Wij hebben een 8 maanden oude puber labrador pup, een reu (met 1 cryptorche bal).
Hij is tot op heden altijd super braaf geweest. Wandelen zonder trekken, bijna perfecte recall als hij los liep, sociaal en speels met/naar andere honden, maar daar goed van af te leiden met wandelen aan de lijn.
Uiteraard een enthousiaste pup, maar mochten echt niet klagen.
Sinds een tweetal weken begint hij echt te puberen en lijken zijn hormonen hem in de weg te gaan zitten.
Wandelen kan echt niet rustig. Hij trekt, snuffelt (vooral op plekken met hoge druk van hondengeur) bijna obsessief en is echt erg gefocust op andere honden, tot piepen en janken aan toe. Ook merk je aan het hijgen dat hij best veel stress heeft. Zijn emmertje lijkt zo vol te zitten dat extra prikkels (zoals knallen van vuurwerk) harder binnen komen en extra stress geven.
Ook in huis is hij meer aan het slopen en drukker.
Met Bucky ga ik wekelijks naar training, wandelen we meestal 3x per dag minimaal een half uur en gaan we nog zo'n 2x er uit om te plassen. Daarnaast doen we soms braingames, krijgt hij soms een lickmat en heeft hij vrije toegang tot wat speelgoed en dingen om op te kauwen (hertengewei, nylabone etc) en pakt hij zelf ruim voldoende rust.
Tijdens het wandelen gaat er een snoepzakje met ruim voldoende beloningssnoepjes mee (stukjes rodiworst op het moment, wil hij net wat meer voor doen dan voor droge snoepjes) en wordt hij ruim beloond voor goed gedrag.
Ik werk zelf als paraveterinair dus ken de voor- en nadelen van (chemisch) castreren.
Aangezien dit "extreme" gedrag (hopelijk) alleen de puberfase is, wil ik echt nog niet grijpen naar deze maatregelen.
Ik heb wel gehoord over supplementen die kunnen helpen met het reguleren van de hormoonbalans, zoals Puur Hyperseks, maar de reviews zijn erg wisselend.
Ik was benieuwd naar meer ervaringen en/of andere producten, die ons zouden kunnen helpen om deze lastige periode makkelijker te maken voor ons, maar ook zeker voor Bucky.
En nog even een foto van onze knappe vent: