Welk konijnenhok hebben jullie?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
dito

Berichten: 5135
Geregistreerd: 27-09-11
Woonplaats: int noord-westen van ut land

Welk konijnenhok hebben jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-22 18:36

Ik heb mijn konijnen buiten, 4 konijnen en 3 cavia's lopen rond in een aardig grote ruimte. Ik heb er 2 losse konijnenhokken in staan maar vind het zelf niet zo netjes ogen.
Hebben jullie ook konijnen buiten en hoe is bij jullie de huisvesting?
Gaat mij dus met name om een hok met genoeg ruimte om in de winter binnen kunnen te vertoeven.


Afbeelding dit is de ruimte waar het om gaat :) alleen staat er nu nog een extra konijnenhok bij

Ketly

Berichten: 5930
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Welk konijnenhok hebben jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 18:57

Ik ga dit topic ook volgen! Wij hebben een grote tuin en wil graag een konijnenparadijs maken maar houd van superstrak :o Deze afbeelding heb ik opgeslagen:

Afbeelding

Zoiets zou ik dan graag willen realiseren!

_Tarzan

Berichten: 11195
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 19:03

Ik heb een plastic hondenhok in de ren staan, daarnaast nog een houten hutje waar ze onder kunnen zitten :D
Er zitten 6 konijnen en 3 cavia’s
Afbeelding
(Hier een beetje rommelig :’) )

Maaaarije

Berichten: 1764
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 19:28

Inmiddels zelf helaas na ruim 10 jaar geen konijnen meer maar ik had een kinder speel huisje in de ren staan.
Hier zelf een verdieping in gemaakt.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Sizzle

Berichten: 35709
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Welk konijnenhok hebben jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 19:34

Ik ben ook aan het kijken naar een nieuw hok.
Doen jullie je konijnen snachts in het hok? Aangezien er geen bescherming aan de bovenkant zit?

Mijn ren in 2x5m en daar staan nu 2 hokken in. Dat vind ik ook niet zo mooi staan. Het dak van de ren staat op 80 cm dus eronder is niet zo handig. Ik wil het aan de kopse kant met een ingang aan de achterkant voor de nijntjes en deurtjes aan de voorkant. Een speelhuisje heb ik inderdaad ook overwogen.

Lukasje
Berichten: 11314
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Welk konijnenhok hebben jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 19:44

Ik vind een tuinhuisje wel ideaal. Eigenlijk het idee van zo’n kinderhuisje maar eentje waar je zelf in recht kan staan. Als ruglijder vind ik dat zelf wel prettig.

@ Ketley: ik vind jouw plaatje echt wel mooi maar mss minder handig bij regen/sneeuwweer? Het biedt weinig beschutting.

Maaaarije

Berichten: 1764
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 19:49

Lukasje schreef:
Ik vind een tuinhuisje wel ideaal. Eigenlijk het idee van zo’n kinderhuisje maar eentje waar je zelf in recht kan staan. Als ruglijder vind ik dat zelf wel prettig.



Dit heb ik inderdaad bij de volgende woning ook gedaan. Aan beide kanten een stuk buiten en binnen de helft zo kon je er ook nog een pakje stro en hooi kwijt.

Afbeelding

Ketly

Berichten: 5930
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 20:04

Lukasje schreef:
Ik vind een tuinhuisje wel ideaal. Eigenlijk het idee van zo’n kinderhuisje maar eentje waar je zelf in recht kan staan. Als ruglijder vind ik dat zelf wel prettig.

@ Ketley: ik vind jouw plaatje echt wel mooi maar mss minder handig bij regen/sneeuwweer? Het biedt weinig beschutting.


Ook meer wat qua sfeer! Ik wil een hok met grote overdekte uitloop, een stuk uitloop wat niet overdekt is en een stuk gras wat eventueel afgesloten kan worden van de rest zodat het zou kunnen groeien. Maar het idee van de boompjes en het hekwerk ben ik wel erg enthousiast over.

