Succeservaringen pica afleren kat?

Moderators: Essie73, Polly, xingridx, Firelight, Ladybird, Muiz, Mjetterd, NadjaNadja, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
AnnoNiemand

Berichten: 971
Geregistreerd: 16-05-18
Woonplaats: Nederland

Succeservaringen pica afleren kat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-22 14:43

Met Kerst waren we bij familie welke twee Bengalen hebben. Eéntje daarvan vertoont pica gedrag en de eigenaren zitten inmiddels met hun handen in het haar. Toen we er gister waren beet de kat voor de derde keer de verlichting van de kerstboom door. Het gaat zo ver dat alle kabels in huis weggestopt moeten worden . Zelfs de lader van een laptop of waterkoker op het aanrecht zijn niet veilig. Voordat ze van huis gaan of gaan slapen moet álles weggestopt worden. Dit is toch geen leven? :+ Het gaat dus vooral om stroomdraden. Maar ook wel andere plastic spullen zoals stelen van kunstplanten. Dat die kat zichzelf nog niet heeft opgeblazen is een godswonder. :+ Het wordt niet opgegeten maar wel allemaal gesloopt.

De katten krijgen brokken (onbeperkt) en 1 a 2 keer per dag natvoer of vers vlees (kvv of bijv kuikens). Er is ruim voldoende speelgoed voorhanden wat afgewisseld wordt. Er wordt veel met de katten gespeeld. De katten mogen niet meer los naar buiten omdat ze ook dan dingen weten te vinden die niet gegeten mogen worden. In plaats daarvan hebben ze een ren waar ze zelf in en uit kunnen.
De katten zijn pas met een week of 15 bij de moeder en nestgenoten weggegaan, dus van te vroeg spenen is geen sprake.

Hoe in vredesnaam kun je van dit gedrag af komen? :+ Ik heb zelf Oosterlingen en die vragen veel aandacht maar doen niet dít. Ik heb het zó met ze te doen. Zijn er hier mensen die succeservaringen hebben met het oplossen van dit gedrag?

ryukapple

Berichten: 1804
Geregistreerd: 06-11-12
Woonplaats: Raalte

Re: Succeservaringen pica afleren kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 14:55

Zover ik weet zijn er niet veel opties helaas. Hier een kat die vroeger alles kwa hout kapot beet. Verder bijt hij sommige kabels kapot en elastiekjes en lint worden opgegeten. Het is wel wat verbeterd sinds hij wat meer spullen krijgt om op te knagen (zachtere kouwsnacks voor de hond of vleesbotten) maar verder is het idd alles opruimen. (Kind/puppy proef maken) kabels die ik niet helemaal weg kan werken gaat dubbelzijdig tape om en antibijt spray erop. Hier blijft hij tot nu van de kerstlapmjes af maar die haal ik dus altijd uit het stopcontact als ik er niet ben. Verder heb ik het bij de DA in het dossier laten zetten. Zodat dat iets is waar ze aan denken bij vage klachten.

Wat je mischien nog aan kan denken is ze wat meer mentale uitdaging te geven. Bijv. Met voerpuzzels of klikkertraining.

Taucha

Berichten: 1226
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Katwijk

Re: Succeservaringen pica afleren kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 15:10

Euhhhh ik zou het helemaal anders aanpakken.
Accu, flink wat schrikraad en hop alles omwikkelen. Hier en daar een isolator of rubber en wat ductape erop om de omgeving te beschermen en laat de kat maar lekker los.

Verder ruimte vol zetten met veilige speeltjes eten en drinken en laat het hem zelf maar uitzoeken.

Denk niet dat zo’n slimme bengaal lang nodig zal hebben om uit te vogelen wat wel lekker bijtbaar is.

Avalanche

Berichten: 16330
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 15:42

Jackson Galaxy heeft er een filmpje over: