Wie denkt mee: vocale kat 's nachts.

Moderators: Essie73, Polly, xingridx, Firelight, Ladybird, Muiz, Mjetterd, NadjaNadja, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Nelleke_

Berichten: 8083
Geregistreerd: 02-11-07

Wie denkt mee: vocale kat 's nachts.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-22 12:46

Soms ligt de oplossing voorhanden maar zie je het zelf even niet zo scherp dus wellicht in dit geval ook:

Wij zijn nu 12jr het lieftallige personeel van onze ragdoll kat. Het is een enorm lief, aanhankelijk, knuffelig dier met een eigenzinnig karakter. Hij heeft altijd op bed mogen slapen en is ook altijd 's nachts redelijk vocaal geweest, maar mijn man en ik zijn goede slapers dus hebben dit altijd voor lief genomen. Hij mauwt eigenlijk altijd om iets aan te geven, bijv: deur open, deur dicht, bak is vies, eten is (bijna) op, wil geaaid worden etc. Zo geeft hij ook 's nachts aan dat 'ie geaaid wil worden of dat beneden de deur open moet (naar de woonkamer). Deze deur is overigens altijd dicht ivm robotzuiger.

Nu hebben wij een dochter van 1,5jr en doordat zij na haar geboorte vaak 's nachts wakker werd is de kat wat meer gewend geraakt aan een patroon waarbij hij ook 's nachts aandacht kreeg of waarbij 's nachts de deur naar de woonkamer open ging (om een flesje op te warmen/kolf uit de koelkast te halen etc). Nu is dochter inmiddels goed aan het doorslapen maar de kat is al maanden verbolgen over het feit dat zijn menselijk personeel nu over het algemeen 's nachts slaapt waardoor hij niet meer naar de woonkamer kan. Nu heeft hij ontdekt dat als hij maar hard genoeg mauwt, de kleinste aanwinst van het personeel wakker wordt en dat er dan alsnog actie in de tent is.

We zijn dit inmiddels wel redelijk zat aan het raken en zoeken naar een oplossing. Kat is 14jr maar gezond en de DA kan niets ontdekken waardoor hij 's nachts zoveel mauwt. We hebben ook niet de indruk dat hij pijn heeft of in de war is. Hij maakt een tevreden indruk en mauwt om aandacht. Zodra je dit geeft is hij weer tevreden.

Situatie:
- De kat heeft op de bovenverdieping zijn eigen kamer met een open (pee-wee) kattenbak en op 5 meter afstand zijn voerbakje en een grote krabpaal met meerdere ligplekken.
- Hij gaat niet naar buiten, op eigen verzoek. (Te veel wind, modder, grassprieten etc.)
- Hij drinkt alleen water uit de hondenbak, die op de gang staat beneden.
- Hij mag overdag overal in het huis komen, 's nachts alleen in gang + bovenverdieping.
- Het is een zeer zeer zeer kieskeurige eter die alleen (sommige soorten) brokjes lust. Alles vers, blik, nat etc. gaat hij van kokhalzen als hij er alleen al aan ruikt.
- Hij heeft een blaasgruisverleden en staat daardoor op speciaal voer, wat onbeperkt beschikbaar is. Kat is goed op gewicht, niet te dik of te dun.
- We hebben 2 honden die hij gedoogt in zijn huis. Hij ligt wel met regelmaat op de honden hun plek (wat de honden prima vinden), maar de honden hoeven niet in zijn buurt te komen.

Wat we al doen of hebben geprobeerd:
- Deur naar de woonkamer open laten en de robotzuiger overdag aanzetten. Resulteert in dat hij ons alsnog wakker maakt omdat hij aandacht wil beneden.
- DA geraadpleegd vanwege zijn nachtelijke gemiauw
- Overdag meer aandacht door spelen en uitdagen (merken geen verschil)
- Feliway stekker (bij een verhuizing eerder hele goede ervaring mee, maar merken nu geen verschil).

Wie heeft nog goede ideeën waardoor de rest van het gezin hun nachtrust terugkrijgt?

Galeo

Berichten: 860
Geregistreerd: 30-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 12:52

Hier 2 ragdols en 1 kruising main coon en die slapen in hun eigen kamer s'nachts. In het begin ook veel miauwen, soms als ze je hoorden s'nachts als je naar de badkamer ging of gewoon omdat ze uit de kamer wilden. Dat altijd negeert en nu weinig last van. S'ochtends deden ze dit ook en we hebben pas de deur open gedaan als het miauwen was gestopt en ze even stil waren.

Kan zijn eigen kamer ook dicht? Misschien een optie om te proberen? En als je kind wakker word alleen naar je kind gaan en het miauwen negeren?