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12745
Geregistreerd: 27-09-05

Re: Welk konijnenhok hebben jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 08:43

Ik verplaats dit topic naar [BB] Beestenboel

xDenies

Berichten: 13498
Geregistreerd: 29-01-08

Re: Welk konijnenhok hebben jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 09:04

Eigenlijk kom je met geen enkel fabriekskonijnenhok een stap verder. Ik vond het allemaal te klein en te krap. Ik had van die waaiboomhouten hokken van 120 en 140 met een ren aan de onderkant maar het was het gewoon niet. Toen kwam ik op het idee van een kinderspeelhuisje. Deurtje dicht en daar een luifeltje met 'kattenluik' in gemaakt. Wat een plezier hadden ze. Ik wilde het huisje nog verder uitbreiden met verdiepingen maar helaas moest ik er na mijn ongeluk afstand van doen.
In het kinderhuisje had ik tegels gelegd en daarover heen een stuk zeil met een dikke laag stro. Ik had hele blije konijnen :D
En natuurlijk mocht de gigantische zandbak niet ontbreken, maarja .. daar ging dit topic nieto ver haha.

Oeska

Berichten: 1799
Geregistreerd: 22-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 12:32

Lukasje schreef:
@ Ketley: ik vind jouw plaatje echt wel mooi maar mss minder handig bij regen/sneeuwweer? Het biedt weinig beschutting.


Is dat wel echt nodig? Die van mij vinden sneeuw geweldig (de paar keer dat ze het gezien hebben dan) en bij regen lijken ze ook prima hun rondjes te rennen. Als het echt hard regent zitten ze meestal tegen elkaar geplakt op een vast plekje i.p.v. gebruik te maken van 3 andere (ruimere) schuilmogelijkheden.

En ook qua kou zijn wij denk ik geneigd te veel te willen doen. Mijn konijnen zitten liever op kale stenen onderin het grotere hok (dat aan alle kanten open is) dan een van de beschutte stukjes, en ook niet op een bedje van stro of zaagsel, of het zand wat ze allemaal beschikbaar hebben. Sterker nog: als ik hun vaste zitplek volgooi met stro ruimen ze dat systematisch op want dat willen ze daar niet :')

Als ik zo kijk, zouden mijn konijnen in ieder geval heel blij worden van het plekje wat je laat zien TS. Dus qua invulling zit je waarschijnlijk al heel heel goed. Buitenkonijnen kunnen ook in de winter prima buiten zitten, zolang ze de keuze hebben om beschutting op te zoeken.

Misschien kun je het om het netter te maken zorgen dat een huisje/hok wat je koopt hetzelfde hout is als verder accesoires en eventueel je hekwerk daar op termijn ook op aanpassen? Dat is ook een manier om het netjes te laten lijken.

Thincla
Berichten: 525
Geregistreerd: 12-07-12

Re: Welk konijnenhok hebben jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 16:26

Leuk om andere foto's te zien! Handig voor inspiratie :) Ik heb het zelf zo! In de herfst en winter doe ik savonds het hekje dicht zodat ze niet meer in de ren kunnen, maar alleen in het overdekte hok. Hier staat een geïsoleerd hondenhok in (waar ze bijna nooit in zitten :') ) en kistjes met lekker veel stro erin. Er zit plexiglas voor het deurtje en hek zodat het niet teveel tocht. Eigenlijk wil ik nog een Zeil of plastic flappen aan de bovenkant zodat dit hopelijk nog meer kou tegen houdt. Maar voor nu heb ik het idee dat ze het savonds prima redden.

Afbeelding

Afbeelding

Ketly

Berichten: 5930
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Welk konijnenhok hebben jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 16:28

Heel mooi Thincla!

Ik zie wel dat sommige hokken/rennen niet helemaal dicht zijn. Zijn jullie ook bang voor steenmarters of valt dit mee?

dito

Berichten: 5135
Geregistreerd: 27-09-11
Woonplaats: int noord-westen van ut land

Re: Welk konijnenhok hebben jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-22 20:00

Superleuk om jullie verblijven te zien! Krijg je ook weer inspiratie van!

Amber_anne

Berichten: 6930
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 20:22

Afbeelding
Afbeelding

Dit is mijn hok. Ondertussen iets meer aangekleed met boomstammen en huisjes en een heleboel zelf gegraven tunnels.

Ik heb wel ontzettende koukleumen die met elk zuchtje wind in het hok zitten te knuffelen.
Ervaring hier is dat ze het hok met twee openingen verkiezen boven het hok met een opening.

dito

Berichten: 5135
Geregistreerd: 27-09-11
Woonplaats: int noord-westen van ut land

Re: Welk konijnenhok hebben jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-22 20:26

Wow :wow: wat een ruimte heee!!!

