Kattenacne, help

Moderators: Essie73, Polly, xingridx, Firelight, Ladybird, Muiz, Mjetterd, NadjaNadja, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cynn
Fotograaf

Berichten: 14571
Geregistreerd: 29-06-05
Woonplaats: Flevoland

Kattenacne, help

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-22 16:22

Aangezien ik er met onze dierenarts niet uit kom, wil ik graag jullie om advies vragen!

Misty is inmiddels bijna 5.5 jaar oud en we hebben haar 2.5 jaar geleden uit het asiel gehad. Super lief ding, en mankeerde de eerste 2 jaar echt nooit iets!
In september is ze eventjes kort wat ziekig geweest (keel infectie) na een bezoek aan een kattenopvang wegens onze vakantie. Hier knapte ze al snel van op, maar daarna begon de acne ellende.

Eerst lieten we het met rust in de hoop dat haar lijf het werk zou doen, maar helaas. Toen hebben we dagelijks behandeld met doekjes die we van de dierenarts hebben gekregen. Naast dat dit behoorlijk vechten was om voor elkaar te krijgen, hielp t maar weinig. We zijn weer terug geweest naar de dierenarts die haar kinnetje toen geschoren heeft om de schade beter te kunnen bekijken en van milde acne was echt geen sprake meer. Het was echt inclusief wondjes en korsten. Toch maar wederom behandelen met doekjes, maar nu 2x per dag met na het reinigen met een doekje, een speciaal verdunde shampoo (staat nog in de kast dus kan de naam nog opzoeken).
Maar ook dit zette geen zoden aan de dijk. Uiteindelijk heeft ze vloeibare antibiotica gekregen en hierdoor knapte de boel goed op! Op wat zwarte puntjes na herstelde de huid binnen een paar weken goed.
Maar je kan natuurlijk niet een eeuwigheid aan de antibiotica blijven, dus na de 2e kuur was het wel klaar.

Helaas is dit inmiddels al een tijdje geleden maar de acné is weer net zo hard teruggekomen. Vandaag probeerde ik haar kinnetje zachtjes schoon te maken met simpelweg schone, ietswat vochtige wattenschijfjes om haar niet teveel te pesten. Alles wat een geurtje heeft, wordt gewoon echt vechten namelijk en geeft veel stress. Alleen vandaag is het weer tot bloedens toe open.. arm ding. ;(
Mijn dierenarts weet het niet meer en uiteraard wil ik op korte termijn bij een andere dierenarts aan de bel trekken voor een sevond opinion, maar misschien dat bokt nog ervaringen heeft? Tips?

Wij hebben ook al diverse dingen veranderd zoals speciaal brok voer (op aanraden van de dierenarts), geen nat voer meer, haar etensbakjes zijn veranderd van plastic naar stenen bakjes en ook krijgt ze meerdere keren per dag vers water.

Wij weten t eventjes niet meer en zijn op zoek naar een oplossing om Misty te helpen.. echt alle tips zijn welkom.

Nog even een foto van het monstertje:
Afbeelding
Afbeelding
(Van een week geleden, hier zie je ook al wat viezigheid maar nu is t erger)

anoukwendy

Berichten: 4538
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 16:25

Katten kunnen toch wel eens wormen/eitjes op de kin krijgen? Of is dit een gekke gedachte? Of parasieten, weet niet precies wat het is namelijk maar dat zal je dierenarts wel weten als je ernaar vraagt

Miriam91

Berichten: 2895
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: In de boerderie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 16:31

Onze kat had ook altijd zwarte puntjes en dat is helemaal weggetrokken na het kopen van een stenen bakje. Maar dat heb je al geprobeerd zie ik.

Zou het niet kunnen dat je het in stand houdt met geparfumeerde doekjes? Of überhaupt met nat maken dat de huid daardoor week wordt en het sneller terug komt?

Cynn
Fotograaf

Berichten: 14571
Geregistreerd: 29-06-05
Woonplaats: Flevoland

Re: Kattenacne, help

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-22 16:36

Die doekjes zijn we al een tijd mee gestopt omdat het veel stress en gedoe gaf. We hadden ook echt niet t idee dat t maar enigszins hielp. Alleen de antibiotica heeft echt goed aangeslagen. Daarna hebben we t om de dag schoongemaakt met simpelweg water de zwarte mee-eters weg te poetsen. Maar het begint nu dus zoals t toen voor de antibiotica het op z'n ergste was, weer te bloeden...

Parasieten lijkt heel onwaarschijnlijk anders had de dierenarts het bij het tweede bezoek al gezien. Toen is er een sample onder de microscoop gelegd en was er niets speciaals te zien. Ze is trouwens ook een binnenkant dus kan niet iets van buiten mee naar binnen hebben genomen..

kiwiwitje

Berichten: 20189
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Kattenacne, help

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 16:55

Zou ze niet allergiesch kunnen zijn? Of een soort hotspot?

wisja

Berichten: 699
Geregistreerd: 29-03-05
Woonplaats: Delft

Re: Kattenacne, help

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 17:07

Je zegt een stenen voerbakje, maar wat heb je als waterbakje?