Snadrem

Berichten: 4501
Geregistreerd: 24-04-08

Re: Wie denkt mee: vocale kat 's nachts.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 13:01

Wat wij bij onze nachtelijke concerten deden was een lampje aan laten voor de kat. Dit hielp wel wat, maar bij tijd en wijlen trakteerde ze ons toch nog op een serenade. Heb je al geprobeerd om vlak voor het slapengaan nog even behoorlijk te spelen?

xPabloBokt

Berichten: 9641
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Re: Wie denkt mee: vocale kat 's nachts.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 13:07

Kun je het schema van de robotstofzuiger niet aanpassen zodat deze in de nacht stilstaat en de deur open kan blijven?

Katten zijn enorm hardnekkig als ze iets willen, en zeker omdat je kindje erop blijft reageren (waar ze natuurlijk op die leeftijd niets aan kan doen) zal dit gedrag makkelijk stand blijven houden.

Prairy
Berichten: 9358
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Wie denkt mee: vocale kat 's nachts.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 13:14

Een kattenluik maken in de deur? Dan kan hij gaan en staan waar hij wil.

Froukje_J

Berichten: 2275
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Fryslan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 13:16

xPabloBokt schreef:
Kun je het schema van de robotstofzuiger niet aanpassen zodat deze in de nacht stilstaat en de deur open kan blijven?

Katten zijn enorm hardnekkig als ze iets willen, en zeker omdat je kindje erop blijft reageren (waar ze natuurlijk op die leeftijd niets aan kan doen) zal dit gedrag makkelijk stand blijven houden.


Is al geprobeerd staat in de post van TS;)

xPabloBokt

Berichten: 9641
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 13:31

Froukje_J schreef:
xPabloBokt schreef:
Kun je het schema van de robotstofzuiger niet aanpassen zodat deze in de nacht stilstaat en de deur open kan blijven?

Katten zijn enorm hardnekkig als ze iets willen, en zeker omdat je kindje erop blijft reageren (waar ze natuurlijk op die leeftijd niets aan kan doen) zal dit gedrag makkelijk stand blijven houden.


Is al geprobeerd staat in de post van TS;)


Oh sorry, overheen gelezen -O-

Urona447
Berichten: 2839
Geregistreerd: 13-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 14:42

Ik heb eerlijk gezegd geen idee maar ik vind je manier van schrijven wel erg leuk!

Britta31

Berichten: 13331
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Wie denkt mee: vocale kat 's nachts.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 14:48

Als hij blijft miauwen ga je dan ook elke nacht bij hem kijken?

Tieme
Berichten: 5011
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 15:02

Britta31 schreef:
Als hij blijft miauwen ga je dan ook elke nacht bij hem kijken?


Kind wordt wakker en geeft hem aandacht.

Sky_As

Berichten: 4970
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: Wie denkt mee: vocale kat 's nachts.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 15:16

Ja het enige wat je denk ik nog kunt proberen is opsluiten in zijn eigen kamer, en desnoods zo'n speciale spray bij de deur zetten, zodat hij ook niet aan de deur kan gaan krabben....
En dan maar hopen, dat hij het na een paar nachten op geeft en gewoon rustig gaat slapen.

Wellicht dat het kan helpen om je voer/speel schema wat te veranderen?

Dus zeg maar half uur voordat je gaat slapen spelen met de kat zodat deze moe is, daarna eten aanbieden, en dan hopen dat hij gaat slapen?
Al kan ik me voorstellen dat een kat op die leeftijd niet meer zo heel erg hard speelt (de onze in ieder geval niet)

Lijsken
Berichten: 1077
Geregistreerd: 10-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 15:25

Lastig! Als ik het goed begrijp mauwt hij je kindje wakker, ziet hij jullie vervolgens naar je kindje toe gaan en krijgt hij op die manier 'automatisch' aandacht omdat je rondloopt.

Is er iets te doen zodat je kindje niet wakker word? Ik denk dan bijvoorbeeld een geluidsabsorberend doek (die kan je tegenwoordig met allemaal leuke afbeeldingen laten bedrukken en ziet er gewoon uit als kunst), borstel onder de slaapkamerdeur, zware gordijnen en dergelijke maatregelen Samen dempt dat behoorlijk.

Als je dat niet ziet zitten dan zou ik de kat inderdaad ergens opsluiten zodat hij in elk geval geen "aandacht" krijgt door jullie heen en weer gewandel.

Tenslotte kan je ook niks doen, waarschijnlijk leert je kindje er ook wel doorheen slapen.

JorineV
Berichten: 1108
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 18:51

Prairy schreef:
Een kattenluik maken in de deur? Dan kan hij gaan en staan waar hij wil.

