Kat gehaald uit asiel wss diabetes

Moderators: Firelight, Muiz, NadjaNadja, Mjetterd, xingridx, Ladybird, ynskek, Essie73, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

purny

Kat gehaald uit asiel wss diabetes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-23 21:11

Onder het mom van Bokt weet veel en het goede antwoord zit ik nu met een probleem.
Hopelijk kunnen jullie mij met enige juridische info of een antwoord geven...

Op 23 december heb ik een 12 jarige obesikat geadopteerd vanuit het asiel. Het dametje had een week eerder mijn hart gestolen en ik besloot haar mee te nemen. Nova is een 12 jarige poezedame van 6 kilo toen ik haar ophaalde, inmiddels is ze al wat afgevallen. Ik heb ook nadrukkelijk van het asiel gehoord dat ze moest afvallen en we zijn hard bezig om samen de kilo's kwijt te raken.
Nova kwam op een gegeven moment bij mij op bed liggen. Maar van de een op de andere dag deed ze dit niet meer omdat ze naar mijn idee de ruimte niet kon inschatten van mijn kussen naar het plekje waar ze lag. Goed kan gebeuren, oudere katten hebben wel vaker een slecht zicht. Verder geen aandacht aan geschonken. Maar ondertussen komt ze niet of nauwelijks meer in mijn buurt in het donker en ligt ze als ik niet op bed lig wel op bed. Ook heeft ze af en toe een beetje moeite om op de stoel te springen. Ze neemt dan een aanstalten en uiteindelijk na 2 keer lukt het wel.
Maar het viel me ook op dat ze veel dronk. Vaak moet ik het bakje water 2 keer per dag bijvullen en gaat ze ongeveer 4 a 5 keer in een uur drinken.
Dus vandaag contact gehad met de assistente om te overleggen over haar zicht. De assistente vroeg mij of ze goed at en dronk. Ik gaf dus aan dat ik vond dat ze veel dronk en ik heb advies gekregen om urine op te vangen.
De assistente gaf aan dat omdat ze natuurlijk te zwaar is een grotere kans heeft op diabetes. Ik ben in haar dossier gaan lezen wat ik mee heb gekregen bij de betaling samen met haar paspoort en daarin staat dat er in 2019! al is geadviseerd om voer af te wegen wegens kans op diabetes. Maar omdat de eigenaresse demeterend was is het wel geadviseerd maar verder niks mee gedaan.

-Er is niets tegen mij verteld over een grotere kans op diabetes wegens haar overgewicht door het dierenasiel.
-Er is niet door het dierenasiel op diabetes getest.
-De dierenarts is voor mijn gevoel fout bezig geweest om een dementerende vrouw te vertellen dat ze het voer af moest wegen, voer afwegen zou teveel stress voor de eigenaresse opleveren

Wat zijn mijn rechten met betrekking tot de diagnose diabetes wanneer dit wordt vastegesteld?
Is dit net zoals in de paardenwereld een verborgen gebrek?
Zou ze diabetes krijgen als ze al een langere tijd bij mij zou zijn dan zou ik het anders bekijken maar ik voel me nu eigenlijk een beetje gen*** door het asiel.

Overigens weet ik niet wat de kosten van insuline zijn en vraag ik mij series af hoelang ze al met diabetes rond loopt...

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 21:17

Daar ben je mooi klaar mee dan.....
Een suikerkat moet op uur en tijd eten krijgen en insuline gespoten krijgen.
Volgens mij betaal ik voor een doosje met 10 buisjes insuline 118 euro, voorheen had ik 2 katten met suiker en ging er 1 buisje per week op.
1 kat is gelukkig weer hersteld dus nu doe ik ongeveer 2 weken met 1 buisje.
Voordat je de kat ingesteld hebt ben je weer een aantal dierenarts bezoeken verder, ik betaal per bezoek om even bloed te controleren 23 euro per keer.
Laat anders even bij de dierenarts bloed prikken, dan weet je meteen of de kat suiker heeft.
Hoe het juridisch zit geen idee, wens je veel succes er mee

Edit al is een kat die suikerziekte heeft meestal juist niet te dik maar sterk aan het vermageren....
Laatst bijgewerkt door justdiesel op 17-01-23 21:26, in het totaal 1 keer bewerkt

