Onzekerheid eerste hond/opvoeding.

Moderators: Firelight, Essie73, Muiz, NadjaNadja, Maureen95

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

NatassJa

Onzekerheid eerste hond/opvoeding.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-01-23 00:02

Hoi allemaal.

Ik heb even een vraagje/meningen/tips nodig.

Ik heb sinds oktober mijn allereerste hond. Toen een pup van 8 weken, nu 19 weken.
Echt straal verliefd op haar, super lief, leergierig. Allemaal hartstikke leuk.

We zijn lekker met puppycursus begonnen, ze kon binnen een week de basiscommando’s, pikte ze zo snel op.

De eerste week was ik mega onzeker -O-
Zou ik alles wel goed doen? Geef ik haar het beste?
Doe ik niets verkeerd?
Zo waren we lekker aan het spelen en zo barste ik ineens in tranen uit, door de onzekerheid. 8)7

Maar na die week was dat helemaal weg!

Ik kreeg steeds meer zelfvertrouwen, ze deed het echt onwijs goed, als ik haar in de bench deed, ging ze lekker braaf slapen. Ze at goed, speelde lekker en zindelijkheid ging perfect! Ze sliep na 4 dagen compleet door.
En nog moet ik haar wel eens wakker maken om 9 uur _O-

Maar de laatste tijd toch weer onzeker.. Maar dat komt meer door m’n omgeving.
En dan voornamelijk om 2 dingen. Het alleen zijn en het in de bench zitten.

Ik weet vrijwel zeker dat ze een bepaalde vorm van verlatingsangst heeft. Naar mij toe. Als ik even niet in beeld ben, kan ze gaan piepen. Maar dan vooral als anderen erbij zijn.
Thuis gaat het echt prima! Tuurlijk wil ze soms wel eens een piepje geven, maar dat is het. Normaal slaapt of speelt ze gewoon lekker door.

Maar een voorbeeldje: als ik bij m’n moeder ben en we gaan een stukje lopen, heeft m’n moeder haar riem vast, maar ze trekt constant naar mij toe. Echt hangen aan de riem. En dan loop ik gewoon naast mn moeder. 8)7
Loop ik met haar, niets aan de hand. Niet trekken, braaf naast me en lekker snuffelen.

Maar wat ze bijvoorbeeld dan wel weer braaf doet, is als mijn moeder haar meeneemt vanaf m’n werk naar haar huis, zonder mij erbij. Niets aan de hand..

Als ik bij m’n moeder ben en ik ga even het huis uit, wil ze ook wel wat gaan piepen of blaffen. Maar als m’n moeder haar gerust stelt of lekker speelt is er ook niets aan de hand..

Ze is nog niet alleen geweest. We zijn aan het trainen thuis, maar dat wil nog wel eens geblaf op leveren. Het gaat met stapjes vooruit.

Om me heen hoor ik dan mensen die een pup hebben en met 11 weken al 2/3 uren alleen laten. Of met oud en nieuw opsluiten in de badkamer en zelf weg gaan.
Ik kan dit niet.. Ik wil dat m’n hond dit op een rustige manier ervaart zonder trauma’s of bang te zijn.

Het “nadeel” is, dat ze ook wel echt de hele dag bij mij is. Ze kan mee naar m’n werk, dus ze hoeft niet echt alleen te zijn. Maar natuurlijk wil ik wel eens rustig een boodschapje kunnen doen alleen.

Maar altijd maar die goed bedoelde, maar toch een soort van “je bent verkeerd bezig” adviezen, maken me echt onzeker.

Ook haar dagschema is zo iets. Als mensen dan langs komen en ze ligt lekker in de bench te slapen. Ze wordt wakker en super enthousiast als mensen binnen komen. Dan springt ze tegen de tralies op en laat ik haar eerst rustig worden voordat ze eruit mag.
Dan is het ook altijd, “Dat beest zit alleen maar in de bench”, “Loopt ze niet vrij rond?”

Of bijvoorbeeld kerst.