Ja, dit! Wij en onze katten zijn er in elk geval heel blij mee. Niet alleen voor de robotstofzuiger. Ook overdag handig dat de katten naar boven kunnen en de dreumes in de woonkamer blijft :j

JorineV
Berichten: 1108
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Gouda

Re: Wie denkt mee: vocale kat 's nachts.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 21:33

Oh never mind, nu ik beter lees blijft hij dan nog steeds mauwen...
Mag hij nog steeds op jullie slaapkamer 's nachts?

Riviera87
Berichten: 447
Geregistreerd: 05-05-20

Re: Wie denkt mee: vocale kat 's nachts.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 21:41

Katten zijn heel erg gehecht aan hun vertrouwdeomgeving. Ik zou een luikje in de deur die nu dicht zit voorzien. Opsluiten en met een schrik spray gaan werken is een advies wat echt nog meer stress gaat geven. Katten hebben graag de keuze waar ze willen zijn en als de deur dicht zit heb je de keuze voor de kat gemaakt.

_Nelleke_

Berichten: 8083
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Wie denkt mee: vocale kat 's nachts.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-22 07:20

Iedereen super veel dank voor het meedenken!

Het is inderdaad zoals Lijsken zegt, doordat mijn dochter wakker van hem wordt, komt er actie in de taxi en dat is voor hem al genoeg aandacht. Dus niemand geeft de kat actief aandacht maar hij gaat gewoon gezellig achter ons aanlopen en bij ons zitten.

Ik las nog iets over zijn voerschema veranderen, maar hij krijgt onbeperkt brokjes dus dat is lastig. We spelen in de avond maar hij heeft nooit langer dan een paar minuten interesse.

We verzanden nu ook regelmatig in dat ik al eerder wakker wordt van de kat, hem dan snel ga pakken zodat mijn dochter doorslaapt. En ja, ik weet dat hij dan ook aandacht krijgt en dat dit het gedrag ook verergert, maar als je elke nacht slapeloze nachten hebt vanwege je kat dan doe je ook maar wat.

De situatie nu is dat de kat inderdaad nog steeds bij ons op de slaapkamer slaapt met de deur naar de woonkamer open. Maar hij maakt ons nog steeds elke nacht (ook nu) wakker. Ik kan vaak daarna niet meer slapen. Slapen op zijn eigen kamer hebben we nog niet geprobeerd. Enerzijds omdat ik het ook wel sneu vind om een beestje wat zijn hele leven op bed mocht en het hele huis door mocht, op te sluiten in een kamer. Hij is onwijs sociaal en wil het liefst 24/7 bij je zijn, en dat mag dan ineens niet meer. Anderzijds omdat ik bang ben dat het hem heel veel stress gaat opleveren en die stress zijn blaasgruis aanwakkert. Dan als derde denk ik dat hij de hele kamer bij elkaar gaat mauwen en krabben en alsnog iedereen wakker is.

Kattenluikje naar de woonkamer is lastig want de deur is van glas. Ik weet dat er luikjes zijn die door glas kunnen maar op dit moment kan hij ook gewoon naar de woonkamer en dan is ie nog steeds lastig.

Woensdag gaan we weer met hem naar de DA om evt. dementie te bespreken, ook vanwege zijn leeftijd. Andere suggesties zijn nog steeds heel welkom!

Nanda
Berichten: 1510
Geregistreerd: 17-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 08:22

Kan hij 's nachts niet beneden blijven? In de garage/bijkeuken/woonkamer? Uiteraard zal meneer beledigd zijn maar dan hebben jullie er geen last van. Of denk ik nu te simpel?

Elisa2

Berichten: 38778
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Wie denkt mee: vocale kat 's nachts.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 09:23

Ik ben misschien wat harder in dit soort dingen, maar ik wil gewoon echt niet dat mijn dieren mijn nachtrust verstoren. Ik zou de kat gewoon opsluiten op zijn eigen kamer of een andere kamer waar jullie zijn gemiauw niet kunnen horen (eventueel met wat white noise apparaten erbij) en waarschijnlijk als je dat een week doet is het gedrag over.

Soms helpt het ook om een andere kat in huis te nemen erbij, dan hebben ze elkaar als gezelschap en ligt de focus minder op de mens.

Dandelion07

Berichten: 816
Geregistreerd: 28-06-21
Woonplaats: Ergens in het mooie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 10:09

Elisa2 schreef:
Ik ben misschien wat harder in dit soort dingen, maar ik wil gewoon echt niet dat mijn dieren mijn nachtrust verstoren. Ik zou de kat gewoon opsluiten op zijn eigen kamer of een andere kamer waar jullie zijn gemiauw niet kunnen horen (eventueel met wat white noise apparaten erbij) en waarschijnlijk als je dat een week doet is het gedrag over.

Soms helpt het ook om een andere kat in huis te nemen erbij, dan hebben ze elkaar als gezelschap en ligt de focus minder op de mens.


Ik zou dit dus ook doen. Anders is het straks helemaal geen doen meer. Evt zou ik zelfs een plantenspuit naast mijn bed zetten. Na een keer of 10 heeft hij het waarschijnlijk wel door.