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-23 21:20

justdiesel schreef:
Daar ben je mooi klaar mee dan.....
Een suikerkat moet op uur en tijd eten krijgen en insuline gespoten krijgen.
Volgens mij betaal ik voor een doosje met 10 buisjes insuline 118 euro, voorheen had ik 2 katten met suiker en ging er 1 buisje per week op.
1 kat is gelukkig weer hersteld dus nu doe ik ongeveer 2 weken met 1 buisje.
Voordat je de kat ingesteld hebt ben je weer een aantal dierenarts bezoeken verder, ik betaal per bezoek om even bloed te controleren 23 euro per keer.
Laat andere even bij de dierenarts bloed prikken, dan weet je meteen of de kat suiker heeft.
Hoe het juridisch zit geen idee, wens je veel succes er mee

Edit al is een kat die suikerziekte heeft meestal juist niet te dik maar sterk aan het vermageren....

Ik kan er ook echt niet bij met mijn hoofd hoe je als dierenarts zijnde kan denken dat een dementerende vrouw het voedingspatroon van de kat in de gaten kan houden...
Maar ik vind het ook vooral sneu voor Nova. Wie weet hoelang ze al met deze suiker rondloopt.

Eerst maar eens urine opvangen en checken.

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 21:25

Waarom urine opvangen?
Bij mijn katten zagen ze het in het bloed.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 21:26

Glucose en fructosamine moet dan in het bloed gecontroleerd worden. Lijkt me nu de eerste stap.

Anderzijds kan een diabeteskat in remissie komen.

Afvallen en koolhydraatvrij eten is het advies.

Liefst volledig natvoer en anders bijv de power of nature brokjes “ favorite fee”. Alle commerciële voeders bevatten meer dan 17% koolhydraten en zijn niet geschikt, behalve Purina pro plan DM (18%). Royal canin, Hills, virbac etc zitten te hoog.

Als je Googled vindt je het diabeteskatten forum en daar vindt je ook lijsten met droog en natvoer /

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-23 21:29

justdiesel schreef:
Waarom urine opvangen?
Bij mijn katten zagen ze het in het bloed.

Ze kunnen dmv een soort systeempje zien of er glucose in de urine zit. Bloedonderzoek is stap 2

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 21:31

Heb je al gekeken wat erover staat in de plaatsingsvoorwaarden? Meestal onderteken je iets als je een dier uit een asiel haalt. Is het een asiel van de Dierenbescherming of een ander asiel of stichting?

Ik maak uit je verhaal niet op dat de diagnose is gesteld, alleen dat het onderzocht zou worden. Het is wat voorbarig om je genaaid te voelen, want je weet het niet zeker. Misschien is het in het asiel wel getest allemaal toen het dier in het asiel kwam. Dat weet je op dit moment nog niet.

Eerst maar het onderzoek van de dierenarts afwachten.
Laatst bijgewerkt door beert op 17-01-23 21:35, in het totaal 1 keer bewerkt

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-23 21:34

beert schreef:
Heb je al gekeken wat erover staat in de plaatsingsvoorwaarden? Meestal onderteken je iets als je een dier uit een asiel haalt. Is het een asiel van de Dierenbescherming of een ander asiel of stichting?

Ze hebben zich op dit gebied goed ingedekt. Maar ze hebben dus wel een potentiele ziekte achter gehouden. Dat er bijna vier jaar geleden door een dierenarts gewaarschuwd is over de kans op diabetes heb ik pas gelezen toen ik haar mee had genomen.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 21:44

Maar bij overgewicht heb je toch altijd een verhoogde kans om diabetes te ontwikkelen? Dat is niet enkel voor deze kat, maar in het algemeen voor alle dieren/mensen. Als de kat in het asiel verder geen tekenen van diabetes vertoonde, zullen ze daar ook niet op gaan testen? Weet je ook zeker dat de dierenarts op de hoogte was dat mevrouw dementerend was?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-23 21:45

noviceh schreef:
Maar bij overgewicht heb je toch altijd een verhoogde kans om diabetes te ontwikkelen? Dat is niet enkel voor deze kat, maar in het algemeen voor alle dieren/mensen. Als de kat in het asiel verder geen tekenen van diabetes vertoonde, zullen ze daar ook niet op gaan testen? Weet je ook zeker dat de dierenarts op de hoogte was dat mevrouw dementerend was?

Staat duidelijk omschreven. En is niet tegen mij gezegd. Alleen dat ze moest afvallen.

cissy

Re: Kat gehaald uit asiel wss diabetes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 21:54

Je hebt poes dus nog geen maand, ik zou even met het asiel gaan praten als ik jou was. Er is ook zoiets als 'garantie' als je een huisdier aanschaft.
Ik ben vrijwilliger bij een stichting voor opvang van zwerfkatten en wij werken ook met contracten. In zo'n geval als dit zouden wij daar zeker wat mee doen.
Wellicht kun je bij hun eigen DA terecht tegen fikse korting of vergoeden ze een deel vd kosten.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 21:58

Wat ontzettend vervelend zeg :\

Ik weet niet wat je rechten zijn, maar mocht je besluiten er toch voor te gaan wanneer het blijkt dat ze inderdaad diabetes heeft, besef dan goed dat het een hele onderneming is.
Het is 2x per dag, op de klok, insuline toedienen, zelf bloed testen (bij de dierenarts kunnen de waardes afwijken door de stress), dieetvoer etc.
Mijn kat is inmiddels bijna 5 jaar geleden gediagnosticeerd met diabetes. Is het al het gedoe waard geweest: ja, absoluut. Maar goed, mijn kat is ruim 17 en al bijna heel zijn leven bij mij, dus ben erg op hem gesteld.

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 22:03

Opzich begrijp ik je frustratie.. enige wat ik niet snap, is dat je wel aan bokt vraagt hoe je mogelijk wel of niet in je recht staat, terwijl ik nergens in het verhaal lees dat je bij je twijfel, of nu gedurende de onderzoeken je het asiel hiervan in kennis hebt gesteld..

Ik denk dat je gewoon met hun het gesprek aan moet gaan in de eerste instantie

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 22:04

Wat je rechten zijn weet ik niet. ‘t is nu ook niet dat een asiel winst maakt op die katten dus ik zou gewoon het beestje goede zorg proberen te geven en het er verder bij laten.

Maar wat had die dierenarts dan moeten doen dan ipv adviseren op eten te letten? Die vrouw haar kat in beslag nemen?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-23 22:09

Flevolander schreef:
Opzich begrijp ik je frustratie.. enige wat ik niet snap, is dat je wel aan bokt vraagt hoe je mogelijk wel of niet in je recht staat, terwijl ik nergens in het verhaal lees dat je bij je twijfel, of nu gedurende de onderzoeken je het asiel hiervan in kennis hebt gesteld..

Ik denk dat je gewoon met hun het gesprek aan moet gaan in de eerste instantie

Het hele diabetes verhaal is vandaag pas begonnen.
Mijn intentie was om te vragen of meer mensen dit hebben meegemaakt.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 22:10

Iedere kat met overgewicht is een potentiële diabeet.

Maar mogelijk hadden ze voordat de kat naar jou zou gaan wel even urine en bloed kunnen checken.

Maar.. het hoeft geen ramp te zijn hoor ts. Ben je al gehecht aan het beestje? Onze diabeet was snel in remissie. Afvallen en koolhydraatvrij eten is echt de belangrijkste factor als jouw kat diabeet is door overgewicht.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-23 22:36

Poekkie schreef:
Wat je rechten zijn weet ik niet. ‘t is nu ook niet dat een asiel winst maakt op die katten dus ik zou gewoon het beestje goede zorg proberen te geven en het er verder bij laten.

Maar wat had die dierenarts dan moeten doen dan ipv adviseren op eten te letten? Die vrouw haar kat in beslag nemen?

In het dossier stond dat er volop eten tot beschikking was omdat mevrouw het moeilijk vond het eten af te wegen.
Er hadden dus andere oplossingen gezocht kunnen worden. De buren konden gevraagd worden om het eten af te wegen of de andere mensen.
Waar het mij om gaat is dat er niet is aangegeven dat ze een kans had op diabetes vanwege haar gewicht. Het dierenasiel wist dus dat ze dit kan krijgen en aan de hand van die informatie had ik een keuze kunnen maken

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 22:48

Ik zou eerst eens afwachten of het diertje daadwerkelijk diabetes heeft.
Daarnaast is het raadzaam om dit met het asiel te bespreken en niet met bokt.