Ze is echt stapelgek op m’n broertje. Mega enthousiast is ze dan. Wij waren die dag bij z’n gezinnetje. Bench meegenomen, dat ze toch lekker kan gaan slapen.

M’n broertje en schoonzus, allebei mega druk, praten hard. Nichtje van 3. Gek op m’n hond, wil de hele tijd spelen.

Duidelijk gemaakt dat ze haar rust echt nodig heeft en in de bench moet slapen. Geen succes. Blaffende hond, die er uit wil en geen rust kan pakken. Op een rustige plek gezet, gestreste hond, want ze ziet mij niet. “Ja laat dat beest dan gewoon los lopen, als ze niet wil slapen, dan toch niet”
Hond gepakt en lekker een stuk gaan lopen, kom ik terug. Goed bedoelde adviezen, “Ja je zal toch met haar moeten gaan trainen zo dat ze alleen kan zijn, want dit kan zo niet”. Dat was de druppel, dus ik barste weer in tranen uit.

Ik wéét het, ik ben er mee bezig! Maar zo makkelijk gaat het allemaal niet.. Ik wordt er zo onzeker van. Het is m’n eerste hond en ja, ik zal fouten maken. Maar ik probeer het allemaal zo goed mogelijk te doen voor haar.

Hoe haar dag er op een vrije dag uit ziet:

Half 12 ‘s avonds laatste keer uit, slapen.
Rond half 9/9 uur wakker (maken).
Grote ronde lopen, spelen, eten.
Half 10/10 uur in de bench.
Tussen 11 en 12 wakker, grote middag ronde, lekker spelen/trainen.
Half 1 eten, dan weer de bench in.
Meestal wordt ze rond 3 een keertje wakker.
Klein rondje lopen, beetje spelen, terug in de bench.
5 uur/half 6 wakker, grote ronde lopen, eten, bench.
7 uur wakker, klein rondje lopen, even spelen en weer de bench in.
Rond 9 uur wakker, groter rondje, beetje spelen, bench.
En dan half 12 meestal wakker maken voor haar laatste rondje en dan slaapt ze lekker door tot ‘s ochtends.

Is dit een raar schema?

We hebben ook echt wel eens dat we even op pad gaan van bijvoorbeeld 11.00 tot 14.00. Dan merk je dat ze moe is, maar ze doet het braaf. Dan gewoon de rest van de dag rustig aan.

Sorry. Het is een lang verhaal geworden, maar het is vooral even van me afschrijven denk ik :7

Mochten jullie oprecht goed bedoelde adviezen of tips hebben, dan hoor ik het heel graag!

Ohja, het gaat om een kruising. Gekocht als Maltezer/Shih Tsu. Vooral ook een beetje gekozen voor het rustige karakter, aangezien ik zelf in een appartementencomplex woon.
Maar waarschijnlijk Maltezer/Pomeriaan, haar eigen hond is er mogelijk opgedoken, ipv de dekreu.
Dus het is echt een pittige tante :Y)
Maar wel echt onwijs lief!

Afbeelding

Afbeelding

Bhodi

Re: Onzekerheid eerste hond/opvoeding.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 00:32

Het is jouw hond en jij bepaalt hoe je haar opvoedt. Heeft iemand er een probleem mee, is dat het probleem van diegene :)

Rock this day like there is no tomorrow

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 00:46

Ik snap je onzekerheid wel, wij hebben in 2022 onze eerste hond genomen. Ik heb op een gegeven moment maar los gelaten wat andere mensen doen. Hier kreeg ik bv commentaar op het gebruik van puppypads maar voor ons werkte het. Wat een ander doet moet ‘ie dan zelf weten.

Wel vervelend dat je hond nog niet alleen kan zijn. Dat lijkt me best benauwend soms. Hopelijk lukt het om dat wat uit te kunnen bouwen.

Hier werk ik eigenlijk niet met een schema en gebruik de bench alleen af en toe. Dus kan niks zeggen over jouw schema.

