Hond koud, vestibulair syndroom en kleding

Moderators: Essie73, Polly, xingridx, Firelight, Ladybird, Muiz, Mjetterd, NadjaNadja, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Palmera

Berichten: 9531
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Hond koud, vestibulair syndroom en kleding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-22 11:16

Moggûh! Zo, mijn hond heeft het koud. Ja, ook op de canarische eilanden kan het koud zijn. :+

Situatieschets: Boomer, boxer-labrador mixje, 13 jaar oud, 30kg, herstellende van vestibulair syndroom sinds 14/12.

De sufferd is gitzwart en heeft het altijd eerder warm dan koud gehad. Ook op bejaarde leeftijd nooit getrild. Nu, sinds 14/12, trillen als een rietje, ook ontspannen in bed, en het gaat over als hij een delentje krijgt. Maar ja, die hond draait nog wel eens 's nachts, dekentje eraf, en 's ochtends een steenkoude bibberende hond.
Sneu, en ook niet goed voor de artrose.

Ja, het is koud, ook ik kleed me goed aan, en ik heb geen verwarming.

Twee vragen:
1: is het mogelijk dat hij simds dat vestibulair syndroom zijn warmte niet meer kan reguleren? Uiteraard vraag ik dit ook bij de DA de volgende check.
2) welke kleding kan ik het beste kopen. Ik wil graag een soort van piyama en een jasje voor als hij overdag in de tuin is als ik aan het wrtk ben. Net stond hij te trillen aan het hek, em dat vind ik echt zielig.

Beide kledimgstukken moeten niet te warm zijn, en het jasje ook waterdicht, voor mocht het gaan regenen als ik er niet ben.
En uiteraard ook beschikbaat in grote maten, hij is niet klein.

Het liefste suggesties van Zooplus, die levert namelijk ook hier zonder torenhoge verzendkosten. :)

belle_boef

Berichten: 10877
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 11:24

Ik heb een gevoerde regenjas en een foeilelijke reflectie met teddyvoering. Die voering is wel fijn.
Zorg dat ze een beetje goed te verstellen zijn. Dat is we fijn.
Ik heb ook nog een fleecepyjama met 4 poten en hoge nek van alie expres. Maar daar is het echt mega gokken met de maat.
En een trui van adidog die is ook we fijn.

speurneusc

Berichten: 5489
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 11:45

als je weg bent zit ie in de tuin? Binnen ruimte maken voor hem.

Palmera

Berichten: 9531
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-22 11:56

speurneusc schreef:
als je weg bent zit ie in de tuin? Binnen ruimte maken voor hem.

Daarvoor zijn mijn werkdagen te lang. :)
Ik heb mijn honden (3 stuks) altijd bij mijn afwezigheid in de tuin, uiteraard zijn er schuilplekken, schaduw, etc. In principe gaat dat dus altijd goed.
En binnen zit ie ook te trillen, het is nu gewoon even extreem koud hier.


belle_boef schreef:
Ik heb een gevoerde regenjas en een foeilelijke reflectie met teddyvoering. Die voering is wel fijn.
Zorg dat ze een beetje goed te verstellen zijn. Dat is we fijn.
Ik heb ook nog een fleecepyjama met 4 poten en hoge nek van alie expres. Maar daar is het echt mega gokken met de maat.
En een trui van adidog die is ook we fijn.

Ik ga eens kijken, bedankt!

speurneusc

Berichten: 5489
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 12:18

binnen kan je verwarmen, buiten niet

Palmera

Berichten: 9531
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-22 12:27

speurneusc schreef:
binnen kan je verwarmen, buiten niet

Hier op de canarische eilanden zijn weinig huizen met verwarming. Ik kan niet even een houtkachel instaleren in een huurwoning.

Ik word zo moe van altijd die eeuwige reacties van mensen die de situatie niet kennen, reacties die geen moer met de vraag te maken hebben.

