Gup zwemt rechtop

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Crista

Gup zwemt rechtop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-22 09:04

Hallo,

Wij hebben sinds een half jaartje guppen. Alleen mannetjes. Maar wat doen we verkeerd? Elke maand gaat er wel 1 dood...

Heb er nu weer 1 welke vertikaal zwemt, met z'n kopie omhoog... En vrees dat ie het dus ook niet gaat redden....

Vorige maand 1 die steeds op een steen ging liggen en ineens dood was... Keer daarvoor 1 die steeds beetje afwijkend zwom en zich in de nacht helemaal klem had gezwommen tussen de wand en de pomp en toen dood was...

We hebben een 60 liter bak staan met een verwarming op 23 graden. Ik heb er een filter in zitten welke ik 1x per 2 weken heel licht uitspoel. De andere week ververs ik tussen de 25 en 50% van het water.

Er zitten water plantjes in en tevens vuur garnaaltjes welke alle restjes opruimen.

Ik voer 1x per dag en ik voer langzaam zinkende vlokken.

De mannen zijn momenteel met z'n 5-en. Ik test ongeveer 1x per week het water en laatste x (gisteren) kwam daar de volgende waarden uit (volgens mij prima voor guppen)

NO3 - 0
NO2 - 0
GH - 6
KH - 6
pH - 7,6
Cl2 - 0

Waardoor gaan m'n guppen steeds dood? Wat doen we verkeerd?

MarlindeRooz

Re: Gup zwemt rechtop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 09:10

Noukie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 09:30

Zijn het allemaal mannetjes? Misschien zit het probleem hem erin dat er enkele dominante tussen zitten waardoor de andere verdreven worden en minder kunnen eten? Een goede verhouding is meestal 1 mannetje en 3 vrouwtjes.

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 09:30

Lastig! Over waterwaarde's weet ik niet superveel maar ik weet niet of er een dierenspeciaalzaak in de buurt is die (gratis) het water voor je kan testen? Wij doen dat namelijk wel. Misschien een andere kijk er op en als het een winkel is met veel vis-kennis kunnen die je ook zeker helpen.

Wel zou ik minder water gaan verversen. Eerder 10/20% ipv 50%. 50% kan wel eens, maar zeker niet te vaak. Hoe spoel je je filter? Onder de kraan? Je zou eventueel ook een emmer kunnen vullen met aquariumwater en daar je filter in schoonmaken. Zo hou je de goede bacteriën in je bak en spoel je niet altijd alles weg. Want de bacteriën zijn ook erg belangrijk.

En de vis zwemt verticaal, gaat die de hele bak door of zit die naar lucht te happen?

Edit;
Even terugkomend op de vraag hierboven
Wij hebben een 150l bak thuis en hebben alleen maar mannetjes guppen (endlers), een stuk of 7/8 en nog wat andere vissen (platy's, tetra's, barbeeltjes etc) maar tussen de guppen gaat het bij ons altijd goed.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 09:58

Klinkt als een zwemblaasprobleem.

Hoe doe je je waterwissel?

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-22 10:04

_San87_ schreef:

Ik haal het er met zo'n bodemstofzuiger uit en doe het ook op die manier terug.

Ik ben inderdaad ook bang voor een zwemblaasprobleem ... Kan ik daar nog iets aan doen?

Xpearl
Laatse x toen we een dode gup hadden inderdaad naar de visspeciaalzaak geweest met water en gup. Die konden geen gekke dingen vinden...

Mn filter spoel ik inderdaad in een bakje met aquariumwater uit.

Vis hangt nu beetje bovenin, ging gisteren nog wel hele bak door....

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 10:10

Crista schreef:
_San87_ schreef:

Ik haal het er met zo'n bodemstofzuiger uit en doe het ook op die manier terug.

Ik ben inderdaad ook bang voor een zwemblaasprobleem ... Kan ik daar nog iets aan doen?

Okay. Waarschijnlijk wissel je een te groot percentage van je water, en komt het nieuwe water te snel je bal in, daardoor ontstaat drukverschil en dat geeft problemen met de zwemblaas.

Bij je huidige gup kun je niks meer doen als het de zwemblaas is. Bij de rest kun je problemen voorkomen door minder water te wisselen en het nieuwe water heel gelijdelijk toe te voegen.

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-22 12:15

_San87_ schreef:
Okay. Waarschijnlijk wissel je een te groot percentage van je water, en komt het nieuwe water te snel je bal in, daardoor ontstaat drukverschil en dat geeft problemen met de zwemblaas.

Bij je huidige gup kun je niks meer doen als het de zwemblaas is. Bij de rest kun je problemen voorkomen door minder water te wisselen en het nieuwe water heel gelijdelijk toe te voegen.

Hmmm oké... Baal er echt van... Arme gup... Dacht echt dat ik goed bezig was...

Dus dan 1x per 2 weken 20%? Of vaker dan? Want wil niet water verversen en m'n filter spoelen op dezelfde dag, bang dat dat te veel schommeling geeft.

En nog langzamer vullen dan? Hoe vul jij je aquarium bij?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 12:52

Ik wisselde 1x in de maand misschien 10% van m'n water, ik had een goede pomp op m'n filter en heel heel veel planten in mijn bak.

Water vulde ik heel langzaam via het filter bij met een kleine gieter, maar omdat ik al niet veel ververste, zorgde dat nooit voor problemen.

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 14:37

Dan ligt het inderdaad niet aan je water.

Ik zou minder water verversen, dus 10/20% en dan elke week/om te week. Maar het ligt natuurlijk ook aan de grootte van je bak, welke filter je hebt en hoe sterk die is etc. Onze 150l bak wordt elke week ong 10% van ververst en de filter alleen wanneer die vol/vies is en het water niet goed meer uit het pompje komt. Je filter hoeft niet elke keer.

Maar je gaat van iedereen andere dingen horen, want San doet het ook anders dan ons bijvoorbeeld :). Maar minder water verversen is zeker iets wat ik zou doen.