Hulptroepen gezocht: welk harnas voor hond die een voorpoot mist?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Amyy_

Hulptroepen gezocht: welk harnas voor hond die een voorpoot mist?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-22 23:48

Goedenavond lieve Bokkers,

Na het lezen van de titel denk je vast: joh Am, heb je al goed gezocht? Misschien ligt dat ene pootje nog gewoon in de auto? :+

Maar helaas, Bruno zijn rechter voorpootje is hij helaas vergeten in Roemenië. Ach... ook dat kan de beste overkomen.

Dit brengt ons wel bij de vraag: welk harnas/ tuigje is nu het best geschikt voor een hondje die zijn rechter voorpoot mist. Deze is tot aan zijn schouderblad geamputeerd, waardoor het Y-vormige harnas steeds naar links schuift en zijn schouder belemmerd.

In eerste instantie ben ik geen voorstander van een harnas dat voor de schouders langs gaat, vanwege de beperkte schoudervrijheid. Al heb ik dit nog niet geprobeerd. Heb het idee dat deze helemaal scheef trekt omdat deze enkel aan de linkerkant blijft zitten.

Ben benieuwd naar jullie ervaringen en tips. *\o/*

Benfan

Re: Hulptroepen gezocht: welk harnas voor hond die een voorpoot mist?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 23:51

Is een harnas als de Ruffwear Flagline Harnas wat voor jullie? Die heeft een extra band verder naar achter voor de hond. Ik denk dat hij daardoor wat steviger blijft zitten

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 23:54

De ruffwear webmaster harness word geadverteerd met een foto van een hond die ook een voorpoot mist. Dit is ook een met een extra band (dus in totaal 3) wat meer naar achter. Goed voor hondie die uit hun tuig kunnen ontsnappen.

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 23:55

Onze 3 poter heeft een simpele van Alixpress, zit prima bij hem.
Afbeelding
Afbeelding

Amyy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-22 23:59

Deze hebben wij nu trouwens. Deze heeft ook een extra band. Niet een hele brede band overigens. Zal morgen even een filmpje vanaf mijn mobiel laten zien.

Hierbij schuift het helemaal naar links en valt het om de schouder.

Afbeelding

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 00:15

Is een halsband niet de beste optie in dit geval?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 00:19

Is het bij het tuig dat je nu hebt geen mogelijkheid om het deel om de nek wat hoger te doen/kleiner te maken zodat het als een gewone halsband zit, en de rest iets naar voren opschuiven? Desnoods haal je het riempje dat normaal tussen de voorpoten loopt helemaal er tussenuit als dat er zit?

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 02:02

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 07:37

Je zal dit probleem blijven houden. Als hij geen tuig nodig heeft ( ontsnappingsgevaar) zou ik gewoon voor een halsband gaan.
Mijn hond heeft beide voorpoten niet en idd ook stompjes, heb al zoveel tuigen geprobeerd, ze verschuiven allemaal.
Zit nu te denken aan een iets van een 3 d printer. De pest is dat ze dat stompje ook bewegen, dus soms is er een bobbeltje en soms niet en dan draait de boel.
Mijne heeft een tuigje nodig om in te hangen bij wandelingen. ( heeft ook een rolstoel hoor) kortere stukjes hopt ze als een kangoeroe.
Het mooiste zou een soort jasje zijn voor die van jou. Dus om die ene poot zodat t niet gaat schuiven.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 08:30

Hoe groot is hij? Is een puppia tuigje iets? Die zit wat breder om z'n nek ipv alleen bandjes

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 09:30

Een hurrta tuig misschien? Dat zit voor de borst en onder de buik langs. Ik vind het hele fijne tuigen die bij mijn honden sowieso niet schuiven.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 09:46

Milky_Way

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 12:58

Op Instagram volg ik iemand met een hond die sinds kort ook een voorpoot mist, dit is haar account:
https://instagram.com/urfavouriteboyband?igshid=YmMyMTA2M2Y=
Het lijkt of ze de Ruffwear Flagline gebruikt voor haar hond.
Hier een linke: https://ruffwear.com/products/dog-harness-flagline

En wie weet kan de eigenaresse van Rodog je nog helpen, ze heeft een website met standaard tuigjes maar als ik haar Facebook zie maakt ze ook dingen op aanvraag. Wie weet kan ze iets betekenen voor je en een speciaal aangepast tuig voor je maken.
Je kan haar gewoon een mailtje sturen met je situatie/vraag, dit is haar site:
https://rodog.nl/

Amyy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-23 16:31

Onwijs bedankt voor het meedenken en de linkjes! Super fijn!

Hij heeft een stompje, zeg maar. Los van dat het hem beter in balans houdt, zorgt dat bewegen van het stompje ook dat het ruffwear harnas niet blijft zitten.

--------------

Zoals hierboven ook aangeraden, heeft hij nu een sliplijn. Een halsband met een ijzeren klipje werkt ook niet, omdat zijn 'huppelen' ervoor zorgt dat dat ijzeren clipje steeds tegen zijn schouder of gezicht ketst :')

De sliplijn gaat echt super! Gelukkig trekt hij niet aan de riem en 'huppelt' hij netjes naast mij rond. Inmiddels is hij nu 4 maanden bij ons en kent hij zijn commando's nu ook in een omgeving met meer prikkels/afleiding, dus kan hij ook veel los rondrennen.

Zelf heb/had ik altijd een negatieve gedachte rondom een halsband of sliplijn, maar merk dat dit voor Bruno wel de beste en meest comfortabele oplossing is.

Leuk om zo tot de ontdekking te komen dat soms een specifieke situatie laat zien dat een gevormde mening ook uitzonderingen kent en vraagt om een herformulering :) .

Afbeelding