Als we wat actiefs doen doet hij enorm graag mee, doen we dat niet ligt hij de hele dag te relaxen

We wonen behoorlijk afgelegen op een flink stuk land. Geen buren de eerste zoveel km. Hij loopt altijd los en blijft rondom het huis.
Hij kan soms wat waaks / onzeker zijn en dan gaan staan blaffen naar een vliegtuig of een stel vogels, en met vreemde mensen is hij altijd wat afstandelijk en nerveus in het being; hij rent er dan het liefst rondjes omheen. Als hij iemand kent is het goed en ontspant hij.
We hebben steeds vaker bezoek met honden en hij is daar ZO leuk mee, dat ik steeds vaker denk aan een tweede hond erbij, voor hem.
Hij speelt zo graag met anderen. Het is zo leuk om hem dat te zien doen. Hij rent ook graag met een bal of met zichzelf, of achter een konijn aan, maar zo met andere honden samen is toch het leukste.
Dus nou ja, een hond erbij, we hebben het er afentoe over.
Het zou sowieso weer een koningspoedel worden, maar een reu of een teef… wat is een goed idee?
Bezoekhonden die hier komen zijn zowel reuen als teven, divers formaat , leeftijd en ras, alles loopt door elkaar en dat gaat dan prima.
Ik lees overal dat het best een reu bij een teefje kan en andersom. Is dat ook bij een wat onzekere reu zo?
Twee teefjes die hij regelmatig ziet hebben hem absoluut onder de duim; 1 snauw en hij druipt af en is dan ook echt mega onder de indruk.
Ik heb nog geen reu meegemaakt waar hij problemen mee had, of andersom.
We kozen in eerste instantie voor een reu vanwege het gemiddeld gezien wat gemoedelijkere karakter maar goed, ik vind het sowieso gemoedelijke honden qua karakter. Het belangrijkste is dat het allemaal de beste kans van klikken heeft met elkaar.
Oh, en niet onbelangrijk: onze reu is niet gecastreerd. Wat hem betreft hebben we nu ook geen aanleiding om dat te doen.