Hoe zet je een pup uit

Moderators: Essie73, Polly, xingridx, Firelight, Ladybird, Muiz, Mjetterd, NadjaNadja, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
marleen_usar

Berichten: 24781
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Hoe zet je een pup uit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-23 19:39

Rare titel misschien maar ik zoek tips, mijn dochter heeft een Roemeense pup van bijna een jaar. Hij luistert perfect en kan uren alleen zijn, maar ze laat hem maximaal 3 uur alleen. Toen ze hem net had kreeg ze werk aangeboden, ze werkt 4 dagen en het zijn geen lange dagen. Ik haal hem 3 keer in de week op, en dan neem ik hem mee naar huis de 4e dag ga ik naar hem toe en laat ik hem goed uit en dan blijft hij ook thuis.. Zelf hebben we 2 kleine Spanjaarden en een iets grotere Roemeen.

Het probleem is dat als ik hem op haal en hem hier binnen laat wordt hij gelijk druk, dat blijft hij tot hij weg gaat. Als hij wordt opgehaald en naar huis gaat dan is hij thuis ook nog een tijd druk. Ze heeft zelf ook gezien hoe hij hier is en dan herkent ze dat gedrag niet. Ik zit er aan te denken om hem nog maar 2 dagen op te halen, ik wordt er namelijk zelf ook kriegelig van. ze wil hem ook 1 dag laten uit laten door een uitlaatservice. Dit gedrag veranderd als hij ouder wordt, maar ik vind het voor hem ook zielig. Ik heb zelf al jaren honden maar dit heb ik nooit mee gemaakt.

Ineke2

Berichten: 33202
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Hoe zet je een pup uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 19:50

Verplicht rusttijd in een bench? Wel eerst thuis op een voor de hond fijne manier aan de bench laten wennen zodat hij het als een rustplek ziet.

Benzz
Berichten: 3333
Geregistreerd: 10-02-19

Re: Hoe zet je een pup uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 19:55

Lekker naar het bos gaan met alle honden en ze daar een uurtje (of meer) laten spelen?

Kairos
Berichten: 2777
Geregistreerd: 07-08-17

Re: Hoe zet je een pup uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 20:02

Ik denk dat je best kans hebt dat dat druk worden te maken heeft met overprikkeling. Ik zou hem dan in de bench leggen met een deken over de bench, meestal gunnen ze zichzelf dan wel de rust om te gaan slapen. Maar dit kan inderdaad alleen als de hond gewend is met de bench, toen onze hond jonger was, koppelden we er gewoon een snoepje aan vast als ze even moest slapen, zo had ze alleen maar positieve associaties met de bench.

marleen_usar

Berichten: 24781
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-23 20:11

IK dacht zelf ook aan overprikkeling, gisteren met alle honden naar het strand geweest daar na ging hij gelijk naar huis. En hij is thuis ook heel rustig nu, morgen komt hij weer en dat van die bench ga ik op voeren.

Slmt9

Berichten: 5016
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Hoe zet je een pup uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 20:13

Ik dacht ook gelijk aan overprikkeling. Kan hij zich ook terugtrekken op een rustige plek?

zigranta
Berichten: 3257
Geregistreerd: 22-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 20:14

Pup uitzetten=prikkels weghalen.

marleen_usar

Berichten: 24781
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-23 20:16

ja in de gang is het rustig soms ligt hij daar maar dan komt hij al snel weer de kamer in.

Goof

Berichten: 29428
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 20:19

marleen_usar schreef:
ja in de gang is het rustig soms ligt hij daar maar dan komt hij al snel weer de kamer in.


Je moet het hem leren, hij kan het niet vanzelf. Dus verplicht in de gang ontprikkelen met de deur dicht. Lekker kleedje, bak water en verplicht een tukkie doen.

Slmt9

Berichten: 5016
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 20:21

Ook geluid is een prikkel. Wellicht opbouwen met alleen op de gang laten, zodat hij verplicht kan rusten, zonder gelijk verlatingsangst te krijgen.

Gaabje
Berichten: 971
Geregistreerd: 22-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 20:38

Als de bench niet werkt kun je ook nog een babyhekje of ren proberen.

Gaan jouw honden ook op hem in? Is het een wisselwerking? Dan kun je ook via jouw honden de hond van je dochter sturen. Laat ze de hond negeren zodat hopelijk de rust erin komt.

Verder kun je ook nog aandacht besteden aan het binnenkomen. Mag hij vrij naar binnen rennen of komt hij al trekkend naar binnen? Kan helpen om te wachten tot hij een beetje kalmeert. Dan kun je het hopelijk steeds meer gaan reguleren.

