Hoe leer ik de kat door het kattenluikje te gaan?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Irene793

Hoe leer ik de kat door het kattenluikje te gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-22 21:21

Sinds een week heeft onze kat de beschikking over een prachtig kattenluikje. Inmiddels snapt hij dat hij er doorheen kan. Maar dat doet hij alleen als we het deurtje openhouden. Hij snapt niet dat hij het deurtje zelf open kan doen. Hoe kunnen we hem dit leren?

Kana

Re: Hoe leer ik de kat door het kattenluikje te gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 21:23

Paar keer er doorheen duwen zodat zijn hoofd het open maakt.

Werkte hier wel met mijn kat vroeger. Na een paar keer had hij het door.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 21:23

Iets heel lekkers aan de andere kant houden, moet je eens zien hoe snel hij er door is, luikje moet wel soepel draaien.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 21:26

Mijn vorige kat snapte het ook niet. Ik heb hem er, zoals Kana ook zegt, een paar keer doorheen geduwd. Hij merkte toen inderdaad dat zijn kop het luikje open duwde.

Toffeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 21:40

Ik weet niet hoe speels jullie kat is, maar je kunt proberen om met een speeltje op een stokje aan de andere kant van de deur te zitten. Dan kun je hem uitdagen door met het speeltje langs de rand van het luikje te gaan. Dan krijgt hij snel genoeg door dat hij met zijn pootje het luikje kan bewegen.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 21:54

Hier ook de duw er maar door techniek gebruikt. Na 3 keer viel het kwartje

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 22:45

Zet m eerst een paar dagen open door met een stuk plakband t luikje omhoog te plakken dan weten ze alvast dat daar een doorgang is en daarna idd een paar x er rustig door duwen

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 22:46

girlyggirl schreef:
Zet m eerst een paar dagen open door met een stuk plakband t luikje omhoog te plakken dan weten ze alvast dat daar een doorgang is en daarna idd een paar x er rustig door duwen

Niet aan te raden met de huidige temperatuur en energieprijzen

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 23:37

belle_boef schreef:
girlyggirl schreef:

Je weet toch helemaal niet waar dat luik zit.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 00:09

Kana schreef:
Paar keer er doorheen duwen zodat zijn hoofd het open maakt.

Werkte hier wel met mijn kat vroeger. Na een paar keer had hij het door.

Zo heb ik het inderdaad ook gedaan. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 00:34

En dan zeggen ze dat katten slim zijn :') ook ik heb hem er een paar keer doorheen moeten duwen :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 00:36

pillow schreef:
belle_boef schreef:

Je weet toch helemaal niet waar dat luik zit.

Jij wel dan? Zo raar is de opmerking van belle niet :n

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 00:38

Relaxed schreef:
En dan zeggen ze dat katten slim zijn :') ook ik heb hem er een paar keer doorheen moeten duwen :+

Hahahaha idd _O-
Wij zijn hier ook druk geweest met 4 katten door het luik duwen als ze naar buiten wilden.
We hebben sinds de zomer een kattenren en de hele zomer heeft het keukenraam open gestaan waar ze door konden. Sinds kort hebben we een luikje, maar als ze naar buiten wilden gingen ze nog voor het raam staan wachten, dus dat was dan wel weer makkelijk :+

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 07:50

Hier ook erdoor geduwd.
Onze uitermate slimme kat ( :n ) heeft er uiteindelijk bijna 6 werken over gedaan. Kwam ook omdat hij op chip werkte, zodra ze haar kop bij het luik hield viel het slotje omlaag en dan was de kat weer vertrokken :')

Paar weken geleden een luik in een van de binnendeuren gedaan zodat die dicht kon blijven, dat duurde slechts 11 minuten **\O/**

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 09:51

Bij mijn niet aanraakbare katten inderdaad het luikje eerst een week opengezet (was voorjaar, dus iets vriendelijkere temperatuur := ) en daarna hebben ze het zelf gelukkig uitgevogeld :+ Iets aan de andere kant leggen qua eten of lokken met een speeltje wil nog wel goed helpen!

