Ervaring met gescheurde kruisbanden bij kat?

Moderators: Essie73, Polly, xingridx, Firelight, Ladybird, Muiz, Mjetterd, NadjaNadja, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
boemel

Berichten: 8820
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Ervaring met gescheurde kruisbanden bij kat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-22 20:18

Afgelopen woensdag kwam onze stalkat op 3 poten thuis.
Bij de dierenkliniek is geconstateerd dat ze gescheurde kruisbanden (knie) heeft en een scheurtje in het bot.

Ze geven aan dat dit niet meer gaat genezen en dat hopelijk littekenweefsel ervoor zorgt dat de knie wat stabiliteit krijgt.
As vrijdag moet ze terug naar de kliniek en dan gaan ze bekijken of toch een operatie mogelijk is.

De kat loopt echt slecht en heeft dagelijks pijnstilling.

Heeft iemand ervaring met een dergelijke blessure?

horsiegek

Berichten: 2361
Geregistreerd: 09-10-05
Woonplaats: Ergens tussen de paarden

Re: Ervaring met gescheurde kruisbanden bij kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 21:01

Dat is helaas niet zonder operatie op te lossen. Anders zal die knie altijd instabiel blijven en de kat erg snel artrose ontwikkelen. Vaak plaatsen ze in zo'n geval een flo-teugel. Heeft wel een hersteltijd van 6 weken nodig in een bench... Ik weet niet hoe goed de kat dat zou handelen? Het is wel een orthopedische operatie die niet elke dierenarts kan uitvoeren en de kosten kunnen redelijk oplopen.

Silvia

Berichten: 3276
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Re: Ervaring met gescheurde kruisbanden bij kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 21:11

Jaren geleden heeft onze kat een soortgelijk iets gehad. Als ik me goed herinner ook gescheurde kruisbanden. Volgens de DA was er niets aan te doen. Nu heb ik het wel over 20 jaar geleden. Heel langzamerhand ging ze beter lopen. Je zag op een gegeven moment nog wel dat ze soms mank liep. Ze is er 19 mee geworden.

Paardenfan25
Berichten: 1274
Geregistreerd: 05-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 21:20

Ja, onze kat paar maanden geleden was hij aangereden. Dierenarts (type vee arts oude stijl) gaf aan (zonder foto), gescheurde kruisband. Loopt na 4 weken weer goed. Kreeg pijnstillers mee. Kat kon helemaal niet lopen. Moesten hem 2 keer per dag op bak zetten. Na 10 dagen weer terug gegaan en gevraagd om foto’s . Dierenarts bleef volhouden dat het niet nodig was, toch gedaan. Hele kat op foto en niets gebroken. Wij hadden er geen vertrouwen meer in, maar zowaar na 2 weken begon hij te lopen en na 4 weken liep hij goed. Wel anders, maar hij heeft geen pijn. Dierenarts gaf ook aan dat opereren zinloos was bij een kat van 13 en fysiotherapie ook. Ik geloofde het eigenlijk niet, maar hij had toch gelijk.

boemel

Berichten: 8820
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: Ervaring met gescheurde kruisbanden bij kat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-22 21:59

Phoe een stalkat in een bench. Vrees dat dat nog wel een ding zou gaan worden.
Ze is in huis gelukkig wel rustig.
Ze slaapt veel en ligt s avonds heerlijk op de bank op schoot.

In eerste instantie leek het veel beter te gaan. Gisteravond liep ze bijna zuiver.
Vanmorgen leek dr knie te blokkeren en ze loopt vandaag echt slecht.

In Juni had mijn paard rechtsachter haar knie geblesseerd.
In Augustus ons kitten dr pootje rechtsachter kapot.
En nu onze mooie rooie ook rechtsachter dr knie. Het is bijna bizar ;(

Inmiddels hebben we duizenden euro's dierenartskosten.
Als er geopereerd moet worden, dan gaan we dit natuurlijk doen, maar ik overweeg wel om na te gaan wat de kosten zijn voor een dergelijke operatie in Duitsland.

Als ik jullie ervaringen lees dan klinkt t nog wel enigzins hoopvol.

horsiegek

Berichten: 2361
Geregistreerd: 09-10-05
Woonplaats: Ergens tussen de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 23:39

Als die kruisbanden echt stuk zijn, is daarmee rond laten lopen gewoon sneu. Ik geloof echt wel dat er katten zijn die daar min of meer mee kunnen leven maar katten zijn hard voor zichzelf en vinden dan wel een manier om te blijven lopen. Pijn wordt bij katten enorm vaak over het hoofd gezien.
In Duitsland kunnen de prijzen wel lager liggen, maar de hersteltijd blijft gelijk. Een stalkat in een bench klinkt verschrikkelijk, maar vaak leggen ze zich er echt snel bij neer en gaat het prima.

Afhankelijk van regio en kliniek betaal je voor een flo-teugel zo 600-1000 euro.

Spoiler:
Als die kruisbanden echt stuk zijn en een orthopedische operatie blijkt te kostelijk, dan zou je nog kunnen overwegen om de poot te laten amputeren wat meestal minder kostelijk is... Maar zelf zou ik toch proberen om die poot te behouden.

boemel

Berichten: 8820
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: Ervaring met gescheurde kruisbanden bij kat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-22 00:08

Poot amputeren dat zou alleen gebeuren als er echt echt geen andere optie is.

Als een bench nodig is, dan gaat ze daar gewoon in.
Gelukkig lopen hier binnen nog 3 katten dus ze heeft wel wat te kijken.