Benzz
Berichten: 3333
Geregistreerd: 10-02-19

Re: Hoe zet je een pup uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 21:02

Dit zijn leuke tips, maar als hij maar 3 keer per dag een blokje om mag, kan het ook niet anders dat hij compleet overprikkeld is. Hier een pup van 5 maanden. En gisteren was hij met het vuurwerk ook overprikkeld. Heel veel bijtbotjes gegeven zodat hij zijn frustratie kwijt kon. Vandaag gewoon afgemat in t bos met zijn maten en het ligt weer als vanouds te tukken.

vevina
Berichten: 1652
Geregistreerd: 27-10-09
Woonplaats: Dongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 21:11

Benzz schreef:
Dit zijn leuke tips, maar als hij maar 3 keer per dag een blokje om mag, kan het ook niet anders dat hij compleet overprikkeld is. Hier een pup van 5 maanden. En gisteren was hij met het vuurwerk ook overprikkeld. Heel veel bijtbotjes gegeven zodat hij zijn frustratie kwijt kon. Vandaag gewoon afgemat in t bos met zijn maten en het ligt weer als vanouds te tukken.

Maar waar lees jij dan dat hij maar 3 keer per dag een blokje om mag? Of lees ik er echt zo erg overheen. Ik lees bijvoorbeeld dat de pup mee naar het strand is geweest en dat ze hem goed uitlaat.

Benzz
Berichten: 3333
Geregistreerd: 10-02-19

Re: Hoe zet je een pup uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 21:22

Verkeerd gelezen vanaf mij Vevina. Las 3 keer per dag uit ipv 3 uur alleen thuis. Bril niet op :+

Mjelleke
Berichten: 711
Geregistreerd: 07-01-18

Re: Hoe zet je een pup uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 22:16

Een bench werkte hier goed (ik heb zo'n stoffen meeneembench). Anders kun je hem misschien even aan de lijn doen, en dan je voet op de riem zetten? (Wel eerst aanleren wat de bedoeling is). Minder ruimte = minder keuzes = makkelijker rust kunnen pakken.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 22:25

Om te beginnen is de hond geen pup. Wat is dat toch dat mensen een hond zolang pup blijven noemen?

Benzz heeft het misschien per ongeluk te snel ingevuld, maar het is wel mijn eerste vraag: hoeveel loopt de hond? Aan de lijn, los?
Ik heb mijn Spaanse dame gekregen toen ze vier maandjes oud was. Ik werd gewaarschuwd: ze loopt al dagelijks een wandeling van anderhalf uur met de grote honden mee.
Binnen een maand liep ze bij mij elke ochtend twee uur los in het bos, met gemak, veel spelen. (en dan dus ook nog smiddags en savonds uit)
Iedereen moet natuurlijk zelf weten hoe lang je de hond uitlaat, maar mijn ervaring is dat de meeste mensen nog niet aan een twee uurtjes in totaal op een dag komen, en dan ook nog grotendeels aan de lijn.
In alle jaren dat ik heel veel verschillende honden heb uitgelaten heb ik er nog nooit een meegemaakt die tevéél kilometers maakte.

Maar misschien is dat het niet, wordt hij ook enthousiast van in de roedel zijn bijvoorbeeld,

maar overprikkeling is imo een hype. De hond die lekker veel energie heeft ook nog eens verplicht in afzondering opsluiten zou ik nooit doen.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 22:27


Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 22:35

Hoe reageren de andere honden eigenlijk?

mavantos

Berichten: 3803
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 22:37

Onze jonge hond (11 maanden) kan op visite ook erg druk zijn. Gisteren met oud en nieuw was hij ook echt overprikkeld op visite, terwijl hij niet bang is.

Ik doe hem dan na een tijdje aan de riem, zoals ik dat ook doe in een restaurant/op een terras. Dan ligt hij echt binnen een paar minuten te slapen en als hij dan kalm/diep in slaap is maak ik hem los. Soms laat ik hem met een touwtje achter zn kont aan lopen, zodat ik hem makkelijker kan pakken/corrigeren als het weer te gek wordt. Hij heeft dan gewoon de hele tijd zijn tuigje om. Is niet anders.

Bench werkt bij ons helaas niet helemaal zoals gewenst. Hij is eraan gewend 's nachts, maar heeft er echt een hekel aan en wil er gewoon bij zijn. Hij zet dan echt de boel op stelten en stopt ook niet.