Mooie foto’s van jouw hond? http://www.simondel.nl

Minimus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 02:03

Elke hond is anders. Waar onze vorige hond (malti/shihtsu) heel makkelijk zonder issues (bij wijze van) 12 uur alleen kon zijn, kunnen we onze huidige hond maximaal 4 uur alleen laten tot ze de boel afbreekt. Wij gebruikten de bench bij de eerste hond alleen als we ook echt weg gingen en zelfs daarvoor hebben we wat getraint. Dat ging wel bijzonder makkelijk hoor. Wat lekkers te doen geven in de bench, de kamer uitlopen voordeur dicht, 5 minuten wachten (of iets in die trant) en weer terug en eruit laten als ze rustig was. Wij deden nooit overdreven gek tegen die hond als we ze dan weer zagen. Gewoon heel normaal, rustig deurtje open maken en op commando eruit. Is ook handig met voordeuren dat commando haha. Overdag als wij thuis waren lag ze er nooit in maar had ze een kussen of een mand als rustplek.

Net wat hier ook gezegt word, niet letten op wat anderen zeggen. De beste stuurlui staan aan wal en niemand luistert naar de regels die jij voor de omgang met je hond opgesteld hebt. Je kunt met je buren overleggen van 'Goh wij zijn bezig met het trainen om alleen thuis te zijn, dat kan wat geblaf opleveren. Als het irritant is even bellen of appen of whatever.'
Nou hoor ik van veel mensen dat Pommies niet de meest makkelijke honden zijn, dus ik neem alleen maar mijn petje af voor je dat je het beste probeert te doen wat in je macht ligt. Alleen maar goed!

Du blir løyst frå banda som bind deg
Du er løyst frå banda som batt deg

Rosannee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 02:16

Ik zou eerst even adem halen en jezelf en je pup de tijd geven. Je leert zoveel van en samen met je eerste hond, niet teveel aantrekken van andere bemoeienis. Interessant om te bekijken voor verlatingsangst is Nina van Tilburg op instagram, ze heeft volgensmij ook een online cursus.

Dogs are a mans best friend

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 02:43

Allereerst: jouw hond, jouw wijze. Dat hebben anderen maar gewoon te accepteren en als ze er een probleem mee hebben is het hun probleem (zoals voorgangers ook al zeggen).

Dat gezegd hebbende denk ik dat je jezelf wel een beetje in de knel werkt met een schema en dat ze inderdaad wel vaak in de bench lijkt te zitten. Dat is niet per definitie fout, begrijp me niet verkeerd, want het kan prima zijn dat jij ziet dat ze daar behoefte aan heeft en ik niet want ik zit achter een scherm. Maar ik heb bij de honden van mijn ouders vroeger echt moeten leren om dingen qua opvoeding los te laten, de hond mag ook gewoon pup zijn. Het kan zijn dat de verlatingsangst optreed omdat ze relatief vaak in de bench moet: is ze eindelijk los, mag ze nog niet bij 'mama'. Dat ze gaan slapen dan is namelijk niet altijd omdat ze daar echt behoefte aan hebben, ze weten ook gewoon dat de bench een slaap plek is dus gebeurt dat vrijwel automatisch. Of omdat er toch niks anders te doen is. Maar nogmaals, dat is invulling van achter een scherm.

Ik raad je aan om eens te kijken naar de Roedelmethode. Niet eens per se om dat nou 100% te volgen voortaan (al ben ik er wel fan van, maar goed dat ben ik), maar vooral omdat je veel kan lezen en leren over natuurlijk honden- en puppygedrag. Meer inzicht krijgen lost een probleem niet automatisch op, maar het kan wel steun en handvatten bieden. Dat heeft mij in ieder geval mega geholpen met mijn onzekerheid toentertijd, en daar zal ik bij een nieuwe hond ook zeker naar terugkeren.

Groeten, ook een onzekere doos ;)

Lucia88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 02:47

Ik vind dat je alles heel netjes en doordacht doet! Wat opvoeding betreft kom je er wel uit hoor!

Nou nog de vraag waarom je je zoveel aantrekt van de anderen. bedank voor de goedbedoelde adviezen maar laat ze je niet onzeker maken, nergens voor nodig! Ene oor in, andere weer uit!

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 03:07

Ik zou er best trots op zijn als mijn pup zonder morren de hele dag in de bench gaat slapen. Dat doen onze pups nou nooit. :')

In principe is zo'n schema erg handig omdat je pup houvast krijgt. Wat ik meestal hoor is 1 moment per dag (vaak 's middags even) de bench of puppy ren in als een time out en leermoment. De hele dag in de bench heb ik nog niet eerder gehoord, maar goed, jij maakt daarin gewoon jouw keuze van hoe je het doet. Eerlijk gezegd is het mijn keuze dan weer niet omdat de vrije momenten in huis ook hele goede leermomenten zijn voor een jong hondje. Maar dan moet je wel 24/7 je ogen erop houden bij wijze van spreken om plasjes en kapotte spullen te voorkomen. Mensen die dat niet halen kiezen vaak voor een puppy ren zodat de hond toch onder minder toezicht wat vrijheid heeft.

Je pup op 11 weken in een badkamer proppen en uren weg gaan is trouwens niet iets waar de meeste honden echt blij van worden. Sterker nog, vaak werkt dit averechts. Dat soort mensen zou ik zeker niet je onzeker door laten maken. Is het handig dat je je zorgen uitspreekt bij jouw hondenschool? Daar kunnen ze fijn advies geven en meedenken met jouw dagschema en je wat informatie geven over de training om alleen te zijn. :j

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 04:39

Ik ga mee met de rest hier. Ene oor in, andere oor uit. Je doet het op jouw manier. En het maakt niet uit hoe je het doet, mensen hebben toch altijd wel commentaar.

Ik vind niet dat je hond veel in de bench zit. Zo hebben wij het ook gedaan. Een uur wakker/wandelen/spelen en dan weer twee uur slapen in de bench.

Die van ons sliep anders niet en werd strontvervelend. Met de bench was hij binnen een paar minuten diep in dromenland.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 06:08

Jou ideeën zijn top! Wat mis is gegaan is je malthezer x shih tzu idee haha is absoluut kruising dwerg kees. Dat geeft direct heel ander karakter en ja zeker qua vocaal zijn maar ook qua beweging behoefte en energie niveau. Je moet absoluut jou plan doorzetten met veel doorzettingsvermogen want dit zijn gewoon enorm pientere hondjes. Als ze denken iets met blaffen, miepen, fiepen en desnoods gillen op re lossen dan doen ze dat en heel volhardend ook. Gewoon die ruimte niet geven en je krijgt een wereldhondje

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 07:21

Ik krijg altijd best veel commentaar op de manier waarom ik mijn honden opvoed. Maar diezelfde mensen zeggen ook altijd dat ze zo vreselijk goed luisteren en zo makkelijk overal mee naar toe kunnen. Je moet kijken wat voor jou belangrijk is. Vind jij het belangrijk dat ze een paar uurtjes alleen kan zijn. Dan moet je daar op trainen. Als blijkt dat jou hond dat niet kan. En die zijn er ook. Dan is dat lastig maar dan moet je je plan daar op aanpassen. En zo is het eigenlijk met alles. Er zullen altijd dingen zijn die je verkeerd hebt gedaan of anders had moeten aanpakken. De perfecte honden moeder bestaat niet.

Waarom hebben de meeste stallen zo’n grote kantine?
Dan is er voor alle “technische juryleden” en beste stuurlui plek!