Sting

Berichten: 12864
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Re: Welk konijnenhok hebben jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 20:35

Ik werk op een kinderboerderij en wij hebben een ren met 9 konijnen, ong 4 bij 12 meter denk ik? We hebben er van alles en nog wat aan gekregen hokken in staan en daarnaast maken de konijnen ook graag gebruik van hun holen (tot wij ze te diep/groot vinden worden en ze weer dicht gooien). Je ziet wel voorkeur voor bepaalde hokken, ook met wind en regen zitten ze daar graag in.

Ketly

Berichten: 5930
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 15:10

Even een schopje in dit topic.. :D Ik zou nog steeds graag iets moois in de tuin bouwen maar mis toch wat inspiratie. Zijn er nog meer bokkers die hun konijnenhok zouden willen delen?

waikiki_6
Berichten: 332
Geregistreerd: 28-04-09

Re: Welk konijnenhok hebben jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 15:48

Onze konijntjes lopen los in de (betegelde tuin met hoge plantenbakken) tuin. We hebben de grand lodge als hij erbij, dit past mooi in onze (inmiddels) strakke, nieuwe tuin.

hannelot
Berichten: 996
Geregistreerd: 19-05-22
Woonplaats: Zeeland

Re: Welk konijnenhok hebben jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 16:13

Ik heb gewoon een standaard hok met een ren ervoor

Amber_anne

Berichten: 6930
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 17:16

waikiki_6 schreef:
Onze konijntjes lopen los in de (betegelde tuin met hoge plantenbakken) tuin. We hebben de grand lodge als hij erbij, dit past mooi in onze (inmiddels) strakke, nieuwe tuin.


Daar is voor de konijnen toch niks aan? Of heb je dingen voor ze liggen?

dito

Berichten: 5135
Geregistreerd: 27-09-11
Woonplaats: int noord-westen van ut land

Re: Welk konijnenhok hebben jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-23 18:25

Zag ineens mijn eigen topic weer boven staan :D wij hebben er voor gekozen zelf een hok te gaan bouwen. Hierin zit nog een klein hokje voor de cavia's. Het dak zijn kleppen en dus makkelijk open te maken als ik moet verschonen. Ze kunnen er heerlijk onder en via trappetje erin. Zo gemaakt aan de zijkant zodat er verder alle ruimte is.
Afbeelding

waikiki_6
Berichten: 332
Geregistreerd: 28-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 11:32

Amber_anne schreef:
waikiki_6 schreef:
Onze konijntjes lopen los in de (betegelde tuin met hoge plantenbakken) tuin. We hebben de grand lodge als hij erbij, dit past mooi in onze (inmiddels) strakke, nieuwe tuin.


Daar is voor de konijnen toch niks aan? Of heb je dingen voor ze liggen?



Het lijkt me niet veel anders dan de rennen die hier gedeeld worden. Ze hebben een groot hok met drie verdiepingen en een tuin van 70m2 waar ze vrolijk in rennen, springen, en schuilen. Ik had hiervoor een stuk gras en struiken, ze hebben nu veel meer ruimte. Ik ben benieuwd wat ze volgens jou meer nodig hebben en waarom ze er niks aan vinden. Ben zelf van mening dat menig konijn het een stuk minder goed heeft in Nederland.

Amber_anne

Berichten: 6930
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Welk konijnenhok hebben jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 11:45

Rustig aan hoor. De rennen die hier gedeeld worden zijn voornamelijk aarde met meerdere huisjes, tunnels etc.
Je zegt zelf dat je een hele betegelde tuin hebt met hoge planten bakken, dus de konijnen hebben alleen maar tegels. Daarom vraag ik of je aankleding hebt, een zandbak, meerdere huisjes, tunnels etc.

Dat andere konijnen het slecht hebben is natuurlijk een non argument

waikiki_6
Berichten: 332
Geregistreerd: 28-04-09

Re: Welk konijnenhok hebben jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 12:24

Off-topic, ik ben me niet bewust van een aanvallende post. Excuus als het zo bij jou overkomt.

On-topic, het hok staat 15 cm van de schutting, ze vinden het erg leuk om daar doorheen te rennen en het heeft hetzelfde effect als een tunnel. Verder staat er een schelp zandbak voor m’n kind maar daar springen ze eigenlijk nooit in. Ik heb meer het idee dat ze racen door de tuin en het spelen met de kat leuker vinden.

Uit privacy overweging deel ik geen foto. Maar ze hebben het echt heel leuk in de tuin. We hebben twee grote bomen die veel schaduw geven de tuin behoudt z’n mooie plaatje. Voor mij is dit echt ideaal. Het enige nadeel is dat ik elke dag konijnenkeutels op kan vegen, maar dat vind ik geen probleem.