Benfan

Berichten: 4012
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Emmen

Re: Hoe zet je een pup uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 22:55

Kijk je wel uit dat je de hond niet terug zet in fabrieks-instelling? Uit zetten kan, er zit een knopje net aan de binnenkant van de anus, en dan bij de staart. Gewoon je vinger erin steken, en 5 seconden het knopje ingedrukt houden. Als de lampje in de ogen 2x knipperen zal hij uit gaan.
Wil je terug naar fabrieks-instelling, dan moet je het knopje wat langer ingedrukt houden. De ogen zullen dan groen oplichten. Hierna, als de fabrieks-instelling actief is, kun je de nodige veranderingen uitvoeren die je zou willen.

Je moet alleen even kijken bij de gebruiksaanwijzing van het ras hoe je de instellingen verder kunt veranderen. Ik weet het eigenlijk alleen bij de terrier-achtige.

maralyn

Berichten: 10530
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 23:43

Benfan schreef:
Kijk je wel uit dat je de hond niet terug zet in fabrieks-instelling? Uit zetten kan, er zit een knopje net aan de binnenkant van de anus, en dan bij de staart. Gewoon je vinger erin steken, en 5 seconden het knopje ingedrukt houden. Als de lampje in de ogen 2x knipperen zal hij uit gaan.
Wil je terug naar fabrieks-instelling, dan moet je het knopje wat langer ingedrukt houden. De ogen zullen dan groen oplichten. Hierna, als de fabrieks-instelling actief is, kun je de nodige veranderingen uitvoeren die je zou willen.

Je moet alleen even kijken bij de gebruiksaanwijzing van het ras hoe je de instellingen verder kunt veranderen. Ik weet het eigenlijk alleen bij de terrier-achtige.



:') _/-\o_

Meeste pups die druk zijn, hebben gebrek aan slaap.

Verplichte rust momenten hebben ze echt nodig.

Rust, regelmaat en reinheid, net als met kinderen.

Kinderen worden ook druk als ze over hun slaap gaan. Of moe zijn!

Zodra ze dit geleerd hebben, leren ze langzaam hun rust pakken.

marleen_usar

Berichten: 24781
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-23 23:55

Hoe de anderen reageren, de kleinste spanjaard laat bij binnenkomst al merken dat hij geen drukte wil. Hij snauwd naar hem, en de oudste daar duikt hij gewoon op om mee te spelen. Die laat soms ook duidelijk merken dat hij rust wil.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 00:08

Denk je dat hij het spannend vindt in de roedel? Of is het even de begroeting en gaan jouw honden daarna rustig liggen/slapen?

Maralyn het is geen pup. Honden slapen inderdaad best veel, maar van verveling kunnen ze ook druk worden.

Ik begrijp dat hij thuis niet druk is. Wat is, afgezien van de aanwezigheid van andere honden, thuis anders dan bij jou, ts?

Divers

Berichten: 1061
Geregistreerd: 27-06-18

Re: Hoe zet je een pup uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 08:02

Mentale spelletjes? Wellicht is de hond fysiek moe maar mentaal nog niet. Snuffelmat, lege colafles met brokjes, iets verstoppen en laten zoeken

Leo

Berichten: 50318
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 09:32

Je zou inderdaad kunnen denken aan verrijking speeltjes aanbieden om tot rust te komen. Een likmatje met wat natvoer of zelfs gewoon iets van appelmoes als hij dat lust (ik meng dat vaak nog met een lepeltje Kefir) en voor langer bezig zijn eventjes in de vriezer.
Snuffelmatje met wat brokjes of gedroogde beloningssnacks. Andere puzzel spelletjes...
Onze hond van 10 maanden doet het sl vanaf het begin super goed op dergelijke mentale uitdaging. Natuurlijk loopt hij ook ruim voldoende, speelt veel los met andere honden, maar ik doe bewust nog wat rustig aan gezien hij nog in de groei is. Met aanvulling van mentale stimulatie hebben we een ontzettend tevreden hond in huis, ook als we ergens op bezoek zijn.

Verder inderdaad; bied hem een veilige rustplaats waar hij zich fijn voelt en zo nodig de andere honden niet bij kunnen. Zoals een ren. Dit moet een fijne plek zijn, geen 'straf' plek. Vaak vinden ze het wel fijn als ze jou nog kunnen zien.
Sommige honden kunnen uit zichzelf niet goed de rust vinden en moeten dit leren. Zo'n plekje helpt hier bij.
Druk gedrag is niet altijd energie over hebben, het kan ook juist vermoeidheid zijn.