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 07:45

Overigens hier krijg ik die commentaren ook. Mijn honden komen vanaf fokkers die ook pup rennen gebruiken en of bench. Ik hou dat vanaf dag 1 aan. Ik loop langer buiten dan de gemiddelde richtlijn dat zien mensen wel maar dat ze daarnaast vrijwel niet los in huis lopen zien ze niet. Hier dan meestal pup ren ipv bench omdat ik ze graag ruimte en comfort geef. Echter wel op eigen pootjes. Hier hadden we destijds roedel van 6 a 7 honden. Aantal oudere erbij, aantal rescue, aantal zeerrrr gesteld op hun rust en privacy. Had oorlog geweest in huis met pup er los bij. Heel rustig aan leerden we de pups ook in huis los te zijn zonder anderen te irriteren enz. In bos was iedereen vrolijk en juiste ondergrond dus wat langer lekker los buiten en in huis rust of alleen klieren met speelgoed en botjes. Botjes gebruik ik in overvloed. Konijnenoren of juist enorme runderoren met pit. Heel veilig die krijgen ze in uren niet op maar leidt af en geeft rust. Ik heb bij jonge honden enorme variatie in knaagwerk. De boer waar de paarden staan had afgelopen zomer een jack russell pup. Zo'n enorm oor gegeven. Hij is er wekenlang enorm blij mee geweest. Scheelt veel herrie en geklier.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 08:13

Wat goed dat je er zo over nagedacht hebt! Volgens mij ben je heel lief voor haar en geef je haar alle tijd.

Voor mijn puppy's heb ik nooit een kooi gebruikt, maar het kan zeker een goed rust moment voor ze zijn. In jouw schema zit ze wel heel vaak in de kooi, zou dat geen verlatingsangst opwekken? Dat ze nu te graag bij je wil zijn, omdat ze dan uit de kooi mag zijn?

Ik denk ook dat het een kruising met een keeshondje is. Ik vind haar prachtig <3

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 09:32

Poeh, ik schrik wel van hoeveel ze in de bench zit. Ze komt er alleen uit voor een wandeling en eten. Wat is je idee hierachter?

NatassJa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-01-23 09:59

Ik weet niet zo goed waarom ik me er zo onzeker door voel. Normaal gesproken, als het kritiek zou zijn op mezelf is het inderdaad ene oor in, andere oor uit.

Bij haar? Ben ik echt een softie en trek ik me alles persoonlijk aan :7

Even over het bench gebruik. Als ze uit de bench is, na het lopen, loopt ze ook altijd los in huis hoor. Na lekker rondhuppelen, ontdekken en spelen/trainen, komt ze daarna nog altijd even lekker kroelen en gaat ze dan weer de bench in. Ze heeft genoeg speelgoed en kauwspulletjes liggen. Dus ze vermaakt zich wat dat betreft prima! :o

Dus het is niet zo dat ze alleen maar eet en dan weer gelijk terug in de bench.

Ik ben een beetje aan dit schema gekomen, omdat ze in het begin best bijterig kon zijn. Tuurlijk puppy eigen! Maar best hard. Op puppycursus werd er ook wel echt op gehamerd dat ze écht hun rust nodig hebben en 18 tot 20 uur moeten slapen per dag.

Nu neem ik het daar niet altijd helemaal nauw mee. Maar dat is wel een reden geweest voor dit schema ongeveer. Ze is er wel echt rustiger op geworden. En ik merk dat als ze meer slaapt, ze ook in haar gedrag wel echt veel beter luistert en wat minder bitterballen in haar oren heeft _O-

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 10:07

Mij lijkt het ook dat ze wel heel veel in de bench zit. Is dat met deurtje dicht? Als honden de bench echt fijn vinden gaan ze daar vanzelf hun rust zoeken en blijven ze daar ook, met deurtje open.
Heeft ze ook momenten dat ze vrij door het huis kan struinen? Zonder persé een speelmoment met jou, gewoon zelf op ontdekking, jij leest even een boek od. Daar wordt ze zelfstandig van, wat weer zal helpen voor het alleen blijven. Wel uiteraard goed opletten, een pup vrij in huis zet vaak de boel op stelten.