En niet alleen in dit topic, overalop bokt. Niet gek dat mensen topics leeghalen en dat bokt steeds rustiger word

BigOne
Berichten: 39128
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 12:34

Je hebt wel electriciteit neem ik aan? Een verwarmingsmatje voor de nacht kan ook nog een optie zijn, ook heb ik warmtereflecterende matten gezien maar daar geen ervaring mee. Zal de link even opzoeken, kleding geen ervaring mee maar zou voor eentje met een buikflap gaan, daar zit het minste haar en verliezen ze veel warmte.
Deze zou je ook buiten in een hok kunnen gebruiken en binnen natuurlijk:
https://www.amazon.nl/Pecute-verwarming ... hdGY&psc=1

Dit is een zelfverwarmingsmat, geen idee of ze werken bij een dier dat het koud heeft:
https://www.amazon.nl/dp/B078PWGFTM?pd_ ... 83f92e9741
Laatst bijgewerkt door BigOne op 26-12-22 12:38, in het totaal 1 keer bewerkt

sasja0705
Berichten: 2194
Geregistreerd: 03-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 12:35

Ben je zelf n beetje handig op de naaimachine ?
Er zijn heel veel patronen voor regenjassen en ook Pyjamas .
Uit oude truien en (regen/winter) jassen kun je veel maken.
Ik heb hier 2 langharige Belgen.
Gekochte Regenjassen zijn gewoon te dik gevoerd en passen meestal niet ( de reu heeft n body van bijna n windhond, de teef is een kogel op benen)
De jassen zijn af en toe nodig omdat het niet echt leuk is zeiknatte, langharen in huis te hebben...
Ik heb gewoon 2 oude paardenregendekens gesloopt en 2 jassen van genaaid.
Ik kan weliswaar niet naaien en ze zijn krom en schreef maar boeien... als het maar werkt.

belle_boef

Berichten: 10877
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 12:36

Je kan nog kijken naar back on track jasjes. Geen ervaring mee maar die houden ook meer eigen warmte vast.

Milky_Way

Berichten: 1595
Geregistreerd: 31-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 13:36

Voor mijn Podenco heb ik ook truitjes en jasjes omdat ze het anders te koud heeft hier in NL tijdens de herfst en winter.

Mijn ervaring is dat een op maat gemaakt truitje het beste zit en meest comfortabel is. Zeker als jouw hond het buiten in de tuin draagt als jij aan het werk bent.
Veel gewone jasjes zitten niet geheel aangesloten maar liggen meer als een dekentje over de hond heen, dit kan ervoor zorgen dat het meer verschuift of eerder ergens achter blijft haken.

Als mijn hond met de uitlaatservice mee gaat krijgt ze altijd haar fleece body aan, daarin kan ze spelen en ravotten zonder dat de kans groot is dat het stuk gaat.
Thuis met gewone wandelingen met erge kou of regen heb ik een Hurtta winterjas voor haar.

Ik denk dat je dus het beste iemand in de omgeving kan zoeken die handig is met de naaimachine en een op maat gemaakt truitje kan maken. Evt inplaats van fleece dat je een softshell stof kiest zodat deze ook waterafstotend is.
Bij deze site verkopen ze goede kwaliteit truitjes voor honden, je betaald er wel wat voor en verzendkosten zijn ook aan de prijs: http://www.sofadogwear.eu/katalog.php?section=kategorie&akce=rozbalit&id=44

Ik heb gelezen dat jij een ander soort hond hebt maar voor Podenco’s en Galgo’s is het vaker gebruikelijk dat deze een truitje dragen dus via die weg zoeken kan helpen.
Via Etsy zijn er ook veel mensen die truitjes en zelfs pyjama’s op maat maken, als je zoekt op Galgo pyjama dan vind je er genoeg. Evt kan je bij een lokaal asiel in jouw omgeving misschien vragen of ze mensen kennen die truitjes maken want neem aan dat er op La Palma ook wel Galgo’s of Podenco’s in de asiels zitten waar ze wellicht truitjes voor hebben.