Mijn kat van vroeger bij mijn ouders heeft het nooit leren snappen. Die ging er alleen doorheen als ie echt open stond. Zelfs de hond en een kip hadden door hoe het luik werkte, maar die kat? Ho maar :D

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 09:59

Idd er doorheen duwen werkt vaak het beste :D
En bij sommige kattenluikjes kun je de stuwing van het kattenluikje ook zwaarder of lichter afstellen waardoor het bij een lichte aanraking al meegeeft en makkelijker open te duwen is.
Dan helpt het om hem op lichte aanraking af te stellen zodat ze het sneller door hebben.

pandour4evuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 10:55

Ik heb het met "force" gedaan. Oftewel ik heb ze er doorheen geduwd en vervolgens beloond.
Ik hield na de 1e keer erdoor heen geen flapje meer open. Maar beloonde ze als ze er doorheen gingen.
Ook met dwang XD

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 11:26

Ik heb 1 voedselgerichte kat die ik gewoon geduwd heb en dan snoepjes erachter.
De ander is een beetje een muts dat niet warm loopt voor beloningen en ook zeker niet met zijn kopje ging duwen. Deze heb ik met zijn pootje vooruit door het luikje geduwd. Hij doet het nog steeds met zijn pootje open :D

Irene793

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-22 09:06

Ik heb geprobeerd hem erdoor te duwen, toen beet hij me... Dat werkt dus niet. Met een speeltje en lekkers ga ik het proberen. Ik hoop wel dat hij het gaat leren, anders hebben we voor niks een gat in de deur gezaagd!

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 10:55

Luikje stukje openzetten met iets ertussen.
Via kattenherplaatsing.nl staan er allerlei tips

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 11:38

pluisbeer schreef:
Luikje stukje openzetten met iets ertussen.
Via kattenherplaatsing.nl staan er allerlei tips

Idd bij de bijtgrage exemplaren beginnen met het luikje compleet open, en dat gat elke dag een stukje kleiner maken. Op het laatst heb je alleen nog maar een klein kiertje en zodra ze die snappen, kan je het luikje dicht laten.
Let wel op, op dagen dat je ze niet buiten wilt hebben (zoals oud en nieuw) zet er dan echt iets voor, wat het hele luikje ook bedekt. Als je nl het luikje op slot doet, heb je kans dat ze het gelijk niet meer snappen. Omdat ze er dan ineens niet meer doorheen kunnen. Ik zet er zelf dan altijd een plaatje hout voor. Dingen als een stuk karton helpt hier niet :+

Rubs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 11:59

In zo' kattendocu van BBC zag ik dat katten het fijn vinden om niet gelijk out in the open te staan, maar eerst door een soort sluisje kunnen, bijvoorbeeld aan weerszijden een plant. Maar dan moet de plek zich daar wel voor lenen

cariena1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 12:06

Geduld mijne snapte wel naar buiten met chip en na 4 jaar snapte ze eindelijk dat ze er ook weer door naar binnen kan. Ik was zo gek elke keer raam of deur open te doen omdat ze zat te jammeren om binnen te komen

Kaatje_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 12:25

Soms werkt het ook beter als je ze van buiten naar binnen laat gaan. Weet niet of je een bepaald voer moment hebt of een herkenbaar geluid van lekker eten/voerbakjes/snoepjes, dan kan je dat binnen lekker klaarmaken. En evt binnen voor het luik houden idd.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 12:44

Je hebt ook nog het princessen gedrag van katten die hun kapsel niet willen bederven. 1 van onze katten hoor je dan voor het luikje zitten klik-klakken (chip), maar komt je dan toch heel indringend voor het raam aankijken. Als ik dat dan keihard negeer dan komt hij toch binnen met een berg geklaag met zo‘n blik van: als je er toch bent kun je net zo goed even de deur open doen.