Cynn
Fotograaf

Berichten: 14571
Geregistreerd: 29-06-05
Woonplaats: Flevoland

Re: Kattenacne, help

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-22 17:14

Zelfde materiaal. Alles wat van plastic was hebben we vervangen. Al heeft voorheen ze het er dus 2 jaar probleemloos op gedaan

wisja

Berichten: 699
Geregistreerd: 29-03-05
Woonplaats: Delft

Re: Kattenacne, help

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 17:23

Allergie kan natuurlijk altijd later optreden. Ik heb dit soort plekjes wel gezien bij katten met van die rvs bakjes.
Vorig jaar heb ik 1 kitten gehad die dit soort plekjes kreeg door voedselallergie. Je hebt speciale brokken al geprobeerd zei je, hoelang heb je dit gegeven en dan ook echt niks anders er meer bij?
Ik zou als je kat er erg veel last van heeft een prednison injectie overwegen. Het lost het niet op en je zal alsnog de oorzaak moeten achterhalen. Maar het zal waarschijnlijk wel de reactie voor nu weghalen, waardoor je wat meer tijd hebt om uit te zoeken wat de reactie geeft.

sasja0705
Berichten: 2195
Geregistreerd: 03-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 17:24

Hoe groot zijn die bakjes ?
Ik heb nu letterlijk soepborden omdat anders bij een van mijn katjes de randen gaan irriteren.
Dus droog en natvoer uit een platte soepbord en water is uit een glazen schaal met een diameter van ca 22 cm

Amber_anne

Berichten: 7050
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 17:25

Ik zou wel weer natvoer gaan geven, dat is toch wel ontzettend belangrijk in een dieet van een kat.

Moeilijk, ik heb er hier ook een met een permanent korstje op zijn neus. Het leek beter te gaan met het wisselen van bakken maar het is nu toch weer terug

Zijn je bakken verder groot genoeg? Niet dat ze de randen aan kan raken?

Mando

Berichten: 15878
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 17:25

Zo leer ik dus weer wat.
Onze Maes heeft ook van die plekjes zitten, niet heel erg maar het viel me 2 weken geleden op.

Memories

Berichten: 2648
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 17:28

Maak je de bakjes ook vaak schoon?

Ik vind het ‘interessant’ dat het na een korte infectie is begonnen, want acne bij katten kan ook een teken zijn van een slecht immuunsysteem. Is ze wel echt goed opgeknapt nav die infectie of sluimert er toch nog een onderliggend probleem?

Cynn
Fotograaf

Berichten: 14571
Geregistreerd: 29-06-05
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-22 17:39

De bakjes zijn groot genoeg en het voerbakje wordt 2x per dag schoongemaakt. Het water zelfs 3x, want die ververs ik dus 3x per dag. Het speciale voer die we op aanraden van de dierenarts hebben gekregen voeren we nu nog steeds, inmiddels zak 2. Het is trouwens deze: https://www.medpets.nl/specific-food-al ... &var=18492

Het natvoer hebben we nog liggen maar voeren we dus tijdelijk niet, juist op aanrader van de dierenarts om te kijken of dit het verschil maakte. Maar ik heb zojuist een afspraak gemaakt voor komende dinsdag middag om toch weer verder te kijken en dan zal ik ook vragen of we niet weer het natvoer ernaast kunnen bijvoeren. Wordt dus sowieso vervolgd.

Het kwam inderdaad vrij kort na een keel infectie maar ze is uitgebreid onderzocht en er kwam niks verder uit. Wij vermoeden dat de infectie ook kwam door stress nav de kattenopvang, dat ontstond daar vlak na namelijk. Ook al leek ze het daar op filmpjes gigantisch goed te doen en zag ze er prima uit toen we haar gingen halen (ze had daar ook haar eigen voer trouwens, dus behalve een week vakantie op een andere locatie is er qua eetpatroon ook niks veranderd). Maar zeker weten doe je natuurlijk nooit.

Voor de rest doet ze het trouwens super hoor. Ze is heel happy, goed op gewicht, speelt veel en is gewoon een blije poes (met een vieze toet.. ;) )

Prairy
Berichten: 9358
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 17:55

Mijn main coon dame heeft ook af en toe een mee eter, sommigen ontwikkelen zich tot een flinke puist, maar door de hoeveelheid haar heb ik het niet altijd door.

Ik knijp ze intussen gewoon zelf uit voor zover mogelijk en dan weer laten drogen. Vindt ze echt niet leuk maar dat is jammer. Het heelt daarna uit zichzelf weer. Geen zin in de hele tijd gevechten of gedoe met schoonmaken, dit werkt tot nu toe het beste, en was niet anders dan wat de dierenarts deed...

future_vet
Berichten: 2637
Geregistreerd: 01-05-10

Re: Kattenacne, help

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 18:09

Pyomouse ook geprobeerd? Die hoef je niet uit te spoelen
Met een vlooien kammetje en Chloorhexidine doekjes zijn wel het fijnst vind ik. Ik ga altijd op m’n knieën zitten met kat tussen mijn benen. Eventueel handdoek eromheen zodat hij geborgen zit en dan kan ik makkelijker bij de kin.
Misschien nog proberen waard?