Gezocht: Dierenarts schaap Arnhem

Moderators: Essie73, Polly, xingridx, Firelight, Ladybird, Muiz, Mjetterd, NadjaNadja, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Juut

Berichten: 6919
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Gezocht: Dierenarts schaap Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-22 16:11

Al jaren zijn we klant bij Graafschap/ Wijdseland, tot volle tevredenheid. Echter, zeker na de laatste fusie zitten de praktijken verder van Arnhem weg.

In combinatie met een wolf die het hier toch ook op landbouwdieren voorzien heeft, en dieren die ik niet op stal op kan sluiten, zoek ik naar een dierenarts dichter bij 'huis'. Het gaat om een zorgboerderij met oa 2 schapen en 2 geiten.

Met google vindt ik voornamelijk dierenartsen voor gezelschapsdieren. Dichtsbijzijnde landbouwdierenarts zit in Ede en in Elst, bij laatste wordt al aangegeven dat ze tot Arnhem-Zuid gaan. Wij zitten in noord.

Iemand hier tips?

Ibbel

Berichten: 49638
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 16:17

Als jij verwacht ooit een creperend schaap of geit aan te treffen en daarom een DA dichtbij zoekt, zou ik investeren in een schietmasker en een (korte) cursus hoe te handelen.
Dan ben je van niemand afhankelijk, want hoe dichtbij ze ook zitten, het gaat altijd minstens een kwartier duren voor er iemand is.

DuoPenotti

Berichten: 31737
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Gezocht: Dierenarts schaap Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 16:21

En dichtbij zegt niet alles.
Ik laat een da komen met 2 vestigingen elk 20 minuten de andere kant op.
Maar avond weekend dienst werken ze met andere samen.
Nog elke keer de da van 3 kwartier verderop gehad.

Juut

Berichten: 6919
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-22 16:24

Ibbel schreef:
Als jij verwacht ooit een creperend schaap of geit aan te treffen en daarom een DA dichtbij zoekt, zou ik investeren in een schietmasker en een (korte) cursus hoe te handelen.
Dan ben je van niemand afhankelijk, want hoe dichtbij ze ook zitten, het gaat altijd minstens een kwartier duren voor er iemand is.

Is dit een optie buiten slager/ dierenarts/ jager dan? Zou een voorkeur zijn. (niet voor mij, ik ben al een ramp bij noodslachting kip, maar voor schaap of geit zeker wel)

Ibbel

Berichten: 49638
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Gezocht: Dierenarts schaap Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 16:25

Jazeker, je mag zelf in noodgevallen een schietmasker hanteren.

Juut

Berichten: 6919
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-22 16:36

Ik zit eens te kijken: vergunning is wel een ding. Daarnaast als ik bedenk hoe moeilijk ik het vindt een kip te slachten, ga ik niet een schaap kunnen slachten... Het is dan niet alleen schietmaker op de kop, het is ook de hals door snijden...
Vergunning wordt ook lastig omdat we in een team werken met 5.

tamary

Berichten: 29436
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Gezocht: Dierenarts schaap Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 16:42

Zoek anders naar een slachterij/slager dichtbij die het kan en overleg of die je kan leren hoe en wat of in zo'n geval kan komen.
Vergunning is vrij simpel omdat het zo'n specifiek ding is, even navragen bij politiebureau.
Verbloeden is meer om vlees te koelen en dus goed te houden voor consumptie. Dat is hier niet van toepassing, ook omdat BIJ12 geen monsters zal nemen van sec slachtresten. Slachtpin die goed geplaatst is en dus hersenen stuk zou genoeg moeten zijn voor euthanasie.

Ibbel

Berichten: 49638
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Gezocht: Dierenarts schaap Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 16:51

Je hoeft ook niet te slachten, je wilt een dier uit z'n lijden verlossen.
Ik vermoed dat je dan toch echt in staat bent een schietmasker op een kop te zitten en af te drukken.
In verhouding met wat je halfdood maar aangevreten door een wolf aantreft denk ik dat je tot heel veel in staat bent, eigenlijk.

Polly
Moderator Algemeen

Berichten: 23780
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Gezocht: Dierenarts schaap Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 16:54

Ik verplaats je topic naar Beestenboel, daar past het beter