Kwartels houden, hoeveel per m2?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Hoeveel Japanse kwartels per m2 ren?

1.
2 (15%)
2.
6 (46%)
3.
Geen stemmen
4.
Geen stemmen
5.
3 (23%)
6.
Geen stemmen
7.
Geen stemmen
8.
Geen stemmen
meer dan 8.
2 (15%)
licht eraan hoeveel haantjes erbij lopen.
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 13

Paradise123

Kwartels houden, hoeveel per m2?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-11-22 10:52

Een vraag voor de bokkers met kwartels:
Wij willen graag kwartels gaan houden, en vroegen ons af hoeveel ruimte kwarteltjes nodig hebben?
Het is de bedoeling 20 Japanse kwartels te gaan houden in een buitenren, met natuurlijk een goed nachthok.
Hoe groot zou de ren volgens jullie moeten zijn?
Alvast bedankt :D

Theeglas

Re: Kwartels houden, hoeveel per m2?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 11:13

20 is best een hoop.
Ik heb 7 kwartels en zij hebben een buitenren met binnenhok van 4m2. Dat is wat mij betreft een goede verhouding, ik zou er niet meer dan 2 per m2 plaatsen.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 11:18

Mijn vader heeft ooit van die dingen gehad.

Ze hebben best veel ruimte nodig, kunnen knap rennen en zijn ook niet bepaald altijd lief naar elkaar, dus die ruimte is ook echt nodig.

20 is veel, echt veel.

Ik zou ze dan eerder in een paar kleinere groepen houden denk ik, en dan ook met voldoende ruimte.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 11:19

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 11:24

20 bij elkaar geeft echt wel kans op gedonder, zeker als er meer dan 1 haan is.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 11:29

Indien je ook haantjes neemt, deze kunnen flink kraaien. Ook snachts. Ik had hier 5 chinese dwergkwartelhanen. Deze maakten zoveel herrie dat ik er snachts wakker van werd. Die kraaien namelijk ook rustig om 3:00 snachts.

Mijn kippenhanen heb ik dan weer geen last van.

Paradise123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-11-22 11:32

Bedankt voor jullie reacties!
Hoeveel kwartels per m2 hield jij aan, robert45?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 11:42

Wees erop bedacht dat Japanse kwartels psychopaten zijn. Niet bepaald altijd lief tegen elkaar is een understatement. Ik ben er op den duur op afgeknapt.

Maar, dat gezegd hebbende, vond ik 2-4 vogels per m2 prima werken bij grotere groepen. Ik heb verschillende groepen gehad, mijn fokgroep zat met 8 op 8.5m2 bij de cavia's (en die combi gaat goed en leuk, maar de cavia's eten wel graag van het kwartelvoer mee, dus dat moet je echt inbouwen), maar van de nafok heb ik geen overmatige agressie gezien als ze op 4/m2 zaten, soms ging zelfs 5/m2 goed (het aantal had te maken met het aantal vrouwtjes per broedsel en hoe snel de verkoop ging, ik splitste de groep met 5 weken in man/vrouw, of in ieder geval poging tot. De mannen bleven binnen tot 7 weken en dan wintersport, de vrouwen gingen met 7 weken naar buiten). Zij zaten in een verblijf van 4m2. Ik had de fokgroep van 8 overigens eerst op 2m2 zitten, maar toen zag ik wel iets meer agressie, maar nog goed te hanteren. Tijdelijk op 1m2 kostte me 2 kwartels in minder dan een week tijd en toen ze vanwege zeer slecht weer tijdelijk naar binnen moesten, op dat moment had ik er 4 (1 lag "gewoon" dood in het hok, en die tijdelijke oplossing van 1m2 was daarvoor geweest en nog niet aangevuld) heb ik het binnenhok door middel van een kruis in vieren gesplitst, zodat ze ieder hun eigen hokje hadden.

Persoonlijk zou ik eerder voor hollandse krielen gaan als voor japanse kwartels als ik weer zulke kleine vogels wil. Ik was de agressie meer dan zat.

Paradise123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-11-22 11:45

Bedankt voor je uitgebreide reactie! we zullen het overwegen.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 11:46

Mijn dochter heeft nu 6 hennetjes en 1 haantje. Haar overdekte ren is ongeveer 3 m2, het binnenhok ongeveer 0,6 m2 en als het maar even kan staat het deurtje naar een verplaatsbare ren van ruim 1 m2 open, dat is een stuk lang gras waartussen ze zich heel graag verstoppen. Meestal gaat het goed, maar als er ruzie is (bijvoorbeeld wanneer er een nieuw hennetje bij komt, omdat oude hennetjes wel eens sterven.) zet ze tijdelijk een stuk van de overdekte ren af voor de nieuweling, die dan later samen met een rustige oudgediende mag wennen.

Je kunt kwartels natuurlijk op weinig ruimte houden, maar dat is gewoon dieronvriendelijk.

Voor bijzondere (niet beslist paardgerelateerde) replica's en living history spullen.
ARRE remaining history
Zij werken ook op bestelling! (smeedwerk, hout-, hoorn- en beenbewerking, leer, huiden, en nog veel meer)

Paradise123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-11-22 11:47

Oké. Bedankt voor je reactie!

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 11:58

Mizora schreef:
Wees erop bedacht dat Japanse kwartels psychopaten zijn. Niet bepaald altijd lief tegen elkaar is een understatement. Ik ben er op den duur op afgeknapt.

Ik probeerde het nog een soort van vriendelijk te brengen :')

Maar dat dus.

Heb nogal wat kapot gepikte nekken en ruggen gezien.
En in theorie hadden die beesten het bij mijn vader helemaal niet zo slecht.

Hij heeft uiteindelijk een 'natuurlijk uitsterfbeleid' aangehouden.
Geen nieuwe, en ook niets vervangen eens overleden.

Uiteindelijk heeft hij geloof ik gekozen voor andere grondvogels/opruimers, maar ik weet even niet meer welke.

Maar mijn beeld van kwartels is in ieder geval niet dat ze zo schattig of leuk zijn :')

Paradise123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-11-22 12:05

Oké. We zullen er nog eens goed over nadenken. Heeft iemand nog ervaring met de chinese dwergkwartel? Of zijn die over het algemeen ook "agressief"?

viphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 13:20

Wij hebben Europese kwartels man en vrouw en ze zijn best lief niet schuw kan ze bijna aanraken . Enige is wanneer de broedtijd / paartijd er is de man behoorlijk roept en hard ook en ook wat er gezegd is midden in de nacht .
Ze zitten bij ons in de volière die is 10m2 en geheel natuurlijk gebouwd met planten etc .

Als je aarzelt, groeit je angst; als je waagt, groeit je moed

Paradise123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-11-22 10:26

Oké.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 10:39

Ik heb 5 hennen op 7m2 en dat gaat goed. Maar ook uitgepikte ogen, kapotte nekken en ruggen is mij niet vreemd. Nu is er rust in de groep maar af en toe krijgen ze nog flink ruzie bij de voerbak. Ook alles behalve tam.

Hoe ben je op het getal van 20 gekomen? Dat zijn er echt heel veel. Er zijn mensen die ze op roosters in kweekkooien houden maar dat vind ik zielig. Bij mij hebben ze een overdekte ren met lange graspollen, struiken en huisjes. Ook een stuk dicht gemaakt met platen tegen regen en wind. Een nachtverblikf is niet echt nuttig want ze gaan niet op stok. Bij mij sliepen ze ook tegen de gaas dus af en toe kwam ik smorgens uit op een onthoofde kwartel die deels door het gaas was getrokken.

Zelf ben ik nu aan het kijken om kippen te houden ipv kwartels en inderdaad een uitsterfbeleid te hanteren.

Jachttraining, neuswerk en FUN!

Life skills voor jou en je hond bij http://www.dogsonpoint.be (Belgisch Limburg)

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-22 05:33

Japanse zijn idd vaak kannibalen. Ik heb een lichting gehad die elkaars tenen opaten. Per haan minmaal drie hennen, liefst meer. De mannen zijn erg actief. Hier schreeuwen de mannen alleen als ze geen vrouwen hebben.
Ze zijn erg druk en heel goed in ontsnappen, dus je moet echt een goed hok hebben.
Chinese lijken meer op volière vogeltjes, druk en snel. Wel toleranter onderling

Welsh Ponies en allerlei soorten kippen

Paradise123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-12-22 21:16

Oké

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie