[BB] Redirectiegedrag katten, hoe gaat het verder.
Onze kat Gert laat eigenlijk redelijk plots sinds oktober stereotype gedrag zien. Wat doet hij?
Hij loopt rondjes door de kamer, wanneer ik zit of wanneer ik met iets bezig ben, soms lijkt er geen aanleiding te zijn. Hij gaat dan op een draftempo rond, en soms duurt dit gewoon echt 10 min. Ik probeer hem eruit te halen, aanhalen, straffen, afleiden met speelgoed of een voerbal, maar dat wordt hij snel zat en gaat dan verder met pacen. Als ik boven bezig ben met opruimen of op het toilet zit, gaat hij constant kamers in en uit. Ik haal hem dan ook aan om hem eruit te halen, dan komt ie even voor een aai en gaat daarna weer verder. Ik probeer hem niet te belonen voor zijn gedrag maar hem echt af te leiden. Negeren heb ik uiteraard ook al gedaan, straffen ook, (als in knip met de vingers, dat is bij hen een correctie) maar ook daar doet hij niks op uit.
Hij doet dit op sommige momenten dus wel, maar andere momenten slaapt hij bij mij of met zijn broertje op de vensterbank. Of ravotten ze samen door het huis.
Hiervoor ben ik inmiddels bij de dierenarts geweest en er is een gedragsdeskundige(afgekort GD) in huis geweest, maar er is niks veranderd. We hebben in het huis wat aanpassingen gedaan en veel geprobeerd:
- kattenbakken ook beneden
- voer beter verdelen over de dag, voerspellen/ballen etc,
- meer uitdagen, meer spelen,
- speciaal voor hem gemaakte bachdruppels,
- feliway aan de muur
- andere brokjes
- kattenloopwiel aangeschaft omdat hij daar vroeger bij de fokker veel op ging, maar hij moet er niks van hebben (andere kat gelukkig wel.)
Maar ondanks alle veranderingen is er niks veranderd bij Gert zijn gedrag. Sterker nog, na de komst van de GD is het mis gegaan, doordat er een andere kat op de aanbouw liep kreeg Gert teveel stress en reageerde hij dit af op Kees, waarnaar ze in gevecht kwamen en Gert van schrik alles onder plaste en naar boven rende en zich in paniek onder een bed wierp. Dit is gelukkig helemaal goed gekomen met hulp van de GD (twee dagen apart gehouden, en weer rustig met kleine stapjes herintroduceren), maar dat wil ik niet nog een keer, dus er moet iets veranderen.
Maar wat dan? Ik heb de dierenarts gebeld, die zeggen niks te kunnen doen, dat ik toch terug moet naar de GD. Die ga ik nog bellen, maar daarnaast denk ik dat ik toch eens Gert goed wil laten doorlichten, toch bloeddruk meten en bloed afnemen om te kijken of er lichamelijk wat aan mankeert. De assistente begon al over herplaatsen, maar ik zie nog niet in wat dat voor effect zou kunnen hebben. Want naar mijn idee komt het niet door de andere kat die zijn broertje is. Ze ravotten echt heel veel met elkaar, slapen samen maar kunnen ook ruzie maken. Dit gedrag heeft de GD gezien hoe ze zijn en dat dit normaal gedrag is onder elkaar. Het is geen optie om alle ramen af te sluiten voor andere katten, al denk ik dat dit enkel een symptoom is en niet de oorzaak.
Wat kan ik dus nog meer doen? Het liefst geef ik hem iets waar hij van kalmeert, want ik lijk de oorzaak nog niet te kunnen vinden.
Wat ik nog wil proberen:
- doorlichten door Da.
- contact met GD, maar voor wat?
- Voer nog meer verspreiden over de dag, omdat hij heel gefocust is op voer. Misschien heeft hij teveel honger?
Kom maar door, bedankt voor het lezen alvast