nóg om hem huilen. En wat heb ik hem gemist..... maar wat was het ook mooi met hem, en die hamburgers van McDonald's was hij zo dol op. Hij mocht ze natuurlijk bijna nooit van mij want zo slecht maar we hebben toen samen hamburgers gegeten (2) frietjes en een milkshake. Het was geweldig.

Tip: maak veel foto's. Niet om te delen, maar gewoon voor jezelf om even terug te kijken. Ik heb er geen foto's van, en dat is echt het enige waar ik wel spijt van heb.

Hele goede tip, bedankt!! McDonald's zal 't hier ook zeker worden, en ook de pupcups van Starbucks.. :)

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 19:22

Ja de puppuccino's <3 hoe leuk is dat <3

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 19:24

nine1987 schreef:

Als je toch nog twijfels krijgt, zoek eens op Google naar "Zijn wij niet te vroeg" dat is een heel mooi stukje.

Verder: heel veel sterkte

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 19:31

Onze hond had ook spondylose (en incontinentie daardoor), ze zat al jaren aan de pijnstillers hiervoor. Op een gegeven moment ging ze flink achteruit in beweging, maar was ze wel nog vrolijk en gek af en toe. Toch hebben wij er toen voor gekozen haar te laten gaan, ze had al lang pijn en we wilde liever dat ze ging voordat ze niet meer zichzelf zou zijn. Nu ik foto's terugkijk zie ik ook dat het lichtje in haar ogen er nog wel was, maar echt veel minder dan een aantal jaar ervoor, dus dat was wel de bevestiging dat we er goed aan hadden gedaan.
Zij leefde in het moment, ik had het heel naar gevonden als haar laatste moment niet meer fijn was geweest, dat ze niet meer zichzelf kon zijn. Nu had ze nog goede momenten en kon ze nog wel zichzelf zijn, dat hadden we nog kunnen rekken, maar het kan soms zo rap gaan.

littleroosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 20:16

Afbeelding

Wat ik graag nog had willen doen bij mijn hond was een pootafdruk maken, daar dacht ik helaas te laat aan.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-23 21:43

littleroosie schreef:
[ [url=m/QrXjUF.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat ik graag nog had willen doen bij mijn hond was een pootafdruk maken, daar dacht ik helaas te laat aan.

Die laat ik bij het crematorium maken.. Dat heb ik met onze vorige honden ook gedaan..

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 21:52

nine1987 schreef:
littleroosie schreef:
[ [url=m/QrXjUF.jpg]Afbeelding[/url] ]

Die laat ik bij het crematorium maken.. Dat heb ik met onze vorige honden ook gedaan..

Wat ik je ook mee wil geven is dat je haar zelf weg kan brengen. Dat je niet met een riem buiten de deur van de praktijk staat. En dat het ineens klaar is.
Ik heb Jackie(poes) toen zelf naar het crematorium gebracht en het zo afgesloten.

Toevallig heb ik idd ook macdonalds gegeten nadat ik haar weggebracht had...

Heel veel sterkte toegewenst.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 21:59

nine1987 schreef:

Heel veel sterkte, maak er een mooie tijd van met mooie herinneringen.

Mijn hond is 13,5 en begint dement te worden, ik probeer ook heel erg te kijken naar is hij nog gelukkig. Hij eet goed, komt met zijn speelgoed aan, loopt buiten goed en vrolijk mee en wil dan ook wel even spelen. Het uit zich nu nog in dat hij ons soms kwijt is en langer wakker blijft in de nacht. vroeger wakker in de ochtenden overdag meer slaapt. Maar confronterend vind ik het wel want het zal niet meer beter worden.