Nu heb ik een heel ander kaliber hond, zeker qua energielevel maar die heeft een godsgruwelijke grafhekel aan de bench gekregen. In den beginne ging hij er ook vlot vanzelf in en sliep er ook overdag in (deurtje open). Ik sloot hem alleen 's nachts op en als ik weg ging. Toen hij 6 maanden werd kon hij het niet meer verdragen in de bench te zitten, blaffen, piepen, janken tot hij er uit mocht. Bench de deur uit.

Qua verlatingsangst: klassiek: heel rustig de momenten alleen opbouwen. Eerst thuis, jij en hond in verschillende kamers. 30 seconden, 1 minuut, 5 minuten etc. Normaal zal ze steeds langer alleen kunnen blijven.
Wat thuis niet lukt, zal buiten of op visite ook niet lukken.

Verdere tips: niet luisteren naar alle meningen.
Maar wel bvb met een hondentrainer aan de slag gaan en bij 1 methode blijven.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 10:08

Jennyxx schreef:
Wat goed dat je er zo over nagedacht hebt! Volgens mij ben je heel lief voor haar en geef je haar alle tijd.

Voor mijn puppy's heb ik nooit een kooi gebruikt, maar het kan zeker een goed rust moment voor ze zijn. In jouw schema zit ze wel heel vaak in de kooi, zou dat geen verlatingsangst opwekken? Dat ze nu te graag bij je wil zijn, omdat ze dan uit de kooi mag zijn?

Ik denk ook dat het een kruising met een keeshondje is. Ik vind haar prachtig <3

Verlatingsangst kweek je niet door ze op regelmatig basis na activiteiten in een bench/ren te laten slapen waar alle basis behoeftes zijn. Zeker als ze dit vanaf dag 1 kennen en gewoon zijn. Je kweek het wel door ze continu bij je te laten zijn en op/tegen je te laten liggen om vervolgens spontaan naar de winkel te gaan bijv en in ren of bench te stoppen.
Teveel van het 1 of ander is niet goed voor balans. Beiden zijn wel nodig voor leren op eigen poten te staan plus voor lekker werken aan band tussen baas en hond. In de avond lagen ze hier als pups al vlot hele avond op de bank te slapen tegen mij aan. Dan zijn de meeste pups al moe van de hele dag en is los in huis slapen ook niet zo moeilijk. Ook omdat ik zelf s avonds niet meer actief ben haha

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 10:10

Ik zou het in de bench doen wel gaan afbouwen.
Als ze niet sloopt is in de kamer slapen ook prima.

Ze zal ook moeten leren wat gewenst gedrag is in huis zonder bench.

Ik heb nooit een bench gebruikt.
Hond sloopt niet. Slaapt waar het hem uitkomt.

[o]

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 10:27

Les 1: in de hondenwereld is er altijd iemand die vind dat je het beter kan doen.
Les 2: vergelijk de zwakkere punten van jouw hond niet continu met de positieve punten van andere honden.

Want die ene hond kan misschien wel langer alleen blijven zonder de boel af te breken, maar misschien blaft die bij visite wel de buurt bij elkaar. Iedere hond heeft een eigen karakter, eigen persoonlijkheid en een eigen leven.

Mijn beste vriendin (met ondertussen een puberhond) trekt zich andere meningen heel erg aan. Ik zeg dan dat ze naar de tips moet luisteren, maar dat ze zelf nog altijd kan beslissen wat ze logisch vind klinken en wat ze dus opslaat. Ook de meningen op de hondenschool. Natuurlijk kan je meningen die van kwalitatieve hondentrainers komen net iets meer waarde geven, maar niets staat in steen gebeiteld. Adviezen en tips zijn handig, en afhankelijk van wie ze komen soms zelf heel erg welkom, maar ze zijn niet altijd 100% toepasbaar op iedere individuele hond.