Daarnaast kan je er donder op zeggen dat je met een ouder dier, hoe nobel het ook is om ze te adopteren, je meer risico hebt op kosten op korte termijn.

Ik zou dus met het asiel overleggen of je iets kan met de kosten voor dit urine onderzoek en evt aan de hand van die uitslagen verder bepalen wat jij wil, wat het asiel voor je kan betekenen etc.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 22:49

Dus je komt hier op internet wat op een dierenarts schieten omdat die de buren niet vroeg voor de kat te zorgen :') De meeste patiënten komen ook alleen met hun kat en if not zal de begeleiding dat advies ook wel hebben gehoord en gelezen.

Overigens is de enige klacht dat de kat veel drinkt? Moeilijk springen bij een 12-jarige lijkt mij redelijk normaal en veel drinken is nu ook niet direct een symptoom waarbij alle bellen moeten afgaan om te testen. Dus ik zie niet in wat het asiel fout zou gedaan hebben. Ja elke dikke kat heeft een verhoogd risico op diabetes, maar overgewicht is nu ook geen verborgen gebrek en alle dikke katten testen??

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 22:59

purny schreef:
Poekkie schreef:

In het dossier stond dat er volop eten tot beschikking was omdat mevrouw het moeilijk vond het eten af te wegen.
Er hadden dus andere oplossingen gezocht kunnen worden. De buren konden gevraagd worden om het eten af te wegen of de andere mensen.
Waar het mij om gaat is dat er niet is aangegeven dat ze een kans had op diabetes vanwege haar gewicht. Het dierenasiel wist dus dat ze dit kan krijgen en aan de hand van die informatie had ik een keuze kunnen maken

Het is helaas niet mogelijk om voor zulke dingen de verantwoordelijkheid bij een dierenarts te leggen, da kan adviseren dat de kat moet afvallen en mevrouw er meermaals op wijzen, maar zolang er geen sprake is van serieuze mishandeling (en dat is het niet want ik denk dat wel bijna de helft van de huiskatten in NL overgewicht heeft+ dat je in NL aan niet zo veel eisen hoeft te voldoen om een dier te mogen houden) kan de da verder niks doen behalve mevrouw adviseren, het is dan de keus van mevr om daar wel of niet iets mee te doen. Ik heb zelf in meerdere praktijken gewerkt en helaas zijn er nog altijd meer mensen die niks met overgewicht doen dan wel, ongeacht of ze daar toe in staat zijn of niet.

Asiel heeft niet persee iets fout gedaan, want klachten waren toen misschien nog niet aanwezig of vielen niet op (veel dieren, veel mensen, details zijn lastig waar te nemen)
Wat je sowieso wel kan doen is dit vriendelijk aankaarten bij het asiel, uitleggen wat de situatie is en vragen of (misschien niet jou da ivm kosten die moeilijk te verhalen zijn, maar die van t asiel) hier onderzoek naar wil doen als service, omdat je de kat pas net hebt en je had verwacht een gezonde kat over te nemen, en er wel graag goed voor wil zorgen.

Alle dikke katten hebben een risico op dibetes dus dat is een beetje een dooddoener, echter daadwerkelijke klachten zoals t veel drinken en plassen zijn wel opmerkelijk. Al kun je met die leeftijd natuurlijk ook wel al sneller wat meer gebreken en daarbij komende kosten verwachten.

Bedenk voor jezelf wel goed wat je wil met de uitkomst. Stel er komt diabetes uit, kan en wil je de kat dan houden?

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 23:04

Wat had de dierenarts volgens jou moeten doen? De kat afpakken ?

Elke kat met overgewicht heeft kans op diabetes dus ik snap niet dat je zo geshockeerd bent eigenlijk.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 23:14

purny schreef:

Je hebt echt geen idee. Zo simpel is dat meestal echt niet.

