Kat op het ijs

Moderators: Firelight, Muiz, NadjaNadja, Mjetterd, xingridx, Ladybird, ynskek, Essie73, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MJ_

Kat op het ijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-22 12:57

Een van mijn katten loopt nogal graag op het ijs. Snap ik, kan je lekker overal in de slootkanten snuffelen.

Maar ik vind het zelf geen fijn idee, maak me toch zorgen dat hij er een keer door zakt. Alternatief is kat binnenhouden maar onze katten komen veel en graag buiten dus dat geeft altijd veel stress.

Ben benieuwd hoe andere mensen met buitenkatten hier mee om gaan?

Dandelion07

Re: Kat op het ijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 13:33

Schaatsjes eronder? :D

Ik ga er altijd vanuit dat ze niet in 7 sloten tegelijk lopen. Ze hebben toch 7 levens.

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-22 13:40

Ja je hebt gelijk hoor, deze kat is sowieso handig zat en sloot heeft geen steile kanten.

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 13:51

Hier een paar boerderijkatten die ongetwijfeld ook op het ijs lopen.
(Ook een keer dat 1 van de katten een vis probeerde te pakken die dood ingevroren was aan het oppervlakte in het ijs. Daar hebben wij even smakelijk om gelachen!)

Het is nog nooit misgegaan.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 14:00

Onze katten blijven binnen zodra het twee nachten gevroren heeft. Ik woon vlakbij een drukke weg en ik moet er niet aan denken dat ze daar via het ijs op terecht kunnen komen. :n

Bovendien ben ik veel te bang dat ze er doorheen zakken. Ze hebben maar even pech. Zolang er ijs in de sloten ligt, hebben ze huisarrest.
Laatst bijgewerkt door Puera op 16-12-22 14:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 14:03

Dandelion07 schreef:

Ik ga er altijd vanuit dat ze niet in 7 sloten tegelijk lopen. Ze hebben toch 7 levens.

9 levens toch?

Wij woonden altijd aan het water en hadden ook veel katten. Nog nooit meegemaakt dat er iets mis ging tijdens vorst en ijs op de sloten.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 14:05

MJ_ schreef:
Ja je hebt gelijk hoor, deze kat is sowieso handig zat en sloot heeft geen steile kanten.

ja dat is ook meestal wel zo..maar het nadeel van uit het water komen is dat katten ook geen grip hebben op een ijsrand.
ze raken ook onderkoeld in het ijskoude water en kunnen daardoor dus wel doodgaan.
ik heb nu geen buiten katten meer,maar die van mij bleven dan vroeger wel binnen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 14:16

Kat van mijn collega is verdronken (of doodgevroren) toen hij door het ijs was gezakt.
Kwam te voorschijn toen het begon te dooien.

Ik zou het risico niet nemen als is in waterrijk gebied zou wonen.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 14:30

Ik zou ze lekker binnen houden, voor die enkele dagen/weken per jaar dat het vriest in NL overleven ze even binnenzitten wel.

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-22 15:24

Wisselende meningen zo te lezen. Ik denk dat het waarschijnlijk overdreven is in mijn geval met het soort slootjes bij ons in de buurt maar ga ze denk toch maar een paar dagen binnenhouden voor mijn eigen gemoedsrust. Dit gaan ze me niet in dank afnemen... duurt helaas altijd echt weer paar dagen voor ijs helemaal weg is.

Maar ja dit heb ik vandaag al 2 keer gezien dus hij heeft de smaak nu iets te goed te pakken...

Afbeelding

_Mar3

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 15:40

Wat schattig <3

Vind het lastig om je advies te geven, ik denk dat ieder baasje dat voor zijn eigen kat moet beslissen. Mijn kat is dol op naar buiten gaan, dus hij loopt lekker buiten. Maar de dichtstbijzijnde sloot zit ook niet naast de deur in zijn geval.

Dandelion07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 18:01

Nicky1963 schreef:
Dandelion07 schreef:

9 levens toch?

Wij woonden altijd aan het water en hadden ook veel katten. Nog nooit meegemaakt dat er iets mis ging tijdens vorst en ijs op de sloten.

Ah ja :D
Ik zat nog teveel met 7 sloten in mijn hoofd.

Als jij er een fijner gevoel bij hebt zou ik ze lekker binnen houden. Wat extra lekker eten, extra aandacht en hopen dat ze je vergeven :D
Hij gaat er ook wel echt middenop zeg _/-\o_

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-22 20:32

Nou mijn gevoel is wel een beetje dubbel hoor want er lopen nu twee gefrustreerde katten in huis omdat ik ze niet naar buiten durf te laten...

Dandelion07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 20:43

Komen ze als je roept? Want anders kun je ze misschien even af en toe buiten doen? Of over al snoepjes verstoppen? Bezigheidstherapie :j

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-22 20:49

Ja dat kan ik morgen wel even doen, mogen ze even naar buiten en loop ik mee met pot snoepjes. Daar zijn ze gelukkig gek op!