De hond van mijn beste vriendin blaft de eerste 2 minuten dat die in de auto zit. Ik vind een blaffende hond in de auto niet leuk. Veel mensen vinden dat niet leuk. Daar werd ze onzeker van: moet ik dat nu ook al gaan bestraffen terwijl hij gewoon enthousiast is. Ik zei: vind jij het een probleem dat die blaft. Zij zei: nee, want hij doet het alleen die eerste 2 minuten en daarna gaat die braaf liggen.
Dan is er dus geen probleem. Haar hond is sowieso wat meer van het geluid maken (bij iedere emotie), het ras is daar op gefokt (type waakhond). Eeuwenlang waren mensen blij dat dit type honden bij het minste geringste aansloegen. En nu die honden niet meer gebruikt worden voor hun taak, maar eerder als huishond gehouden worden, moet iedere hond ook voldoen aan dat ene plaatje 'perfecte huishond'. En moet je constant corrigeren en verder blijven kneden aan dat perfecte plaatje. Dat hoeft dus niet. Je wilt een individu dat correct opgevoed in de maatschappij kan meedraaien, maar het is en blijft een individu.

LibertyLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 10:51

Nou ik vindt dat je het heel goed doet hoor

Mensen denken altijd beter te weten

Het is heel goed dat ze rustig moet worden voor ze uit de bench mag bv

Dat je haar tot rust wil laten komen snap ik
Lukt het niet
Dan lukt het niet

Het is jouw hondje

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 11:02

Gini schreef:
Les 1: in de hondenwereld is er altijd iemand die vind dat je het beter kan doen.
Les 2: vergelijk de zwakkere punten van jouw hond niet continu met de positieve punten van andere honden.

Want die ene hond kan misschien wel langer alleen blijven zonder de boel af te breken, maar misschien blaft die bij visite wel de buurt bij elkaar. Iedere hond heeft een eigen karakter, eigen persoonlijkheid en een eigen leven.

Mijn beste vriendin (met ondertussen een puberhond) trekt zich andere meningen heel erg aan. Ik zeg dan dat ze naar de tips moet luisteren, maar dat ze zelf nog altijd kan beslissen wat ze logisch vind klinken en wat ze dus opslaat. Ook de meningen op de hondenschool. Natuurlijk kan je meningen die van kwalitatieve hondentrainers komen net iets meer waarde geven, maar niets staat in steen gebeiteld. Adviezen en tips zijn handig, en afhankelijk van wie ze komen soms zelf heel erg welkom, maar ze zijn niet altijd 100% toepasbaar op iedere individuele hond.

De hond van mijn beste vriendin blaft de eerste 2 minuten dat die in de auto zit. Ik vind een blaffende hond in de auto niet leuk. Veel mensen vinden dat niet leuk. Daar werd ze onzeker van: moet ik dat nu ook al gaan bestraffen terwijl hij gewoon enthousiast is. Ik zei: vind jij het een probleem dat die blaft. Zij zei: nee, want hij doet het alleen die eerste 2 minuten en daarna gaat die braaf liggen.
Dan is er dus geen probleem. Haar hond is sowieso wat meer van het geluid maken (bij iedere emotie), het ras is daar op gefokt (type waakhond). Eeuwenlang waren mensen blij dat dit type honden bij het minste geringste aansloegen. En nu die honden niet meer gebruikt worden voor hun taak, maar eerder als huishond gehouden worden, moet iedere hond ook voldoen aan dat ene plaatje 'perfecte huishond'. En moet je constant corrigeren en verder blijven kneden aan dat perfecte plaatje. Dat hoeft dus niet. Je wilt een individu dat correct opgevoed in de maatschappij kan meedraaien, maar het is en blijft een individu.

Oh, wat goed verwoord zeg! Het is inderdaad totaal niet logisch dat wij hebben besloten honden niet (of veel minder) voor hun gefokte taak te gebruiken en dat ze dus maar direct even de transformatie naar perfecte huishond moeten maken. Nog daargelaten dat je, als je een perfect dier wil hebben, een robotdier moet nemen want ieder dier heeft inderdaad een eigen karakter en wil. Net als met paarden, onze teamgenoten hebben een eigen wil, dat is niet een balletje wat je ff over een veldje heen trapt. Dus +1 voor deze reactie!

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie