Rattenvanger gezocht! Welk hondenras is geschikt voor mij?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mariska_28

Rattenvanger gezocht! Welk hondenras is geschikt voor mij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-22 22:49

Wij hebben wat last van ratten op de boerderij.. :=
De podenco's die we hebben tonen helaas alleen interesse in de muizen en konijnen en zijn ondertussen alweer 10 en 12 jaar oud.
Ik ben mij momenteel aan het oriënteren wat voor ras ik erbij zou willen hebben, het liefst dus een ras dat graag ratten jaagt. Er zijn er zoveel rassen, dus ik was benieuwd welk ras jullie zouden aanraden? Dan kan ik me verder verdiepen in die rassen.

Wat voorkeuren:
Liefst kortharig, geen plukvacht.
Geen kortsnuit
Hoeft geen volgzaam karakter te hebben, liefst beetje zelfstandig karakter

Rassen waar ik tot nu toe naar kijk zo'n de Parson’s Jack Russell en de fox terrier.

_Carien

Re: Rattenvanger gezocht! Welk hondenras is geschikt voor mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 22:52

Wij hebben een fox gehad, dat was een jager alom. Wel heel eigengereid en het jachtinstinct ging boven alles. Maar qua karakter hadden we er een super hond aan.

Hennos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 22:53

Jaa gladharige foxterrier natuurlijk *D <3

Geweldige honden, ook goed trainbaar maar kunnen zeker ook goed zelfstandig werken.
Mijn teefje zal echt helemaal gelukkig zijn als ze ratten mag vangen.
Let wel op dat je een stamboom hond neemt, dan weet je zeker dat ze goed gefokt zijn en welzijn hoog staat.

Afbeelding
Mijn draakjes <3

Ik weet niet op wat voor termijn je een hond zoekt.
Maar er zijn nog een paar puppen beschikbaar bij het nestje wat geboren is op 25 oktober bij R, Graat.
Te zien op deze site.
https://www.nederlandsefoxterrierclub.n ... rplaatsers

En anders mijn reu heeft binnenkort een dekking, niet met mijn teef maar ik zal je evt met de eigenaar van die teef in contact kunnen brengen.
Laatst bijgewerkt door Hennos op 20-11-22 22:59, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 22:56

Idd een jack Russell.
Die geven niet op.

Maar we hadden eerder een Hollandse herder en nu een rottweiler x Hollandse herder.
Maar als die wisten dat er wat zat gingen ze ook door totdat ze hem hadden.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 22:58

Parson jack russel of jack russel uit een jacht lijn. Onze oude parson dame was een meer dan uitstekende muizenvanger vanaf kleins af aan. En een engelengeduld om te blijven wachten tot de muis die ze op het oog had weer tevoorschijn kwam. Het meest geduldige voorbeeld is een halve nacht voor een verhuisdoos zitten wachten. Op een gevene moment kwam ze naar boven trippelen en na onze inspectie beneden lag er een vers gedode muis.
Laatst bijgewerkt door karuna op 20-11-22 22:59, in het totaal 1 keer bewerkt

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 22:59

Is het een bewuste keuze om een hond erbij te nemen of is het echt gedacht in problemen oplossen?

Want in het laatste geval zou je ook kunnen kijken naar verenigingen die je helpen met je rattenprobleen. Die kun je met hun terriers (veelal JR) inhuren en die komen dan heel doelbewust ratten jagen, de honden zijn er ook voor getraind uiteraard. Afhankelijk van de grootte van je probleem stellen ze een plan op. :D

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 23:03

Mariska_28 schreef:
Wij hebben wat last van ratten op de boerderij.. :=
De podenco's die we hebben tonen helaas alleen interesse in de muizen en konijnen en zijn ondertussen alweer 10 en 12 jaar oud.
Ik ben mij momenteel aan het oriënteren wat voor ras ik erbij zou willen hebben, het liefst dus een ras dat graag ratten jaagt. Er zijn er zoveel rassen, dus ik was benieuwd welk ras jullie zouden aanraden? Dan kan ik me verder verdiepen in die rassen.

Wat voorkeuren:
Liefst kortharig, geen plukvacht.
Geen kortsnuit
Hoeft geen volgzaam karakter te hebben, liefst beetje zelfstandig karakter

Rassen waar ik tot nu toe naar kijk zo'n de Parson’s Jack Russell en de fox terrier.

Ook voor ratten jagen moet een hond getrained worden. Anders hangt rat 1e keer bij pup in de neus en wil pupje nooit meer achter rat aan.
Zoek een bestrijdingsdienst op die met honden werkt en vraag die ook om hulp om hond te trainen voor dit werk.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 23:10

Boeren fox of inderdaad een terriër!

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 23:12

Jack Russel, boerenfox , Stabij, Foxterrier, Praagse rattenvanger.
Laatst bijgewerkt door pillow op 20-11-22 23:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 23:15

Ik heb ervaring met een Parson terriër in huiselijke omgeving. Jachtinstinct zat er goed in en buiten was die ontzettend actief. Binnen kon die de hele dag slapen

Perfecte combinatie

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 23:18

Wij hebben hier niets getraind. Die wisten vanzelf wat te doen.
En 1 keer schudden en klaar.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 23:27

Hier ook. Vanaf klein wist ze wat te doen. Ook dieren groter dan zijzelf (helaas ook de zeer grote half wilde stalkaters waren niet veilig voor haar -O- ) pakken schudden en geen interesse meer in het slachtoffer. Gelukkig genoeg waren na wat training onze kipjes en konijnen en de tuinvogels veilig voor haar.

DaphneR93

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 23:39

Onze Australian Labradoodle is bij ons echt de rattenvanger, helaas ook jonge haasjes enzo ✌️

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 23:42

Boerenfox
Wij hebben er nu een die er wel fel op in kan maar heeft nooit echt wat gevangen (maar ook maar 3 keer een rat tegengekomen). Wel muizen.
Oude boerenfoxen waren wel felle jagers. Nooit getraind. Vingen zelfstandig konijnen door samen te werken, ratten denk ik ook wel (maar ook toen hadden we die weinig tot niet)

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 23:46

Een vraagje van een leek: kunnen ratten geen ziektes overbrengen op de jagende honden?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 23:51

Boras schreef:
Een vraagje van een leek: kunnen ratten geen ziektes overbrengen op de jagende honden?

Kan zeker, en als ze ze op eten kunnen ze er ook vergiftigd van raken. Ratten kunnen ook flink terug vechten, zeker de bruine :o

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 10:59

Hier vangt mijn dwergpincher muizen bij de vleet. Die maakt er heeeeel snel korte metten mee. Mijn kruising setter stopt ze alleen in zijn mond en loopt dan rond te paraderen met een staartje tussen zijn tanden door... Zodra hij ze los laat, ze zijn dan wel een beetje murw, maakt mijn pincher er een einde aan. De Jack Russel wil ook wel, maar die is niet snel genoeg. Nou is hij ook wel een beetje kapot, maar toch.
Mijn vorige jack Russel was ook heeeel fel op muizen en heel goed ermee. Ook ratten waagde ze zich aan. Mocht ze niet van mij, maar als het aan haar had gelegen had ze het zeker gedaan :j
Ik denk dus dat je zeker in de goede hoek aan het zoeken bent!

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 11:06

Op de boerderij bij ons ook een boerenfox, die is ook erg fanatiek. Maar hebben er ook een kat bij, die gaat 's nachts ook op muizenjacht.

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 11:09

Jack Russel en Teckel zijn bij ons op de boerderij erg fanatiek. De Teckel draait er soms een beetje in door, die kan uren bij een muizen nest bezig zijn.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 11:15

ik heb een perfecte rattenvanger, meerdere per dag soms :)
Romy is een kruising Australian Shepherd x Heidewachtel

ze vangt dus ratten, mollen, muizen, en heel af en toe een vogel

Haar dochter (Romy x Friese Stabij) toont ook veel interesse, maar die is nog jong dus moet nog het een en ander leren.

Afbeelding
Afbeelding

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 11:19

Boras schreef:

Daarom worden onze honden ook standaard tegen Weil gevaccineerd.

Noukie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 11:22

Onze Jack Russel was ook op en top rattenvanger en heel fanatiek, geen ratten meer gezien ook al is ze nu al bijna een jaar overleden.

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 11:30

Boras schreef:

Ja, en niet alleen de ziekte van Weil. Een beet van een rat kan lelijke (dodelijke) infecties opleveren. Mijn hond mag dus niet op ratten jagen. Muizen wel en daar wordt mee gespeeld zoals katten doen en met een rat is dat een slecht plan.
Overigens kunnen muizen ook de ziekte van Weil overdragen.

Ik sprak een keer een muskusratvanger die vertelde over een collega met een roedel terriers - klein formaat, weet niet meer welk ras - die getraind worden op het vangen van bruine en zwarte ratten. Wordt met regelmaat ingehuurd door afvalverwerkers. En fokt voor goede werkhonden.

Kloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 11:31

patterdale terriër

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 11:37

Ik zou voor een jack russell of fox gaan, die vangen hier muizen, mollen en ratten als de beste.

Nog beter is mijn jack russell x shiba inu mix, Olaf. Ik heb nog nooit een hond gehad die zo kundig mollen en ratten vangt maar, ik denk dat het zijn Jackie genen zijn hihi.