DiantaM
Berichten: 11291
Geregistreerd: 10-04-04

Re: Wie denkt mee: vocale kat 's nachts.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 10:25

Dit lijkt me echt hels met een dreumes.

Je beschrijft het overigens wel grappig. Maar ik heb even gemist waarom de kat niet gewoon s nachts in de woonkamer kan?

Katten hebben bij ons nooit in de slaapkamers gemogen.

Captain

Berichten: 21608
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 10:29

Elisa2 schreef:
Ik ben misschien wat harder in dit soort dingen, maar ik wil gewoon echt niet dat mijn dieren mijn nachtrust verstoren. Ik zou de kat gewoon opsluiten op zijn eigen kamer of een andere kamer waar jullie zijn gemiauw niet kunnen horen (eventueel met wat white noise apparaten erbij) en waarschijnlijk als je dat een week doet is het gedrag over.

Soms helpt het ook om een andere kat in huis te nemen erbij, dan hebben ze elkaar als gezelschap en ligt de focus minder op de mens.


Ik sta daar precies hetzelfde in. Het is leuk dat katten allemaal wensen hebben, maar ze betalen geen hypotheek en er wordt verder in alle behoefte voorzien dus ze mogen best klagen maar ze doen het er maar mee.
Wat dat betreft zijn ze super goed in het trainen van hun mensen.
Het is soms even door de zure appel heen bijten, maar als je consequent dingen blijft doen leren ze dat ritme vanzelf.

pmarena

Berichten: 48738
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 13:49

Oef, herkenbaar.... die rooie van ons is ook zo leuk, zodra die kleine naar bed gaat ging hij vreselijk lopen mauwen, echt super irritant want die kleine is al nooit een makkelijke slaper geweest... :(:)

Op zich helpt hier negeren nog het beste. Daar moet je dan even doorheen maar als dat zeikerige gemauw niet de aandacht oplevert die poeslief wenst, dan gaat de lol er wel vanaf.

Maarja hoe zorg je er in de tussentijd voor dat kind niet wakker wordt... slaapt ze op een eigen kamertje? Dan zou je nog aan iets van demping kunnen denken, of desnoods kinder-oordopjes voor een week of 2, als ze dat accepteert...? Wie weet ben je dan van het gemauw af als je het keihard negeert.

Je kan dan met een babyfoon nog wel zelf je kindje horen als er iets is.

sasja0705
Berichten: 2192
Geregistreerd: 03-08-10

Re: Wie denkt mee: vocale kat 's nachts.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 14:10

Ik snap het probleem maar vergeet erbij niet dat katlief al 14 is en anderhalf jaar geleden dus een grote verandering voor hem heeft plaatsgevonden... en nieuw, klein EN vocaal mensje.
Feit is : kind gaat voor maar voor een kat op die leeftijd is het en imense verandering.
Feliway had ik hier ook eens - bij mijn oude katten maar hielp voor geen meter.
Ondertussen ben ik gezegend met 4 Si-beren die alle braaf met ons gaan slapen en pas morgens weer wakker worden.
Maar wat hier absoluut de hit is : no stress spray ( stinkt naar oude sokken) op een speeltje
Of : valeriaan druppels ( uit de drogisterij ,uiteraard zonder alcohol) ,stinkt NOG meer maar ze zijn er verzot of als er een druppel op een speeltje, tissue of zo is.
Ik gebruik het niet vaak en dus is het echt een feest voor hun. Plus dat valeriaan relaxed.
In het no-stress is ook valeriaan plus nog andere stofjes... maar die druppels bij de drogisterij kosten iets van 3 euri of zo.


Als je graag stofzuigd, probeer eens een zakje van slaaplekker tee. Kan hij zich ook mee vermaken

Als hij jonger was dan zou ik ook nog een katje adviseren- maar op die leeftijd verwacht ik niet echt, dat jullie ermee geholpen zijn (plus : wat gebeurt als het koppelen niet lukt)

Opsluiten zou ik niet doen... dat kan stress geven en die is funest bij een blaasgruis-verleden.

Wens je veel succes

_Nelleke_

Berichten: 8083
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Wie denkt mee: vocale kat 's nachts.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-22 08:07

Even een update!

Soms is de oplossing inderdaad toch eenvoudig. We zijn gestart met een voedingssupplement van de dierenarts die ondersteund bij de eerste tekenen van dementie en er hangt een feliway op de overloop. Hij heeft sindsdien niet meer gemauwd snachts!

Snadrem

Berichten: 4501
Geregistreerd: 24-04-08

Re: Wie denkt mee: vocale kat 's nachts.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-22 08:19

Fijn! Beter voor de nachtrust van het hele gezin, inclusief de kat :)