Ik zou als ik jou was morgen het asiel bellen en eens vriendelijk melden dat je denkt dat Nova misschien diabetes heeft en of je op hun kosten (vaak kan dat) onderzoek kunt laten doen. Als er een diagnose is zou ik pas verder gaan praten met ze.

Overigens begrijp ik dat als ze echt diabetes heeft dat je dan flink baalt.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 23:41

En stel, zij heeft Diabetes en gaat slechter zien of heeft atrose,of... ga je haar dan houden of breng je haar terug ?

Want zo komt hetn beetje bij mij over van wegen dat je jouw n beetje gen**d voelt.

Een advies van 2019 waar niets mee gedaan is - daar kun je niemand voor verantwoordelijk houden ,behalve de oudeigenaresse ,maar die was dus dement en niet in staat.

Het katje had "jouw hart gestolen" , je hebt haar gezien en wist dus ook van haar overgewicht - en een week later opgehaald.

In een asiel is het niet mogelijk om een kat zo te monitoren als dat ze bij iemand thuis 24/7 is .
Het kan heel goed zijn, dat er niets geks is opgevallen.
En info kan ook van 2 kanten komen : jij had kunnen vragen naar risicos/ verleden enz...

Wat ik hier in jouw post even mis : wat is met voer?
Heb jij dit veranderd ? Of voer je hetzelfde als in het asiel?
En qua afgemeten eten, jij schrijft dat zij in de 4 weken al afgevallen is... veel drinken kan ook "vervanging" zijn, door constante honger wegens afmeten...

En zoals al iemand schreef : bij een ouder dier moet je gewoon NOG meer rekening houden met extra kosten als bij een kitten of jong dier (maar ook daar kan van alles gebeuren)

Ga haar laten testen en tergelijk kijk naar het voer en het "afmeten".
Trouwens gaat het bij dieren precies als bij mensen :vdh werkt averechts...

3heathcliff5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 23:43

Wat vervelend als je lieverd straks misschien diabetes heeft.

Maar ik begrijp je vraag niet zo heel goed. Je hebt heel lief voor een senior kat met overgewicht gekozen. Bij een senior komen sowieso bepaalde gezondheidsrisico’s kijken. Had het asiel tevens moeten waarschuwen voor de grote kans op artrose? De grotere kans op dementie? De grotere kans op hersentumoren of TIA’s? De grotere kans op nierfalen? Want dat zijn ook risico’s die bij een senior significant toenemen.

Ze woont nu bijna een maand bij je en had de klachten die je nu noemt niet toen ze uit het asiel kwam. Wat kan het asiel er precies aan doen dat een ‘bejaarde’ kat bijna 4 weken na plaatsing alsnog gewichtsgerelateerde klachten krijgt? Je zegt dat ze aan het afvallen is. Gaat ze niet te snel met het oog op mogelijke leververvetting? En wat verwacht je van het asiel? Wil je dat ze haar kosteloos terugnemen? Of verwacht je aanspraak te kunnen maken op een vergoeding voor medische kosten? Over dat soort zaken en meldingstermijnen staat vaak al iets vermeld in je adoptie overeenkomst. Zonder duidelijke afspraken kan ik me voorstellen dat jij, juridisch gezien, door voor een senior met overgewicht te kiezen al een zeker risico hebt aanvaard. Dan zou alles wat het asiel met je wil meedenken/betalen al mooi meegenomen zijn.

Ik hoop in ieder geval dat er bij de dierenarts iets onschuldigers wordt vastgesteld en dat jullie nog flink wat jaartjes zorgeloos van elkaar mogen genieten.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-23 08:22

Waar het mij om gaat is dat het asiel deze informatie heeft achtergehouden. Ze wisten toen ze in het asiel kwam dat er in 2019 is gesproken over een hogere kans op diabetes. Als ze dit aan mij hadden gemeld dat de kans aanwezig was had ik er nogmaals over nagedacht omdat je dan toch met hogere kosten komt te zitten.
En of ik zelf wel tijd heb om het dier 2 keer per dag insuline te spuiten.
Het gaat mij erom of dit juridisch mag. Mag een dierenasiel deze informatie achter houden?

Dit is dus wel voor mij de laatste keer geweest dat ik een dier uit een asiel geadopteerd heb.