Dit is een voorbeeld van de body/truitje die opmaat gemaakt is voor mijn hond.
Spoiler:
Afbeelding

Paardenfann4
Berichten: 1408
Geregistreerd: 15-08-17

Re: Hond koud, vestibulair syndroom en kleding

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 14:42


MelanieB

Berichten: 25873
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 11:17

Geen idee of je er aan kan komen op jouw locatie maar een back on track jasje voor helpen met de spieren en daarover een lekker waterdicht jasje doen zou een fijne optie zijn. :j

Zooplus heeft ook fijne jassen van Hurtta en Rukka die een goede pasvorm hebben.
Daarnaast een goede mand met flink warme dekens (bijv schapenvacht of extra fluffy spul) en dan kan ie zichzelf wel warm houden.

kimmie261

Berichten: 19325
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Re: Hond koud, vestibulair syndroom en kleding

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 11:36

Ik heb hier nu ook zo'n koukleum.. hij heeft in huis een gebreid truitje aan, maar voor buiten heeft hij de warme waterdichte jas van zooplus:
https://www.zooplus.de/shop/hunde/hunde ... tel/222270

Die is echt lekker warm en water/wind dicht, daar heeft mijn bibberkont het warm genoeg in..
Afbeelding

Suzann3
Berichten: 962
Geregistreerd: 08-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 11:45

Zou een warme kruik een tijdelijke oplossing kunnen zijn voor in de nacht? Of een rode warmtelamp, zoals voor kuikens en lammeren?

Er bestaan ook warmtematten voor huisdieren, maar ik heb hier zelf geen ervaring mee. Zie bijvoorbeeld: https://www.petmania.nl/beste-warmtekus ... or-je-kat/

Palmera

Berichten: 9531
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: Hond koud, vestibulair syndroom en kleding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-22 12:26

Dank u allen! :)
Ja, ik heb gelukkig wel electra, een warmte mat ga ik eens bekijken.

Alle kledingopties: duidelijk, ik heb er gewoon echt geen verstand van en nu een zoekrichting.
Ik ga zo de hond opmeten en er gaat vandaag nog een bestelling uit.

Zijn bed is volgens mij wel warm genoeg: zijn kussen met een laken, een dekbed, een dikke deken en zijn fleecedekentje. Die ligt er beter bij dan ik :+

Sting

Berichten: 12877
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Re: Hond koud, vestibulair syndroom en kleding

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 17:03

En kijken of je een soort ‘hol’ kan maken buiten en binnen? Dus een vrij krappe bench met allemaal dekens erover die ook wat isoleren, bijvoorbeeld? Dan blijft warmte die hij wel produceert in ieder geval in de buurt en het vervliegt niet. Andersom, met warmte, ook isolerend.

Lukasje
Berichten: 11636
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 17:39

Ik vind Hurrta erg fijn maar wel duurder dan Zooplus. Hurrta is goed aanpasbaar, de jassen hebben een kol, zijn ook mooi lang aan de bovenbenen.

meintje

Berichten: 1845
Geregistreerd: 07-02-07
Woonplaats: Waterlandkerkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 17:42

Ik zag bij zooplus ook slaapzakken voor honden. Volgens mij van wolf of wilderness?

mirim

Berichten: 4465
Geregistreerd: 07-10-10
Woonplaats: de Achterhoek

Re: Hond koud, vestibulair syndroom en kleding

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 17:58

Ik heb in het verleden wel een bodywarmer gebruikt als jas voor de hond.
Rits op de rug. Werkte perfect, bij gebrek aan een speciale hondenjas.

Flint09
Berichten: 413
Geregistreerd: 08-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 18:07

Mijn bejaarde naakthond heeft in bed een kinder t-shirt aan , die heeft het ook koud , maar wil niet te warm slapen en geen pak aan in bed....

Ik zou in ieder geval geen stoffen kledingstukken aan doen als je denkt dat het gaat regenen - misschien een hok in de tuin met daarin een lekker warme mand ? Van de meeste paardenmerken bestaan ook regenjassen voor honden , bij Bucas zelfs met een speciaal warmte "iets" erin . Alleen hebben die geen borststuk wat je vaak wel bij hondendekens hebt.

Edit - zou eerst kijken wat de hond aan kleding wel en niet lekker vind zitten , voor je weggaat en er alles aan doet om het uit te krijgen !